• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

donpasta

Panerai
Är helt grön på detta med spara i fonder och aktier men har nu öppnat ett ISK Avanza och jag har försökt mig på att kolla runt efter info om att spara lite i fonder varje månad. Mina novis planer är följande 3 fonder:
Sverige - SEB Sverige Indexfond
Global - Länsförsäkringar Global Indexnära
Tillväxt - Avanza Emerging Markets

Tänkte 40%,30%30% på följande undrar nu vad ni tycker? bara att spara pengar i till framtiden säg 10-15 år?
 

PerS

Omega
Är helt grön på detta med spara i fonder och aktier men har nu öppnat ett ISK Avanza och jag har försökt mig på att kolla runt efter info om att spara lite i fonder varje månad. Mina novis planer är följande 3 fonder:
Sverige - SEB Sverige Indexfond
Global - Länsförsäkringar Global Indexnära
Tillväxt - Avanza Emerging Markets

Tänkte 40%,30%30% på följande undrar nu vad ni tycker? bara att spara pengar i till framtiden säg 10-15 år?
Jag tycker att det är bra fondval, för jag månadssparar i samma fonder :)
Jag har även lagt till globala och svenska småbolagsfonder.
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Är helt grön på detta med spara i fonder och aktier men har nu öppnat ett ISK Avanza och jag har försökt mig på att kolla runt efter info om att spara lite i fonder varje månad. Mina novis planer är följande 3 fonder:
Sverige - SEB Sverige Indexfond
Global - Länsförsäkringar Global Indexnära
Tillväxt - Avanza Emerging Markets

Tänkte 40%,30%30% på följande undrar nu vad ni tycker? bara att spara pengar i till framtiden säg 10-15 år?
Personligen hade jag nog flyttat över mer till den globala indexfonden från både Sverige och tillväxt, men man får så klart hitta sin egen balans. Du är ju inte helt ut och cyklar med din valda uppställning.
Jag utgår från att du redan har eller parallellt bygger en ren buffert på ett sparkonto, då det gör att man inte behöver nalla av det långsiktiga sparandet för plötsliga utgifter eller får panik och säljer när börsen faller rejält som nu i våras.
 

donpasta

Panerai
Jag tycker att det är bra fondval, för jag månadssparar i samma fonder :)
Jag har även lagt till globala och svenska småbolagsfonder.

Vill ha 3 st som bas för sparande och sen leker jag lite med 3st aktier som är har lite mer risk.

Personligen hade jag nog flyttat över mer till den globala indexfonden från både Sverige och tillväxt, men man får så klart hitta sin egen balans. Du är ju inte helt ut och cyklar med din valda uppställning.
Jag utgår från att du redan har eller parallellt bygger en ren buffert på ett sparkonto, då det gör att man inte behöver nalla av det långsiktiga sparandet för plötsliga utgifter eller får panik och säljer när börsen faller rejält som nu i våras.

Ja jag har minst 6 mån löner på mitt sparkonto på SEB (min bank) vid sidan om mitt lönekonto. Sparkontot är för resa eller akuta utgifter. Men Avanza är mer för långsiktigt sparande typ 10-15 års plan.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Är helt grön på detta med spara i fonder och aktier men har nu öppnat ett ISK Avanza och jag har försökt mig på att kolla runt efter info om att spara lite i fonder varje månad. Mina novis planer är följande 3 fonder:
Sverige - SEB Sverige Indexfond
Global - Länsförsäkringar Global Indexnära
Tillväxt - Avanza Emerging Markets

Tänkte 40%,30%30% på följande undrar nu vad ni tycker? bara att spara pengar i till framtiden säg 10-15 år?
Om du tvunget ska ha tillväxtmarknader hade jag valt en Asienfond istället, t.ex Swedbank Robur Access Asien.
Personligen hade jag bytt ut dina 30% i tillväxtmarknader mot kanske 10% Proethus, 10% LF Fastighetsfond och 10% Teknik (även om vissa pratar om teknikbubbla).

Ang: SEB Sverige Indexfond: vet inte så mkt om den men precis som Avanza Zero har den ju 26% Bank/Finans i sig. Ingen favoritsektor för min del :) För egen del lägger jag nog hellre pengarna i en småbolagsfond. Disclaimer: Småbolagsfonder var Avanzas mest sålda fonder i augusti.

Annars är Investor en personlig favorit, om du är ny på aktier är ju ett investmentbolag ett relativt stabilt val.
Substansrabatt är såklart intressant men inte hela svaret så stirra dig inte blind enbart på den är mitt tips.
https://www.nordnet.se/blogg/investmentbolag-vs-aktiefond/
 
Senast ändrad:

donpasta

Panerai
Om du tvunget ska ha tillväxtmarknader hade jag valt en Asienfond istället, t.ex Swedbank Robur Access Asien.
Personligen hade jag bytt ut dina 30% i tillväxtmarknader mot kanske 10% Proethus, 10% LF Fastighetsfond och 10% Teknik (även om vissa pratar om teknikbubbla).

Ang: SEB Sverige Indexfond: vet inte så mkt om den men precis som Avanza Zero har den ju 26% Bank/Finans i sig. Ingen favoritsektor för min del :) För egen del lägger jag nog hellre pengarna i en småbolagsfond. Disclaimer: Småbolagsfonder var Avanzas mest sålda fonder i augusti.

Annars är Investor en personlig favorit, om du är ny på aktier är ju ett investmentbolag ett relativt stabilt val.
Substansrabatt är såklart intressant men inte hela svaret så stirra dig inte blind enbart på den är mitt tips.
https://www.nordnet.se/blogg/investmentbolag-vs-aktiefond/

Ja kollar lite på köra 3st investmentbolags aktier för de ger utdelning med... och de går bra så: Investor är ett alternativ om du skulle rekommendera 2st till som går bra och som ger utdelning vilka skulle det vara?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Spännande att göra lite sånt.

Tänkte gå in med typ 10k i scandic och 10k något kryssningsbolag.

Har svårt att se att de skulle gå omkull men absolut, jag kan också ha fel.

Ja det är bara 200kr. Skjuta lite åt olika håll behöver man göra ibland.

Jag har faktiskt runt 10k på Scandic, men inte som någon sorts chansing utan jag tror innerligt på Scandic. Jag tror absolut inte de går i KK.
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Spännande att göra lite sånt.

Tänkte gå in med typ 10k i scandic och 10k något kryssningsbolag.

Har svårt att se att de skulle gå omkull men absolut, jag kan också ha fel.
Annars kanske summan går att lägga i ex Handelsbanken eller annan bank. Än mindre risk att de går omkull, samt att utdelningen (när det kommer igång) bör räcka till trevlig middag för två. Kanske inte lika spännande som hotell- och resebolagsbranchen dock. :)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Ja kollar lite på köra 3st investmentbolags aktier för de ger utdelning med... och de går bra så: Investor är ett alternativ om du skulle rekommendera 2st till som går bra och som ger utdelning vilka skulle det vara?
Jag har en liten del Kinnevik men rekommenderar inte den då jag inte tror jättemycket på deras innehav.
Tidigare har jag rekommenderat Prosus (holländskt Investmentbolag) som jag själv står fast vid. I min portfölj har jag en stor del Investor, medelstor del Prosus och en liten del Kinnevik.

Patricia industries känns spännande och glad att kunna få ta del av det genom Investor.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Spännande att göra lite sånt.

Tänkte gå in med typ 10k i scandic och 10k något kryssningsbolag.

Har svårt att se att de skulle gå omkull men absolut, jag kan också ha fel.
Fråga: varför hotell och kryssningsfartyg?
Hög risk och begränsad uppsida. Fallande knivar liksom..

Är du benägen att ta hög risk finns ju många andra bolag med högre uppsida. Även om Scandic återhämtar sig till pre-corona-nivåer är det ingen RR som lockar mig.

Valfritt biotech-bolag som är i forskningsstadiet ger ju mer uppsida till likvärdig eller mindre risk, så tänker jag.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Annars kanske summan går att lägga i ex Handelsbanken eller annan bank. Än mindre risk att de går omkull, samt att utdelningen (när det kommer igång) bör räcka till trevlig middag för två. Kanske inte lika spännande som hotell- och resebolagsbranchen dock. :)

Fråga: varför hotell och kryssningsfartyg?
Hög risk och begränsad uppsida. Fallande knivar liksom..

Är du benägen att ta hög risk finns ju många andra bolag med högre uppsida. Även om Scandic återhämtar sig till pre-corona-nivåer är det ingen RR som lockar mig.

Valfritt biotech-bolag som är i forskningsstadiet ger ju mer uppsida till likvärdig eller mindre risk, så tänker jag.
Inget skrivet i sten. Mer en vågad idé men sitter inte med fingret på avtryckaren direkt. Kikar gärna på fler/andra alternativ
 

Bonumm

Panerai
Vad tror ni om Wästbygg? Någon som tecknat sig för aktier, sista anmälningsdagen idag jag funderar om man skulle teckna lite.
Tecknade för 150st.
 
Senast ändrad:

Riffraff

Cartier
Varför blir då min fråga? Låga avgifter men ganska dålig avkastning både i närtid och historiskt. Indexnära är en av få fonder som jag har läst om som har gått minus i år, -5%. Handelsbanken har gått +50% samma period. Vad är det jag missar?


Du har inte missat någonting. Undvik väckelserörelsen som förespråkar indexfonder. En av få verkligt bra lågavgift "indexfonder" är Spiltan Aktiefond investmentbolag i min ödmjuka mening. Lägg bara lite tid och energi på att läsa och botanisera när du väljer fonder (även om historisk avkastning etc.) . Har du ett någorlunda kapital så har du väl ägnat bra mycket mer än lite tid på att dra ihop pengarna.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Du har inte missat någonting. Undvik väckelserörelsen som förespråkar indexfonder. En av få verkligt bra lågavgift "indexfonder" är Spiltan Aktiefond investmentbolag i min ödmjuka mening. Lägg bara lite tid och energi på att läsa och botanisera när du väljer fonder (även om historisk avkastning etc.) . Har du ett någorlunda kapital så har du väl ägnat bra mycket mer än lite tid på att dra ihop pengarna.
Ja, visst har amatör-stockpickers och hög-avgiftsfonder historiskt överpresterat index
 

Erdna

Cartier
Jag har en feeling att Kinnevik kan nå nära 400 efter rapport på onsdag.

Zalando har gått som tåget liksom deras investering i Livongo. Dessutom har deras onoterade bolag som mathem.se fått en rejäl coronaboost
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Bara inse att man hade galet fel gällande Kinnevik. Snacka om jojo sista åren hur många har legat kvar?
Gick in tungt i Svolder istället som också gått hyggligt får man säga. Äger dock en hel del Kinnevik via Spiltan.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Gjorde delexit i Klaria idag, kan vara bra att ta vinst och inte blir för girig. Grattis till alla som ryggade det tipset.

Fått erbjudande (och tecknat) Expequnia onoterat. Ska noteras 2021 är tanken, i dagsläget ett dotterbolag till TopRight. Gick in med ett relativt litet belopp. Någon mer som fått erbjudande i den här riktade emissionen?
 
Topp