• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Bara inse att man hade galet fel gällande Kinnevik. Snacka om jojo sista åren hur många har legat kvar?
Gick in tungt i Svolder istället som också gått hyggligt får man säga. Äger dock en hel del Kinnevik via Spiltan.
Har ägt dem ett tag och passade på att fylla på ganska rejält under dippen, hade velat gå in med mer då jag tänkte att dippen skulle hålla i sig mycket längre men nöjd ändå med vad jag fick in och är upp drygt 80% i den.

SAS aktien rör sig nedåt som förväntat, tråkigt att det inte gick att gå kort i den bara. Jäklar va många småsparare som bränner sig nu.

Spännande att göra lite sånt.

Tänkte gå in med typ 10k i scandic och 10k något kryssningsbolag.

Har svårt att se att de skulle gå omkull men absolut, jag kan också ha fel.
Som notorisk bottenfiskare kan jag även tipsa om Fraport, Unibail Rodamco och Tui. På det sistnämnda sålde jag förut efter drygt 100% uppgång men börjar bli dags att gå in igen 🙂

Fick bara 60st aktier tilldelad i Wästbygg, upp 10% idag. Synd att man inte fick mera.
Problemet med IPO:er är ju att man får "ta i" för att få något eller en rimlig post, ofta genom att teckna många eller på många olika konton. När man väl får många, är det en skit-IPO.

Undantag finns, när tex Avanza är med på ett hörn och ger sina kunder gräddfil.

Med tanke på riskerna vid en IPO är 10% faktiskt inte så mycket, kanske till och med så lite att det inte väger upp risken.

Senast ändrad:
Det är väl lika bra att jag passar på och skryter lite innan vi får en ny ordentlig tillbakagång.

Passerade idag +100% gränsen för i år, för hela portföljen.

En stor anledning till att det gått så bra är att jag valt "rätt" aktier, tex:
The Trade Desk, TTD
och
Sea LTD
och
Docusign
Ta gärna en titt på det bolaget, kan ha mycket mer att ge i USA, som ju saknar bank-id vad jag förstått! Tänk dig om bank-id var börsnoterat och fanns i USA.

Mjukvaruinriktade plattformsinriktade bolag som når miljoner med människor varje dag.

Jag har inte bara lyckats välja rätt aktier, utan av de runt 15 aktier jag har totalt så har jag lyckats koncentrera pengarna i de bolag som presterat bäst, bland annat de ovan.

Slutsatser:

1. Hitta riktigt bra bolag, tips: fool.com , se deras gratis podcasts

och premiumtjänster
där SA räcker bra i början

2. Våga koncentrera pengar i bolag du verkligen tror på, direkt när jag hörde talas om Sea LTD "visste" jag att jag ville satsa stort på det bolaget.

3. Bottenfiska inte, betala hellre mycket för bolag som går riktigt bra. Winners keep on winning.

4. Börsen har inte gått upp så mycket som alla tror, det är mestadels pengar som förlorat i värde.

Jag förstår att det kan ta emot att köpa ett bolag som Docusign idag, känns mycket enklare psykologiskt att bottenfiska ett förlorarbolag med pressad kurs. Men släpp vad som känns skönast psykologiskt, vad är den bästa affären? Jag tror det är att köpa kvalitet.

Senast ändrad:
Jag förstår att det kan ta emot att köpa ett bolag som Docusign idag, känns mycket enklare psykologiskt att bottenfiska ett förlorarbolag med pressad kurs. Men släpp vad som känns skönast psykologiskt, vad är den bästa affären? Jag tror det är att köpa kvalitet.
Och det är här jag tror man som privatinvesterar kan få en edge över en fondförvaltare. En fondförvaltare kan nog i många situationer inte våga köpa en aktie som gått upp mycket. Just pga att beslutet kan kännas svårt att försvara inför andra.

"Det fattade väl alla att aktien skulle gå tillbaka när den gått upp så mycket" är de rädda att andra kommer att säga, och jag håller med, ur en mänsklig synvinkel är det svårare att försvara ett sådant beslut än att köpa något "billigare".

Detta är troligtvis rester från ap-hjärnans medfödda överlevnadsstrategier vad gäller mat och resurser.

Som notorisk bottenfiskare kan jag även tipsa om Fraport, Unibail Rodamco och Tui. På det sistnämnda sålde jag förut efter drygt 100% uppgång men börjar bli dags att gå in igen 🙂
Nyfiken vad du ser i Unibail rodamco? Megatrend emot sig, risk på lång sikt & Corona/ nedstägningar på kort sikt

• Like
Reactions: PJZ
Kan någon vänlig förklara Millicom för mig. Enbart köprekommendationer, fondkille efter fondkille uttalar sig om att bolaget är undervärderat, nu senast Georg Norberg. Swedbank tar upp den som branschfavorit, Kepler Cheuvreux skriver till och med att det är en potentiell kursdubblare och sätter riktkurs på 420sek, storspelare som Vigo Carlund köper på sig med 80 miljoner. Ändå händer det inte så mycket och det verkar inte vara något av ovan som får aktien att lyfta till skillnad mot vad jag tycker mig se i andra bolag när det kommer positiva nyheter.

Eller är det så att jag är alldeles för kortsiktig nu igen och ska återkomma och 6 månader för att kunna dra några slutsatser om ovan nämnda händelser? :)

Eller är det så att jag är alldeles för kortsiktig nu igen och ska återkomma och 6 månader för att kunna dra några slutsatser om ovan nämnda händelser? :)
Så är det nog. Tror de tittar på en längre tidshorisont.

Tycker att de flesta typer av rekommendationer saknar den viktigaste komponenten: Tid!
Det är lite som att säga att man tror att Kalmar ska vinna Allsvenskan men man säger inte vilket år.

Kan någon vänlig förklara Millicom för mig. Enbart köprekommendationer, fondkille efter fondkille uttalar sig om att bolaget är undervärderat, nu senast Georg Norberg. Swedbank tar upp den som branschfavorit, Kepler Cheuvreux skriver till och med att det är en potentiell kursdubblare och sätter riktkurs på 420sek, storspelare som Vigo Carlund köper på sig med 80 miljoner. Ändå händer det inte så mycket och det verkar inte vara något av ovan som får aktien att lyfta till skillnad mot vad jag tycker mig se i andra bolag när det kommer positiva nyheter.

Det låter ju som en otroligt bra affärsidé, men år efter år har de väl bevisat hur svårt det är att tjäna bra med pengar?

Fattiga människor har ju när det kommer till kritan inte mycket pengar att göra av med?

Och om det finns pengar att tjäna i låginkomstländer, inbillar jag mig att de kommer att tjänas av de med riktigt bra lokala politiska kontakter i varje land. Svårt att vara en multinationell spelare som inte får betala mutor etc och tro att det finns pengar att hämta då?

För er som sysslar med enskilda aktier, och speciellt lite långsiktigare värdeinvestering, jag kan rapportera följande tal + intervju av Mohnish Pabrai:

Detta var en riktigt intressant video! Man måste verkligen undvika att förälska sig i sina aktiecase. Tänk på det när någon hyllad förvaltare går i gång och berättar om sina favoritbolag!

Forskning verkar visa att fonder med enbart olika fondförvaltarfavoriter är en dålig idé!

Det enda dåliga med videon var att den tappade ånga mot slutet, man behöver bara se runt 30-40% av den, det i början.

Nyfiken vad du ser i Unibail rodamco? Megatrend emot sig, risk på lång sikt & Corona/ nedstägningar på kort sikt
Ja, Corona håller jag med om men det är övergående. Tror det alltid kommer finnas ett sug för folk att mötas inomhus där mycket nytta och nöje finns samlat. Även om kanske antalet detaljhandelsbutiker minskar och det blir fler restauranger, caféer, biografer, vårdcentraler, bowling-/biljardhallar etc. Unibail-Rodamco äger ju många köpcentrum i attraktiva storstäder i Europa och USA. Kanske inte förväntar mig att de går tillbaka till ATH och säkert lär de behöva avyttra något köpcentrum med förlust men när jag köpte hade de tappat ca 80 % bara i år. Det är inte rimligt. Än så länge är jag upp 21% men ska säkert ned minst en vända till innan det förhoppningsvis blir en varaktig vändning.

Kanske inte en pensionstråd, men hur mycket $$ ska man ha skrapat ihop när man går i pension för att det ska bli drägligt. Vilket totalbelopp ska man ha på minpension.se Låt säga att man vill ha runt 45k/mån i pension. Låt säga att jag är 45 nu och kommer jobba i 25 år till med samma lönenivå som idag....typ.......min pensionssnubbe på SoP kunde inte klämma ur sig ett svar...

Kanske inte en pensionstråd, men hur mycket $$ ska man ha skrapat ihop när man går i pension för att det ska bli drägligt. Vilket totalbelopp ska man ha på minpension.se Låt säga att man vill ha runt 45k/mån i pension. Låt säga att jag är 45 nu och kommer jobba i 25 år till med samma lönenivå som idag....typ.......min pensionssnubbe på SoP kunde inte klämma ur sig ett svar...
Räkna här: https://www.lansforsakringar.se/sto...akna-och-flytta-pensionen/rakna-pa-pensionen/

4% regeln så kan du räkna fram för just dig. Kanske lite extremt då du kommer lyfta pension osv. Men lägg in det i kalkylen.

Ja, visst har amatör-stockpickers och hög-avgiftsfonder historiskt överpresterat index

Du är ironisk antar jag men då läser du mitt inlägg som fan läser bibeln.

Väl valda fonder har med råge överpresterat gentemot index. Så vad säger det, måste man vara en professionell "fondpicker"?, nej inte alls. Det räcker med att vara läskunnig och ta rygg på t.ex. Privata Affärer. En bred fond såsom MS INVF Global så kan man utvärdera efter nåt år

Jag har själv trillat i fällan/gruppmentaliteten när man stirrar sig blind på avgiften och lagt en mindre slant i indexfonder. Lyckligtvis litade jag på mitt eget omdöme/fonders tidigare track record och hade majoriteten av slantarna hos Morgan Stanley (global, US growth, Asia). Det har gött min portfölj såväl som deras fickor, win-win. Brutal skillnad mot t. ex. Avanza Global eller nån annan jämförbar indexfond

Men alla får placera sina skattade slantar som de själva vill, frid

Edit: läste mitt eget inlägg igen, vad du svarade (som hade närmast noll koppling till vad jag faktiskt skrev) , hur många som gillade vad du svarade och kan bara häpnas över hur låg den generella förståelsen är (då detta är ett något materialiskt forum)

Deja vu, förespråkade väl vald aktiv förvaltning för cirka 6 månader sedan under "Corona krisen" när nån allvetande medlem dök upp och proklamerade att det är indexfonder och månadsinsätrningar som gäller. Kommer bara ihåg att det gav en mängd "Gilla" o nån som sa "Detta borde vara en sticky".

Har verkligen 0.0% behov av att ha rätt. Jag vill bara välja en väg som berikar mig själv. Den har fungerat väl så här långt så mln grumliga kristallkula säger att det kommer funka framöver också,har inte mycket annat än tydlig historik att gå på

Senast ändrad:
Du är ironisk antar jag men då läser du mitt inlägg som fan läser bibeln.

Väl valda fonder har med råge överpresterat gentemot index. Så vad säger det, måste man vara en professionell "fondpicker"?, nej inte alls. Det räcker med att vara läskunnig och ta rygg på t.ex. Privata Affärer. En bred fond såsom MS INVF Global så kan man utvärdera efter nåt år

Jag har själv trillat i fällan/gruppmentaliteten när man stirrar sig blind på avgiften och lagt en mindre slant i indexfonder. Lyckligtvis litade jag på mitt eget omdöme/fonders tidigare track record och hade majoriteten av slantarna hos Morgan Stanley (global, US growth, Asia). Det har gött min portfölj såväl som deras fickor, win-win. Brutal skillnad mot t. ex. Avanza Global eller nån annan jämförbar indexfond

Men alla får placera sina skattade slantar som de själva vill, frid

Edit: läste mitt eget inlägg igen, vad du svarade (som hade närmast noll koppling till vad jag faktiskt skrev) , hur många som gillade vad du svarade och kan bara häpnas över hur låg den generella förståelsen är (då detta är ett något materialiskt forum)

Deja vu, förespråkade väl vald aktiv förvaltning för cirka 6 månader sedan under "Corona krisen" när nån allvetande medlem dök upp och proklamerade att det är indexfonder och månadsinsätrningar som gäller. Kommer bara ihåg att det gav en mängd "Gilla" o nån som sa "Detta borde vara en sticky".

Har verkligen 0.0% behov av att ha rätt. Jag vill bara välja en väg som berikar mig själv. Den har fungerat väl så här långt så mln grumliga kristallkula säger att det kommer funka framöver också,har inte mycket annat än tydlig historik att gå på
Som man ropar får man svar.

Jag är ingen ”indexkrigare” (se mina portföljer, en hel del hedge- & aktiva fonder).

Men det är inte enkelt att välja rätt förvaltare, saker ändras fort, en duktig förvaltare slutar, avgifter höjs (& sänks) etc. Att ha aktiva fonder kräver enligt mig att man själv är någolunda aktiv i sitt sparande, något många inte vill vara. Då är indexfonder/ avanza auto/ lysa utmärkt.

Faktum kvarstår att aktiva fonder (som grupp) underpresterat index genom historien. Däremot har enskilda fonder/ förvaltare överpresterat jmf index under perioder, och det med råge. Det svåra är att veta vilka som kommer lyckas med det i framtiden, jag håller inte med om att det räcker med att läsa en tidning om privatekonomi.

Fick upp reklam AIFM:s fonder i flödet (en för AR och en för esport). Jag funderar på ifall det kan vara något för "lekhinken". Är det någon som har någon kunskap/åsikt kring dessa fonder?

Tillbaka
Topp