Du är ironisk antar jag men då läser du mitt inlägg som fan läser bibeln.
Väl valda fonder har med råge överpresterat gentemot index. Så vad säger det, måste man vara en professionell "fondpicker"?, nej inte alls. Det räcker med att vara läskunnig och ta rygg på t.ex. Privata Affärer. En bred fond såsom MS INVF Global så kan man utvärdera efter nåt år
Jag har själv trillat i fällan/gruppmentaliteten när man stirrar sig blind på avgiften och lagt en mindre slant i indexfonder. Lyckligtvis litade jag på mitt eget omdöme/fonders tidigare track record och hade majoriteten av slantarna hos Morgan Stanley (global, US growth, Asia). Det har gött min portfölj såväl som deras fickor, win-win. Brutal skillnad mot t. ex. Avanza Global eller nån annan jämförbar indexfond
Men alla får placera sina skattade slantar som de själva vill, frid
Edit: läste mitt eget inlägg igen, vad du svarade (som hade närmast noll koppling till vad jag faktiskt skrev) , hur många som gillade vad du svarade och kan bara häpnas över hur låg den generella förståelsen är (då detta är ett något materialiskt forum)
Deja vu, förespråkade väl vald aktiv förvaltning för cirka 6 månader sedan under "Corona krisen" när nån allvetande medlem dök upp och proklamerade att det är indexfonder och månadsinsätrningar som gäller. Kommer bara ihåg att det gav en mängd "Gilla" o nån som sa "Detta borde vara en sticky".
Har verkligen 0.0% behov av att ha rätt. Jag vill bara välja en väg som berikar mig själv. Den har fungerat väl så här långt så mln grumliga kristallkula säger att det kommer funka framöver också,har inte mycket annat än tydlig historik att gå på