• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Bonesupport (BONEX) rapporterade idag trots stora utmaningar från pandemin ATH-Sales om 53,2m under Q420, motsvarande en tillväxt om +15% Y-o-Y. För helåret 2020 uppnås en tillväxt om +16% Y-o-Y. De Novo-godkännandet förväntas fortfarande under ”inledningen av 2021”.

Bonex är ett av mina största innehav och ser fortfarande starkt positiv på framtida utveckling. Vad som är extra kul är att mina estimmat var ruskigt stabila för helårsbasis. I mars estimerade jag 2020 års omsättning till 179,3 miljoner och idag redovisade bolaget 180,9 miljoner. Kul när ens modellering är pricksäker :D

Nu är det bara att tanka mer aktier för godkännande av Ceramnet G i USA känns högst sannolikt, och i samband med det lär rekar trilla in som aldrig förr.

OBS ingen köp-rek från min sida ska tilläggas. Hög risk, köp inte utan att göra ordentlig hemläxa. Svarar dock gärna på frågor ifall det är något ni undrar.
1613565143745.png

Volvo minskade personalstyrkan globalt med 7000 personer, inte i Sverige. En stor andel av minskningen är konsulter, inte anställda. En mindre del av minskningarna har skett i Sverige.

Senast ändrad:
Känner mig högst förvirrad om jag gick på en dubbelbluff från en blankningsfirma som ville döda kursen för att komma loss ur sina positioner.

Den låg + ca 10% i förhandeln precis vid öppning och jag sålde av hela mitt innehav. I skrivande stund är den upp 55% 🙃

Tjena!
Köpte radhus i höstas och har en fundering angående belåningsgrad. Husets pris var 4150000kr och jag gick in med 1700000 i kontantinsats vilket är 41% belåningsgrad. Nu i efterhand tänker jag hade det kanske vart smartare att gå in med en lägre kontantinsats och såldes kunna ha mer pengar investerade på börsen då räntorna är och verkar förbli låga. Hur hade ni resonerat?

Känner mig högst förvirrad om jag gick på en dubbelbluff från en blankningsfirma som ville döda kursen för att komma loss ur sina positioner.

Den låg + ca 10% i förhandeln precis vid öppning och jag sålde av hela mitt innehav. I skrivande stund är den upp 55% 🙃
Jag sålde mina fingerprint för att ha chansen att förlora ett par tusen på Gamestop. Alltid jobbigt när man står på perongen och ser tåget gå:banghead:

Tjena!
Köpte radhus i höstas och har en fundering angående belåningsgrad. Husets pris var 4150000kr och jag gick in med 1700000 i kontantinsats vilket är 41% belåningsgrad. Nu i efterhand tänker jag hade det kanske vart smartare att gå in med en lägre kontantinsats och såldes kunna ha mer pengar investerade på börsen då räntorna är och verkar förbli låga. Hur hade ni resonerat?
Lätt att se i backspegeln att det hade varit bättre med högre belåningsgrad och pengarna på börsen i stället. Som läget var i höstas så var det ju inte solklart åt vilket håll börsen skulle gå.

Gapa inte efter för mycket bara :) Plus är plus. Det finns alltid de som tjänar mer så man får ju välja vem man jämför med.

Personligen skulle jag inte våga röra aktier som rör sig 50% upp och ner från en dag till en annan. Hjärtinfarktnivå. Lite långsammare ränta-på-ränta-effekt är melodin. Och hälsan i behåll... :)

Personligen skulle jag inte våga röra aktier som rör sig 50% upp och ner från en dag till en annan. Hjärtinfarktnivå. Lite långsammare ränta-på-ränta-effekt är melodin. Och hälsan i behåll... :)

Triss är ju kul också. Ibland. Men inte för att försöka bygga långsiktigt kapital och behålla blodtrycket under kontroll.

Nä, visst är det så :)

Men den vetskapen hade jag inte om aktien när jag köpte den. Då hade den legat runt 7-8$ en period och jag köpte för ca 9$. Sen gick den bananas.

Hörni vad tror ni om marknadens reaktion på KPIF? Ni vet ju att jag tycker kpif är ett dåligt mått på inflation (pengars minskade värde) men det är skit samma. Riksbanken följer kpif och börsen antar jag tittar på det utifrån ränteförväntning.

KPIF kom in på 1.7% i januari. Det är högt och väldigt nära målet på 2. Då jämför man ju med Jan20 då allt var happy days. När vi kommer in i mars/april och man jämför med de svinlåga nivåer man hade i mar/apr kommer KPIF, allt annat lika, bli rejält hög om den redan är 1.7%.

Även om jag kanske önskade, så tror jag inte att Riksbanken kommer agera med räntehöjningar, men tror ni börsen kan få kalla fötter? Eller är det så uppenbart att vi kommer ha svinhöga KPIF siffror Q2 att ingen bryr sig...?

Detta gäller ju lika mkt i usa etc så frågan mer generell om ni tror höga kpif tal kommer ge ränteoro som pressar ner humöret?

Hörni vad tror ni om marknadens reaktion på KPIF? Ni vet ju att jag tycker kpif är ett dåligt mått på inflation (pengars minskade värde) men det är skit samma. Riksbanken följer kpif och börsen antar jag tittar på det utifrån ränteförväntning.

KPIF kom in på 1.7% i januari. Det är högt och väldigt nära målet på 2. Då jämför man ju med Jan20 då allt var happy days. När vi kommer in i mars/april och man jämför med de svinlåga nivåer man hade i mar/apr kommer KPIF, allt annat lika, bli rejält hög om den redan är 1.7%.

Även om jag kanske önskade, så tror jag inte att Riksbanken kommer agera med räntehöjningar, men tror ni börsen kan få kalla fötter? Eller är det så uppenbart att vi kommer ha svinhöga KPIF siffror Q2 att ingen bryr sig...?

Detta gäller ju lika mkt i usa etc så frågan mer generell om ni tror höga kpif tal kommer ge ränteoro som pressar ner humöret?
Jag tror inte ränteläget är så hotat.
Att höja räntan när hela världens ekonomi balanserar på lågkonjakanten är nog inte så troligt.
Kommer börsen bry sig så mycket om räntan trots allt går upp lite?
Alla är ju inställda på att samhället kommer öppnas upp nu och 21H2 kommer bli en succé.

Jag tror inte ränteläget är så hotat.
Att höja räntan när hela världens ekonomi balanserar på lågkonjakanten är nog inte så troligt.
Kommer börsen bry sig så mycket om räntan trots allt går upp lite?
Alla är ju inställda på att samhället kommer öppnas upp nu och 21H2 kommer bli en succé.

Nej jag tror som sagt inte heller de kommer höja. Men då tror du mao inte heller att marknaden kommer börja noja över det :)

Långa räntor har ju stigit en hel del och jag hör ändå en hel del som uttrycker oro, men det är väl först om CB börjar indikera höjning det kanske skakar, och det lär ju inte ske som du säger.

Nej jag tror som sagt inte heller de kommer höja. Men då tror du mao inte heller att marknaden kommer börja noja över det :)

Långa räntor har ju stigit en hel del och jag hör ändå en hel del som uttrycker oro, men det är väl först om CB börjar indikera höjning det kanske skakar, och det lär ju inte ske som du säger.
Jag känner väl lite att efter haussen som säkert kommer då samhället öppnar upp ska hela denna stödcirkus betalas av, och då får börsen smaka på sitt eget ordspråk, "det finns inga gratisluncher".
Jag misstänker att det är det de långa räntorna till stor del avspeglar.
Så långt ser inte dagens börs, allt är bara glass och ballonger.

Är knappast någon expert men har sålt Stillfront och istället ökat i Embracer (tolka som du vill...) Försöker koncentrera portföljen.
Försöker ha ungefär lika mycket av båda. Grejen är att de visar ungefär liknande resultat och tillväxt, men Embracer har ett bv på nästan tre gånger mer vilket är rätt sjukt.

Kommer inte bli så pratas redan om ett KPI intervall på 1-3% och RB rekryterar folk till det. Så nej detta är trams börsen går inte ner pga detta men kanske blir överspekkat.

Senast ändrad:
Jag känner väl lite att efter haussen som säkert kommer då samhället öppnar upp ska hela denna stödcirkus betalas av, och då får börsen smaka på sitt eget ordspråk, "det finns inga gratisluncher".
Jag misstänker att det är det de långa räntorna till stor del avspeglar.
Så långt ser inte dagens börs, allt är bara glass och ballonger.
Länder som lånar i egen valuta behöver inte betala tillbaka. Se på Japan.

• Like
Reactions: PJZ
Länder som lånar i egen valuta behöver inte betala tillbaka. Se på Japan.
Nä det stämmer väl till viss del, men ränta tvingas ju de flesta betala även om man tex refinansierar sina utgågna stadsobligationer med nya sålda till egna folket. De flesta lånar dock av andra, se på tex Italien, Grekland, Irland, Portugal, Spanien.
Problemet uppstår när ekonomin haltar, lånen blir osäkra och räntan går upp. Har man gjort som Japan och lpnat av folket blir lösningen helt enkelt att ta tillbaka räntan man betalar genom höjda skatter, precis som om du lånat av någon annan. Höjda skatter, minskad konsumtion, lägre skatteintäkter, högre arbetslöshet, höjda skatter, lägre konsumtion...

Tillbaka
Topp