Barnsparande. Om val av konto, sparande i eget namn eller barnens namn, samt fond eller inte fond.
Till er som barnsparar:
era barn har det viktigaste som finns vid investerande, gott om tid.
Jag förstår lockelsen i fonder och fondrobotar, om det inte går så bra så var det i alla fall inte mitt fel, så tror jag ni omedvetna tänker.
Med så gott om tid som 18 år är, kan ni ta riktigt hög risk. Det handlar inte om att spela med pengarna, det handlar om att välja riktigt bra och spännande bolag och låta dem få utvecklas till sin fulla potential.
Så snälla, köp riktigt fina och bra bolag och strunta helst i fonder. Och tänk globalt, det är mer rimligt att inte ha ett enda svenskt bolag, än att ha majoriteten av pengarna i svenska bolag.
Här har ni en fin bred start:
Sea Ltd
Amazon.com
Mercadolibre
Och snälla (bortse eventuellt från vad jag skrivit tidigare) och ha barnsparandet i ert eget namn.
Nej det handlar inte om att barnet kan börja slösa bort pengarna vid 18 års ålder. Enligt mig bör barnet då få alla sina pengar, kanske ännu bättre löpande och till 100% vid den åldern. Då har de flesta 1 år kvar att bo hemma och man kan på nära håll hjälpa dem axla ansvaret.
Varför vill jag då spara i eget namn till mitt barn? Ni vill till varje pris undvika att hamna i klorna hos en övernitisk överförmyndare som börjar diktera vad er barn får äga för värdepapper.
Jag vill speciellt varna för att ha kapitalförsäkring i barnets eget namn. Vanligtvis kan man hamna och få överförmyndare om barnet har mer än åtta prisbasbelopp (47 600 kr x 8 = 380 800 kr för 2021). Men vid nitisk regelefterföljelse kan vid KF hammaren slå till om man tar ut (tex för omplacering) så lite som ett prisbasbelopp (47 600 kr för 2021)!
"Om ett barn får pengar från arv eller testamente som överstiger ett prisbasbelopp,
Det gäller även:
försäkringsgivare vid utbetalning av försäkringsbelopp som den omyndige har rätt till,"
Om ett barn har tillgångar som överstiger åtta prisbasbelopp står förvaltningen av tillgångarna under viss kontroll av överförmyndaren.
www.konsumenternas.se
Se verkligen upp med detta, ni riskerar att få pengarna låsta på ett skitkonto helt utan ränta och utsatta från godtycket hos en kommunal tjänsteman som bara vill undvika risken att "göra fel". Glöm helt möjligheten att kunna investera i fina tillväxtbolag likt de nämnda ovan, Swedbanks allemansfond med 5% fondavgift lär vara det mest spännande ni får välja! Observera, redan vid 50 000 kr lägger det offentliga sin svettiga äckliga hand över era pengar!
Var dock medvetna om riskerna med sparande i eget namn om ni själva skulle få ekonomiska problem. Här gäller det att agera i mycket god tid och flytta pengarna så de inte koms åt av eventuella fordringsägare, en risk som kan vara svår att helt undvika.