Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Folk som har en investeringshorisont längre än till 09:01 och ser god framtida potential. Det finns trots allt gott om bolag som haft en fin initial uppgång och sedan bara fortsatt uppåt.Dum fråga kanske men det verkar som att alla hoppar på vid IPO och säljer ganska omgående så vilka är det egentligen som köper till dessa priser? Folk som tror stenhårt på företag men inte blev tilldelade aktier vid IPO? Det känns som en typ av pump and dump men det verkar ju uppenbarligen finnas köpare trots att priserna oftast dippar en hel del och stabiliserar sig väldigt fort så varför köper man på toppen?
Jag tecknar alltid IPO där allt pekar på stort intresse vilket kommer leda till hög intradagshandel. Gratispengar. Idag är jag upp hela 700kr... på mina 50 Cint-aktier men fortfarande ok timlön med tanke på att det tog ca 2 min att teckna.Dum fråga kanske men det verkar som att alla hoppar på vid IPO och säljer ganska omgående så vilka är det egentligen som köper till dessa priser? Folk som tror stenhårt på företag men inte blev tilldelade aktier vid IPO? Det känns som en typ av pump and dump men det verkar ju uppenbarligen finnas köpare trots att priserna oftast dippar en hel del och stabiliserar sig väldigt fort så varför köper man på toppen?
Jo, det förstår jag men varför köper de dag ett när hypen och volatiliteten är som högst? Utan att vara särskilt insatt så verkar det som att de allra flesta dippar rejält när den initiala hypen har lagt sig och IPO-tradarna har sålt av sina innehav så varför köper man nära öppning på +50-100% istället för att vänta någon dag eller två (eller till och med ett par timmar) och köpa till ett betydligt lägre pris? Det måste vara ganska ovanligt med IPO som bara går spikrakt uppåt från start och det är naturligtvis omöjligt att pricka botten men en bra start är ju att inte köpa till +100% tänker jag.Folk som har en investeringshorisont längre än till 09:01 och ser god framtida potential. Det finns trots allt gott om bolag som haft en fin initial uppgång och sedan bara fortsatt uppåt.
Det är precis det som är min poäng och jag förstår varför du gör som du gör men vilka är det som köper för +700kr när det oftast dippar neråt igen ganska snabbt (sen kan det så klart även återhämta sig snabbt men en initial dipp är väl mer eller mindre given). Det verkar nästan lite desperat men uppenbarligen finns det tillräckligt många köpare för att spä på efterfrågan men är det stora finanspampar som vill maximera innehavet som står för det eller är det desperata småsparare som inte fick tilldelning?Jag tecknar alltid IPO där allt pekar på stort intresse vilket kommer leda till hög intradagshandel. Gratispengar. Idag är jag upp hela 700kr... på mina 50 Cint-aktier men fortfarande ok timlön med tanke på att det tog ca 2 min att teckna.
Håller på med analys på bolaget just nu för att se om jag vill köpa större post, så låter aktierna ligga kvar så länge. Innehavet är ändå en bara fis i rymden sett till hela portföljen.
Haha fan då, jag tänkte samma tanke igår men ville vänta till idag och se. Aja tänkte bara fylla på med typ 7k men missade 10% på att vänta till idag ser jag.Köpte Palantir igår på 25. Tror den bottnat, var starkt stöd där igår. Verkar ju öppna uppåt idag.
Samma här. En fin affär hittills får man sägaKöpte Palantir igår på 25. Tror den bottnat, var starkt stöd där igår. Verkar ju öppna uppåt idag.
Köpte Palantir igår på 25. Tror den bottnat, var starkt stöd där igår. Verkar ju öppna uppåt idag.
Värderingar är inte längre vad de en gång varit... många bolags värderingar skrämde livet ur mig för hundratals procent sedan, men många fortsätter att tuffa på, medan jag tjurar, ståendes kvar på perrongenvill verkligen köpa in mig i bolaget för jag tycker om verksamheten de sysslar med...men själva värderingen på bolaget skrämmer livet ur mig..
Värderingar är inte längre vad de en gång varit... många bolags värderingar skrämde livet ur mig för hundratals procent sedan, men många fortsätter att tuffa på, medan jag tjurar, ståendes kvar på perrongen![]()
Samma här, måhända att jag inte fick i närheten lika många som jag ansökte om men jag tycker inte det är ”helt meningslöst” som många andra. Det enda man behövde göra var ju trots allt att logga in i depån klockan 09:01 och trycka sälj på 2 olika konton för att tjäna drygt 1700 spänn. Det tar jag alla dagar i veckan50+50 i Cint.
Sålde av vid öppning. Med tanke på arbetet jag la ner så får jag ändå säga att det vart bra timlön![]()
Har funderat på samma sak. Min tjänstepension och premiepension ligger i fonder så kom fram till att 100% av eget kapital i aktier fick bli min strategi. Som du skriver lite mer volatilt men samtidigt engagerande. Dock backat ur många aktier och kommit fram till att jag inte ska äga aktier i bolag som inte går med vinst.Är lite ambivalent när det kommer till fonder kontra aktier. Tycker fonder känns stabilt men tråkigt. Aktier är ju mera volatila och lite roligare när det går bra, mindre kul när det går dåligt såklart. Det är ju bra mycket roligare att pilla med aktier också. Inte så jäkla spännande att kolla på fondinnehaven direkt.
Vad tycker ni är rimlig fördelning fonder kontra aktieinnehav. Jag tror jag ligger ca 50/50 just nu.
Ja, tänker man på pensionen så har man ju jäkla mycket i fonder. Så har jag aldrig funderat. Tänkvärt!Har funderat på samma sak. Min tjänstepension och premiepensionen ligger i fonder så kom fram till att 100% av eget kapital i aktier fick bli min strategi. Som du skriver lite mer volatilt men samtidigt engagerande. Dock backat ur många aktier och kommit fram till att jag inte ska äga aktier i bolag som inte går med vinst.
Ja visst är det märkligt att man, åtmistone jag, följer aktierna varje dag men fonderna på minpension bara någon gång per månad max. Detta trots att det största kapitalet för mig ligger som tjänstepension. Jag gjorde en rejäl genomgång för några månader sedan och bytte bort allt jag kunde som låg som traditionell förvaltning plus några andra justeringar. Har tyvärr tappat min rådgivare efter byte av jobb men kan konstatera att de val vi tillsammans kom fram för 5-10 år sedan har varit bra för en guldkant på tillvaron.Ja, tänker man på pensionen så har man ju jäkla mycket i fonder. Så har jag aldrig funderat. Tänkvärt!
Precis så är det. Jag skäms ju nästan att berätta att jag har alla pengar på PPM i soffliggarfonden. Ska ta tag i detta och byta ut lite där. Kör löneväxling och sätter av varje månad i fonder och där tog jag precis in en teknikfond.Ja visst är det märkligt att man, åtmistone jag, följer aktierna varje dag men fonderna på minpension bara någon gång per månad max. Detta trots att det största kapitalet för mig ligger som tjänstepension.
Funderade även jag på att löneväxla, men eftersom jag ändå hamnar över brytgränsen för statlig skatt vid pension så var det ingen mening. Tyvärr har jag ganska mycket som jag inte kan flytta från trad men det kanske blir bra med en krockkudde med alla andra risker man sitter på. Mest tveksam är jag över allmänpensionen och ser det nog som en bonus om det finns något kvar i stadskassan att betala ut eller om det tillkommer någon regel hur mycket man får givet hur tjänstepensionens storlek. Tyvärr ser jag den delen som en bonus nu när fler och fler ska leva på de som jobbar eftersom vi alla blir äldre. Sorry för mina trista framtidsutsikter men det är därför jag ser det egna aktiesparande som otroligt viktigt så man inte blir ekonomiskt beroende av politiska beslut när man väl är där.Precis så är det. Jag skäms ju nästan att berätta att jag har alla pengar på PPM i soffliggarfonden. Ska ta tag i detta och byta ut lite där. Kör löneväxling och sätter av varje månad i fonder och där tog jag precis in en teknikfond.
Varför skäms du över det? Den har väl gång på gång visat sig vara "det bästa" alternativet över lång sikt?Precis så är det. Jag skäms ju nästan att berätta att jag har alla pengar på PPM i soffliggarfonden. Ska ta tag i detta och byta ut lite där. Kör löneväxling och sätter av varje månad i fonder och där tog jag precis in en teknikfond.
Den presterar Ju mycket bra sett till index. Men jag saknar lite exponering mot ny teknik. Så jag ska ta in ca 30% i det och behålla 70% AP7 tror jag.Varför skäms du över det? Den har väl gång på gång visat sig vara "det bästa" alternativet över lång sikt?
Nu blir detta ett ytterst teoretiskt resonemang:Är lite ambivalent när det kommer till fonder kontra aktier. Tycker fonder känns stabilt men tråkigt. Aktier är ju mera volatila och lite roligare när det går bra, mindre kul när det går dåligt såklart. Det är ju bra mycket roligare att pilla med aktier också. Inte så jäkla spännande att kolla på fondinnehaven direkt.
Vad tycker ni är rimlig fördelning fonder kontra aktieinnehav. Jag tror jag ligger ca 50/50 just nu.