• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag har aktier och fonder ganska jämnt fördelat mellan Avanza och Swedbank med lite överviktig på Swedbank då jag haft den banken längst. Är det någon nackdel att samla allt på Avanza? Tänker att det ger lite bättre överblick när allt är samlat på ett ställe.

Jag har aktier och fonder ganska jämnt fördelat mellan Avanza och Swedbank med lite överviktig på Swedbank då jag haft den banken längst. Är det någon nackdel att samla allt på Avanza? Tänker att det ger lite bättre överblick när allt är samlat på ett ställe.
Skulle vara om du får bättre bolån att köra på Swedbank. Annars tycker jag det är skönare att samla allt.

Vad tror folket om CTEK? Spontant känns det mycket intressant. Dels som IPO men också att äga långsiktigt.
Drömscenariot för mig är om jag lyckas teckna en större post (större än vad jag önskar äga långsiktigt), sen kunna sälja av direkt efter introduktionen ner till en lagom nivå för mig.
Med tanke på hur introduktionerna brukar gå så lär det inte hända och man får 5% av vad man tecknade för om man har tur..
Tecknade mig precis för 300st får se om man får något.

Tycker tvärtom. Tycker det är skönt att ha det spritt på så mänga banker som möjligt. Dessutom som säkerhet med investerarskydd osv.

Tycker tvärtom. Tycker det är skönt att ha det spritt på så mänga banker som möjligt. Dessutom som säkerhet med investerarskydd osv.
Förhoppningsvis är risken liten att Avanza strular till det, men det är såklart tryggare att själv tagit höjd för att få tillbaka så mycket som möjligt av sina investeringar.

Det finns inget incitament och det skulle aldrig gå att genomföra i praktiken, det var bara en slags filosofisk fundering kring hur det skulle påverka den psykologiska aspekten vid IPOer om man inte hade möjlighet att sälja av direkt. Då skulle man vara tvungen att ta mer långsiktiga beslut och ta ställning till vad man tror om aktien över en period på låt säga två veckor snarare än två minuter. Skulle folk agera på samma sätt eller skulle vi se en betydligt mer återhållsam inställning med mer blygsamma investeringar?

Det är inte meningen att kritisera någon men jag tycker att man ser tecken både här och på andra forum att folk tenderar att initialt ha en väldigt positiv inställning och hypar upp saker vitt och brett men det diskuteras sällan långsiktigt ägande av olika noteringar på samma sätt som att en nedgång av befintligt innehav ofta kommenteras med att det "snart vänder uppåt" och att det bara är en "korrigering" men det är sällan man ser någon kommentera en nedgång med att erkänna att man har gjort ett fatalt snedsteg och säljer av allt för att minimera sin förlust och den drivande orsaken är inte sällan den gruppmentalitet som råder där det förekommer mycket hejarop och hype men felköpen håller man gärna för sig själv och det är nästan fult att vara kritisk. Man har i många fall helt enkelt en långsiktig tilltro för att man vill ha det och intalar sig själv att man har det även om så kanske inte är fallet innerst inne.

Skitsamma, det var inte meningen att skapa ett långt stickspår kring detta så nu glömmer vi det och fortsätter att snacka om hur man får pengar att växa! 😉 🚀
Jag tyckte det var en rätt intressant diskussion, för egen del hade det helt klart gjort att jag inte signat på ett gäng av de jag tidigare har signat för.
Nog finns det mycket confirmation bias inom investering som man får se upp med, och som med det mesta visar man väl upp det när det går bra. Nu har ju börsen gått så löjligt bra så det finns väl inte så många som inte lyckats och kan visa upp det haha.

Det ni pratar om är ju inte ett helt ovanligt upplägg från ägarsidan, dvs att se binder sig att inte sälja av aktier inom ett visst tidspann efter IPOn. En annan sak iofs, men i de fallen handlar det ju om att intala aktiemarknaden något i stil med ”we’re in it for the long run”.

Hur är era tankar kring uranaktier? Alltså bolag inom prospektering, brytning osv .
Tänkte omfördela lite av mitt kapital och satsa på lite högre risk men med möjlig högre avkastning.
Sitter idag med lite för många trygga och stabila bolag.

Tänkta förutsättningar är att jag vill hitta två (eller möjligen 3) bolag att gå in i, andelen av mitt totala kapital på börsen det rör sig om är under 4% så har råd att gå in aktier med hög risk.

Så ordet är fritt! Åsikter och tankar om det, kanske till och med tips om enskilda bolag. Eller är kanske hela idén dum?

Uran tror jag väldigt hårt på. Finns potential helt klart. Som andra skrev, extremt volatilt. Jag gick plus en månadslön på ett par dagar. Med tanke på volatiliteten ges det konstant möjligheter att hoppa på. Finns en bra tråd på flashback med mycket bra info (tips om youtubers och twittrare med bra koll etc.) men också mycket spekulation och hausse såklart.

De stora drakarna (och liiite mer safe) är väl:
Cameco
Denison mines (tror fam. Lundin är inblandad där)

Övriga med ännu mer risk, såna är jag mest viktad i :D

appia energy corp
encore energy corpenergy fuels
fission uranium corp
forsys metals corp
global atomic corp
goviex uranium

international consolidated uranium
laramide resources KÖPT
nexgen energy
western uranium
Isoenergy Ltd
Ur-Energy Inc
Fission 3.0 Corp

Många uran-gurus på Internet spår ännu en dag med nedgångar idag, så det kan vara läge att gå in. MYCKET pekar åt en stundande bullrun, likt den 2007.
Man får iaf järnmage av att äga uranaktier när det går upp eller ner 40k på en dag... Läs på, kolla på youtube och lycka till!

Edit, idag kan det vara en av få kvarvarande möjligheter att gå in i:

energy fuels
nexgen energy

Detta är INGA köprekommendationer ;)

Svårt läge tycker jag. Vill köpa idag men frågan är om vi verkligen är på peak fear… Är väl troligt att Evergrande inte kan betala nu, och vad jag förstår lär inte staten baila ut dem, utan kanske banker och andra som åker på stryk.

har svårt att se hur en ev konkurs av Evergrande ska få hela börsen på kollaps, utan räknar med att majoriteten av världens bolag kommer klara sig väl. Men tvek att vi sett botten i denna korrektion?

Det jag oroar mig för är om Evergrande bara är ett exempel på likartade upplägg inom fastighetsutveckling och att man nu kommer hitta flera liknade bolag på ruinens brant. Förhoppningsvis inte…

Men utan det tror jag också det är köpläge, om än kanske lite tidigt redan idag… Men vem vet :)

Om det fortsätter ner kommer jag dock börja köpa löpande denna vecka absolut. Men försöker låta bli idag…

Svårt läge tycker jag. Vill köpa idag men frågan är om vi verkligen är på peak fear… Är väl troligt att Evergrande inte kan betala nu, och vad jag förstår lär inte staten baila ut dem, utan kanske banker och andra som åker på stryk.

har svårt att se hur en ev konkurs av Evergrande ska få hela börsen på kollaps, utan räknar med att majoriteten av världens bolag kommer klara sig väl. Men tvek att vi sett botten i denna korrektion?

Det jag oroar mig för är om Evergrande bara är ett exempel på likartade upplägg inom fastighetsutveckling och att man nu kommer hitta flera liknade bolag på ruinens brant. Förhoppningsvis inte…

Men utan det tror jag också det är köpläge, om än kanske lite tidigt redan idag… Men vem vet :)

Om det fortsätter ner kommer jag dock börja köpa löpande denna vecka absolut. Men försöker låta bli idag…
Det kommer fortsätta rasa, men jag snittar in mig. Jag har svårt för det där med att pricka den absolut lägsta nivån så jag försöker alltid köpa kontinuerligt vid dippar. Vem vet om det blir 3-7-15 dagar eller vad det nu kan bli.

Time will tell. Känns bra att jag frigjorde en stadig säck gulddubloner förra veckan då jag hade detta på känn.

Senast ändrad:
Har gjort, inga artiklar är gratis att läsa.

Vart är alla högfärdiga herrar idag? ”MIN portfölj lyser iaf inte rött” ”blodbad, vad snackar du om?” Det är så lätt att snacka när man har lite växelpengar på börsen.

Vill någon sammanfatta kort vad som hänt kring Evergrande och varför det påverkar börsen världen över?
Tycker den var rätt bra för att förklara bakgrunden.

man är väl orolig för spridningseffekter, dels bolag och institutioner, och investerare som är exponerade mot Evergrande. Dels vad det får för övriga konsekvenser, typ om problemen i sektorn är vanligare än man tror. Man är nog orolig över tillväxten framgent. Om kinas näst största fastighetsutvecklingsbolag går i konken kanske det innebär mindre byggande och mindre tillväxt.

Tycker iofs inte att 3% är ett blodbad tbh. Fortfarande rätt nära ath?
Har du sett hur krypto mår idag? Det är en jämn och finfin slakt över hela börsen och krypto ligger på ca -3 till ca -16%…

jag vet inte vad som räknas som ett blodbad i era ögon riktigt. Folk förlorar stora summor pengar, det säljs i panik, oron sprider sig världen över men ni tycker att det är helt normalt.

normalt är det väl förvisso, lr väntat, men Lehmann krascher o börsbubblor är ju inte direkt standard ändå. Det återstår och se hur illa det blir denna gången.

Tillbaka
Topp