FlipSwede
Guld
Då jag inte har för avsikt att sälja de aktier som är I min portfölj är kursen och en värdeökning/minskning rätt ointressant för mig sålänge utdelningar kommer som förväntat.Man får väl ta hänsyn till förväntad utveckling med. Tar hellre en aktie med 3% DA som stiger 8% varje år än en med 5% DA som står still. Sen får du inte 5.75% riskfritt här i Sverige i dagsläget. Visst kan du få det i ett amerikanskt konto men då får du även överväga valutarisken (om SEK är din hemvaluta).
Sen ska man vara lite försiktig och inte jaga högutdelare. Det finns ofta(st) en anledning till att de har hög DA och det är sällan det är nåt positivt.
För att svara på Zuukis fråga: jag skulle vikta aktier som stadigt höjer utdelningen tyngre än de med hög utdelning. Så bra bolag med 2% DA eller mer och en historik av höjda utdelningar (som de har råd med).
Min hemvaluta är USD och sett över de senaste fem åren har det väl gett yttreligare 5% årligen räknat I SEK.
Du har givetvis en poäng i att valutaspeklation är riskfyllt som småsparare.
5.75% fick jag på bundet konto 18månader.
5.36 på obundet.
Dryga 7% på företagsobligation av investeringskvalitet (BBB+)
Man kan komma upp i 14-15% om man väljer junkbonds,men det kan likagärna bli insolvent eller konkurs.
Skulle något inträffa och jag behöver sälja av,förändras givetvis mitt scenario.