• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

FlipSwede

Audemars
Man får väl ta hänsyn till förväntad utveckling med. Tar hellre en aktie med 3% DA som stiger 8% varje år än en med 5% DA som står still. Sen får du inte 5.75% riskfritt här i Sverige i dagsläget. Visst kan du få det i ett amerikanskt konto men då får du även överväga valutarisken (om SEK är din hemvaluta).

Sen ska man vara lite försiktig och inte jaga högutdelare. Det finns ofta(st) en anledning till att de har hög DA och det är sällan det är nåt positivt.

För att svara på Zuukis fråga: jag skulle vikta aktier som stadigt höjer utdelningen tyngre än de med hög utdelning. Så bra bolag med 2% DA eller mer och en historik av höjda utdelningar (som de har råd med).
Då jag inte har för avsikt att sälja de aktier som är I min portfölj är kursen och en värdeökning/minskning rätt ointressant för mig sålänge utdelningar kommer som förväntat.

Min hemvaluta är USD och sett över de senaste fem åren har det väl gett yttreligare 5% årligen räknat I SEK.

Du har givetvis en poäng i att valutaspeklation är riskfyllt som småsparare.
5.75% fick jag på bundet konto 18månader.
5.36 på obundet.

Dryga 7% på företagsobligation av investeringskvalitet (BBB+)

Man kan komma upp i 14-15% om man väljer junkbonds,men det kan likagärna bli insolvent eller konkurs.
Skulle något inträffa och jag behöver sälja av,förändras givetvis mitt scenario.
 

leicaphile

Panerai
Ja, ignorerar du värdeökning så är ekvationen naturligtvis annorlunda. Men det beror väl lite på hur man ser på sina investeringar.

Gällande obligationer känns det som ett hyfsat läge att kliva in i obligationsfonder nu när räntetoppen är nådd/nära.
 

FlipSwede

Audemars
Ja, ignorerar du värdeökning så är ekvationen naturligtvis annorlunda. Men det beror väl lite på hur man ser på sina investeringar.

Gällande obligationer känns det som ett hyfsat läge att kliva in i obligationsfonder nu när räntetoppen är nådd/nära.
10% rabatt på inlösenpris och 2.25% årlig ränta fick jag på Boeingobligationer med löptid Mars 2026.

Det ger väl ungefär 6% årlig ränta om min mellanstadiematte är korrekt
 

leicaphile

Panerai
Här var det livat värre!

Vad lägger ni pengar på i dagsläget? Fastigheter har ju gått ner rätt rejält så det börjar locka att slänga in lite mer där, men risker finns onekligen. Vilka tror ni kommer att överleva eller gå under? Har lagt in lite i Castellum, Cibus, Corem Pref, Sagax D och Fastpartner D (efter det stora fallet där de fick för sig att minska utdelningen på D-aktien sen ångrade sig). Fortfarande en ganska liten del av portföljen men fastigheter bör ju vara en hyfsad andel i längden.

Ska nog pytsa i lite mer i Bahnhof med, ev lite Balco.
 

FlipSwede

Audemars
Här var det livat värre!

Vad lägger ni pengar på i dagsläget? Fastigheter har ju gått ner rätt rejält så det börjar locka att slänga in lite mer där, men risker finns onekligen. Vilka tror ni kommer att överleva eller gå under? Har lagt in lite i Castellum, Cibus, Corem Pref, Sagax D och Fastpartner D (efter det stora fallet där de fick för sig att minska utdelningen på D-aktien sen ångrade sig). Fortfarande en ganska liten del av portföljen men fastigheter bör ju vara en hyfsad andel i längden.

Ska nog pytsa i lite mer i Bahnhof med, ev lite Balco.
I dagsläget konsumerar jag upp alla utdelningar/räntor.

Det är lika viktigt att ha kul som det är att spara,och jag har nått mitt sparmål.

Nästa steg för mig är att bestämma när det ska börja konsumeras från sparkapitalet.
Jag har inte tänkt lämna något (större) kapital efter mig när det är dax att checka ut.
Däremot det jag har I form av lösöre får ju de efterlevande dela på,och förhoppningsvis är det inte helt värdelöst vid den tidpunkten
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Här var det livat värre!

Vad lägger ni pengar på i dagsläget? Fastigheter har ju gått ner rätt rejält så det börjar locka att slänga in lite mer där, men risker finns onekligen. Vilka tror ni kommer att överleva eller gå under? Har lagt in lite i Castellum, Cibus, Corem Pref, Sagax D och Fastpartner D (efter det stora fallet där de fick för sig att minska utdelningen på D-aktien sen ångrade sig). Fortfarande en ganska liten del av portföljen men fastigheter bör ju vara en hyfsad andel i längden.

Ska nog pytsa i lite mer i Bahnhof med, ev lite Balco.
Började faktiskt köpa lite fastighetsaktiefond i fredags för att skala in en bred exponering mot fastigheter. Tror räntan faller nästa år och med kort räntebindning borde marginalerna stiga eftersom de fått igenom rekordstora hyreshöjningar. Förvärrad fastighetsbrist på det så bör det på sikt vara rätt lätt att hyra ut… Annars rätt försiktig. Köper successivt tillbaka lite av det jag sålde i vintras, men skalar upp Sverige från att haft övervikt usa sedan i vintras. Ska nu binda en del på 5år fast ränta. Sugen på räntefonder men har för dålig koll.
 

zeke_varg

Omega
Började faktiskt köpa lite fastighetsaktiefond i fredags för att skala in en bred exponering mot fastigheter. Tror räntan faller nästa år och med kort räntebindning borde marginalerna stiga eftersom de fått igenom rekordstora hyreshöjningar. Förvärrad fastighetsbrist på det så bör det på sikt vara rätt lätt att hyra ut… Annars rätt försiktig. Köper successivt tillbaka lite av det jag sålde i vintras, men skalar upp Sverige från att haft övervikt usa sedan i vintras. Ska nu binda en del på 5år fast ränta. Sugen på räntefonder men har för dålig koll.
Hur tänker du med fast ränta? Bedömer du att det fortsatt kommer vara samma el högre ränta om 5 år?
 

Ftira

Omega
Började faktiskt köpa lite fastighetsaktiefond i fredags för att skala in en bred exponering mot fastigheter. Tror räntan faller nästa år och med kort räntebindning borde marginalerna stiga eftersom de fått igenom rekordstora hyreshöjningar. Förvärrad fastighetsbrist på det så bör det på sikt vara rätt lätt att hyra ut… Annars rätt försiktig. Köper successivt tillbaka lite av det jag sålde i vintras, men skalar upp Sverige från att haft övervikt usa sedan i vintras. Ska nu binda en del på 5år fast ränta. Sugen på räntefonder men har för dålig koll.
Vilken fond? Finns det bättre alternativ än LF till 1,46 %?
 

Makkanxd

Rolex
Här var det livat värre!

Vad lägger ni pengar på i dagsläget? Fastigheter har ju gått ner rätt rejält så det börjar locka att slänga in lite mer där, men risker finns onekligen. Vilka tror ni kommer att överleva eller gå under? Har lagt in lite i Castellum, Cibus, Corem Pref, Sagax D och Fastpartner D (efter det stora fallet där de fick för sig att minska utdelningen på D-aktien sen ångrade sig). Fortfarande en ganska liten del av portföljen men fastigheter bör ju vara en hyfsad andel i längden.

Ska nog pytsa i lite mer i Bahnhof med, ev lite Balco.
Måste väl kännas bra idag? ;)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hur tänker du med fast ränta? Bedömer du att det fortsatt kommer vara samma el högre ränta om 5 år?
Nej då hade jag inte velat binda (sparräntan). Jag tror räntan kommer falla signifikant nästa år (och tror inte Rix höjer nu som marknaden tror). Tycker det är tydligt att KPIF faller snabbt nu och tror det är under målet inom 6 månader. Samtidigt tror jag det sker pga svag ekonomi så är inte helt förtjust i aktier just nu även om jag förstår att lägre ränta bör ge högre aktiekurser (och det verkligen gällde idag). Sedan tycker jag 3.5% fast avkastning inte är så dumt jämfört med 7% långsiktigt snitt på börsen med betydligt högre risk. Som en del av allokeringen känns det rimligt tycker jag.
Vilken fond? Finns det bättre alternativ än LF till 1,46 %?

Det var den jag köpte och Robur som har mer global exponering, men mest LF.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Vilken fond? Finns det bättre alternativ än LF till 1,46 %?

Nej då hade jag inte velat binda (sparräntan). Jag tror räntan kommer falla signifikant nästa år (och tror inte Rix höjer nu som marknaden tror). Tycker det är tydligt att KPIF faller snabbt nu och tror det är under målet inom 6 månader. Samtidigt tror jag det sker pga svag ekonomi så är inte helt förtjust i aktier just nu även om jag förstår att lägre ränta bör ge högre aktiekurser (och det verkligen gällde idag). Sedan tycker jag 3.5% fast avkastning inte är så dumt jämfört med 7% långsiktigt snitt på börsen med betydligt högre risk. Som en del av allokeringen känns det rimligt tycker jag.


Det var den jag köpte och Robur som har mer global exponering, men mest LF.
Plus fastigheter Sverige index finns som ett billigare och passivt alternativ. Den har inte funnits så länge men här i jämförelse med LF.
Screenshot_20231114_203910_se.avanzabank.androidapplikation.jpg
 

leicaphile

Panerai
"Affiliatebolaget Catena Media ska vara en ledare inom AI-affiliation framöver. Det säger vd Michael Daly i samband med dagens telefonkonferens."

Ja men då så, köpläge!
 

Bonumm

Panerai
Tittar in för att skicka @Bonumm lite styrkekramar.
Tack, det kan behövas. Usch ligger -97% i mina T0. Tur man precis köpt ny klocka för några nya rollar blir det inte för mina T0 nu. Sjukt va pengar jag bränt i detta bolag. Kollade runt för att hedga mig igår men det fanns inte tillräckligt med cert. letade bear x5. Fan att man inte köpte det som fanns.
"Affiliatebolaget Catena Media ska vara en ledare inom AI-affiliation framöver. Det säger vd Michael Daly i samband med dagens telefonkonferens."

Ja men då så, köpläge!
Ha ha, tyvärr så har jag som många andra tappat förtroendet för vår VD Daly, så det där är bara floskler.
Bara att inse att detta var livets sämsta affär någonsin. T0 kommer gå mot 0.
 
  • Like
Reactions: POO
Helvete vilken dålig tajming man kan ha då. Varit i detta papper sedan 2020-03 och sålde nu häromdagen. Nu är den upp +15% sedan jag sålde. Har aldrig gått så bra på några dagar på flera år.
Alltså hur lyckas man med detta konststycke??
Screenshot_20231221_125651_Avanza.jpg
Tänkte faktiskt tagga in dig häromdagen och fråga om du fortfarande låg kvar i denna. Tråkigt att se!
 

leicaphile

Panerai
Förhoppningsvis var det inte ditt enda innehav. Riskspridning är ju A och O, även om det gör allt mindre ”spännande”. Ska man vara extra nojig så får man ju tänka geografisk risk, valutarisk, politisk risk etc etc och bara sprida tillgångarna så brett som möjligt. Sen tycker jag personligen att man bör ha lite home bias om tanken är att man ska använda pengarna där man bor.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Dags att bekänna färg? Jag är helt klart nöjd att man lyckas klå båda index
Screenshot_20231230_075908_Avanza.jpg
Väldigt bra!
Kul om du vill dela vad du gjorde som gjorde att det blev så bra. Var den en raket, grym tajming etc?

Själv har jag verkligen misslyckats 2023. Var alldeles för bäsig och alldeles för långsam att köpa tillbaka det jag sålde i januari. Blev 14%. Underprestera omx är ju inte kul…

Min underprestion skedde nu på slutet när omx verkligen rusade.
IMG_4352.jpeg


Oavsett har jag en del att fundera på. Jag har rätt bra spridning egentligen men verkar ändå som att diversifieringen detta år varit mkt låg… Hade ju onekligen kunnat ha allt i Avanza zero…
 
Topp