• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Stabilt! Fortsatt dåligt år för mig, men fortsatt tung i fastigheter som drar ner mig. Dock en bra återhämtning från botten.

IMG_3498.jpeg

Hyfsat år igen.
IMG_4030.png

Edit:

Sedan blir det lite skevt då jag har massa pengar som legat löst hela året pga att de ska in vid ett senare tillfälle.. så egentligen är utveckligen denna på det konto jag aktivt investerat på..
IMG_4048.jpeg

Men men..

Senast ändrad:
Hyfsat år igen.
IMG_4030.png

Edit:

Sedan blir det lite skevt då jag har massa pengar som legat löst hela året pga att de ska in vid ett senare tillfälle.. så egentligen är utveckligen denna på det konto jag aktivt investerat på..
IMG_4048.jpeg

Men men..
Utv 59,91% och man pratar om ”hyfsat år igen”, intressant uppfattning om vad som är hyfsat.

Landade på ca 17% för 2023.
Har för ovanlighetens skull dryga 10% i kassa, då jag viktar om lite från enskilda aktier till fonder.

Senast ändrad:
Har ni märkt att "avanzianernas snitt" skiljer sig? Verkar vara lägre om man fått sämre avkastning
Kan det vara så att snitt är beräknat på kategori man investerat i, typ räntebärande, aktier per geografiskt område eller liknande sammansatt snitt efter kundens portfölj?

Kommer inte på något annat rimligt scenario/förklaring, men borde stå med någon förklaring om så är fallet.

Så bra alla hamnade. Jag hamnade på 6.96% men det beror nog delvis på att jag är försiktig och ligger med 45% värdepapper och 55% buffert på konton.
Mål 2024: Ämnar successivt öka värdepapper v/s buffert. Vill även öka på i Tekniksektorn då jag ligger lite tungt i sjukvård.

Senast ändrad:
Så bra alla hamnade. Jag hamnade på 6.96% men det beror nog delvis på att jag är försiktig och ligger med 45% värdepapper och 55% buffert på konton.
Mål 2024: Ämnar successivt öka värdepapper v/s buffert. Vill även öka på i Tekniksektorn då jag ligger lite tungt i sjukvård.
Det är en OK avkastning beroende på vilka slags värdepapper du har.

Det mesta jag har sett i denna tråd är skärmdumpar på absolut procentuell portföljutveckling under ett år. Det behöver inte nödvändigtvis säger något om skicklighet eller strategi. Vill du jämföra dig med andra brukar andra jämföresetal beaktas för en mer rättvis bild, exempelvis sharokvot för riskjusterad avkastning eller CAGR för absolut avkastning.

Det är en OK avkastning beroende på vilka slags värdepapper du har.

Det mesta jag har sett i denna tråd är skärmdumpar på absolut procentuell portföljutveckling under ett år. Det behöver inte nödvändigtvis säger något om skicklighet eller strategi. Vill du jämföra dig med andra brukar andra jämföresetal beaktas för en mer rättvis bild, exempelvis sharokvot för riskjusterad avkastning eller CAGR för absolut avkastning.
Instämmer. Anser även att man bör väga in historik över längre tid om man nu vill bedöma på något vis.
Personligen nöjd med mina 11% givet relativt låg risk och inte ett enda minusår sedan intresset väcktes för ett gäng år sedan.
Kör enbart svenska aktier så inget fancy heller. :)

Time in the market beats timing the market osv. Betvivlar ej att man som aktiv kan slå marknaden med vältajmade köp / sälj men det kräver en hel del tid och ganska mycket tur.

Instämmer. Anser även att man bör väga in historik över längre tid om man nu vill bedöma på något vis.
Personligen nöjd med mina 11% givet relativt låg risk och inte ett enda minusår sedan intresset väcktes för ett gäng år sedan.
Kör enbart svenska aktier så inget fancy heller. :)

Time in the market beats timing the market osv. Betvivlar ej att man som aktiv kan slå marknaden med vältajmade köp / sälj men det kräver en hel del tid och ganska mycket tur.
11% är bra! Vill för tydlighetens skull tillägga att vid en aktivt förvaltad portfölj är alpha, dvs överavkastning, mot ett jämförelseindex en vanlig benchmark. Äger man dessutom aktier har man (huvudsakligen) ett högre beta än index och bör enligt finansiell teori generera en högre avkastning också.

Jag delar din investeringsfilosofi: undvik minusår och ha en lång investeringshorisont. Adderar månadsspara.

Jag kör Länsförsäkringar Global index och Länsförsäkringar Sverige Index.
Gjorde dock ett större köp under året som bidrog mycket till resultatet. Annars har jag en stående överföring varje månad.

Intressant om Länsförsäkringar Global Index som jag missat är att den bytte index 2022. Finns en bra summering och jämförelse här: https://www.smaspararguiden.se/blog...global-indexnara-blir-det-battre-eller-samre/

Screenshot 2024-01-12 at 12.01.24.png

Innan följde den MSCI World Index.

• Like
Reactions: PJZ
Igår var det snack om att stora svenska fondbolag funderade kring att eventuellt lämna Tesla. Tror ni att Tesla generellt riskerar att ramla ner, eller kommer dom så sakteliga gå uppåt? Om 1, 2 eller 3 år, ligger dom högre än idag?

Jag hoppade själv på Tesla när dom låg i princip som högst, ligger fortfarande rejält back. Försökte inte göra någon timing, men oavsett så var timingen taskig. Funderar kring om man ska fortsätta vänta ut dom eller bita i det sura och lämna.

Helt sjuk utveckling på "Maginificent 7" senaste året. Hur länge kan det hålla i sig?
Meta på 90 i Oktober/November 2022 - uppe på 460 idag t.ex.

Förvisso, om man ser den rejäla dippen som normal. Det var en rejäl sågning av all tech i slutet av 2022. Den efterkloke kan ju fråga sig om djupet på dippen var realistisk.

Avanza META.png

Absolut, det var nog en orimlig dipp :) Så det är ju i grund och botten en rejäl återhämtning plus lite ökning på vissa av dom.
Men trodde verkligen inte att det skulle återgå så här fort med tanke på resultaten just då och hur många tiotusentals som fick sparken från dom företagen.

Man ska inte klaga, fonderna mår ju bra av det, men är ändå en exceptionell vändning. Nvidia ska man väl inte ens prata om :)

Tillbaka
Topp