• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Ah, ursäkta. Här kommer några axplock

Det är tidningsförlaget Aller Media sagt upp sitt nuvarande förlagsavtal och Bonnier News som informerat sin avsikt att säga upp sina förlagsavtal med Readly. I Bonnier News ingår Expressen och bolaget äger även Dagens industri samt DN.

Readly spelar samtidigt ner den finansiella betydelsen av de förlorade avtalen.

Readly menar att den genomsnittliga årliga tillväxttakten i synnerhet inte kommer att påverkas så att det understiger det medellånga årliga tillväxtmålet om 30-35 procent. Dock kan tillväxten under 2021 bli lägre än vad som tidigare uppskattats. Bolaget förväntar sig inte heller någon påverkan på de långsiktiga finansiella målen att uppnå en bruttomarginal på 35 procent, samt att uppnå en positiv ebitda inom 4-5 år.

Om vi leker med tanken att Readly lyckas växa med 30 procent i snitt under de kommande åren och att man i rask takt får upp bruttomarginalen till målnivån på 35 procent, är det först 2023 bolaget har hypotetisk täckning för sina befintliga rörelsekostnader, exklusive avskrivningar och så kallade jämförelsestörande poster.

Faktum är dock att den underliggande tillväxten av betalande prenumeranter för närvarande understiger 30 procent, trots lyftet i andra kvartalet och trots att bolaget vräkt på med marknadsföringskostnader som eskalerat till att motsvara 42 procent av omsättningen de senaste tolv månaderna.

Bolaget anger att marknadsföringskostnaden per ny prenumerant ligger på 425 kronor. Då räknas inte satsningar på allmän varumärkeskännedom in. Räknar vi i stället på de fulla marknadsföringskostnaderna dividerat med nettoökningen av betalande prenumeranter har den ökat till över 1.800 kronor, eller motsvarande 5 års bruttovinst per användare. Det är i sin tur en ökning med närmare 50 procent det senaste året och nästan 90 procent över två år.

Intäktsmässigt är Readly ungefär på den nivå ljudboksbolaget Storytel var för knappt 5 år sedan. En stor skillnad är den att Storytel då hade en långt högre underliggande abonnenttillväxt än vad Readly nu uppvisar. De två bolagen värderas här och nu ungefär på samma nivå i förhållande till respektive bolags presterade bruttovinst.

Suget att teckna Readly blir inte större av att grundaren Joel Wikell passar på att nästan halvera sitt innehav och att ledande befattningshavare redan från dag ett kan bada i optionsvinster, när teckningskursen på 59 kronor per aktie sätter optioner motsvarande 3 miljoner aktier i spel. Vd Maria Hedengren kan exempelvis räkna hem 3 Mkr i vinst på underliggande aktier i sitt optionsprogram från förra året.

Närmsta året riskerar momsdopade jämförelsetal bli en utmaning och i ett längre perspektiv är det de oklara utsikterna kring bolagets förmåga att på ett finansiellt effektivt sätt generera organiskt tillväxt, som talar för att aktien riskerar att bli en börsbesvikelse.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Sant.. sant.. undra om det går att använda den också? Vet inte om dom faktiskt sagt att det går?
Screenshot_20200914-195709_Omni Ekonomi.jpg
 

Bonumm

Panerai
Värderingen av readly är ju ett skämt kan ju en total lekman som jag till och med se
Ska bli intressant hur den handlas. Läste ju något om att norska investmentbanken ABG skulle återköpa 1,8 miljoner aktier om det skulle bli ras för att stabilisera kursen. Detta skulle ske under 30 dagar. Men det måste ju vara en mardröm för Readly att två stora förlag i Sverige hoppar av dagarna innan de ska ut på börsen.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Kommer inte teckna Readly själv men använder tjänsten privat
Tycker väl ändå att för 100kr/mån så får man rätt mycket
Perfekt att slökolla i eller hitta inspiration vid ex renovering
Visst man kan köra hemsidor med men ett bra komplement
Så tror även aktien på sikt kan fungera
Lite dålig tajming mer Bonnier bara men de gjorde väl liknande med storytel och blev sen partners igen?
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Kommer inte teckna Readly själv men använder tjänsten privat
Tycker väl ändå att för 100kr/mån så får man rätt mycket
Perfekt att slökolla i eller hitta inspiration vid ex renovering
Visst man kan köra hemsidor med men ett bra komplement
Så tror även aktien på sikt kan fungera
Lite dålig tajming mer Bonnier bara men de gjorde väl liknande med storytel och blev sen partners igen?
Det kan ju även vara ett förhandlingssätt för att få ner kostnaden för tjänsten.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Är det bara jag som tänker att det är ett dåligt omen att jag nyss såg reklam i Omni för en app för CFD-handel som riktar sig till folk utan erfarenhet av börsen? Känns lite som att någon försöker kräma de sista kronorna ur folk innan kraschen kommer, med tanke på att disclaimern under annonstexten varnar för att 69% av kunderna förlorar pengar...
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Sant.. sant.. undra om det går att använda den också? Vet inte om dom faktiskt sagt att det går?
Screenshot_20200914-195709_Omni Ekonomi.jpg
Jag var skeptisk innan men att skriva att de skrivit ett "utförligt svar" är knappast sant. Själva kärnan i kritiken besvarades inte. "Aldrig uppgett att det körde för egen motor" - det är så korkat att jag inte vet vad.
Läser man vidare deras s.k. svar ser man också att stora delar av anklagelserna inte ens bemöttes. Vad hände med CNG-tekniken som enl. utsago var 10 år före alla andra? Solcellerna på taket? Varför är Trevors lillebror, som inte har annan erfarenhet än som byggarbetare, chef för vätgasenheten?

Hindenburg skrev:
  1. Why did you appoint your brother Travis as “Director of Hydrogen Production/Infrastructure”? What experience does he have in hydrogen research and production?
  2. What would you say are Travis’ key contributions to Nikola’s alleged breakthrough advancements in hydrogen production?
  3. What led you to select Dale Prows, whose previous employment consisted of managing a golf course, to be the “Head of Infrastructure Development”?
Svar från Nikola skrev:
Short Seller Takes Shots at Nikola Employees: Nikola believes in talent, and each of the employees unfairly described in the short seller report are making important contributions to the success of the Company. Nikola has built a deep bench of experienced leaders, with significant expertise in the automotive and electric-vehicles industry. Kevin Lynk is a talented mechanical engineer who has specialized in computational fluid dynamics (CFD), finite element analysis (FEA), computer-aided design (CAD) and product data management (PDM). Kevin has also played an instrumental role in the design and development of most Nikola vehicles since the beginning of the Company. Travis Milton previously owned and operated his own construction company preparing him for hydrogen station infrastructure and buildouts. Dale Prows has over 30 years of experience in supply chain and purchasing in the petrochemical and aluminum industries.

De säger också att de använder sig av tredjepartskomponenter i prototyper, men allt de byggt idag är prototyper. Om jag var lite skeptisk efter att ha läst Hindenburgs artikel är jag efter det svar de åstadkom svårt tvivlande på hela företaget. Jag håller mig fortsatt borta.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Jag var skeptisk innan men att skriva att de skrivit ett "utförligt svar" är knappast sant. Själva kärnan i kritiken besvarades inte. "Aldrig uppgett att det körde för egen motor" - det är så korkat att jag inte vet vad.
Läser man vidare deras s.k. svar ser man också att stora delar av anklagelserna inte ens bemöttes. Vad hände med CNG-tekniken som enl. utsago var 10 år före alla andra? Solcellerna på taket? Varför är Trevors lillebror, som inte har annan erfarenhet än som byggarbetare, chef för vätgasenheten?




De säger också att de använder sig av tredjepartskomponenter i prototyper, men allt de byggt idag är prototyper. Om jag var lite skeptisk efter att ha läst Hindenburgs artikel är jag efter det svar de åstadkom svårt tvivlande på hela företaget. Jag håller mig fortsatt borta.


Namnet borde varit en varningsklocka för fler.
 
Hoppas inte att det är en scam - det är så många som åker med i fallet då. Är det dock en scam hoppas jag att de ansvariga åker dit så det sjunger om det.
Ja jag vet inte, men tycker det är många varningsflaggor. Framförallt är jag inte såld på konceptet av vätgas som drivmedel. Jag studerade detta under en period på universitetet och det var lovande på papper, men i verkligheten var det svårare att realisera. Marginalerna sjunker drastiskt när man inkluderar distribuering och tillverkning av gasen i kalkylen.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ja jag vet inte, men tycker det är många varningsflaggor. Framförallt är jag inte såld på konceptet av vätgas som drivmedel. Jag studerade detta under en period på universitetet och det var lovande på papper, men i verkligheten var det svårare att realisera. Marginalerna sjunker drastiskt när man inkluderar distribuering och tillverkning av gasen i kalkylen.
Är inte så insatt men det finns väl lösningar där gasen tillverkas på plats, vid macken?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Är inte så insatt men det finns väl lösningar där gasen tillverkas på plats, vid macken?
Det är det som är en uttalad/påstådd "usp" med Nikolas affärsidé. De har däremot inte utvecklat någon egen teknologi för själva utvinningen av vätgas utan hävdar att stora delar (~80%) av kostnaderna kommer försvinna bara man standardiserar macken. Är ej kemist men har svårt att tänka mig att tillverkning i mindre skala skulle vara effektivare än i stor skala.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bombar på med mina newbie-frågor, ni får stå ut :)

Finns det någon fördel överhuvudtaget som jag missar med att uppklassificeras till en högre courtageklass från ”mini” som man börjar på, (Avanza)? Nu ligger jag brecis under brytpunkten på 50´ och jag kommer inte under överskådlig framtid skala upp till någon högre nivå med stora transaktioner.

Man kan ju ha flera olika konton, så frågan är varför jag ska börja betala avgift på mina köp när jag lika väl kan lägga nästa 50´på konto nummer 2?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Bombar på med mina newbie-frågor, ni får stå ut :)

Finns det någon fördel överhuvudtaget som jag missar med att uppklassificeras till en högre courtageklass från ”mini” som man börjar på, (Avanza)? Nu ligger jag brecis under brytpunkten på 50´ och jag kommer inte under överskådlig framtid skala upp till någon högre nivå med stora transaktioner.

Man kan ju ha flera olika konton, så frågan är varför jag ska börja betala avgift på mina köp när jag lika väl kan lägga nästa 50´på konto nummer 2?
Mig veterligen gäller courtageklassen "samlat sparande hos avanza" och inte "per konto".
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Bombar på med mina newbie-frågor, ni får stå ut :)

Finns det någon fördel överhuvudtaget som jag missar med att uppklassificeras till en högre courtageklass från ”mini” som man börjar på, (Avanza)? Nu ligger jag brecis under brytpunkten på 50´ och jag kommer inte under överskådlig framtid skala upp till någon högre nivå med stora transaktioner.

Man kan ju ha flera olika konton, så frågan är varför jag ska börja betala avgift på mina köp när jag lika väl kan lägga nästa 50´på konto nummer 2?

Det är väl ganska lätt att göra kalkylen över vilket courtage som blir billigast för dig totalt sett? Uppskattat antal affärer * genomsnittlig storlek och du har det framme på två minuter med excel.

Men eftersom du är nybörjare enligt egen utsago kan jag väl säga att jag för 15 år sedan också låg och optimerade courtage. Sen insåg jag att med de få affärer jag gör så försvinner det i avräkningsfelen. Om man köper och behåller länge och sen säljer med +200% eller nåt sånt spelar det ju ingen roll. Om man däremot får totalspunk och gör 10 affärer om dagen för stora belopp förstår jag om man räknar.. men även då borde handelsvinster och handelsförluster vara en större faktor för framgången. :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Är det bara jag som tänker att det är ett dåligt omen att jag nyss såg reklam i Omni för en app för CFD-handel som riktar sig till folk utan erfarenhet av börsen? Känns lite som att någon försöker kräma de sista kronorna ur folk innan kraschen kommer, med tanke på att disclaimern under annonstexten varnar för att 69% av kunderna förlorar pengar...

CMC Markets? Deras reklam har drabbat mig länge i flera olika medier... men jag säger inte emot din gissning om att de försöker kräma pengar ur okunniga. Men det är ingen helt ny firma, jag har för mig jag stötte på dem första gången för över tio år sedan men då var det mer manuell kontakt.
 
Topp