• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

sjodan

Omega

Bilagor

  • 53E1EEAD-5C38-4772-9743-91779D1AD415.jpeg
    53E1EEAD-5C38-4772-9743-91779D1AD415.jpeg
    111.6 KB · Visningar: 20

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag slutade föra dagbok över kapital på avanza när det bara rasade och rasade. Kände att jag blev för påverkad.

Ökar lite smått när där är utrymme i bolagen jag tror på och månadssparandet är kvar.

Den som lever får se, men jag inbillar mig att this too shall pass.


Märkligt nog påverkar börsens nedgångar mig inte alls. Är det rött - ja då är det billigare att köpa.
Hade rasen hänt precis innan pensionen är det dock en annan femma. Eller inte ens då. Jag tänker inte ta ut rubbet bara för att jag är pensionär. De får ligga där och växa och rasa tills jag dör.
 
Vad tyst det va här har ni fått sälja datorn pågrund av ränte chocken eller har ni inte råd att ha igång den pågrund av elpriset?

Petade på det i ett tidigare svar men long story short så är det för min del för mentalt ansträngande att sitta och ha stenkoll. Risken att sälja av sig till stor förlust för att försöka minimera är stor. Räcker ju med en dum impuls och man är ute. Så kör månadssparande och fyller på i enstaka aktier någon gång då och då. Nu är det mer en fråga om att förbereda sig framåt. Har hellre kvar huset ;)

Just nu är det ingen ko på isen men man vet aldrig, då känns det skönt att ha lite mer buffert än vanligt.
 

leicaphile

Panerai
Vad tyst det va här har ni fått sälja datorn pågrund av ränte chocken eller har ni inte råd att ha igång den pågrund av elpriset?

Kör man indexfonder finns det inte så mycket att prata om egentligen. Men de som gillar att investera lite mer "aggressivt" kanske håller sig undan och slickar såren nu då det visat sig att den typen av investeringar kan gå ner minst lika snabbt som de gick upp...
 

LS

Panerai
2-Faktor
Tröstköpte 100st Castellum i brist på annat. Ganska rött i portföljen men zoomar man ut t.ex. Investor på 5 år så är nedgången inte så värst brutal så man ska väl inte ha så bråttom in. Finns helt klart fallhöjd kvar.

Svårt läge - Man inte kan ligga likvid pga inflationen, allt man investerar i sjunker som en sten och sparkonto i SEK faller friskt mot USD och EUR. Amerikanska statspapper är väl ett alternativ (t.ex. https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/974382/nordea-1---long-duration-us-bd-bp-sek). Kanske läge att amortera lite på bostadslånet istället. Efter senaste höjningen är det ju ändå några procent garanterad "avkastning" med noll risk. Men hur yolo är det liksom :)
 

leicaphile

Panerai

En tvåbarnsfamilj med villa och bil har tidigare haft årliga hushållsutgifter på drygt 165 000 kronor, inräknat räntekostnader på bolån, drivmedel, el och uppvärmning, samt matkostnader. Med dagens stigande priser på samtliga utgiftsposter bör samma familj förbereda sig på att utgifterna för helåret 2022 stiger med 80 000 kronor och istället landar på 245 000 kronor, vilket är en en ökning med 48 procent. I relation till den genomsnittliga disponibla inkomsten för samma typfamilj motsvarar de utökade utgifterna nästan en och en halv månadsinkomst, vilken ligger på knappt 60 000 kronor inklusive barnbidrag.
 
Topp