• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Ni som vill handla bitcoin cert till en låg avgift:
1,49 % avgift. Varför ska man välja den före t ex Valour Bitcoin (också cert) som har 0 % avgift? Finns det ngn annan fördel? Inte superinsatt…

Ha ha, vilken jäkla tajming. Blev knockad efter nedgång på 7% idag. Hur f-n kan oljan gå ned 7% en dag som denna.
Iran bombade bara lite som hämnd så då sjunker oljepriset. Det borde ju gått upp rejält idag. Ger mig fan på att det står på +80 innan veckan är slut.

Ha ha, vilken jäkla tajming. Blev knockad efter nedgång på 7% idag. Hur f-n kan oljan gå ned 7% en dag som denna.
Iran bombade bara lite som hämnd så då sjunker oljepriset. Det borde ju gått upp rejält idag. Ger mig fan på att det står på +80 innan veckan är slut.
Sakta uppgång. Liten rekyl för att DT håller ögonen på oljepriset

Har fått nedan förslag från banken (SEB :) ) gällande fondförslag och fördelning för mitt befintliga sparande.

Vad tycks...?

SEB Global Indexnära SEK52%
SEB Europa Indexnära EUR24%
SEB Sverige småbolag13%
Sverige Indexnära SEK6%
SEB Tekonologifond3%

Har fått nedan förslag från banken (SEB :) ) gällande fondförslag och fördelning för mitt befintliga sparande.

Vad tycks...?

SEB Sverige småbolag13%
Sverige Indexnära SEK6%
SEB Tekonologifond3%
Känns som en bra och stabil fördelning för långsiktigt sparande :)

Vad tycks...?

SEB Sverige småbolag13%
Sverige Indexnära SEK6%
SEB Tekonologifond3%
Känns som SEB vill tjäna pengar på dig… 😅Men kolla upp lite vad fonderna har för avgifter och jämför om du har orken till det. Annars själva fördelningen är det nog inget fel på känns som ett ganska säkert och rätt bra långsiktig lösning.

Jag hade i alla fall en tjänstepension som förvaltades av SEB till orimligt hög avgift så jag flytta den till SHB och har sänkt avgiften till nästan hälften. I efterhand när jag jämför båda mot varandra har jag även fått bättre avkastning på kapitalet hos SHB men det kan vara en tillfällighet, jag är iallafall nöjd med flytten av just den delen.

Känns som SEB vill tjäna pengar på dig… 😅Men kolla upp lite vad fonderna har för avgifter och jämför om du har orken till det. Annars själva fördelningen är det nog inget fel på känns som ett ganska säkert och rätt bra långsiktig lösning.

Jag hade i alla fall en tjänstepension som förvaltades av SEB till orimligt hög avgift så jag flytta den till SHB och har sänkt avgiften till nästan hälften. I efterhand när jag jämför båda mot varandra har jag även fått bättre avkastning på kapitalet hos SHB men det kan vara en tillfällighet, jag är iallafall nöjd med flytten av just den delen.
Tycker tvärtom. 80% av de föreslagna fonderna har en årlig avgift på runt 0.3% och sen lite krydda som eventuellt är lite halvdyra.

Ville de enbart maximera intjäning hade de nog inte rådgivit om 80% i indexfonder. Sen kan man tycka vad man vill om prissättningen på dessa indexfonder men man kan ju inte tro annat än att de kommer rekommendera sina egna fonder.

Tycker tvärtom. 80% av de föreslagna fonderna har en årlig avgift på runt 0.3% och sen lite krydda som eventuellt är lite halvdyra.

Ville de enbart maximera intjäning hade de nog inte rådgivit om 80% i indexfonder. Sen kan man tycka vad man vill om prissättningen på dessa indexfonder men man kan ju inte tro annat än att de kommer rekommendera sina egna fonder.
Tack för all återkoppling, uppskattas!

Nu hade jag iof en aktivt förvaltad fond och inte index. Men SEB hade 1,57% i årlig avgift och SHB 1,06% så halvering va kanske lite överdrivet men det gör ändå 1000-lappar per år. 🙂

Var mer en ref till att du tyckte SEB hade som ambition att tjäna mycket pengar på TS. Min kommentar avsåg inte din tjänstepension.
Okej ja då missförstod jag det lite. 😅 Tycker allt att banker överlag tjänar orimliga pengar på kunder som inte orkar jämföra. Den noggranna jämförelsen jag gjorde bottnade i stor irritation när jag skulle lägga om bostadslånet så då jämfördes alla tjänster jag använder och kostnader och andra förmåner. I mitt fall var SEB sämre på alla punkter men kanske hade en dålig kontakt där. Enligt min kalkyl skulle skillnaden på årsbasis mellan bankerna bli ca. 25k på sista raden och då är ändå jämförelsen mellan två storbanker som borde va rätt så likvärdiga.

På SHB som är min huvudbank har jag konto med innehav Swedbank förvaltade fonder och annat som förvaltas externt som jag blivit rekommenderad att behålla. Sen såklart rekommenderar ju även deras rådgivare egna SHB fonder i förstahand.

SHB ser ju även att det går ett månadssparande på ca. 15k till ett ISK konto på Avanza som jag aktivt förvaltar själv då jag informerat dem om att deras platform för att handla aktier är undermålig.

Så min poäng utan att exakt veta avgifterna på de fondrekommendationer som TS fått var att jämföra, då man möjligen kan behålla mer själv än att bankerna ska göra mega vinster. (Sen spela säkert min sämre erfarenhet av SEB in lite på tonläget också)

Senast ändrad:
Peru köper 27 JAS Gripen. Säger det er något?
Inget är påskrivet mig veterligen.

Edit: är inte blankare i Saab är väl bäst att skriva 😁

Har en liten post kvar där ihop med Kebni, Advenica och Astor.
W5 och Clavister gick jag ut i början av året.
Lite småsugen på att hoppa på Mildef igen.

Det bästa, och förmodligen bland det mest lönsamma är att investera i västerländsk försvarsindustri. Det inbegriper även stål/metall/elektronik i stort.

Detta är också det mest patriotiska som går att göra för att försvara friheten gentemot övriga gangsterdiktaturer.

Visa att det svenska stålet biter.

Idag är man lite extra nöjd efter 5 års väntan från mitt första köp så gör Tobii äntligen vinst!
🥳

Får se var det blir av det hela i framtiden men hur somhelst ett intressant bolag. Dynavox som knoppades av har gått riktigt bra också.
Lite varning på att svara sig själv men är fortfarande väldigt spänd på framtiden för Tobii, kan det kanske lossna på intäkterna utan draghjälp från Dynavox ja då kan det nog bli en fin framtida investering.

IMG_0077.jpeg

Tobii ligger nu efter uppgången som mitt största innehav på 16,7% av portföljen tätt följt av Investor på 16,5% så det får räcka så. Har dock blivit ett par tusen aktier var till barnen som en chansning inför framtiden. 🙂

Några tips på fler forum, subreddits eller liknande för att följa diskussioner kring börsen och investeringar? Gärna på svenska. Är inte särskilt aktiv själv alls egentligen, men uppskattar att läsa om tankar och ideér och skulle gärna finna en mer aktiv diskussion än endast här på KS

Några tips på fler forum, subreddits eller liknande för att följa diskussioner kring börsen och investeringar? Gärna på svenska. Är inte särskilt aktiv själv alls egentligen, men uppskattar att läsa om tankar och ideér och skulle gärna finna en mer aktiv diskussion än endast här på KS
Skulle säga rikatillsammans.se. Ett vänligt och bra ställe för diskussioner. Råkar också uppskatta deras podd, men den är inte fokuserad på typ enskilda aktier osv.

Skulle säga rikatillsammans.se. Ett vänligt och bra ställe för diskussioner. Råkar också uppskatta deras podd, men den är inte fokuserad på typ enskilda aktier osv.
Det var väll ett diskussionsforum en gång i tiden, nu känns det mer av en sekt där den enda vettiga strategin är indexfonder, inget annat duger.
Spelad ingen som helst roll att de sju stora utgör en stor del i många sådana, det är indexfonder or die och att forumet ens lever vidare övergår lite mitt förstånd.

Det var väll ett diskussionsforum en gång i tiden, nu känns det mer av en sekt där den enda vettiga strategin är indexfonder, inget annat duger.
Spelad ingen som helst roll att de sju stora utgör en stor del i många sådana, det är indexfonder or die och att forumet ens lever vidare övergår lite mitt förstånd.
Där ser man. Jag gillar platsen iaf. 😀
Men är ju bara kika in och skapa sig en egen uppfattning om man vill.

Tack för tipset! Ska kolla in RikaTillsammans forum. Har inte läst där men lite avfärdat det på förhand, orättvist måhända. Jag lyssnade en del på den podden förut men tröttnade ganska hårt på Janne med sin fru. Sen var det även pyramidspelshärvan som knappast ökade förtroendet för Janne eller viljan att stödja hans verk. Forumet slog mig lite som vad Bergsman förklarar det som. Men jag ska ge det en chans i stället för att bara anta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp