• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Beror på vad du vill uppnå med här fördelningen. Om jag ska kritisera uppifrån utan att veta dina förutsättningar.

• Spiltan Aktiefond Investmentbolag: Billig i avgift men alldeles får få innehav. (31 bolag)
  • Nordea Global Passiv Tillväxt SEK: Dyr för att vara en Global fond
  • Finserve Global Security Fund I SEK R: Fruktansvärt dyr och dessutom en aktivt förvaltad. Hade sprungit ifrån den!!!
  • Carnegie Småbolagsfond A: Fruktansvärt dyr och få bolag
  • Avanza Global: Mycket bra fond. Billig, dock en fond som är lite mer hållbar vilket exkluderar många bolag vilket i sin tur gör att man investerar i färre bolag.
Tack för feedback. Tanken är att inte röra pengarna de närmsta 5-10 åren.
Hur ska man tänka när man fördelar? Hur mycket kan man exempelvis ha i Avanza Global utan att "lägga alla ägg i en korg"?

Hur ska man tänka när man fördelar? Hur mycket kan man exempelvis ha i Avanza Global utan att "lägga alla ägg i en korg"?
Jag har ingen direkt strategi kring mina fonder mer än att jag vill ha en hyfsad spridning i både verksamheter och region.

Såhär ser det ut idag på fond fronten. Tog hjälp av chatgpt att summera och fördela sen gjorde min egna undersökning.
1000029171.jpg

Om du verkligen inte har något intresse för detta så rekommenderar jag Lysa. De är billiga, extremt breda med många bolag som vi privatpersoner inte kan handla med, de löser balanseringen så att du slipper tänka på det och så slipper du pilla.

Att handla med fonder är att köpa hela höstacken. Vill du inte köra på alternativet ovan så räcker det långt med att bara köra Avanza global.

Själv kör jag Storebrand Global All Countries A SEK (90%) och SEB Sverige Indexnära A (10%). Här investerar jag i hela världen inkl tillväxtländer dock har jag inte med småbolag. Med dessa två har jag över 2000 bolag.

Senast ändrad:
Vad tycker ni om den här fördelningen?
1755506954434.png
Den ser väl i mina ögon inte helt vansinnig ut förutsatt att du är ute efter en lättskött fondportfölj med god förväntad riskjusterad avkastning.

Ett par invändningar till hur den ser ut från ett professionellt perspektiv är:

1. Nordeafonden och Avanza Global är med ganska hög sannolikhet till över 90% identiska sett till underliggande innehav. De är alltså snarare substitut till varandra än komplement, och bidrar inte med ökad riskspridning.

2. Portföljen ligger ganska kraftigt överviktad amerikanska aktier i allmänhet (och amerikans Tech) i synnerhet då indexkompositionen i globala aktieindex ser ut som den gör (66-75% USA). Det kanske är ett helt medvetet val.

3. Portföljen ligger underviktad Europa (exkl Sverige).

Som @jappdapi är inne på så är avgifter en viktig komponent att hålla koll på. Här har jag är jag dock inte lika fundamentalistisk i mitt synsätt. Jag tycker att en högre avgift är rimlig att ta givet att du får ett mervärde för det du betalar (i detta fall en högre avkastning än i en billigare alternativ fond).

Exempelvis kan en högre avgift i Finserve Global Security motiveras med att det är bolag du har svårt att få samma exponering mot via andra fonder då de flesta fondbolag fortfarande i stor utsträckning exkluderar försvarsbolag. Ditt alternativ är således att köpa enskilda försvarsaktier istället. Det blir billigare sett till avgifter, men dyrare sett till tid du behöver lägga ned på analys och handel.

I passivt förvaltade så kallade indexfonder bör man generellt sträva efter så låg avgift som möjligt då de är så lika varandra innehavsmässigt. Detta gäller ju förutsatt att de fonder man jämför speglar samma globala index. Till exempel har Roburs globala indexfond levererat bättre nettoavkastning än Avanzas både på ett och tre år, trots högre avgifter.

Gällande @jappdapis kritik mot att det är lite dålig riskspridning i Spiltan Aktiefond investmentbolag hade jag hållit med OM de 31 underliggande bolagen utgjordes av ”vanliga bolag”. I detta fall utgörs de flesta underliggande bolag av rena investmentbolag som i sin tur äger 10-20st egna underliggande bolag i olika branschsektorer. Du har således exponering mot åtminstone ett hundratal bolag (sannolikt betydligt fler) trots att det ”bara” ser ut som de är 31st i det första ledet.

Sorry för långt svar!

Har precis börjat löneväxla och via Max Matthiessen fick jag nedan fonder samt fördelning hos SEB.
Vad tycks? Bör jag behålla dessa fonder eller ska jag byta ut dem? Förslag på nya fonder uppskattas isåfall.
Tanken är att löneväxla i ca 15 år.

Jag är inte så insatt i detta, all hjälp/feedback uppskattas.
IMG_1295.jpeg

Har precis börjat löneväxla och via Max Matthiessen fick jag nedan fonder samt fördelning hos SEB.
Vad tycks? Bör jag behålla dessa fonder eller ska jag byta ut dem? Förslag på nya fonder uppskattas isåfall.

IMG_1295.jpeg
Hej, har också Maxm och är väl sådär lagom nöjd med aktiviteten och tajmingen hos dem. Men kika på avgifterna hos respektive fond och hitta alternativ om någon ser dyr ut. Det är jättesvårt att säga hur det ska gå per fondsektor under en 15-årsperiod. Just nu suger fastigheter men det är ju också argumentet att köpa den. Så 5 % kan du nog satsa utan att det ska gå så dåligt.

Översiktligt är det ca 60-65 % USA, vilket säkert är bra mtp tillväxt, kompletterat med ca 25-30 % Sverige och Norden.

Väldigt lite Europa med tanke på den påstådda kapitalflytten från US till EU samt om det nu blir några pengar som Ursula m fl utlovat.

Den där portföljen är medioker på många olika sätt. Framförallt för att den är dyr utan att någon av komponenterna på något sätt är best in class. Det är i min mening typiskt sånt här som urvattnar förtroendet för hela branschen och gör att många får svårt att särskilja seriös rådgivning från provisionsavlönade försäljare.

Vet inte hur fondutbudet ser ut i SEB, så har svårt att ge något produktspecifikt förslag. Men i grova drag kan du skicka in 50-60% i en global indexfond (40-50% om du vill komplettera med 10-20% i en global småbolagsfond) och sprida resten jämt mellan Sverige och Europa (svensk och europeisk småbolagsexponering samt tillväxtmarknader kan vara med i mixen också om du så önskar).

IMG_1295.jpeg
Samt kolla så dom inte sänker din vanliga tjänstepension.

IMG_1295.jpeg
Har oxå MaxM och jag kör det mesta på Länsförsäkringars fonder.
Global
Sverige
USA
Tillväxt
Europa
Hyfsat billiga oxå. Mellan 0,2% till 0,5% de flesta ligger på 0,2%. USA fonden har gått klart bäst.

Tips på hur man får sina pengar att inte växa: var inte med när ditt tidigare största innehav rusar.
1757419113407.png

Jubelidioten jag sålde alla aktieinnehav för att flytta till min frus Avanza-konto för att hindra att jag är inne och pillar så ofta. Då passar såklart Microsoft på och lägger en order på 17 miljarder dollars på fem år...

Det gäller att alltid vara investerad och inte missa de bästa dagarna.

Tips på hur man får sina pengar att inte växa: var inte med när ditt tidigare största innehav rusar.
1757419113407.png

Jubelidioten jag sålde alla aktieinnehav för att flytta till min frus Avanza-konto för att hindra att jag är inne och pillar så ofta. Då passar såklart Microsoft på och lägger en order på 17 miljarder dollars på fem år...

Det gäller att alltid vara investerad och inte missa de bästa dagarna.

Körde det omvända.
Har stått utanför Intellego och varit frustrerad över uppgången. Följt den under veckan och tyckte att kursen stabiliserat sig så jag bestämde mig för att gå in idag när den var nere 2%.
Perfekt rabatt.
Stängde -18%…

Körde det omvända.
Har stått utanför Intellego och varit frustrerad över uppgången. Följt den under veckan och tyckte att kursen stabiliserat sig så jag bestämde mig för att gå in idag när den var nere 2%.
Perfekt rabatt.
Stängde -18%…
Aj då 😆

Ang mina NBIS så är jag inte så bitter utan känner mer att detta var en bra bekräftelse av nuvarande strategi för min lilla ”fond”. Flytten till frugans ISK var ju klockren. Nu kör vi (förhoppningsvis) incheckning 2 ggr per år.

Hur ser ni som har bra koll på Globala Indexfonder för tillfället?
De är ju ofta tungt vägda mot USA och det känns ju så sjukt instabilt så länge han den orangea clownen styr och ställer. Varje dag kommer nåt nytt idiotiskt ur käften på karln. Eller spelar det ingen roll eftersom de är så långt framme i techvärlden?
Jag fick hela mitt innehav från tidigare månadssparande i Sigmastocks insatt på Avanza ISK häromdagen. Jag har köpt för knappt 8% av innehavet i Avanza Global Index som gick igenom idag. Köpte även en post Investor (typ 4% av innehavet). Kvar alltså typ 88% av pengarna att stoppa in i nåt.
Jag är inte aktiv på börsen och tänker börja månadsspara igen så fort renoveringen hemma är klar runt nyår, men fram tills dess får jag försöka skifta från likvid på ISK:t till skapligt stabila fonder/aktier.
Pengarna står på lång sikt - minst tio år tänker jag.
Avanza Zero verkar ju intressant som är tung i svenska bolag.
Jag hade absolut kunnat tänka mig att sätta en slant i nåt lite mer spännande också men jag vet knappt själv vad jag tror på… 🤯

De är ju ofta tungt vägda mot USA och det känns ju så sjukt instabilt så länge han den orangea clownen styr och ställer. Varje dag kommer nåt nytt idiotiskt ur käften på karln. Eller spelar det ingen roll eftersom de är så långt framme i techvärlden?
Jag fick hela mitt innehav från tidigare månadssparande i Sigmastocks insatt på Avanza ISK häromdagen. Jag har köpt för knappt 8% av innehavet i Avanza Global Index som gick igenom idag. Köpte även en post Investor (typ 4% av innehavet). Kvar alltså typ 88% av pengarna att stoppa in i nåt.
Jag är inte aktiv på börsen och tänker börja månadsspara igen så fort renoveringen hemma är klar runt nyår, men fram tills dess får jag försöka skifta från likvid på ISK:t till skapligt stabila fonder/aktier.
Jag hade absolut kunnat tänka mig att sätta en slant i nåt lite mer spännande också men jag vet knappt själv vad jag tror på… 🤯
Hela ekonomin kan inte vila på axlarna av techindustrin. Faktum är också att börsen inte är en bra mätsticka för att mäta hälsan på ekonomier.

Jag är en av de som tror att när vi ser Mag7 stå för majoriteten av tillväxten i S&P500 och resterande bolag gått +-0% i år så är något fel i ekonomin. Hur går det egentligen för Amerikanska (och världens) industrier just nu? De värderingsökningar som är relaterade till AI har inte ännu resulterat i att göra någon faktiskt nytta för någon annan än exempelvis NVIDIA.

ASML säljer maskinutrustningen som tillverkar "hammaren", NVIDIA säljer "hammaren" som alla andra säger sig bygga hus med - kommer husen som byggts stå kvar om 5 år? Jag går med på att ASML och speciellt NVIDIA tjänar massa pengar, men vad ska bli av Meta AI, Google Gemini, Microsofts CoPilot, osv? Jag ser inte hur de ska tjäna pengar på dessa grejer.

Jag kan inte ge dig några tips. Jag är en tråkmåns som inte hänger med på trender och därför missar stora gains (men undviker också stora förluster). Jag föredrar "gamla hederliga" affärsmodeller som jag förstår mig på över hype och vad som för mig ser ut som bubblor. Och då är jag 24 år gammal, men jag är relativt unik som 24 åring som tänker på detta sättet. De flesta i min ålder (speciellt män) håller på med de konstigaste aktierna.

Ett tips har jag iallafall. Om du använder Avanza och ser "mest populär bland män 18-24" - HÅLL DIG BORTA! (detta lärde jag mig efter att ha följt trender och förlorat massa pengar, nu är jag gubbinvesterare och saker går långsamt men upp).

Du verkar ha massa kontanter som jag tolkar att du önskar investera med mål om låg volatilitet, hög avkastning och något spännande utan att uttrycka en önskan om att vara aktiv på börsen. Svårt att uppfylla den målbilden utan att kompromissa eller veta mer om hur du definierar målen jag uttryckte ovan.

Har du kollat på t.ex. Lysa?

Du verkar ha massa kontanter som jag tolkar att du önskar investera med mål om låg volatilitet, hög avkastning och något spännande utan att uttrycka en önskan om att vara aktiv på börsen. Svårt att uppfylla den målbilden utan att kompromissa eller veta mer om hur du definierar målen jag uttryckte ovan.

Har du kollat på t.ex. Lysa?
Alltså jag vet knappt vad jag söker. Låg volatilitet är väl önskvärt. Snabba klipp är inget jag söker här men givetvis vill man alltid ha hög avkastning. Egentligen nöjer jag mig med typ index på dessa pengar, så får man 10% avkastning över tid så är det väl ok tänker jag. Jag tål nedgångar men vill även vara med på uppgångar.
Jag har satsat en rätt bra slant på ett onoterat bolag som jag tror på. Det är där jag hoppas göra lite mer pengar, så dessa sparpengar är egentligen bara en säkerhet framåt med en sparhorisont på över tio år som jag skrev.
Mejkar detta sens?

Jo - jag har kollat Lysa. Det är nog nåt sånt jag ska köra igång egentligen. Det var det som var tanken med detta spar när jag drog igång Sigmastocks som ju tyvärr blev nedlagt när Avanza köpte upp dem.
Ni står jag där jag inte ville vara eftersom tanken med Sigma var ett spar jag inte behövde bry mig om eftersom det skulle sköta sig självt.
Så ja det är nog en liknande robot eller nåt jag söker.

Vad tecknade ni för belopp? Har tidigare testat minimum och en bra bit över, men alltid fått samma som alla andra så känns lönlöst att teckna överhuvudtaget.

Tillbaka
Topp