• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För er som har flera klockor

Erikmålare

Breitling
Hej efter att ha varit på forumet ett litet tag så har jag förstått att dom flesta har fler än en klocka. Min fråga är hur ni väljer vilken klocka ni ska bära? har ni ett rullande schema, väljer efter aktivitet eller kanske humör?
Jag har bara 2 klockor ena är en arbetsklocka och den andra används på fritiden. Men jag är inne på att köpa en andra "fritidsklocka" men är orolig att jag ändå bara kommer använda den ena. Det är därför jag undrar hur ni andra med flera klockor gör.
Finns det redan en sån här tråd så får ni gärna länka till den och radera denna.
Mvh Erik
 

Oniel

Panerai
Kan bara tala för mig själv men jag har några dressklockor som får ganska snålt med handledstid där mina stålklockor med stållänk är dem som använda absolut mest. Men sen jag köpte min första riktigt dyra klocka för mig så är det nästan enbart den som används.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@laketwig roterar en klocka/vecka i ett fast schema. Jag testade det ett tag men höll på att bli riktigt jäkla knäpp vilket ledde till att jag avbröt testet efter några få veckor.

Jag kör på det jag känner för, undantaget G-Shock när det ska grisas och BP när det ska badas. Ibland får jag panik över att någon klocka blivit liggande länge och då har jag den en halvdag.
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
@laketwig roterar en klocka/vecka i ett fast schema. Jag testade det ett tag men höll på att bli riktigt jäkla knäpp vilket ledde till att jag avbröt testet efter några få veckor..

Det krävs lite karaktär @yonsson , vilket du uppenbarligen saknar ... ;)

Som sagt, byter klocka lagom till fredagstråden och kör den fram tills nästa fredag. Roterar samtliga sex automatur, så när det gått fem veckor är jag tillbaks där jag började. På så sätt hinner man bli riktigt sugen inför varje klockbyte, då det nästan känns som en ny klocka. Tricket ligger givetvis i att bara köpa (eller i alla fall behålla) klockor som man verkligen gillar, gärna av lite olika typ så det inte blir någon direkt konkurrens. Har dessutom ett par kvartsare som bara används i undantagsfall, typ tuffa tag i trädgården.

Kass tråd utan bilder, eller hur? :D
Samling 2016-08-12 (2 Rolex).jpg

Samling 2016-08-12 (2 IWC).jpg

Samling 2016-08-12 (Omega + TAG).jpg

Samling 2016-08-12 (Breitling + Scurfa).jpg
 

månljus

Panerai
På senare tid har det blivit så att jag först och främst rullar mellan tre klockor och dom brukar jag försöka använda efter vad jag ska göra samt kläder (vilket också så klart brukar vara någorlunda anpassat efter vad jag ska göra). En vardagsklocka, en dress och en beater. Ibland skiter jag i det och går på magkänsla men brukar ångra mig lite då. Det känns liksom lite fel.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Precis som andra sagt så beror det lite på vad som ska göras, vet jag att det finns chans för att bada tas subben på, ska jag på någon mer fysiskt krävande aktivitet brukar det bli G-shock eller någon annan beater osv. Så det blir lite efter humör och vad som ska göras.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag brukar ha tre klockor igång och uppdragna, de två jag inte använder för dagen har jag i winder och de brukar få rotera under en vecka eller två. Sedan bytts de ut lite allt efter som mot något som ligger i klocklådan. Men kan inte säga att det finns någon plan bakom däremot så brukar det bli så att jag anpassar lite efter klädsel och tillfälle.
 
kör gärna stållänk då jag vet att det kommer bli varmt, svettigt och grisigt, men annars växlar jag efter humör. Inget ovanligt att rocka Panna en halvdag för att sedan gå över på SubC :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag ligger alltid steget före ;) Bestämmer senast kvällen innan, och försöker undvika att köra samma klocka två dagar i rad, samt väljer självklart klocka efter aktivitet, vilket ibland medför ett eller flera byten per dag :)
 
Som flera skrivit så är det beroende på klädsel och humör och beslutet tas på morgonen. Att låta bli en klocka i flera veckor av ren princip hade jag nog inte klarat :)
 
Jag brukar prata lite med dem när jag dricker morgonkaffet och höra mig för vem som vill hänga med under dagen. De är ganska väluppfostrade så det är sällan det blir bråk.

Haha, lite så jag gör också. Sällan det blir tjafs. Tar den som känns lämpligast för dagen - och vissa klockor används mer än andra, en del inte alls. Är inte rädd för att låta klockor ligga; en del köp har jag inte klickat med och har bl.a en De Ville Prestige med kaliber 2500D uttagen i januari år 2014 som fortfarande har skyddsplasten kvar. Nåja, någon dag får den säkert lite handledstid.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag väljer klocka efter behov.
Har just nu 3 klockor så det blir lite vad som erbjuds också..
om det ska badas/ ha med vatten att göra så blir det såklart en vattentät klocka.
Nere på två.
Mycke vatten eller lite? Länk eller läder.. en av klockorna är oftast på läder. Då blir det den.

Är det vanlig dag på kontoret kan det bli lite vad som. Tisdagar Speedmaster (såklart).
Brukar turas om mellan dom. Vad passar dagen kläder? Vilket armband är på? Skor, skärp och armband ska såklart matcha.
Känner man för en speciell klocka en dag går det alltid att byta armband snabbt och smidigt.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tar den som passar dagens aktivitet bäst. Brukar bli speedmaster med ett bekvämt strap. Lirar bra med mina mjukisbyxor. Jag har två olika speedys så väljer beroende på feeling. Sub om jag badar. DD om jag ska vara proper.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Intressant frågeställning.
Jag tycker att klockorna mest blir liggande ifall man har för många.
Satsa på några bra........
Och precis som tidigare har skrivit så tröstar man vissa klockor med lite armtid på kvällen.
/j
 

walhak

Omega
2-Faktor
Enkelt val då jag bara har en dyrare klocka numera. Använder min Submariner 16610 till vardags, en Seiko för 1500:- när jag fixar i trädgården eller festar. Hade en Speedmaster också förut, men den luftades bara nån gång varannan månaden för att jag tyckte synd om den.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Två av mina klockor är knutna till veckodagar och bärs undantaget sommaren alltid dessa dagar. Speedmaster på tisdagar och Rolex Day-date på fredagar. Där emellan roteras ca 3-4 klockor beroende på aktivitet och humör. I genomsnitt flippas en klocka per 1-2 månader och nytillskott får alltid mer handledstid i början. När jag reser i jobbet brukar jag numera bara ta med en klocka och oftast blir det Speedyn.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag kör en datejust 6,5 dagar av 7! 0,5 dagan någon av de andra.
Är så nöjd med min DJ som passar till allt jag normalt gör.
Som @Jensab skriver ovan: satsa på färre bra ur!
 

Erikmålare

Breitling
Enkelt val då jag bara har en dyrare klocka numera. Använder min Submariner 16610 till vardags, en Seiko för 1500:- när jag fixar i trädgården eller festar. Hade en Speedmaster också förut, men den luftades bara nån gång varannan månaden för att jag tyckte synd om den.
Kan tänka mig att det räcker med 2 klockor om man har tillexempel en Submariner eftersom det är en ganska neutral klocka som passar till det mesta. Jag har en orange Omega seamaster och tycker det kan bli för färgglatt ibland
 
För min del beror det på klädstil och aktivitet uteslutande. G-shock när det körs enduro eller gräsmattan ska klippas. En Omega AT om man ska
gifta sig eller bär skjorta i största allmänhet. Sen en Seiko Padi som badklocka. Suktar efter en Bell & Ross på olivgrönt nato, skulle passa utmärkt till ett par jeans och en hårdrocks T-shirt. Som du ser, det faller sig naturligt :D
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Jag har bara en klocka. Just på grund av att även om jag hade haft flera så hade jag bara använt en hela tiden. Jag gillar inte små beslut, jag vill hålla det enkelt. Det är tillräckligt omständigt att välja kläder på morgonen. Borde börja köra enligt Mark Zuckerbergs modell med exakt likadana kläder. Sen känner jag inte för att investera i flera klockor och ha vissa liggandes största delen av tiden, då har jag hellre pengarna i aktier eller i någon sparform med säker avkastning. Jag säljer dock av klockan när jag blir sugen på en ny och kör på samma klocka tills jag säljer den.
 
Topp