• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För oss plexilövers...

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Okej. Vad är anledningen till att man inte kör med safir? Fanns det inte då vintageklockorna tillverkades? :)

”Vintage” är väl förvisso ett ganska flytande begrepp. Men överlag så kom väl inte safirglasen i någon större utsträckning förrän på 90-talet (rätta mig om jag har fel), vilket innebär att man behöver en ganska flexibel tolkning av ordet för att få med safirglas i sina klockor. ;)

Men nog om det...
Ytterligare lite plexi med ljusspel över tavlan.

57CE7028-3E2B-42BB-B27B-A004C556A295.jpeg
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
”Vintage” är väl förvisso ett ganska flytande begrepp. Men överlag så kom väl inte safirglasen i någon större utsträckning förrän på 90-talet (rätta mig om jag har fel), vilket innebär att man behöver en ganska flexibel tolkning av ordet för att få med safirglas i sina klockor. ;)

Men nog om det...
Ytterligare lite plexi med ljusspel över tavlan.

57CE7028-3E2B-42BB-B27B-A004C556A295.jpeg
Tänkte väl det :D
 

Psykel

Patek
”Vintage” är väl förvisso ett ganska flytande begrepp. Men överlag så kom väl inte safirglasen i någon större utsträckning förrän på 90-talet (rätta mig om jag har fel), vilket innebär att man behöver en ganska flexibel tolkning av ordet för att få med safirglas i sina klockor. ;)

Men nog om det...
Ytterligare lite plexi med ljusspel över tavlan.

57CE7028-3E2B-42BB-B27B-A004C556A295.jpeg
Safir slog igenom i mitten av 80-talet, men blev det dominanta klockglaset under 90-talet. Dock har det funnits bra mycket längre. Första klockan med safirglas var LeCoultre DuoPlan omkring 1930.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Safir slog igenom i mitten av 80-talet, men blev det dominanta klockglaset under 90-talet. Dock har det funnits bra mycket längre. Första klockan med safirglas var LeCoultre DuoPlan omkring 1930.
Inte så säker på att Jaeger var först, kan tänka mig att små damur haft det tidigare. Syntetisk safir uppfanns 1902, men verkar som den industriella processen kom 1916.
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Ruskigt trevlig klocka! Grattis till ögandeskapet av den godbiten! :)

Tack. Tycker det är en riktigt trevlig tavla på den. Men den har tyvärr ett klassiskt chronographe suisse problem som måste åtgärdas innan den kan brukas.
Ena bandstiftet saknas. Borta innan den kom i min ägo. Måste kolla om guldsmeden kan fixa detta.
 
Topp