• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

För oss plexilövers...

20180508_071914.jpg

Du har en poäng, är originalglas och jag är inte helt hundra om det är plexi men det är vad jag tror. Vet inte när Seiko introducerade deras egna mineralglas? Om man knackar med fingret känns det som plexi fast en aning tjockare :oops:
Förmodligen mineralglas. Har du någon klocka du är säker på att den har plexi, så kan du jämföra och testa, genom att sätta glaset mot pannan, och börjar det bli kroppstempererat snabbt så är det plexi, tar det lite längre tid innan du känner större temperaturförändring, så är det mineral. Safir glas tar nog ännu längre tid, men är inte helt säker, då det var ett bra tag sedan jag hade någon klocka med safirglas :)

Förmodligen mineralglas. Har du någon klocka du är säker på att den har plexi, så kan du jämföra och testa, genom att sätta glaset mot pannan, och börjar det bli kroppstempererat snabbt så är det plexi, tar det lite längre tid innan du känner större temperaturförändring, så är det mineral. Safir glas tar nog ännu längre tid, men är inte helt säker, då det var ett bra tag sedan jag hade någon klocka med safirglas :)
Grymma tips! För safir vs mineral kan man göra det s.k. vattendroppetestet. Lägg försiktigt en droppe vatten uppe på glaset. Är det safir håller sig droppen rund och är det mineral flyter droppen ut :)

Edit: Jag har bara en klocka med safirglas men den är ändå vintage :)

Grymma tips! För safir vs mineral kan man göra det s.k. vattendroppetestet. Lägg försiktigt en droppe vatten uppe på glaset. Är det safir håller sig droppen rund och är det mineral flyter droppen ut :)

Edit: Jag har bara en klocka med safirglas men den är ändå vintage :)
Bra tips du med :) Spelar det någon roll om det är varmt eller kallt vatten? Du får äran att utföra ett test om du inte vet, eftersom du i varje fall har en med safir :)

Tillbaka
Topp