• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För oss plexilövers...

ittam

Audemars
IMG_6984.JPG

En sjöhäst i sommarvärme..
 

Husse

Patek
Läcker, speciellt för att vara en reklamklocka! :D
Graverade index är ju rätt exklusivt, dessutom.
Tack!
Gillar den skarpt!
Har några till reklamklockor som jag siktar på, poulrouterSAABen, Volvo-Certina och kanske en SS UTC?
Väntar bara på att kvinnan som hjälper mig med ”rätt” band, ska bli klar med uppfräschningen av det!
Blir på gränsen till kitch, men helt tidsenligt och orginal!
Tack @curler2!
Redigt bra affär detta!
 

Mariaelisabeth

Breitling
Det tog mig inte lång tid att föredra plexi framför härdat glas. Här är det fritt fram att dela plexiporr.

1680:
F5A74FF3-9925-48B3-813C-3B4EFD636579.jpeg

D807F305-D71D-4991-BB38-31660D9C2012.jpeg

(Ta bort om det redan finns en liknade tråd.)


Jag började gråta över min plexitavla på min födelsedag. Fick en liten ytlig repa i den. Sen när jag insåg att Bergströms löste det för 250 kr så kändes det som en stor sten föll från mina axlar och insåg att det va rätt gött att veta att man utan att bli ruinerad kan bli av med eventuella framtida repor, haha! :Dc
 

Samlarn

Rolex
Tack!Jo det är en rysk dykare med lite ovanliga "luggar"som är till civilt bruk från ca slutet 70 talet om jag inte ljuger:D eller vad säger ni @Vostok eller @Samlarn ?
20180630_nvch-30.jpg

Det som syns på Beos bild är en klocka som togs fram till den sovjetiska militären, tidigt 70-tal tror jag. Det är min favorit bland de gamla sovjetiska klockorna.
Vostok tillverkade vid den tiden ett dykarur som klarade ett djup ner till 200 meter. Nu bad den sovjetiska flottan Vostok att ta fram en klocka som klarade ett djup ner till 300 m.
Ett djup ner till 300 meter ställde helt andra krav på klockans boett och glas. Boetten bl.a. behövde tillverkas i rostfritt stål och Vostok hade - vid den här tiden - ganska enkel utrustning att jobba med. Det rostfria stålet var svårare att jobba med jämfört med det material man använde i den tidigare upplagan. Vostok hade svårt att få "bandhornen" bra och det löste man med den speciella "bygeln" eller wire lugs som - vad jag har förstått - bara fanns till den militära upplagan. Den civila upplagan hade en annan lösning.
Plexiglaset förstärktes på den militära upplagan jämfört med det civila dykaruret.
Klockan användes av sovjetiska dykare på militära uppdrag. Vissa säger att klockan tillhörde dykarens utrustning och var inte en personlig ägodel.
Det finns en obekräftad uppgift om att det bara tillverkades 200 exemplar av klockan. Uppgiften är obekräftad och det finns flera som säger att klockan är ovanlig men att det tillverkades fler än 200 exemplar.
Det är lite "mystik" kring dykaruret. :)
En väldigt charmig klocka som inte liknar någon annan klocka som jag har sett iallafall.

Det finns mer att läsa här.
https://vostokamphibia.com/amphibia-watch-history/
 

Beo

Patek
20180630_nvch-30.jpg

Det som syns på Beos bild är en klocka som togs fram till den sovjetiska militären, tidigt 70-tal tror jag. Det är min favorit bland de gamla sovjetiska klockorna.
Vostok tillverkade vid den tiden ett dykarur som klarade ett djup ner till 200 meter. Nu bad den sovjetiska flottan Vostok att ta fram en klocka som klarade ett djup ner till 300 m.
Ett djup ner till 300 meter ställde helt andra krav på klockans boett och glas. Boetten bl.a. behövde tillverkas i rostfritt stål och Vostok hade - vid den här tiden - ganska enkel utrustning att jobba med. Det rostfria stålet var svårare att jobba med jämfört med det material man använde i den tidigare upplagan. Vostok hade svårt att få "bandhornen" bra och det löste man med den speciella "bygeln" eller wire lugs som - vad jag har förstått - bara fanns till den militära upplagan. Den civila upplagan hade en annan lösning.
Plexiglaset förstärktes på den militära upplagan jämfört med det civila dykaruret.
Klockan användes av sovjetiska dykare på militära uppdrag. Vissa säger att klockan tillhörde dykarens utrustning och var inte en personlig ägodel.
Det finns en obekräftad uppgift om att det bara tillverkades 200 exemplar av klockan. Uppgiften är obekräftad och det finns flera som säger att klockan är ovanlig men att det tillverkades fler än 200 exemplar.
Det är lite "mystik" kring dykaruret. :)
En väldigt charmig klocka som inte liknar någon annan klocka som jag har sett iallafall.

Det finns mer att läsa här.
https://vostokamphibia.com/amphibia-watch-history/
Tack @Samlarn för ditt fina inlägg,alltid skönt att få lite stöd om info när man inte är superpåläst själv.
Ps!din samling är för j...a läcker:)!
 
Topp