• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Första klockan

Men för att försöka vara lite konstruktiv, vad är du sugen på? Gissar på att de flesta börjar i de lite lägre prisklasserna, och för en 2-3 tusen får du en automatisk seikodykare som kanske kan vara bland de vanligaste klockorna om intresset är nytt. Men självfallet finns det väl dom som knatar in hos urmakaren och plockar ut en betydligt dyrare klocka än så som sin första. Klockor kan som bekant kosta allt från några hundralappar till många miljoner 🙂 Men det behöver knappast vara så dyrt för att vara kul.

Beror på hur mycket pengar du är villig att betala och hur starkt intresse du har.

Men som rickards skriver här ovan så är det kanske lämpligt att börja lite ”smått”.

Jag skulle också rekommendera att "börja smått".
För mig tog det några år innan jag landade i rätt storlek och stil. Finns väl varken rätt eller fel men skulle jag hoppat in på en "förstaklocka" hade jag väl lagt mig på några tusenlappar, 5-10 kanske, och kikat på Seiko eller bättre begagnade Sinn eller Longines.

Lycka till!

En universalregel om det nu blir så att du kommer att halka dit:

Oavsett vart du än väljer att börja (prismässigt) så kommer du i samma sekund du köper din första tidmätare att tänka dig ett ’tak’.

Denna lyder typ:
Mer än ”x” antal kronor kommer jag aldrig lägga på en tidmätare. Inom ett par år kommer du emellertid att ha överstigit denna gräns med råge och med största sannolikhet redan ha höjt det ursprungliga taket ett par gånger.

En universalregel om det nu blir så att du kommer att halka dit:

Oavsett vart du än väljer att börja (prismässigt) så kommer du i samma sekund du köper din första tidmätare att tänka dig ett ’tak’.

Denna lyder typ:
Mer än ”x” antal kronor kommer jag aldrig lägga på en tidmätare. Inom ett par år kommer du emellertid att ha överstigit denna gräns med råge och med största sannolikhet redan ha höjt det ursprungliga taket ett par gånger.

”Snarare regel än undantag” passar bra in här !

Jag skulle tänka såhär:
Köper du en klocka bara för att du vill det utan någon särskilt anledning, så skulle jag kanske lägga max en tredjedels månadslön på den.
Men om du köper den som ett minne till någon särskild händelse (blivit förälder, annat stort) så skulle jag kanske lägga upp till 2 månadslöner (netto) på den.

Lägg aldrig mer pengar än du kan leva med att bli av med om något skiter sig på något eländigt vis - men det gäller väl egentligen för leksaker generellt och inte bara klockor..

Vad vill du ha ut av klockan och vad för typ av klocka tänker du dig? Är det lajbans, lyx, hantverk, eller tech (eller något annat) som lockar?

Vad är syftet med klockan? I vilka situationer ska du bära den? I vilken miljö? Till vilka kläder?

Om med första klockan menas en klocka som du ska bära till vardags bör det kanske vara en klocka som din ekonomi tål att slita ut.

Första klockan för mig när jag åter började bära klocka var en Casio för ca 400 kr inklusive skatt och frakt. Kanske inte mycket, men tillräckligt för att man skulle fastna i träsket...

Även om OP inte synts till i tråden så tänker jag ändå komplettera mitt snusförnuftiga svar ovan med att rätt peng för en första klocka är vad en Casio dw5600, Seiko SSK GMT, eller Tudor bb58 råkar kosta vid det tillfälle man köper den.

Ovanstående är min personliga åsikt och därför troligen i alla avseenden fel.

Det spelar inte någon roll. Han frågade vad jag tyckte var rimligt att lägga på en första klocka. Det är 30 000 som är rimligt, varken mer eller mindre. @Pappi tycker precis som jag så det är det som gäller tills vi meddelar ett annat belopp 🤌
🤣 Exakt. Hur svårt ska det vara att förstå 😂
Du är ju ett under av tydlighet liksom 👍🏻

Jag skulle ge dig rådet att först ta reda på vilken typ av klocka du gillar mest. Vill du ha en dykare? dress/finklocka, Pilot? Field? ...därefter letar du upp en klocka inom en rimlig budget utifrån din egen ekonomi. Skulle nog stenhårt rekommendera en automatisk klocka i alla fall och skippa kvarts/batteri drivna helt och hållet

Ja du. Beror väl rimligen helt på din ekonomiska situation och hur du själv resonerar. Hur långt är ett snöre nu igen?
Håller med, dock tänker jag vad man ska sätta ribban för att få en hyfsad bra klocka, om du förstår vad jag menar. Lite vagt förklarat men jag brukar se smp300 som en bra första klocka och därmed 30-50k till att börja med. Vad tänker du?

Men för att försöka vara lite konstruktiv, vad är du sugen på? Gissar på att de flesta börjar i de lite lägre prisklasserna, och för en 2-3 tusen får du en automatisk seikodykare som kanske kan vara bland de vanligaste klockorna om intresset är nytt. Men självfallet finns det väl dom som knatar in hos urmakaren och plockar ut en betydligt dyrare klocka än så som sin första. Klockor kan som bekant kosta allt från några hundralappar till många miljoner 🙂 Men det behöver knappast vara så dyrt för att vara kul.
Tänker en klocka som är bra i utseende, märke, pris dvs både håller sitt värde och eventuellt går upp. Är snygg och håller sin design över tid.

Personligen ser jag omega som en bra start beroende på vad det är för ur men jag rankar det som omega, rolex, ap, patek osv.

Tillbaka
Topp