• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Första utlandsresan med en klocka man bryr sig om

Köp en billigare klocka för sena kvällar?

• Totala väljare
    122
? Fakta, folk har åkt dit på det och blivit helt utan ersättning pga sprit.
Ja men då skulle inte jag ringt min försäkringshandläggare direkt i det skicket isåfall...

Det kanske kan klassas som oaktsamhet då men om planerar att supa skallen i bitar så kanske man ska välja något billigt och stryktåligt om man gillar att rulla hatt lite extra.

Ja men då skulle inte jag ringt min försäkringshandläggare direkt i det skicket isåfall...

Det kanske kan klassas som oaktsamhet då men om planerar att supa skallen i bitar så kanske man ska välja något billigt och stryktåligt om man gillar att rulla hatt lite extra.
Finns som sagt folk som misslyckats, vet inte om det gick så långt att de tog in vittne eller hur de avslöjades. Handlar inte om att vara redlös utan bara påverkad, och det blir man snabbt. Kan vara värt att nämna för jag är inte säker på att alla känner till det.

Finns som sagt folk som misslyckats, vet inte om det gick så långt att de tog in vittne eller hur de avslöjades. Handlar inte om att vara redlös utan bara påverkad, och det blir man snabbt. Kan vara värt att nämna för jag är inte säker på att alla känner till det.
Ja och det är kanske svårt att undvika om man t ex blivit rånad och måste koppla in polisen omgående.
Vid ren stöld, skada eller förlust kan man ju alltid kontakta försäkringsbolaget dagen därpå.

Är du orolig, bär ingen klocka eller en annan. Är du inte orolig så bär din klocka. Prag är väldigt säkert.
Med tanke på din trådstart, så bär ingen klocka.

Kör på klockan. Tror din oro kommer släppa när du inser att inte en jävel ser vad du har på armen. Skillnad vore väl om det var en 18038 typ.

Prag är en trevlig stad, hoppas att du får en bra resa. Klart att du även skall ha en klocka till, det är alltid bra med minst en beater som
man kan använda i olika sammanhang. Köp! Vilken du sedan tar med till Prag är helt upp till dig och jag brukar personligen inte vara så orolig. Men jag skulle vara försiktig med att lämna en bättre klocka på hotellrummet som någon rekommenderade. Osäkert vad som gäller på försäkringen där, då är det bättre att bära den på sig.

Klart du ska ha klocka.
Prag är en fin stad som är rätt lugn, iallafall när vi var där för cirka 2 år sedan, inga som helst bekymmer tyckte jag, märkte inte av några konstigheter alls. Men tider ändras snabbt.
Så kör bara kör

Gick runt där som en liten busig snorunge på 22 år med 16570 för ett par år sedan, vi hade det också ganska blött. Enda kommentaren om klockan på hela resan var butiksbiträdet på IWC som frågade om han fick köpa den. Kör baraaaaa.

Senast ändrad:
Kul med resa och fin klocka!
Jag använder alltid mina klockor ”dygnet” runt, rädslan/risken för att bli rånad övervägs med god marginal över känslan av att ha en klocka man verkligen gillar på armen! :)
Så jag säger köööör!

Drar till gran canaria på ons, tar med en av mina "fina" klockor men kompletterar med en casio.
Beslutsångesten dock att välja mellan expyn och seamastern. Båda passar ändamålet tycker jag.
Soloresenär vilket ökar risken för att något otrevligt ska inträffa men man nojjar kanske i onödan.

Senast ändrad:
Fattigt land = billig klocka
I land = dyrare klocka

Känns onödigt att flasha i Asien, Afrika eller Sydamerika där klockan på armen kostar mer än en årslön. Kan locka fram dåliga tankar hos befolkningen.

Alltid bra att tänka till innan.

Just Prag, var där över julen. Mycket folk i rörelse överallt med julmarknader etc. Det var betydligt mer ordningsamt än här hemma i Sverige. Folk lämnade varandra space trots att man trängdes i gränder som är ungefär som gamla stan i Stockholm. Tjeckerna har mer pli på sina barn än oss svenskar. Det var värdigt.

Man får själv göra en avvägning om man ska bära saker som utmärker eller inte. Valet är ens eget. Kände mig aldrig osäker i Prag.

Minns inte ens om jag hade med mig klocka eller inte dit. Lägger inte så mycket vikt i det. På vissa resor åker en klocka med, ibland lämnar jag dem hemma. Fäster ingen betydelse i det. Klockorna eller andra saker definierar inte mig.

Det är onödigt att utsätta sig för onödiga risker om man är i obekanta miljöer. Är man tveksam så lämna klockan hemma. Gör det som magkänslan säger.

Även om det låter fördomsfullt är det inte dumt att vara lite street smart. Skulle inte direkt rekommendera någon att gå runt med en gulguld Day-Date i Brasilien till exempel (gäller f.ö vissa stadsdelar i europeiska I-länder också). Allt handlar egentligen om hur/vart man rör sig.

Även om det låter fördomsfullt är det inte dumt att vara lite street smart. Skulle inte direkt rekommendera någon att gå runt med en gulguld Day-Date i Brasilien till exempel (gäller f.ö vissa stadsdelar i europeiska I-länder också). Allt handlar egentligen om hur/vart man rör sig.
I och för sig sant, men i Rio kan man ju inte ens gå runt med en gammal Nokia 3310 utan att riskera att bli rånad.

...eller Tegnérlunden, för den delen! Riskerna att gå runt där med en dyr klocka är dock (utan att ha statistik) antagligen betydligt lägre än om du irrar runt i Rio, Johannesburg eller sämre fransk stadsdel på kvällen. Ju mer man sticker ut desto högre är risken.
Jo så är det ju förstås. Minns när jag var på Zanzibar att vår chaufför sa att man dödade för en mobiltelefon. När vi gick själva utanför vårt resort stod det män med machete i handen och blängde på oss. Kändes olustigt...

Hej.
Jag reser jämt med mina klockor, Seoul, Budapest, Brasov osv osv. Jag har aldrig känt mig otrygg.
- Att du ska åka utomlands spelar i regel mindre roll. Blöter du ner dig i Sverige så kan du lika gärna bli rånad här.
-Vad som spelar roll är i vilka situationer och tillstånd du kommer befinna dig i.

Vet du med dig att du är en fyllekaja så ska du lämna pass, plånbok, smycken och klocka på hotellet, och enbart ta med en välgenomtänkt summa kontanter

Aldrig upplevt något konstigt med Prag eller liknande. Hade min FOIS i både Prag och Budapest utan några konstigheter :)

Fattigt land = billig klocka
I land = dyrare klocka

Känns onödigt att flasha i Asien, Afrika eller Sydamerika där klockan på armen kostar mer än en årslön. Kan locka fram dåliga tankar hos befolkningen.

Fast du skrev Asien, Afrika och sydamerika. Sen väljer du ut Brazilien som exempel.
Det finns väldigt väldigt få länder i Asien där du behöver överväga att inte flasha en klocka. Jag är överlag avsevärt mycket mer trygg i Vietnam än Stockholm. Betydligt mer trygg i Hongkong än Göteborg osv.

Din kommentar var rätt svepande och överdriven.

Fast du skrev Asien, Afrika och sydamerika. Sen väljer du ut Brazilien som exempel.
Det finns väldigt väldigt få länder i Asien där du behöver överväga att inte flasha en klocka. Jag är överlag avsevärt mycket mer trygg i Vietnam än Stockholm. Betydligt mer trygg i Hongkong än Göteborg osv.

Din kommentar var rätt svepande och överdriven.
Talking to me? Aaa?

Vaknade en morgon på Kanarieöarna efter utekväll, kollade bilder och där hittar jag en drös bilder på min Oris PD liggandes på bardisken vid ett glas...... Det va inga direkt bra bilder så skicket på fotografen (dvs jag) va inte på top :p
Som tur är va den runt handleden när jag vakna haha, men det är sådana idiotgrejer man ska avstå från att göra oavsett vart man är.
Aldrig varit orolig att bli rånad i Thailand, Vietnam.

Tillbaka
Topp