• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fantastiska klocklänkar från förr

Väldigt typisk design för Ryska silverlänkar! Har jagat silverlänk ett tag och stött på ett gäng. Sett ett fåtal i solitt guld också. :)

Ah, kul! Har aldrig sett de förr!

Den här ganska vackra och arbetade länken följde med en klocka igår och först trodde jag det var en vanlig modell no-name till jag tittade på låset!
Någon som känner till Fischer Glissandooch vet vad siffrorna betyder, @240snusit kanske?

DBGM verkar vara en förkortning av Deutsches Bundes-Gebrauchsmuster motsvarande German Federal Registered Design på engelska och fanns på produkter från 1949 och senare och är alltså en form av mönster- eller designsskydd.

IMG_0215 2.jpg
IMG_0216.jpg
IMG_0217.jpg
Fischer är ett tyskt företag från staden Pforzheim i Tyskland - de är av riktigt bra kvalitet och är en av mina favorittillverkare. Jag har inte kunnat hitta så mycket konkret information, men de verkar ha varit aktiva under namnet Fischer mellan 40-talet till någon gång på 70-talet då de bytte namn till "FS" - jag har en teori om att det ska stå för "Fischer Stelux" då tillverkaren Stelux från Hong Kong även köpte upp kända tyska länktillverkaren Expandro under samma tid när de expanderade kraftigt, men det är bara en lös teori som sagt.

Fischer är de europeiska kungarna av mesh-länkar i min egen uppfattning. Rent kvalitetsmässigt är det svårt att slå JB Champion från andra sidan att Atlanten på den fronten men de är väldigt trevliga i kvaliteten ändå och kan ofta hittas till billiga priser här i Sverige på loppisar, Tratten och hos gamla urmakare. Ett givet rekommenderat alternativ för klockor från 40-60 när man vill ha ett prisvärt och schysst metallband. Brukar komma upp gamla lager på Tratten ibland om man har tur.

På deras länkar med tredelars klasp-lås så brukar de även ha roliga finesser som mikrojustering med hjälp av en knapp och fjädrar för extra komfort - deras damlänkar speciellt brukar ha mycket smarta lösning för att enkelt ta av och på klockorna samtidigt som de är så nätta som möjligt. Jag visar upp en Fischer-länk jag hittade nyligen i lite snabba bilder här nedan: den har en smart liten fjäder-länkbit som följer med när du mikrojusterar låset och visar också att ibland så är deras länkar signerade på sidan av klaspet, så kolla där om du ser en schysst till synes osignerad länk ute på loppis. Min länk hittades tyvärr utan ändlänkar så jag monterade isär några dam Fischer-länkar för att använda som "spacers" så att man kan bära den som en rak ändlänk istället bör nämnas.
4DFD6B86-518F-4548-805D-5390E367B7D7.jpeg
E468DE08-2618-4BE5-BA0B-D3D44F57FEA6.jpeg
1CD21CBA-8BAF-4F7F-9FA9-21997FCC6EB0.jpeg
9BFDF0B3-9674-4B41-86A9-18A0903A7F0D.jpeg

Senast ändrad:
Fischer är ett tyskt företag från staden Pforzheim i Tyskland - de är av riktigt bra kvalitet och är en av mina favorittillverkare. Jag har inte kunnat hitta så mycket konkret information, men de verkar ha varit aktiva under namnet Fischer mellan 40-talet till någon gång på 70-talet då de bytte namn till "FS" - jag har en teori om att det ska stå för "Fischer Stelux" då tillverkaren Stelux från Hong Kong även köpte upp kända tyska länktillverkaren Expandro under samma tid när de expanderade kraftigt, men det är bara en lös teori som sagt.

Fischer är de europeiska kungarna av mesh-länkar i min egen uppfattning. Rent kvalitetsmässigt är det svårt att slå JB Champion från andra sidan att Atlanten på den fronten men de är väldigt trevliga i kvaliteten ändå och kan ofta hittas till billiga priser här i Sverige på loppisar, Tratten och hos gamla urmakare. Ett givet rekommenderat alternativ för klockor från 40-60 när man vill ha ett prisvärt och schysst metallband. Brukar komma upp gamla lager på Tratten ibland om man har tur.

På deras länkar med tredelars klasp-lås så brukar de även ha roliga finesser som mikrojustering med hjälp av en knapp och fjädrar för extra komfort - deras damlänkar speciellt brukar ha mycket smarta lösning för att enkelt ta av och på klockorna samtidigt som de är så nätta som möjligt. Jag visar upp en Fischer-länk jag hittade nyligen i lite snabba bilder här nedan: den har en smart liten fjäder-länkbit som följer med när du mikrojusterar låset och visar också att ibland så är deras länkar signerade på sidan av klaspet, så kolla där om du ser en schysst till synes osignerad länk ute på loppis. Min länk hittades tyvärr utan ändlänkar så jag monterade isär några dam Fischer-länkar för att använda som "spacers" så att man kan bära den som en rak ändlänk istället bör nämnas.
4DFD6B86-518F-4548-805D-5390E367B7D7.jpeg
E468DE08-2618-4BE5-BA0B-D3D44F57FEA6.jpeg
1CD21CBA-8BAF-4F7F-9FA9-21997FCC6EB0.jpeg
9BFDF0B3-9674-4B41-86A9-18A0903A7F0D.jpeg
Vad kul info och jag anade att du hade koll på Fischer!

Min känsla var också hög kvalitet när jag tog loss bandet för ett par varv i ultraljudstvätten! 🙏🏻

Vet du vad Glissandro står för, en model eller?

Vad kul info och jag anade att du hade koll på Fischer!

Min känsla var också hög kvalitet när jag tog loss bandet för ett par varv i ultraljudstvätten! 🙏🏻

Vet du vad Glissandro står för, en model eller?
Kul att dela med mig! Glissandro brukar stå på deras mesh band, så gissar på att det är namnet de kallade sina olika mesh för - de har ibland lite olika finish på sina mesh men alla verkar gå under samma namn ☺️

Råkade spontanfynda en inte jättegammal SQ länk på tratten. Någon som vet vilken modell den kan tänkas gå till?

95B51E7E-F273-4BFE-9358-6E494445519F.jpeg

Bilagor

• 01796B96-6F0D-4176-8C0A-06E205EB0621.jpeg
    01796B96-6F0D-4176-8C0A-06E205EB0621.jpeg
    129.2 KB · Visningar: 6
  • 1007323F-1FE3-4033-8952-1C81E1E4DF7F.jpeg
    1007323F-1FE3-4033-8952-1C81E1E4DF7F.jpeg
    103.9 KB · Visningar: 7
Råkade spontanfynda en inte jättegammal SQ länk på tratten. Någon som vet vilken modell den kan tänkas gå till?

95B51E7E-F273-4BFE-9358-6E494445519F.jpeg
Jag har exakt denna länk och klockan den ska gå till: Seiko H556-5000 (användes förmodligen på andra modeller också):

43AE2ED4-0411-442E-9698-629520ECF75F.jpeg
9B41DF6D-BA80-4F32-8246-E4DC255C51F0.jpeg

Ursäkta inte bästa bilder. Men ser ju som din länk. Oväntat trevlig klocka som helhet också, min första ana-digi och kul att leka med och verkar inte så svår att hitta. Finns i svart och vitt som jag vet iaf ☺️

Jag har exakt denna länk och klockan den ska gå till: Seiko H556-5000 (användes förmodligen på andra modeller också):

43AE2ED4-0411-442E-9698-629520ECF75F.jpeg
9B41DF6D-BA80-4F32-8246-E4DC255C51F0.jpeg

Ursäkta inte bästa bilder. Men ser ju som din länk. Oväntat trevlig klocka som helhet också, min första ana-digi och kul att leka med och verkar inte så svår att hitta. Finns i svart och vitt som jag vet iaf ☺️
Snyggt! Om någon skulle råka glida in här med sin H556-5000 som saknar länk så kan man få köpa den för 100kr skickat 😊

Har lite svårt att se vem tillverkaren av denna fantastiska originallänk är för den håller riktigt högkvalitet och borde vara från Tyskland med tanke på D.B.G.M-stämpeln.

IMG_0381.jpg
IMG_0382.jpg
IMG_0383.jpg
IMG_0385.jpg

De här två godingarna dök upp igår eter ett trevligt köp av @240snusit:

IMG_0431.jpg

Först en Gay Fréres bamboo-länk som blev rätt ren efter ett ultraljudsbad med bra drag i tvättmedlet och varmt vatten....

Före:
IMG_0435.jpg

Badvattnet efter:
IMG_0449.jpg

Länken efter tvätt:
IMG_0452.jpg

Sedan en mycket trevlig Fischer Glissando:
IMG_0432.jpg
IMG_0433.jpg

Mitt intresse för att jaga och fynda länkar blir större och större..
senaste fynden är dessa lite speciella länkarna.
En Roséguldpläterad 17.6mm stretch Oyster med breda mittenbitar. Gjord av Gay Freres.
Nr två är också en ovanlig variant. Tvåtons stretch Oysterlänk med roséguldpläterade yttre länkbitar och smala stålbitar i mitten.
Även denna gjord av Gay Freres.
Denna har sett bättre dagar med slitage och mycket smuts. Några delar (bland annat en ändlänk) saknas. Men kommer bli fin när jag fixat upp den 😄
A6974795-864F-4F61-9F80-9480E9EDE2C5.jpeg

Mitt intresse för att jaga och fynda länkar blir större och större..
senaste fynden är dessa lite speciella länkarna.
En Roséguldpläterad 17.6mm stretch Oyster med breda mittenbitar. Gjord av Gay Freres.
Nr två är också en ovanlig variant. Tvåtons stretch Oysterlänk med roséguldpläterade yttre länkbitar och smala stålbitar i mitten.
Även denna gjord av Gay Freres.
Denna har sett bättre dagar med slitage och mycket smuts. Några delar (bland annat en ändlänk) saknas. Men kommer bli fin när jag fixat upp den 😄
A6974795-864F-4F61-9F80-9480E9EDE2C5.jpeg
Grymma!
Får man fråga var du hittar alla fina länkar?

Kanske den mest magiska länken i min samling, dock okänd tillverkare.... någon som kan tror nåt? 🙄

tempImagemfKbEB.png
tempImageu2iouc.png
tempImageKXTQHu.png
tempImage5bTKa7.png
tempImagea9ACta.png
tempImageMqImor.png

Efter lite rengöring så blev den så här:

tempImageVY277r.png

Förekommer det förfalskade Gay Freres märkningar på länkar för att öka deras värde? Tycker det är en väldig spridning på utseende/kvalitet på stämplarna man ser. Är inte ett ämne jag grottat ner mig alls då jag inte är på jakt. Bara något jag noterat.

Förekommer det förfalskade Gay Freres märkningar på länkar för att öka deras värde? Tycker det är en väldig spridning på utseende/kvalitet på stämplarna man ser. Är inte ett ämne jag grottat ner mig alls då jag inte är på jakt. Bara något jag noterat.

Korta svaret är troligtvis nej, men med det sagt finns det säkert något undantag som bekräftar regeln. Säkerligen bland de eftertraktade GF-länkarna till tidiga Rolex i så fall, men skulle ändå tro att den smala nischen av samlare vet vad de köper. Många stämplar trycktes manuellt förr vilket kan förklara variationen, som du beskriver.

Det finns en del fake-GF därute. De flesta som jag sett har lite halvdåligt lasergraverade spännen. Väldigt många av dessa har sålts av en säljare på Ebay från Turkiet.
Exempel på en fake Gay Freres beads of rice länk som legat ute till salu på IG (ej min bild)
1718482533070.jpeg

Tillbaka
Topp