• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farligt med vintage?

CCB

Cartier
2-Faktor
Min morfars bror hade alltid sin klocka långt upp på armen då han hade en cancerknöl där klockan alltid suttit. Kanske ligger någon sanning i deta trotts allt.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Intressant artikel. Hade ingen aning om att gamla klockors radium bröts ned till radon i så signifikanta mängder att det kunde vara skadligt. Trodde "bara" det handlade om själva strålningen och partiklarna, och det senare är ju bara ett problem om man öppnar upp klockan.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Om man nu tycker att detta verkar en smula läskigt, hur vet man då om en klocka har radium eller inte?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om man nu tycker att detta verkar en smula läskigt, hur vet man då om en klocka har radium eller inte?
Innan 50, radium. Omega hade radium på 50-talet. Stämmer kanske inte helt men tror folk som vet fyller på här. Brännmärken på tavlan. Ger ett svagt sken utan laddning med ljus.
 

Martin Lovasz

Audemars
Lyser radium alltid fortfarande trots att det är 60-70 år gammalt?
Radium lyser inte utan avger energi som får fosfor (zinksulfid) att lysa men på gamla klockor har fosforet inte denna förmåga längre då strålningen bryter ner materialet så det går inte säga med säkerhet om en klocka har radium eller inte. Då radium har en halveringstid på 1600 år är det dock nära på lika kraftigt som när det var applicerat en gång i tiden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Radium lyser inte utan avger energi som får fosfor (zinksulfid) att lysa men på gamla klockor har fosforet inte denna förmåga längre då strålningen bryter ner materialet så det går inte säga med säkerhet om en klocka har radium eller inte. Då radium har en halveringstid på 1600 år är det dock nära på lika kraftigt som när det var applicerat en gång i tiden.
Ofta finns det lite funktion kvar i zinksulfiden så man kan se ljuset. Iaf på mina gamla ur med mycket lysmassa.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Radium lyser inte utan avger energi som får fosfor (zinksulfid) att lysa men på gamla klockor har fosforet inte denna förmåga längre då strålningen bryter ner materialet så det går inte säga med säkerhet om en klocka har radium eller inte. Då radium har en halveringstid på 1600 år är det dock nära på lika kraftigt som när det var applicerat en gång i tiden.
Så en geigermätare är det som gäller om man vill vara säker alltså?
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Tack för svaren! Får väl se om jag skaffar en mätare för att ta reda på om jag har en potentiell cancerrisk hemma eller inte.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Beställde hem en GQ Nuclear Radiation Detector GMC-320 plus för några veckor sedan och hade då en Enicar hemma i väntan på service som jag testade.
Körde fram- och baksida med nedanstående resultat. Har skickat in en fråga till Strålsäkerhetsmyndigheten i detta ämne men inte fått någon respons.
Innan jag vet hur resultaten kan tydas så väntar jag med att ha den på armen längre stunder och snorta pulvret från tavlan vid glasbyte. o_O
Tror modellerna innan Sherpa Diver 600 kan uppvisa ännu högre värden, ska testa när tillfälle ges.


IMG_0963.jpg
IMG_0965.jpg
IMG_0966.jpg
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Enligt min eftarenhet radium i de flesta klockor även under 50-talet. Som jag förstått det förbjöds användningen av radium 1968, men jag tror att de flesta tillverkare bytte till mindre farliga substanser, framförallt tritium, redan under tidigt 60-tal.
Innan 50, radium. Omega hade radium på 50-talet. Stämmer kanske inte helt men tror folk som vet fyller på här. Brännmärken på tavlan. Ger ett svagt sken utan laddning med ljus.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Jag har tidigare frågat SSM om riskerna med radium i klockor generellt och fick då följande svar:
"Radium-226 sänder ut gammastrålning som går igenom klockans glas och metall. Så man får en liten extra stråldos från klockan om man bär den, den ska dock inte utgöra någon hälsofara."
Beställde hem en GQ Nuclear Radiation Detector GMC-320 plus för några veckor sedan och hade då en Enicar hemma i väntan på service som jag testade.
Körde fram- och baksida med nedanstående resultat. Har skickat in en fråga till Strålsäkerhetsmyndigheten i detta ämne men inte fått någon respons.
Innan jag vet hur resultaten kan tydas så väntar jag med att ha den på armen längre stunder och snorta pulvret från tavlan vid glasbyte. o_O
Tror modellerna innan Sherpa Diver 600 kan uppvisa ännu högre värden, ska testa när tillfälle ges.


IMG_0963.jpg
IMG_0965.jpg
IMG_0966.jpg
 

Psykel

Patek
Precis som @Martin Lovasz säger så är det inte strålningen utan radongasen som man ska ha i åtanke. Nu har jag nog inte mer än ett tjugotal radiumklockor hemma, varav många blivit sanerade under åren. Men jag överväger ändå att göra en radonmätning i vardagsrummet i höst.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Nä strålningen från en klocka är inte farlig men radon är en annan femma så något att fundera över.
Vad jag hört om radon (blåbetongshus) av folk som sysslar med sådant så är det inte skadligt om man inte är rökare, ingen aning om hur det är men det är vad jag fått sagt till mig när vi gjort mätningar
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag hört om radon (blåbetongshus) av folk som sysslar med sådant så är det inte skadligt om man inte är rökare, ingen aning om hur det är men det är vad jag fått sagt till mig när vi gjort mätningar
Snabb googling gav mig svaret "Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att 400–500 lungcancerfall per år orsakas av radon i inomhusmiljö. Av dessa är 90 procent rökare. Om man sänker radonhalten i alla hus som har över 200 Bq/m3 kan man på längre sikt undvika cirka 200 lungcancerfall varje år."
 

Psykel

Patek
Vad jag hört om radon (blåbetongshus) av folk som sysslar med sådant så är det inte skadligt om man inte är rökare, ingen aning om hur det är men det är vad jag fått sagt till mig när vi gjort mätningar
Mja, hänger ju helt på nivåerna. Vid lägre nivåer är rökare klart mer utsatta pga sämre lungor. Men kommer man upp i sånna nivåer som i testet i trådstarten så är det rätt farligt för vem som helst.
 

Psykel

Patek
Förtydligande: gränsvärdet för vad som anses ”säkert” i ett hem är 200 Bq/m3. I testet kom man upp i över 13.000 Bq/m3 med en samling på 30 radiumklockor, ifall jag tolkat artikeln rätt.
 

rogart-63

Patek
Beställde hem en GQ Nuclear Radiation Detector GMC-320 plus för några veckor sedan och hade då en Enicar hemma i väntan på service som jag testade.
Körde fram- och baksida med nedanstående resultat. Har skickat in en fråga till Strålsäkerhetsmyndigheten i detta ämne men inte fått någon respons.
Innan jag vet hur resultaten kan tydas så väntar jag med att ha den på armen längre stunder och snorta pulvret från tavlan vid glasbyte. o_O
Tror modellerna innan Sherpa Diver 600 kan uppvisa ännu högre värden, ska testa när tillfälle ges.


IMG_0963.jpg
IMG_0965.jpg
IMG_0966.jpg
Var hitta du den @Ariste ? Skulle inte vara så dumt att ha ibland. Mekar lite gamla klockor. Det är väl okej men man vill ju inte att det ska vara kvar radium på bänken eller nåt sånt senare. Så det blir som Madame Curie.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ägde denna 2639 tidigare som lyste svagt i mörkret dock enbart visarna. Vill tro att det är radium och att lysmassan var orörd men där kan jag ha fel iom. färgen visarna hade. Vill minnas att den var tillverkad tidigt 50-tal'ish.
IMG_5035.jpg
 
Topp