• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din "favoritklocka" i samlingen? :)
Posta gärna en bild och en liten förklaring till varför just den är din favorit!


Här är min:
Min Certina DS .jpg



En Certina DS Action Chrono Limited Edition

Dessa såldes av Stjärnurmakarna år 2012 i en begränsad upplaga av 1 till 500 exemplar!
Detta för att fira ett 64 års långt samarbete mellan Certina och Stjärnurmakarna.

Klockan har ett unikt nummer ingraverat på boetten, samt Stjärnurmakarnas logga.

Jag bara ÄLSKAR "stealth looken på den här!
Den som framhävs tack vare den svarta urtavlan/bezelringen, men också hur bra de limegröna detaljerna på tachymeter skalan och den passande limegröna kronograf visaren!
Allting smälter ihop så bra, ja till och med de vita färgvalet på kronograferna och texten med Certina, som kanske man kan tycka inte borde va i vitt, gillar jag!

Sedan till kanske det viktigaste, känslan på armen!
Den känns verkligen som en gedigen klocka, som andas kvalité och stryktålighet!

Ja som ni läser, så är detta en klar favorit i min samling och jag är så glad att jag lyckades buda hem denna skönhet!
Den är och kommer förbli i min ägo i många många år framöver! :)


Här kommer lite info kring klockan:

# ETA-urverk G10.211
# Diameter utan krona 42 mm
# Tjocklek 12 mm
# Klack 21 mm
# Boett: rostfritt stål
# Skruvad krona
# Enkelriktad roterande bezel
# Antireflekterande safirglas
# Länk: rostfritt stål med fällbart lås och dykförlängning
# Vattentålig upp till 200 m
# Händer och index med ljusmaterial





Här är även lite mer proffsigare bilder från ett annat forum och foto kredit till ägaren: "Mastersea"
Certina Ds Action Limited Edition 3.jpg



Certina Ds Action Limited Edition 7.jpg


Certina Ds Action Limited Edition.jpg


Certina Ds Action Limited Edition 5.jpg
 

FlipSwede

Rolex
Helt klart Rolexen framför AP:n!
Jag ar inte sa saker.
Tycker APs bla tavla ar lika underbar som Rolex grona och just kombiantionen gulguld/bla tavla/kronograf gor AP svarslagen da Rolex inte har den kombinationen.
Vitguld/Platina ar en annan sak...
Roseguld ar AP overlagsen Rolex vad galler varme och nyans enl mig.....
 

Zhersz

Omega
AP:n?! Vad fasen jobbar du med? :eek:😍😀
Haha nej du missförstod nog, @FlipSwede :s ribba är betydligt högre än vad jag kan ”hoppa” just nu. Jag får sikta på de billigare varianterna Jag bara gav min åsikt :)
Jag ar inte sa saker.
Tycker APs bla tavla ar lika underbar som Rolex grona och just kombiantionen gulguld/bla tavla/kronograf gor AP svarslagen da Rolex inte har den kombinationen.
Vitguld/Platina ar en annan sak...
Roseguld ar AP overlagsen Rolex vad galler varme och nyans enl mig.....
Nu har jag inte sett AP:n irl utan bara från bilder och videoklipp på youtube, men håller helt klart med om att det är en vacker kombination dock tycker jag den gröna urtavlan ger en helt annan lyster!
 
Haha nej du missförstod nog, @FlipSwede :s ribba är betydligt högre än vad jag kan ”hoppa” just nu. Jag får sikta på de billigare varianterna Jag bara gav min åsikt :)

Nu har jag inte sett AP:n irl utan bara från bilder och videoklipp på youtube, men håller helt klart med om att det är en vacker kombination dock tycker jag den gröna urtavlan ger en helt annan lyster!
Haha jaha okej!
Är ny här på forumet, så försöker hänga med så gott det går hehe ;)
Men fasen vilka dinkor ni har! 😅
 

FlipSwede

Rolex
Haha nej du missförstod nog, @FlipSwede :s ribba är betydligt högre än vad jag kan ”hoppa” just nu. Jag får sikta på de billigare varianterna Jag bara gav min åsikt :)

Nu har jag inte sett AP:n irl utan bara från bilder och videoklipp på youtube, men håller helt klart med om att det är en vacker kombination dock tycker jag den gröna urtavlan ger en helt annan lyster!
Ska det vara gront ska det vara Rolexgront!
Har ens AP nagonting med gron tavla forutom nagot hiskeligt fult som skall forestalla militar/kamoflagegront i ROO?
 

Kessler

Rolex
Seiko Turtle. Jag blir galen på när saker inte linjerar, alltså helt galen. Jag vill inte ha hardlex eller mineral. Jag vill ha max 40mm och max 20mm bandbredd. Jag gillar inte att ha lume men om det måste vara lume ska det vara BGW9. Vill helst ha utan dag och datum, blir galen att majoriteten av alla klockor envisas med det men om det måste vara det så vill jag ha det inramat.

Men Turtlen kommer undan. Svårt att förklara varför. Det är nåt med boettformen. Denna Save the ocean är solklart min favorittavla, kanske av alla jag någonsin sett, även de som kostar 20 gånger mer. Därför gillar jag den mer än någon av King Turtles, föredrar också att inte ha keramiskt insert.

Det går inte att förklara om man inte ägt någon. Det är orimligt egentligen mtp. vad jag egentligen föredrar. Märkligt det där.

Har strul med telefon så orkar inte leta efter bra bilder:

20210115_175922.jpg
20201020_115030.jpg
20200619_120219.jpg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Ah shit vilken fin du hade 🤤
Panerai är riktigt snygga och gedigna klockor!
Skulle verkligen vilja få känna och klämma på en i verkligheten 😍
Vad är det för ref på den här?
D
Tack. Närvaron av en panerai på handleden är speciell. Just den här är en PAM390. Var egentligen ute efter en 372 men tycker själv inte jag bar upp den särskilt bra (47mm)
Den här ref är så nära 372 man kan komma i 44mm
 
Tack. Närvaron av en panerai på handleden är speciell. Just den här är en PAM390. Var egentligen ute efter en 372 men tycker själv inte jag bar upp den särskilt bra (47mm)
Den här ref är så nära 372 man kan komma i 44mm
Ah shit jag kan bara föreställa mig känslan! :D
Jag förstår, men denna var en riktigt fin pjäs och den ser ut att sitta perfekt!
Tack för svar om ref, blir att skriva upp på önskelistan hehe! :)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Ah shit jag kan bara föreställa mig känslan! :D
Jag förstår, men denna var en riktigt fin pjäs och den ser ut att sitta perfekt!
Tack för svar om ref, blir att skriva upp på önskelistan hehe! :)
Sitter som en smäck. Kunde inte varit mer nöjd 🤗 Just den här modellen är limiterad och gjordes endast i 2000 ex och såldes för ca 10 år sen. så lås inte in dig på just denna ref. Som @FlipSwede säger försök ta dig till nymans/krons vid tillfälle och testa dig fram. Finns en modell i 44mm som heter pam914. Den är imho riktigt grym. 8 dagars gångreserv och cleant utseende. Men som sagt, försök ta dig till AD och testa lite. Panerai kanske inte alls är din grej (fast det tror jag😬)
 

mario1971

Rolex
Min favorit - nyligen är det Reverso 1931. Varför han? Fantastisk historia om varumärket och modellen, design, enkelhet på ratten och bärkomfort. När du byter remmen ändras klockans natur. Det är praktiskt taget felfritt. Någon kommer att fråga om simning ... hahaha - det är vad andra klockor är för. Du kan bära den med kostym, polotröja, jeansblus och obligatorisk för ridning.
20201120_110528-01-01.jpeg
20210113_091431-01-01.jpeg
 
Senast ändrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Härlig trådstart! Min favorit är definitivt Chronolink, vilket är den klocka som stannat längst trots mitt ständiga flippande. Det är en keeper för mig!
Varför just den?
Bra fråga, finns mer precisa klockor och klockor med bättre specs i prisklassen. Men det är något med den unika och stilrena designen som tilltalar mig. Att det är svensk design gör det inte sämre! Älskar även manuella verk, känns som att jag nästan skapar ett band med klockan, när jag startar morgonen med att få dra upp den😃
Och så lite bilder på skönheten!
C463A6F1-6C17-484F-A932-B303C0062D41.jpeg
A4E0E810-501D-4277-9738-23DFDE250816.jpeg
61ACCD98-0FA8-44E6-A7DB-050F3B263A61.jpeg
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Oj vad svårt! 🤔

Skulle jag välja den jag blir gladast av att se på handleden hade det, kanske något oväntat, blivit Seiko orange monster.
3FF36346-4888-4F3D-890E-1F00F9846DB8.jpeg


Men skulle jag välja mest allsidig så hade det nog blivit min Steinhart.
C2E701A5-16BB-4C3E-8622-ACDC2AB649B3.jpeg


Skulle jag istället svara logiskt, dvs den enda klocka jag egentligen behöver, då skulle det bli denna G-shock som har tough solar och radiosync.
75CDCB11-32E0-4799-8507-FFBC3E984557.jpeg


Fast den klocka jag skulle vilja ha kvar om alla andra var tvungna att säljas iväg är min Longines HC, så det betyder nog att det är min favoritklocka.
1B149561-8D95-4B78-8271-5952196B4AF7.jpeg


Mycket trevlig tråd du startat 👍🏻🙂
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Rolex
Sitter som en smäck. Kunde inte varit mer nöjd 🤗 Just den här modellen är limiterad och gjordes endast i 2000 ex och såldes för ca 10 år sen. så lås inte in dig på just denna ref. Som @FlipSwede säger försök ta dig till nymans/krons vid tillfälle och testa dig fram. Finns en modell i 44mm som heter pam914. Den är imho riktigt grym. 8 dagars gångreserv och cleant utseende. Men som sagt, försök ta dig till AD och testa lite. Panerai kanske inte alls är din grej (fast det tror jag😬)

Just Panerai far jag en kansla av att man kan pruta stenhart pa hos AF,eller gora ett mycket gott kop som begagnad.
Vad sager du som faktiskt ager en,och kopte du nytt eller beg?
 
Topp