• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Denna var speciell!
Aldrig sett eller hört talas om! :O
Wow 100 timmar power reserve?! 😍
Sjukaste jag hört!
Vilken jävla klocka!
Mycket utropstecken som du ser!!!!!
Ja den är lite udda :D
Jag hade väldigt svårt för vridringen i början och lät en del passera medans jag letade efter en FF tribute to milspec vilken är en klar favorit. Men dom växer ju inte på träd direkt så jag köpte denna för att få en känsla för världens äldsta klockmärke 😜 Och finishen på den här är löjligt bra så nu är man ännu mer sugen på en Mil-spec.
Här är en länk till yonssons grymma recension av FF milspec om du vill läsa mer: https://klocksnack.se/threads/blancpain-fifty-fathoms-tribute-to-mil-spec.80028/

Härlig trådstart! Min favorit är definitivt Chronolink, vilket är den klocka som stannat längst trots mitt ständiga flippande. Det är en keeper för mig!
Varför just den?
Bra fråga, finns mer precisa klockor och klockor med bättre specs i prisklassen. Men det är något med den unika och stilrena designen som tilltalar mig. Att det är svensk design gör det inte sämre! Älskar även manuella verk, känns som att jag nästan skapar ett band med klockan, när jag startar morgonen med att få dra upp den😃
Och så lite bilder på skönheten!
C463A6F1-6C17-484F-A932-B303C0062D41.jpeg
A4E0E810-501D-4277-9738-23DFDE250816.jpeg
61ACCD98-0FA8-44E6-A7DB-050F3B263A61.jpeg
Härligt att du har hittat en riktig keeper 👍🏻🙂

Just Panerai far jag en kansla av att man kan pruta stenhart pa hos AF,eller gora ett mycket gott kop som begagnad.
Vad sager du som faktiskt ager en,och kopte du nytt eller beg?
Då tror jag du blir besviken?! Viss prutmån kan säkert finnas men tror inte du ska ha alltför höga förhoppningar. Andrahandsvärdet däremot lämnar en del att önska. Så beggat kan du göra bra kap, beroende på modell givetvis. Jag köpte begagnat. Fick tag i denna som är i ruskigt fint skick. Otroligt sparsamt använd de senaste 10 åren. Men hade inte denna dykt upp (som en skänk från ovan) hade det nog kunnat bli en ny 914. Men som sagt, panerai kan du (återigen, beroende på modell) med fördel köpa begagnad. Typ 111 och 112 brukar vara riktigt prisvärda här på ks

Då tror jag du blir besviken?! Viss prutmån kan säkert finnas men tror inte du ska ha alltför höga förhoppningar. Andrahandsvärdet däremot lämnar en del att önska. Så beggat kan du göra bra kap, beroende på modell givetvis. Jag köpte begagnat. Fick tag i denna som är i ruskigt fint skick. Otroligt sparsamt använd de senaste 10 åren. Men hade inte denna dykt upp (som en skänk från ovan) hade det nog kunnat bli en ny 914. Men som sagt, panerai kan du (återigen, beroende på modell) med fördel köpa begagnad. Typ 111 och 112 brukar vara riktigt prisvärda här på ks
Ja det var det jag menade,att med tanke pa begpriser sa ska/bor man pruta stenhart eller soka en sa fin begagnad som mojligt.
Kanske aven se utanfor Sverige om priserna skiljer sig vasentligt?
Men vill man ha nagot och planboken tillater sa ar det givetvis bade bekvamast och tryggast att kopa nytt av AF.

Ja det var det jag menade,att med tanke pa begpriser sa ska/bor man pruta stenhart eller soka en sa fin begagnad som mojligt.
Kanske aven se utanfor Sverige om priserna skiljer sig vasentligt?
Men vill man ha nagot och planboken tillater sa ar det givetvis bade bekvamast och tryggast att kopa nytt av AF.
Enig. Nytt från AD har givetvis en mängd fördelar. Samt en speciell känsla. Sen är det precis som du säger lite upp till ens egen ekonomi hur man resonerar. Ta en 372 t.ex. listar närmre 100k idag och låg en nyservad här på ks nyligen för 55k som inte blev såld. Även med en viss prutmån tror jag du kan få ytterligare någon kul klocka för mellanskillnaden där om du istället gått för den beggade. Men det är sidospår i tråden. Jag älskar min panna och har svårt att se mig utan en även i framtiden.

Enig. Nytt från AD har givetvis en mängd fördelar. Samt en speciell känsla. Sen är det precis som du säger lite upp till ens egen ekonomi hur man resonerar. Ta en 372 t.ex. listar närmre 100k idag och låg en nyservad här på ks nyligen för 55k som inte blev såld. Även med en viss prutmån tror jag du kan få ytterligare någon kul klocka för mellanskillnaden där om du istället gått för den beggade. Men det är sidospår i tråden. Jag älskar min panna och har svårt att se mig utan en även i framtiden.

Koper man det man verkligen vill ha sa har man aldrig betalat for mycket.
Quality remains long after the price is forgotten (RollsRoyce)

Seiko Turtle. Jag blir galen på när saker inte linjerar, alltså helt galen. Jag vill inte ha hardlex eller mineral. Jag vill ha max 40mm och max 20mm bandbredd. Jag gillar inte att ha lume men om det måste vara lume ska det vara BGW9. Vill helst ha utan dag och datum, blir galen att majoriteten av alla klockor envisas med det men om det måste vara det så vill jag ha det inramat.

Men Turtlen kommer undan. Svårt att förklara varför. Det är nåt med boettformen. Denna Save the ocean är solklart min favorittavla, kanske av alla jag någonsin sett, även de som kostar 20 gånger mer. Därför gillar jag den mer än någon av King Turtles, föredrar också att inte ha keramiskt insert.

Det går inte att förklara om man inte ägt någon. Det är orimligt egentligen mtp. vad jag egentligen föredrar. Märkligt det där.

Har strul med telefon så orkar inte leta efter bra bilder:

20210115_175922.jpg
20201020_115030.jpg
20200619_120219.jpg
Seiko Turtle. Jag blir galen på när saker inte linjerar, alltså helt galen. Jag vill inte ha hardlex eller mineral. Jag vill ha max 40mm och max 20mm bandbredd. Jag gillar inte att ha lume men om det måste vara lume ska det vara BGW9. Vill helst ha utan dag och datum, blir galen att majoriteten av alla klockor envisas med det men om det måste vara det så vill jag ha det inramat.

Men Turtlen kommer undan. Svårt att förklara varför. Det är nåt med boettformen. Denna Save the ocean är solklart min favorittavla, kanske av alla jag någonsin sett, även de som kostar 20 gånger mer. Därför gillar jag den mer än någon av King Turtles, föredrar också att inte ha keramiskt insert.

Det går inte att förklara om man inte ägt någon. Det är orimligt egentligen mtp. vad jag egentligen föredrar. Märkligt det där.

Har strul med telefon så orkar inte leta efter bra bilder:

20210115_175922.jpg
20201020_115030.jpg
20200619_120219.jpg
Jag kan förstå varför du gillar den så mycket, verkligen superfin och härlig färg på tavlan och allt det andra går ihop väldigt bra! Helt klart något att titta närmare på för egen del 😃 tack för ditt inlägg!

Kan du ta dig till Sthlmsomradet sa ar bade Krons och NymansUr AF for Panerai.
Tyvarr verkar det inte finnas fler AF i Sverige enl Panerais hemsida
Det
Kan du ta dig till Sthlmsomradet sa ar bade Krons och NymansUr AF for Panerai.
Tyvarr verkar det inte finnas fler AF i Sverige enl Panerais hemsida
Det är ju klart att huvudstaden skall ha alla AF 😩
Jag bor i Göteborg, så är ju inte jättelångt! Men behöver man boka tid för att få titta eller hur ligger det till? :)

Sitter som en smäck. Kunde inte varit mer nöjd 🤗 Just den här modellen är limiterad och gjordes endast i 2000 ex och såldes för ca 10 år sen. så lås inte in dig på just denna ref. Som @FlipSwede säger försök ta dig till nymans/krons vid tillfälle och testa dig fram. Finns en modell i 44mm som heter pam914. Den är imho riktigt grym. 8 dagars gångreserv och cleant utseende. Men som sagt, försök ta dig till AD och testa lite. Panerai kanske inte alls är din grej (fast det tror jag😬)
Du det gör den verkligen! 😍
Jaha oj okej, där ser man!
Vad är det för speciellt med just denna och varför gjordes den enbart i 2000ex? 😃
Tackar så mycket för tipset! Skall titta på detta 👍

Ja den är lite udda :D
Jag hade väldigt svårt för vridringen i början och lät en del passera medans jag letade efter en FF tribute to milspec vilken är en klar favorit. Men dom växer ju inte på träd direkt så jag köpte denna för att få en känsla för världens äldsta klockmärke 😜 Och finishen på den här är löjligt bra så nu är man ännu mer sugen på en Mil-spec.
Här är en länk till yonssons grymma recension av FF milspec om du vill läsa mer: https://klocksnack.se/threads/blancpain-fifty-fathoms-tribute-to-mil-spec.80028/

Kul tråd! Det varierar lite över tid men just nu får nog min Tudor 79090 mest handledstid. Den passar till det mesta, har tidlös design och lite härligt vintagekänsla. Storleken känns också bra och den uppleva förhållandevis tunn och nätt för att vara en dykare.

0A1B24ED-CB6F-4765-A776-0222187438B2.jpeg
41C036F6-FCF3-419E-B68B-6F189791899C.jpeg

Min favorit - nyligen är det Reverso 1931. Varför han? Fantastisk historia om varumärket och modellen, design, enkelhet på ratten och bärkomfort. När du byter remmen ändras klockans natur. Det är praktiskt taget felfritt. Någon kommer att fråga om simning ... hahaha - det är vad andra klockor är för. Du kan bära den med kostym, polotröja, jeansblus och obligatorisk för ridning.
20201120_110528-01-01.jpeg
20210113_091431-01-01.jpeg
Alltså wow! 😍
Här snackar vi wow - faktor på högnivå!
Dessa har man läst om och sett massvis med bilder på, de är så vackra och häftiga i sitt utförande. 😃
Denna är väl en evig keeper? 🤩

Härlig trådstart! Min favorit är definitivt Chronolink, vilket är den klocka som stannat längst trots mitt ständiga flippande. Det är en keeper för mig!
Varför just den?
Bra fråga, finns mer precisa klockor och klockor med bättre specs i prisklassen. Men det är något med den unika och stilrena designen som tilltalar mig. Att det är svensk design gör det inte sämre! Älskar även manuella verk, känns som att jag nästan skapar ett band med klockan, när jag startar morgonen med att få dra upp den😃
Och så lite bilder på skönheten!
C463A6F1-6C17-484F-A932-B303C0062D41.jpeg
A4E0E810-501D-4277-9738-23DFDE250816.jpeg
61ACCD98-0FA8-44E6-A7DB-050F3B263A61.jpeg
Kul att du uppskattar min trådstart!🙏😃
Denna var onekligen en intressant pjäs!
Visst ha man hört talas om märket och sett några bilder från deras modeller, men jag har då aldrig sett något liknande förut! 😦
Manuell säger du? Hur fasen har de lyckats då ihop allting med så mycket i en liten klocka?! IMPONERANDE 👏😃 Sverige visar att de också kan! 🇸🇪👏😃
Vad är refnummer på denna?

Verkligen elegant och cool på samma gång! 😍

Kul att du uppskattar min trådstart!🙏😃
Denna var onekligen en intressant pjäs!
Visst ha man hört talas om märket och sett några bilder från deras modeller, men jag har då aldrig sett något liknande förut! 😦
Manuell säger du? Hur fasen har de lyckats då ihop allting med så mycket i en liten klocka?! IMPONERANDE 👏😃 Sverige visar att de också kan! 🇸🇪👏😃
Vad är refnummer på denna?

Verkligen elegant och cool på samma gång! 😍
Tackar, visst är den häftig!? Manuellt urverk i ”locket” där man kan se urverket på baksidan. Och sedan quartz i undre delen med massor av funktioner. Svensk klockdesign när den är som bäst😊 Vet inte om de ens har något riktigt referensnummer, det räcker med ”Chronolink” så får du bara fram en klocka😉
Den passar till det mesta, älskar min och kan verkligen rekommendera andra till att testa den! Synd att de slutat tillverka modellen, men gör den desto mer unik istället.

Blir det ofta mer service och liknande på dessa skönheter ju äldre dom blir (kanske dum fråga). Skulle så gärna vilja skaffa mig en äldre Omega som ska få gå i arv :)
Skulle nog inte säga att service intervallerna ökar. Sedan är det klart om tidigare användare stress testat den dagligen så blir det ju mer delar som behöver bytas och eventuellt vid olika omgångar så det kan upplevas som högre intervaller (men den den totala summan av utbytta delar är konstant).
Däremot blir det svårare för urmakarna att få tag på delar. De gånger jag lämnat in den har den fått resa till Omega i Schweiz för lite kärlek.

Tyvärr drog det iväg ordentligt senast (för att jag varit slarvig med att lämna in den). Men efter ett tag så är affektionsvärdet högre än det monitära. :)

Jag kan förstå varför du gillar den så mycket, verkligen superfin och härlig färg på tavlan och allt det andra går ihop väldigt bra! Helt klart något att titta närmare på för egen del 😃 tack för ditt inlägg!
Lugnt ;) Grejen är att det är så sjukt. Visst jag har väl halvstor handled men föredrar verkligen mindre klockor. Varvade turtlen på 45mm med en 33mm vintage Certina förut. Visst turtlen har korta lug to lug för 45mm men ändå. Är nåt speciellt med dem, de är ju väldigt populära.

Tillbaka
Topp