• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Feedbacktråden - synpunkter, idéer och förslag

timeisonmyside

Breitling
Re: Riktlinjer för annonsering

Jag tycker att forumet ska vara öppet för alla!
Om man nu inte har råd eller lust att köpa dyra orginalklockor så kan man väl få köpa sig en homage om man nu känner för det. Så länge det inte är olagligt så är det väl inget problem?
Det blir sån löjlig elitism när man börjar tala om för andra vilka klockor man ska bära!
Har själv haft ett par rollar och har ett par klockor i det segmentet, men om jag nu vill ha en homage så köper jag en.
Ni är bara rädda för att varumärket Rolex/Panerai ska devalveras. Var nöjda över att ni har råd att äga en och sluta bry er.

Oj jag blev visst lite Ring-P1 förbannad;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Riktlinjer för annonsering

timeisonmyside skrev:
Jag tycker att forumet ska vara öppet för alla!
Om man nu inte har råd eller lust att köpa dyra orginalklockor så kan man väl få köpa sig en homage om man nu känner för det. Så länge det inte är olagligt så är det väl inget problem?
Det blir sån löjlig elitism när man börjar tala om för andra vilka klockor man ska bära!
Har själv haft ett par rollar och har ett par klockor i det segmentet, men om jag nu vill ha en homage så köper jag en.
Ni är bara rädda för att varumärket Rolex/Panerai ska devalveras. Var nöjda över att ni har råd att äga en och sluta bry er.

Oj jag blev visst lite Ring-P1 förbannad;)

Bra och viktig input! Vi kör den här tråden ett tag och ser vart vi hamnar. Det här ska vara ett forum där vi alla trivs.

Stilpoäng för ring P1-refen! :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Andrew skrev:
Förbjud gärna hemmastudiobilder av klockor som ligger på en bädd av frukt, småsten, rostiga skruvar eller tillsammans med solglasögon.

Jag är faktiskt benägen att hålla med dig...även om jag aldrig mer kommer kunna iPhone-plåta Airman på banan... :D
 

F-L-P

Panerai
Re: Riktlinjer för annonsering

Struntar i vilket, dom stör mig inte över huvudtaget.

Så länge reglerna är entydiga så att det inte blir tjafs eller gränsfall.

Stör mig lite på att man hyllar en seiko FF och sedan i nästa andetag spyr galla över en MM. Går lite hysteri i fakejagandet ibland. Som när jocke visade sitt explorer II projekt tog det inte många minuter innan någon började skrika kopia.

Blanka tavlor är en bra tanke men ganska många moddar ligger i riskzonen då.

F-L-P
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Re: Riktlinjer för annonsering

Så länge det inte är olagligheter är det väl bara att köra.
Vad händer med tex wilson (saknar namn på tavlan) eller Seikomoddarna.
Man behöver ju inte läsa annonserna.
Varför bry sig så mycket.
 

naggge

Panerai
Re: Riktlinjer för annonsering

Kommer nog bli svårt att ha vaga regler där man säger att det är förbjudet att sälja "hommager" med blanka tavlor som efterliknar rolex eller panerai (för det är ju ändå dessa vi pratar om).. Som föregående talare i tråden sa så finns det ju flera märken som väljer att inte skriva ut namn på tavlan. Kemmner är ytterligare en jag kom på.

Bättre att förbjuda det som faktiskt är otillåtet att sälja med hänsyn till varumärkesskydd etc.
Vad jag har läst mig till så har ju Panerai varumärkesskyddat sin krona på luminormodellerna (kan inte ta gift på detta då jag själv tycket det låter konstigt att man kan varumärkesskydda en teknisk lösning). Således bör även alla dessa "hommager" vara förbjudna att sälja oberoende vad det står på tavlan så länge det inte kommer från OP själva.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Riktlinjer för annonsering

Tillsvidare tycker jag att vi låter det ligga som det gör nu, helt enkelt för att det är lätt att hålla rätt på. Flera bra poänger i inläggen ovan. Så kan vi se hur det utvecklar sig. Känns rimligast.
 
Re: Riktlinjer för annonsering

Jag tycker att det bara borde få säljas Glycine på k&s. På riktigt. Och det är det viktiga. Vad jag tycker. Jag, jag, jag...
:twisted:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Riktlinjer för annonsering

Jag slår ihop denna tråden med feedbacktråden, så får vi allt samlat.
 

_jonte

Patek
Re: Riktlinjer för annonsering

Bra synpunkter! Håller med till 100% även om jag aldrig själv skulle köpa en så kallad homage.
Säljer nån 5st "sprillans nya" rolex-homager i samma säljannons är det kanske en annan sak dock; på gränsen till återförsäljningsverksamhet...

timeisonmyside skrev:
Jag tycker att forumet ska vara öppet för alla!
Om man nu inte har råd eller lust att köpa dyra orginalklockor så kan man väl få köpa sig en homage om man nu känner för det. Så länge det inte är olagligt så är det väl inget problem?
Det blir sån löjlig elitism när man börjar tala om för andra vilka klockor man ska bära!
Har själv haft ett par rollar och har ett par klockor i det segmentet, men om jag nu vill ha en homage så köper jag en.
Ni är bara rädda för att varumärket Rolex/Panerai ska devalveras. Var nöjda över att ni har råd att äga en och sluta bry er.

Oj jag blev visst lite Ring-P1 förbannad;)
 

David

Bödeln
Re: Riktlinjer för annonsering

Denke skrev:
cab skrev:
Låter som ett mycket bra förslag att förbjuda klockor som inte har ett varumärke på tavlan.

Ja, för på nåt sätt känns det schysstare att åtminstone skriva *insertvalfrittnamnhär* på tavlan. Då blir det iaf liiite eget. :)

Vad säger ni andra?

Jag skulle väldigt gärna se kopiorna (vägrar kalla dem något annat) upp i rök. Det är klart att det är svårt att säga exakt var gränsen går, men en klocka som gör anspråk på att vara exakt likadan förutom att det saknas text tycker jag har gått långt, långt över alla tänkbara rimliga gränser. Det gör ont i mig att se dem.

Och så ett annat förslag, sub-forum för dick-shots, kanske?
 

cab

Audemars
2-Faktor
Re: Riktlinjer för annonsering

David skrev:
men en klocka som gör anspråk på att vara exakt likadan förutom att det saknas text tycker jag har gått långt, långt över alla tänkbara rimliga gränser.
Kan bara hålla med, sen snacket om att alla inte har råd eller lust att köpa dyra orginalklockor men varför ska man då köpa klockor som är exakta kopior på dessa då? (ok, förrutom lite text på tavlan..)

Finns ju massor av fina klockor/märken för alla sorters plånböcker som inte är kopior.

Självklart får varje person bestämma själv vilken klocka man gillar att äga/bära men på ett klockforum tycker jag inte vi ska främja säljandet av kopior.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Finns det någon Input till forumet så man skulle kunna se om man har blivit citerad i en tråd? Det skulle bli lättare att följa diskussioner då. Typ som på flashback?
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
JakobZ skrev:
Finns det någon Input till forumet så man skulle kunna se om man har blivit citerad i en tråd? Det skulle bli lättare att följa diskussioner då. Typ som på flashback?

Ska kolla på hur det ser ut med det. Fungerar ju i Tapatalk iaf. Den plingar till hos mig när jag blir citerad.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Igår körde jag in notifieringsfunktionen.

Idag surfade jag runt lite på forumet, och saknade en "hoppa från tråd till tråd"-funktion ...så jag fixade det.
Det gör säkert någon glad. :)
7984926606_8bc18524df_o.png
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
David skrev:
Schysst att den snabba utvecklingen!

Har precis varit kikat runt på K&S, tycker det är rätt rörigt. Kan det vara en idé att dela upp i köp och sälj? Personligen tycker jag att upplägget på TRF är helt perfekt:
http://www.rolexforums.com/forumdisplay.php?f=8
Den delen av forumet lämnar jag helt åt @Denke - Varför? Jo, för att han är en obotlig flippare, därmed väl insatt.
Han kommer spana i den här tråden och ge sin åsikt, @David :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade gärna haft en helt korrekt klockvisning någonstans på forumets övre del. Gärna kopplad till något atomur, så jag slipper gå in på fröken ur varje gång jag behöver ställa in en klocka.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Jag hade gärna haft en helt korrekt klockvisning någonstans på forumets övre del. Gärna kopplad till något atomur, så jag slipper gå in på fröken ur varje gång jag behöver ställa in en klocka.
@yonsson - Ska spana på det! Tror dock att klockan på forumet är väldigt korrekt, då den synkar med någon fräsig tid-server.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ah - du menar så.
Det har du rätt i. Det ska vi ABSOLUT fixa en. Klart att ett klockforum ska ha en klocka! :)
 

max

Dancing Queen
Kanonforum och fick kanonhjälp av Denke tidigare

En sak som skulle kunna förbättra är dock att länkar i inlägg gärna skulle kunna få öppnas i en ny flik.

mvh
/Max
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
max skrev:
Kanonforum och fick kanonhjälp av Denke tidigare

En sak som skulle kunna förbättra är dock att länkar i inlägg gärna skulle kunna få öppnas i en ny flik.

mvh
/Max

Tack! :)

Det gör de - om man använder URL-taggen. Autogenererade länkar ska jag ta en titt på.
 

max

Dancing Queen
daviden skrev:
Tack! :)

Det gör de - om man använder URL-taggen. Autogenererade länkar ska jag ta en titt på.

Aaaah, men då kanske vi helt enkelt skall investera i en url-taggutbildning åt undersköterskan så är problemet ur världen ;) ;) :lol:
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
max skrev:
daviden skrev:
Tack! :)

Det gör de - om man använder URL-taggen. Autogenererade länkar ska jag ta en titt på.

Aaaah, men då kanske vi helt enkelt skall investera i en url-taggutbildning åt undersköterskan så är problemet ur världen ;) ;) :lol:
Jag gjorde URL-fixen för ett tag sedan, kan vara så att han postade FÖRE jag fixade det. Blev ingen retroaktiv förändring på redan postade URL:er.
 
Topp