• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fel cert till Omega Seamaster

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Jag har köpt en Omega Seamaster från 2014 av en privatperson ftf cirka 3-4v sedan allt väl så långt. När jag fått den värderad (som försäkringsbolaget kräver vid förlust) så härrör det till annan färg på urtavlan. Inte förrän då så kollar jag upp serienumret som står på bandhornet och det på certet och det är inte samma. Jag har köpt klockan i hopp att den är komplett och så vidare med korrekt cert. Vad ska jag göra, vad säger lagen, Undersökningsplikt osv?
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Det är ju det första man ska kontrollera.
JA verkar så, synd man ska lära sig mycket den "hårda" vägen.
Blir det någon skillnad om säljaren har skrivit ett "kvitto" som då härrör till fel serienr? Fast kan då kan säljaren säga att jag bytt klocka antagligen, nu när det har gått några veckor.....
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag tycker det är köparens plikt att kolla om jag ska vara ärlig. Om kvitto skrivits på fel serienummer så, precis som du nämner, kan det bli diskussion om det i efterhand.

Jag tycker nyckeln i samtliga affärer nu är att vara försiktig. Better safe ...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Skrev ni något kvitto/köpkontrakt? Annars finns det tyvärr inte mycket du kan göra. Har du förresten kontaktat säljaren, han kanske "råkat" ge dig fel cert? Det mest tråkiga är ju att du inte har någon garanti om du inte har cert
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Skrev ni något kvitto/köpkontrakt? Annars finns det tyvärr inte mycket du kan göra. Har du förresten kontaktat säljaren, han kanske "råkat" ge dig fel cert? Det mest tråkiga är ju att du inte har någon garanti om du inte har cert
Vi skrev ett kvitto, det kan vara så att säljaren inte vet om det heller. Jag har skickat medelande åt honom via ks
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Bra att det är en forumsmedlem! Skulle det mot förmodan vara något strul så tycker jag du ska hänga ut honom här. Men vi ska inte gå händelserna i förväg, hoppas alls löser sig!
 

Omega87

Rolex
Relevant läsning
http://lawline.se/answers/10034

Screenshot_2015-11-21-14-19-16.png
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Nu vet jag ju inte hur det har gått till i det här fallet, men problemet kan ju ha uppstått redan hos AD. De har ganska många cert att hålla reda på. När jag har köpt nya klockor hos AD så har jag inte kollat att det har varit rätt cert. När jag däremot har köpt begagnat så har det känts mer aktuellt att dubbelkolla.
 

N.Bathes

Cartier
Du har köpt den i tro att allt är korrekt enligt Normalgraden. Och allt skall vara korrekt.
Som att sälja sin BMW av nyare modell tex 2012
Sen upptäcker köparen att service boken tillhör en annan BMW
Prisavdrag eller återköp!!!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Du har köpt den i tro att allt är korrekt enligt Normalgraden. Och allt skall vara korrekt.
Som att sälja sin BMW av nyare modell tex 2012
Sen upptäcker köparen att service boken tillhör en annan BMW
Prisavdrag eller återköp!!!

Precis det hände mig vid senaste bilköpet men det märkte jag när jag kollade boken på plats vilket är en självklarhet. Dvs samma i detta fall.
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Jag har tidigare också ägt klockan i fråga och har blivit tillfrågad gällande certet av klockans tidigare ägare. (Dvs han dom sålde den till dig) Jag sålde den givetvis i god tro att allt var grönt. Jag köpte klockan av en forumsmedlem och tydligen var även jag slarvig med att inte kolla att allt var ok. Jag Vet inte varför det inte gjordes men den kan bero på att det även skickades med originalkvitto på köpet. Varför ska det inte vara rätt cert när originalkvitto följer med. Naivt så här i efterhand, absolut. Nu har jag skickat en fråga till personen jag köpte klockan av för att kolla om han inte bara har skickat fel Box...
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Det var jag som ursprungligen ägde klockan och sålde den till osc10. Jag kollade aldrig att numret på certet matchade serinumret på klockan. Det är inget som jag brukar göra när jag köper nytt i butik. Jag kommer att kontakta butiken på måndag och förhoppningsvis ska detta gå att lösa på ett smidigt sätt. Det kan ju dessutom betyda att någon annan som köpt klocka hos denna AD sitter i samma situation och inte är medveten om det.
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Pez, skickar du uppgifter till urfunktion gällande ref på klocka, ref på cert, datum på kvitto, datum på cert etc. (Förslagsvis bilder) problem är till för att lösas på det ena eller det andra sättet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är klockan köpt hos AD i Sverige och kvitto på köpet finns men inte cert så tror jag ändå att ADn skulle hedra garantin. Att klockan däremot nu inte är ett full set och att värdet på så sätt är lägre än vad som trots är såklart tråkigt. Hoppas det löser sig smidigt för er.
 
Senast ändrad:
Jag har köpt en Omega Seamaster från 2014 av en privatperson ftf cirka 3-4v sedan allt väl så långt. När jag fått den värderad (som försäkringsbolaget kräver vid förlust) så härrör det till annan färg på urtavlan. Inte förrän då så kollar jag upp serienumret som står på bandhornet och det på certet och det är inte samma. Jag har köpt klockan i hopp att den är komplett och så vidare med korrekt cert. Vad ska jag göra, vad säger lagen, Undersökningsplikt osv?

Bra att det är en forumsmedlem! Skulle det mot förmodan vara något strul så tycker jag du ska hänga ut honom här. Men vi ska inte gå händelserna i förväg, hoppas alls löser sig!

Jag har tidigare också ägt klockan i fråga och har blivit tillfrågad gällande certet av klockans tidigare ägare. (Dvs han dom sålde den till dig) Jag sålde den givetvis i god tro att allt var grönt. Jag köpte klockan av en forumsmedlem och tydligen var även jag slarvig med att inte kolla att allt var ok. Jag Vet inte varför det inte gjordes men den kan bero på att det även skickades med originalkvitto på köpet. Varför ska det inte vara rätt cert när originalkvitto följer med. Naivt så här i efterhand, absolut. Nu har jag skickat en fråga till personen jag köpte klockan av för att kolla om han inte bara har skickat fel Box...

Pez, skickar du uppgifter till urfunktion gällande ref på klocka, ref på cert, datum på kvitto, datum på cert etc. (Förslagsvis bilder) problem är till för att lösas på det ena eller det andra sättet.

Tycker det.blir lite löjligt att hålla på att reklamera flera led bakåt, som det sägs i många annonser. 24 Tim ånger rätt om allt inte är okej och ingen retur vid f2f såklart man kollar serienummer mot cert, att komma och klaga månader efteråt på sådant man ska ha sett direkt känns sådär och det här med att 'hänga ut' folk man hör väl bara av sig till säljaren om man har några frågor...

Ibland måste man bara bita ihop och se det som läropengar...
 
Senast ändrad:

osc10

Panerai
2-Faktor
Tycker det.blir lite löjligt att hålla på att reklamera flera led bakåt, som det sägs i många annonser. 24 Tim ånger rätt om allt inte är okej och ingen retur vid f2f såklart man kollar serienummer mot cert, att komma och klaga månader efteråt på sådant man ska ha sett direkt känns sådär och det här med att 'hänga ut' folk man hör väl bara av sig till säljaren om man har några frågor...

Ibland måste man bara bita ihop och se det som läropengar...
Till viss del håller jag med dig, men kan problemet lösas genom att gå bakåt i kedjan så tycker jag man ska försöka hjälpa till.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tycker det.blir lite löjligt att hålla på att reklamera flera led bakåt, som det sägs i många annonser. 24 Tim ånger rätt om allt inte är okej och ingen retur vid f2f såklart man kollar serienummer mot cert, att komma och klaga månader efteråt på sådant man ska ha sett direkt känns sådär och det här med att 'hänga ut' folk man hör väl bara av sig till säljaren om man har några frågor...

Ibland måste man bara bita ihop och se det som läropengar...

Håller med dig, sen kan man ju dock undra om personen innan visste om det och därmed lurat köparen medvetet eller om han helt enkelt är blind och/eller icke läskunnig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med dig, sen kan man ju dock undra om personen innan visste om det och därmed lurat köparen medvetet eller om han helt enkelt är blind och/eller icke läskunnig.
Många blinda/ej läskunniga i denna säljkedja. :D
Personligen tycker jag nuvarande ägare får ta kontakt med ADn och hjälper inte det så...Too bad.
 
Till viss del håller jag med dig, men kan problemet lösas genom att gå bakåt i kedjan så tycker jag man ska försöka hjälpa till.

Såklart man kan hjälpa till, men det är hela grejen med att man som säljare är skyldig hur länge som helst och som köpare kan man bara reklamera och ska hänga ut säljaren, köparen har i min värd skyldighet att kolla sådant som går att kolla, vissa här kommer ju och vill lämna tillbaka klockor för repor på tavlan bra länge efter köp, i min värld så köper man en klocka och när man kommer hem så kollar man den ordentligt och ev saker tar man upp direkt, missar man något självklart så tycker jag man får stå sitt kast...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Såklart man kan hjälpa till, men det är hela grejen med att man som säljare är skyldig hur länge som helst och som köpare kan man bara reklamera och ska hänga ut säljaren, köparen har i min värd skyldighet att kolla sådant som går att kolla, vissa här kommer ju och vill lämna tillbaka klockor för repor på tavlan bra länge efter köp, i min värld så köper man en klocka och när man kommer hem så kollar man den ordentligt och ev saker tar man upp direkt, missar man något självklart så tycker jag man får stå sitt kast...
Jo visst, men det skulle ju kunna vara så att det är AD som goofat i detta fallet?! Jag brukar normalt vara väldigt försiktig när jag köper, allt som kan kollas upp ska kollas upp, men hade jag köpt av AD hade jag nog inte checkat om klocknummer stämmer med certet när jag kommer hem. Naivt kanske, men vad f-n ska man ha AD till om sånt skulle vara nödvändigt. :meh:
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jo visst, men det skulle ju kunna vara så att det är AD som goofat i detta fallet?! Jag brukar normalt vara väldigt försiktig när jag köper, allt som kan kollas upp ska kollas upp, men hade jag köpt av AD hade jag nog inte checkat om klocknummer stämmer med certet när jag kommer hem. Naivt kanske, men vad f-n ska man ha AD till om sånt skulle vara nödvändigt. :meh:
Å andra sidan har vi ju den mänskliga faktorn, även AD kan ju göra ett misstag. Å andra sidan igen, tänk er att lämna klockan på hel service om han inte ens kan hålla reda på certen :banghead:
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Att hänga ut någon är inte riktigt min grej och som många påpekat har självklart även jag som köpare ett ansvar. Alla kan göra fel antagligen även AD så att ange dom behövs nog inte heller. När jag startade tråden var det mer rent juridiskt som jag hade i syfte att reda ut (det kanske inte framkom när jag skrev i affekt), nu verkar det på ett eller annat sätt gå att lösa. Sedan kan jag bara TACKA de som inte har någon förpliktelse i detta, men som ändå engagerar sig!
 

marw

Panerai
2-Faktor
Detta hände även mig för några år sedan. Jag köpte en ny Tag Heuer av AD i Stockholm som jag sedan sålde efter något år. Något halvår senare ringde köparen som då upptäckt att det var fel serienummer på certet. I detta fall så ringde jag upp AD och köparen kunde hämta ut ett nytt cert. Tag Heuer körde i alla fall då med cert där AD fyllde i serienummer för hand så det gjorde väl det hela enklare att lösa. Jag kollade aldrig serienummer då jag köpte från AD men efter detta har jag blivit lite noggrannare och det verkar ju klokt då det uppenbart har hänt fler.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Intressant. I det här fallet är det tyvärr inte handskrivet cert, så jag antar att butiken antingen har kvar det rätta certet alternativt att någon annan också har fått fel. Troligen det senare eftersom jag ursprungligen köpte klockan feb 2014. Får som sagt hoppas att AD kan lösa det på ett smidigt sätt.
 
Topp