• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dt250

Rolex
Paneristi
Jag kanske tog i lite väl mycket, men om du nu föll för klockan och verket så kan jag informera dig om att ett motsvarande fickur kan bli ditt för dryga tusenlappen (också 14k gold filled). Se här exempelvis: http://www.ebay.com/itm/1926-Hamilt...14K-gold-Filled-Working-0272332-/382223223006
Ett klart bättre pris än de där 15 eller vad nu stollen på Chrono24 skulle ha.
nädå ingen fara alls, tänkte bara pigga upp tråden med nåt nytt, även fula grejor kan ju vara kul att ta del av. Tack för tipset.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Jag tittar själv på lösa fickursverk ibland, men för att jag skall buda så måste det verkligen vara någonting i hästväg. Sedan skall man väl ha klart för sig att fickursverk är gjorda just för användning i fickur. Med detta menar jag att många bättre verk är utrustade med rejäla balanshjul och ganska tunna balansaxlar för god precision, vidare är de ju i regel inte utrustade med stötsäkring. Således skulle jag argumentera att de helt enkelt inte lämpar sig särskilt väl för att användas i armbandsur.
Varför skall man nödvändigtvis göra klumpiga armbandsur av lösa urverk? Varför inte se om man hittar en lämplig fickursboett, eller kanske till och med låta tillverka en?

Tack för svaret - jag håller med om varje poäng. Min fråga var inte tom, dvs det finns lite passion bakom den. Jag är fascinerad av minutrepeterur men anser att jag kommer nog aldrig äga en modern klocka med denna komplikation eftersom klockor med rätt finish och kvalité kostar över 1 mil. Liiiite för mycket.
Sedan naturligtvis letar jag efter ett minutrepeter fickur. De jag gillade hade jag inte lyckats fånga. Däremot blev jag erbjuden en marriage med precis sådant urverk jag vill ha. Klockan är tyvärr alldeles för stor att användas som en vanlig armbandsur så begränsningar gällande en stor balans och bristen på stötsäkrkngen blir inte aktuella. Den skall bäras på handleden givetvis, men inte i vardagen. Sedan har jag en dröm att antingen beställa en finare boett som skulle vara något mindre eller, som du säger, hitta en riktig fickur boett i guld. Dock detta blir nästintill omöjligt pga komplikationen.

Man kan fråga varför köpa en marriage när man kan köpa ett fickur i originalskick. Svaret är kostnaden. En marriage jag spanar på kostar egentligen en fjärdedel av vad ett fickur med ett sådant verk skulle kosta, plus att de är rätt så svåra att hitta i rätt skick.

Skulle man bli intresserad kan jag visa bilder på urverket i frågan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för svaret - jag håller med om varje poäng. Min fråga var inte tom, dvs det finns lite passion bakom den. Jag är fascinerad av minutrepeterur men anser att jag kommer nog aldrig äga en modern klocka med denna komplikation eftersom klockor med rätt finish och kvalité kostar över 1 mil. Liiiite för mycket.
Sedan naturligtvis letar jag efter ett minutrepeter fickur. De jag gillade hade jag inte lyckats fånga. Däremot blev jag erbjuden en marriage med precis sådant urverk jag vill ha. Klockan är tyvärr alldeles för stor att användas som en vanlig armbandsur så begränsningar gällande en stor balans och bristen på stötsäkrkngen blir inte aktuella. Den skall bäras på handleden givetvis, men inte i vardagen. Sedan har jag en dröm att antingen beställa en finare boett som skulle vara något mindre eller, som du säger, hitta en riktig fickur boett i guld. Dock detta blir nästintill omöjligt pga komplikationen.

Man kan fråga varför köpa en marriage när man kan köpa ett fickur i originalskick. Svaret är kostnaden. En marriage jag spanar på kostar egentligen en fjärdedel av vad ett fickur med ett sådant verk skulle kosta, plus att de är rätt så svåra att hitta i rätt skick.

Skulle man bli intresserad kan jag visa bilder på urverket i frågan.
Drömmer själv om en repeater för handleden eller kompromissen en för fickan. Läcker komplikation.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Kommentarer om urverket välkomnas.

IMG_1674.jpg
 

evki

Audemars
2-Faktor

Det är gott med repeterur på marknaden, absolut, fast antingen är de kvarts alt. 5 min repeterur eller av lägre klass.
Den tredje du föreslog är otroligt nice, men kommer få ett "rätt" pris, tror jag. Annars tar jag den :)
Ska jag ha en minute repeater ska den ha lite extra kvalité
http://www.bogoff.com/pocket/8085.html
http://www.bogoff.com/pocket/8158.html
http://www.bogoff.com/pocket/8135.html
http://www.bogoff.com/pocket/8103.html
http://www.bogoff.com/pocket/8085.html
osv.
 

Warwian

Cartier
Hittade denna på vinden för några år sedan, står Bruxelles Grand Prix 1910 på baksidan. Någon som kan ge någon Info om denna ?

movado.jpg
movado 1.jpg
Urverket är i princip en förutsättning för att jag möjligen skall kunna hjälpa till. Utan urverket, så kan jag i princip enbart konstatera att det rör sig om en Movado i silver med markandsföringsmaterial på boettlocket.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Fick ett uppdrag av sambons morfar. Han undrar om det finns något värde i detta fickur, han fick det som inbyte av ett annat fickur för ett bra tag sen. Uret går att dra upp men tickar inte igång, så min nästa fråga är, någon som vet vart man kan serva fickur runt Västmanland? :)
Edit: Hittar inga märkningar om vad det kan vara för märke, någon som har koll?
Här kommer ett par bilder:

20171113_180627.jpg


20171113_180848.jpg
 

Leafvalley

Cartier
Fick ett uppdrag av sambons morfar. Han undrar om det finns något värde i detta fickur, han fick det som inbyte av ett annat fickur för ett bra tag sen. Uret går att dra upp men tickar inte igång, så min nästa fråga är, någon som vet vart man kan serva fickur runt Västmanland? :)
Edit: Hittar inga märkningar om vad det kan vara för märke, någon som har koll?
Här kommer ett par bilder:

20171113_180627.jpg


20171113_180848.jpg

Ehm, det står Spiral Breguet på den. Så jag antar att det är en Breguet...
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Ehm, det står Spiral Breguet på den. Så jag antar att det är en Breguet...
Nu ser jag det.. La inte märke till den lilla texten :rolleyes:.
Breguet är ju ett välkänt märke men fickur brukar väl sällan ha något högre värde oavsett(Förutom affektionsvärdet då såklart)? Känns ändå värt att lämna in den på en service även fast den inte används. Kan bli en kul överraskning :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Det finns medlemmar här som är betydande mer insatta i frågan. Det enda jag kan säga att uret inte är ovanligt eller värdefullt.
 
Topp