• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Campagnoloswe

Breitling
Fått denna i arv. Dock ligger den i en låda bara och så kommer det nog bli om jag inte byter den mot ett armbandsur som jag kommer använda.
Dock så undrar jag om det är något att ha eller skräp. Har googlat lite och efter det så kanske det kan vara en fin klocka, men jag behöver hjälp för att veta mer.
I Caset står det JWC och tryckt 0.585 och en krona.
Glaset är tyvärr sprucket men klockan går kanonfint. Skicket skulle jag säga är fint.
Vad kan uret vara värt tro?
Är det värt att lämna in och byta glas före eventuell försäljning eller inte och vad kan det kosta på ett ungefär?
Tips på en bra urmakare för detta jobb gärna i Gbg området om det finns.

Tack & bock!
20170910_220233.jpg
20170910_220159.jpg


Uppdatering: Jag har blivit bjuden 6000:- av en urmakare i befintligt skick. Behöver bytas glas, service och löda kronans fäste. Är detta ett rimligt bud för en Iwc med 15 rubins urverk?
 

Kamelen

Cartier
Det är en IWC, 18k 114 gram vägde den.

Utan att veta om innerlock är i ädelmetall så tror jag att du har bättre utdelning av att sälja guldet för sig ca 30 gram och verk på Tradera då det är ett av de få ställen du får betalt för enkla ivc verk. Oftast Polska köpare då de bygger om dem.
Enklaste är att sälja den på Tradera som klocka då guldhandlarna vet boettvärde och tror du får ut ca7-8 på det viset utan att betala kommissione
Tyckte att urverket förtjänade en bild i bättre ljus. Det kanske inte ser särskilt anmärkningsvärt ut vid en första anblick, särskilt inte i jämförelse med extremt dekorerade amerikanska verk, men detaljkvaliteten är mycket hög.
mixssAG.jpg

Hittade du den i Furtwangen ?
 

Campagnoloswe

Breitling
Utan att veta om innerlock är i ädelmetall så tror jag att du har bättre utdelning av att sälja guldet för sig ca 30 gram och verk på Tradera då det är ett av de få ställen du får betalt för enkla ivc verk. Oftast Polska köpare då de bygger om dem.
Enklaste är att sälja den på Tradera som klocka då guldhandlarna vet boettvärde och tror du får ut ca7-8 på det viset utan att betala kommissione


Hittade du den i Furtwangen ?

Fel av mig 14 k är det.
Samma urverk som i denna fick jag reda på efter ett besök hos Bukowskis. Dock har min en annan design på fodralet.
http://www.chrono24.com/iwc/pocket-...henuhr-von-ca-1905--kaliber-53--id6875666.htm
 

Warwian

Cartier
Hittade du den i Furtwangen ?
Nej, det gjorde jag inte! Jag köpte dock två stycken däckskronometrar av Paul Buhre. Urverken på 24 linjer levererades av Lemania och är utrustade med Guillaume-balanser. Boetterna är tillverkade av nickel och de yttersta boettlocken är skruvade. De tävlade med identiska klockor på observatoriet i Neuchatel.
Vad gäller precisionsur blir det helt enkelt inte mycket bättre!
sjQ6Ua7.jpg

uHIJ1gq.jpg

dshpe96.jpg
 

Warwian

Cartier
Är det ingen här som har något att säga om dem? På KS har väl alltid någon lite kul info eller iallafall en åsikt?!? :)
Som jag sagt flertalet gånger i tråden tidigare, så behöver du visa bilder på urverken för att vi skall kunna säga något. I dagsläget kan jag personligen inte säga mycket annat än att det rör sig om två fickur, ett tillverkat av Cortebert och ett av Omega. Cortebert bedömdes för främmande och för exotiskt för den skandinaviska marknaden. Med anledning av detta användes namnet Viking på Corteberts klockor i här.
 
Som jag sagt flertalet gånger i tråden tidigare, så behöver du visa bilder på urverken för att vi skall kunna säga något. I dagsläget kan jag personligen inte säga mycket annat än att det rör sig om två fickur, ett tillverkat av Cortebert och ett av Omega. Cortebert bedömdes för främmande och för exotiskt för den skandinaviska marknaden. Med anledning av detta användes namnet Viking på Corteberts klockor i här.
Tackar, ska se vad jag kan göra, det är svärföräldrarnas och jag vill inte pilla allt för mycket med dem utan var mer ute efter allmän info
 

Warwian

Cartier
Badollet! Lite smutsiga, man hade velat se dem i sin glans!
+1 imponerande vargtandshjul, fast den första regulatorn var ju snäppet finare :)
Ja, Badolleten är väl en klass eller två över rent kvalitetsmässigt, även om skicket lämnar en del att önska. Bättre spärr, gånghake, gånghjul, spiralfäste och balans. Vidare skulle jag till och med påstå att stenarna, alltså rubinerna, är bättre på den. Den har ju dessutom motsten för gånghjulet. Vad gäller schweiziska ur sitter kvaliteten ofta i det som kanske inte alltid är direkt synligt vid en första anblick.

Säger alla begrepp er någonting förresten?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, Badolleten är väl en klass eller två över rent kvalitetsmässigt, även om skicket lämnar en del att önska. Bättre spärr, gånghake, gånghjul, spiralfäste och balans. Vidare skulle jag till och med påstå att stenarna, alltså rubinerna, är bättre på den. Den har ju dessutom motsten för gånghjulet. Vad gäller schweiziska ur sitter kvaliteten ofta i det som kanske inte alltid är direkt synligt vid en första anblick.

Säger alla begrepp er någonting förresten?
Nästan, vad innebär motsten för gånghjulet?
 

Warwian

Cartier
Nästan, vad innebär motsten för gånghjulet?
I6vQR2j.jpg

Ritade lite på bilden för att förklara vad jag letar efter och för att förtydliga sådant som schweizarna var väldigt bra på.
1. Fantastisk handfinisherad spärr.
2. Välvda hakstenar och handfinisherad hake. Om man tittar på stenarna på gånghaken så är de liksom rundade, vilket kanske syns tydligare på den undre.
3. Välgjort spiralfäste.
4. Motsten och motstensbricka för gånghjulet. Om man tittar riktigt noggrant på stenen som är fastsatt med brickan, så ser man att den inte är genomborrad. Det sticker alltså inte upp någon tapp igenom den. Detta betyder att hjulet är lagrat med hjälp av två stenar. Det ligger en vanlig sten under, likt för de andra hjulen, som tappen går igenom och en sten över som begränsar rörelser i vertikalt led. Denna lösning minskar också friktion, vilket enkelt förklarat beror på att tappens rörelser som sagt begränsas i vertikalt led genom motstenen och inte genom konstruktionen av tappen som sådan (se 3an på den högra bilden). Här är bilder som visar skillnaderna:
jewel.cap.jpg
jewel.straight.jpg

Conical pivot är alltså det jag beskriver som motsten ovan och är också den lösning som används för balanshjulet.
5. Handfinisherade motvikter på gånghaken i form av något som liknar golfklubbor! Coolt!
6. Gånghjulet med polerade tänder, vilket kanske inte riktigt framgår på bilden.
7. Välgjord och stor balans.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I6vQR2j.jpg

Ritade lite på bilden för att förklara vad jag letar efter och för att förtydliga sådant som schweizarna var väldigt bra på.
1. Fantastisk handfinisherad spärr.
2. Välvda hakstenar och handfinisherad hake. Om man tittar på stenarna på gånghaken så är de liksom rundade, vilket kanske syns tydligare på den undre.
3. Välgjort spiralfäste.
4. Motsten och motstensbricka för gånghjulet. Om man tittar riktigt noggrant på stenen som är fastsatt med brickan, så ser man att den inte är genomborrad. Det sticker alltså inte upp någon tapp igenom den. Detta betyder att hjulet är lagrat med hjälp av två stenar. Det ligger en vanlig sten under, likt för de andra hjulen, som tappen går igenom och en sten över som begränsar rörelser i vertikalt led. Denna lösning minskar också friktion, vilket enkelt förklarat beror på att tappens rörelser som sagt begränsas i vertikalt led genom motstenen och inte genom konstruktionen av tappen som sådan (se 3an på den högra bilden). Här är bilder som visar skillnaderna:
jewel.cap.jpg
jewel.straight.jpg

Conical pivot är alltså det jag beskriver som motsten ovan och är också den lösning som används för balanshjulet.
5. Handfinisherade motvikter på gånghaken i form av något som liknar golfklubbor! Coolt!
6. Gånghjulet med polerade tänder, vilket kanske inte riktigt framgår på bilden.
7. Välgjord och stor balans.
Tack för genomgången! Lärt mig allt av dig och nu vet jag lite till.
 

Warwian

Cartier
MWyuP6H.jpg

DU1QNuZ.jpg

Visar lite detaljbilder på mina Buhres Guillaume-balanser (den övre bilden är bättre), samt citerar ett inlägg jag skrivit tidigare om sådana balanser i ett inlägg om min Zenith-observatoriekronometer:
Urverket är vidare utrustat med en så kallad Guillaume-balans med balansskruvar av platinum och guld, ofta benämnd balancier intégral eller Compensateur Guillaume, som är en typ av bimetallisk kompensationsbalans uppfunnen av Charles Édouard Guillaume. Specifikt för Guillaume-balansen är användningen av nickelstållegeringen Anibal, Acier au Nickel pour Balanciers, innehållandes 44,4% nickel. Anibal utgör det inre av kompensationsbalansens två laminerade metallskikt, vilket vanligen utgörs av stål. Det yttre skiktet är, som på en traditionell bimetallisk kompensationsbalans, tillverkat av mässing. Guillaume-balansen kan vidare skiljas från en vanlig kompensationsbalans genom att den inte är uppskuren precis vid skänkeln, utan ett litet stycke därifrån, varigenom två längre och två kortare balanssegment erhålls. Kombinationen av denna konstruktion och balansens material eliminerade i det närmaste helt det ökända sekundära felet ─ kompensationskurvan blev helt linjär. Det sekundära felet är enkelt uttryckt en topp i kurvan för temperaturkompensationen hos en vanlig kompensationsbalans. För att ta bort den toppen krävs någon form av hjälpkompensation. Intressant är också att Charles Édouard var mycket noggrann med vad som fick benämnas Guillaume-balans. I korrespondens med den brittiske kronometermakaren Robert Gardner år 1901 tydliggjorde Charles Édouard att benämningen endast fick nyttjas för att åsyfta en bimetallisk kompensationsbalans av mässing och Anibal, vilken kontrollerades av en balansfjäder i stål.
https://klocksnack.se/threads/zenith-tävlingskronometer-och-dubbel-prisvinnare-en-introduktion-till-observatorietestning.56086/
 
Senast ändrad:

evki

Audemars
2-Faktor
Jag har en fråga: vad tycker vi i tråden om lösa urverk av världsklass som tyvärr hade förlorat sina fina guldboett till olika pantbanker under åren? Är det OK att sätta de i moderna armbandsur boett eller är det också helgerån av något slags? Jag har stort respekt för fickur - inget snack om att det är bäst att ha en hel och komplett fickur istället för en s.k. "marriage".
 

Warwian

Cartier
aj aj smisk av trådägaren, det svider ställer mig vid skampålen.
Jag kanske tog i lite väl mycket, men om du nu föll för klockan och verket så kan jag informera dig om att ett motsvarande fickur kan bli ditt för dryga tusenlappen (också 14k gold filled). Se här exempelvis: http://www.ebay.com/itm/1926-Hamilt...14K-gold-Filled-Working-0272332-/382223223006
Ett klart bättre pris än de där 15 eller vad nu stollen på Chrono24 skulle ha.
 
Senast ändrad:

Warwian

Cartier
Jag har en fråga: vad tycker vi i tråden om lösa urverk av världsklass som tyvärr hade förlorat sina fina guldboett till olika pantbanker under åren? Är det OK att sätta de i moderna armbandsur boett eller är det också helgerån av något slags? Jag har stort respekt för fickur - inget snack om att det är bäst att ha en hel och komplett fickur istället för en s.k. "marriage".
Jag tittar själv på lösa fickursverk ibland, men för att jag skall buda så måste det verkligen vara någonting i hästväg. Sedan skall man väl ha klart för sig att fickursverk är gjorda just för användning i fickur. Med detta menar jag att många bättre verk är utrustade med rejäla balanshjul och ganska tunna balansaxlar för god precision, vidare är de ju i regel inte utrustade med stötsäkring. Således skulle jag argumentera att de helt enkelt inte lämpar sig särskilt väl för att användas i armbandsur.
Varför skall man nödvändigtvis göra klumpiga armbandsur av lösa urverk? Varför inte se om man hittar en lämplig fickursboett, eller kanske till och med låta tillverka en?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tittar själv på lösa fickursverk ibland, men för att jag skall buda så måste det verkligen vara någonting i hästväg. Sedan skall man väl ha klart för sig att fickursverk är gjorda just för användning i fickur. Med detta menar jag att många bättre verk är utrustade med rejäla balanshjul och ganska tunna balansaxlar för god precision, vidare är de ju i regel inte utrustade med stötsäkring. Således skulle jag argumentera att de helt enkelt inte lämpar sig särskilt väl för att användas i armbandsur.
Varför skall man nödvändigtvis göra klumpiga armbandsur av lösa urverk? Varför inte se om man hittar en lämplig fickursboett, eller kanske till och med låta tillverka en?
Hade varit kul med en genomskinlig tvålformat boett!
 
Topp