Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Fickurstråden

Diskussion i 'Vintage' startad av Warwian, 26 oktober 2015.

1. philip.eldh

philip.eldh Rebel soldier

Hejsan!

Har några fickur som hittades i arvelådan nu. tänkte serva och fixa dem. Någon som vet något roligt om dessa uren?

Ursäktar för taskiga bilder!

EDIT:

De två sista är svåra iom att det inte finns någon märkning för tavlorna men återkommer senare med ett foto på kalibern. alla 3 av 4 funkar fortfarande och ticker men behöver kalibreras. Någon som har någon erfarenhet med Antikurmakaren i Malmö?

Senast ändrad: 12 juni 2017
    Beo gillar detta.
  2. torerik

torerik Ewok

Hej! Ny här så ni får gärna rätta mig om tråden ligger fel!
    Fick ett fickur från min farmor som hon i sin tur ärvde från sin avlidna man för cirka 50 år sedan. Uret ska vara i guld enligt min farmor men hon har inte fler detaljer.

Hade gärna velat lite mer om fickuret; alltifrån värde till ålder!
    Tack på förhand!

Bifogade filer:

Warwian och eriksson850 gillar detta.
  3. remag

remag Stormtrooper

Elgin Veritas 16z 21jewels. IMAG1482.jpg

Warwian gillar detta.
  4. Warwian
    Trådstartare

Warwian Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Verket är tillverkat av Le Phare i Le Locle. Le Phare är välkända för just denna typ av lite enklare repeterverk, nämligen de som startar repetern med en tryckknapp (pusher) snarare än en knapp som man skjuter i sidled. Jag vill minnas att denna urverkstyp (med kronograf utöver repeter-funktionen) kallas kaliber LC. Även namnet Tempora ägdes av Le Phare.

Vad gäller värdet så är det nog enklast att kolla upp liknande som sålts på auktion: https://www.invaluable.co.uk/auctio...-gold-huntingcase-watch-wit-4031-c-4214820b5d

eriksson850 gillar detta.