• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Hejsan!

Har några fickur som hittades i arvelådan nu. tänkte serva och fixa dem. Någon som vet något roligt om dessa uren?

Ursäktar för taskiga bilder!
tlUuIqE.jpg


BJ2V4zb.jpg


jv17NIX.jpg


Uw6V8ut.jpg

EDIT:

De två sista är svåra iom att det inte finns någon märkning för tavlorna men återkommer senare med ett foto på kalibern. alla 3 av 4 funkar fortfarande och ticker men behöver kalibreras. Någon som har någon erfarenhet med Antikurmakaren i Malmö?
 
Senast ändrad:

torerik

Breitling
Hej! Ny här så ni får gärna rätta mig om tråden ligger fel!
Fick ett fickur från min farmor som hon i sin tur ärvde från sin avlidna man för cirka 50 år sedan. Uret ska vara i guld enligt min farmor men hon har inte fler detaljer.

Hade gärna velat lite mer om fickuret; alltifrån värde till ålder!
Tack på förhand!
 

Bilagor

  • IMG_9634.JPG
    IMG_9634.JPG
    120.9 KB · Visningar: 68
  • IMG_9637.JPG
    IMG_9637.JPG
    121.8 KB · Visningar: 74
  • IMG_9640.JPG
    IMG_9640.JPG
    154.3 KB · Visningar: 74
  • IMG_9641.JPG
    IMG_9641.JPG
    114.4 KB · Visningar: 68
  • IMG_9644.JPG
    IMG_9644.JPG
    203.9 KB · Visningar: 64
  • IMG_9645.JPG
    IMG_9645.JPG
    165.7 KB · Visningar: 74

Warwian

Cartier
Hej! Ny här så ni får gärna rätta mig om tråden ligger fel!
Fick ett fickur från min farmor som hon i sin tur ärvde från sin avlidna man för cirka 50 år sedan. Uret ska vara i guld enligt min farmor men hon har inte fler detaljer.

Hade gärna velat lite mer om fickuret; alltifrån värde till ålder!
Tack på förhand!

Verket är tillverkat av Le Phare i Le Locle. Le Phare är välkända för just denna typ av lite enklare repeterverk, nämligen de som startar repetern med en tryckknapp (pusher) snarare än en knapp som man skjuter i sidled. Jag vill minnas att denna urverkstyp (med kronograf utöver repeter-funktionen) kallas kaliber LC. Även namnet Tempora ägdes av Le Phare.

Vad gäller värdet så är det nog enklast att kolla upp liknande som sålts på auktion: https://www.invaluable.co.uk/auctio...-gold-huntingcase-watch-wit-4031-c-4214820b5d
 

Warwian

Cartier
Vad har jag fått i min hand @Warwian ?
Jpo78bk.jpg
XO5Vity.jpg
Kul med ett kvalitetsur i tråden och med riktigt bra bilder på både verk och klocka dessutom!
Regina förknippas ju generellt med Omega, som du säkert redan konstaterat, då Omega tog över varumärket år 1911. Namnet registerades dock redan år 1888 av Louis Maier i Bienne. Om man hade varit lite slö, så hade man väl bara konstaterat att den säkert innehåller ett Omega-verk, då majoriteten av Regina-klockor gör det.
Men jag tror att denna är tillverkad innan Omega var med i bilden och jag tror inte att den innehållet ett verk från Omega.
Jag tror att urverket tillverkades av den idag helt bortglömda och okända råverkstillverkaren Verdan & Renfer från Berne. Här är ett utdrag över råverk de erbjöd år 1892.
U80lZ1c.jpg

Här är en jämförelse mellan ditt verk och ett av deras.
Pn6riBw.jpg

Det är inte en exakt match med något av de listade, men jag skulle säga att sannolikheten är hög att de tillverkat råverket som sedan Regina finisherat. Verdan & Renfer sålde alltså råverk, ofärdiga verk, till andra. Exempelvis saknar verket på bilden ovan till höger helt balans och flertalet stenhål. Det var alltså upp den som köpte verket, typ Regina, att modifiera och färdigställa.

Notera att Verdan & Renfer är i princip helt glömd idag och jag misstänker att det i princip inte finns någonting att läsa om tillverkaren. Tur att ni har mig på forumet!
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kul med ett kvalitetsur i tråden och med riktigt bra bilder på både verk och klocka dessutom!
Regina förknippas ju generellt med Omega, som du säkert redan konstaterat, då Omega tog över varumärket år 1911. Namnet registerades dock redan år 1888 av Louis Maier i Bienne. Om man hade varit lite slö, så hade man väl bara konstaterat att den säkert innehåller ett Omega-verk, då majoriteten av Regina-klockor gör det.
Men jag tror att denna är tillverkad innan Omega var med i bilden och jag tror inte att den innehållet ett verk från Omega.
Jag tror att urverket tillverkades av den idag helt bortglömda och okända råverkstillverkaren Verdan & Renfer från Berne. Här är ett utdrag över råverk de erbjöd år 1892.
U80lZ1c.jpg

Här är en jämförelse mellan ditt verk och ett av deras.
Pn6riBw.jpg

Det är inte en exakt match med något av de listade, men jag skulle säga att sannolikheten är hög att de tillverkat råverket som sedan Regina finisherat. Verdan & Renfer sålde alltså råverk, ofärdiga verk, till andra. Exempelvis saknar verket på bilden ovan till höger helt balans och flertalet stenhål. Det var alltså upp den som köpte verket, typ Regina, att modifiera och färdigställa.

Notera att Verdan & Renfer är i princip helt glömd idag och jag misstänker att det i princip inte finns någonting att läsa om tillverkaren. Tur att ni har mig på forumet!

Det landade som en käftsmäll det där inlägget, riktigt intressant läsning, tack :D
Även om min kunskap kring fickur är väldigt begränsad kändes det att detta var något lite mer speciellt. Vad kan en sån här betinga i värde tror du? 15-20k?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
@Donkii och @Warwian Stämplarna tyder på 18k 750‰ från Schweiz mellan 1880 och 1907. Kronan är tysk men stämplades redan i Schweiz och daterar då troligen fickuret till efter 1884. Denna tyska stämpel betyder dock inte att den någonsin har sålts i Tyskland vilket kan vara lite förvirrande.
 

Warwian

Cartier
Det landade som en käftsmäll det där inlägget, riktigt intressant läsning, tack :D
Även om min kunskap kring fickur är väldigt begränsad kändes det att detta var något lite mer speciellt. Vad kan en sån här betinga i värde tror du? 15-20k?
Jag tror dessvärre att den är för udda för att betinga ett sådant värde. Jag skulle snarare tippa på att det rör sig om dryga guldvärdet, men det är svårt att säga.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Denna rätt moderna Omega i 18k kom i min väg. Diametern är 420mm + bygel och krona och blott 8mm tjock. Den är troligen ifrån slutet av 1980-talet. Någon som vet vad modellen heter eller något annat matnyttigt om klockan.
IMG_20170807_155333.jpg
 
Senast ändrad:

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Min farfars farbror som var skomästare på Nordlöfs i Göteborg fick denna klocka i 50-års present av sina kamrater.
Nu har jag fått den av min farsa och den kommer gå vidare i släkten.
Vad är det för klocka? Någon kvalité?
Vart man kan serva/reparera den i Göteborg?
@Warwian @cjperry
20170809_192548.jpg

20170809_192732.jpg

20170809_192624.jpg

20170809_192836.jpg
 

Warwian

Cartier
Min farfars farbror som var skomästare på Nordlöfs i Göteborg fick denna klocka i 50-års present av sina kamrater.
Nu har jag fått den av min farsa och den kommer gå vidare i släkten.
Vad är det för klocka? Någon kvalité?
Vart man kan serva/reparera den i Göteborg?
@Warwian @cjperry
20170809_192548.jpg

20170809_192732.jpg

20170809_192624.jpg

20170809_192836.jpg
Urverket ser ut att vara tillverkat av FHF, troligen någon variant av kaliber 1. Kolla här exempelvis: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk&FHF_001_19H4.3

Vad får reparationen kosta? Jag kan möjligen ge tips.
 

seikoswede

Panerai
Fler fickur som mellanlandat hos mig. Den här gången ett par Omegor där den första funkar men har skadad tavla och plastglas.

Någon som vet några bra sidor där man kan förkovra sig om Omega fickur i allmänhet och fickur i synnerhet? Vill ju inte störa Warwian i onödan.

Vänligen

Jim

IMG_9564.JPG
IMG_9567.JPG
IMG_9568.JPG
IMG_9569.JPG
IMG_9577.JPG
 
Ett omärkt silver ur landade ilådan idag , 19 juvelers verk . någon som känner igen det ?
De flesta jag har har upp till 15 men 19 känns som lite mer påkostat eller ?
Tyvärr känns det som fjädern är av , kuggen snurrar bara utan moststånd men balansen är hel.
Är det någon mening att laga ett sådant här eller är det skrotlådan som gäller ?
P1050263.JPG
P1050266.JPG
 

Warwian

Cartier
Dags för något över medel!
Bernard Poitevin, Paris, nummer 42450. Bernard gjorde klockor av absolut högsta kvalitet och tävlade ett antal gånger på observatoriet i Geneve. Hans namn är klart värt en googling! Här följer ett okomplicerat kvalitetsur med motsten för gånghjulet, vargtandsuppdrag, välvda hakstenar, vackert polerade gånghjulständer och balansskruvar i guld etc. osv.
RTohie7.jpg

92vydYQ.jpg

kVuGkTW.jpg

lJX2cED.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tyckte att urverket förtjänade en bild i bättre ljus. Det kanske inte ser särskilt anmärkningsvärt ut vid en första anblick, särskilt inte i jämförelse med extremt dekorerade amerikanska verk, men detaljkvaliteten är mycket hög.
mixssAG.jpg
Menar du typ ett sådant här porr-verk?
IMG_7228.JPG
IMG_7227.JPG
IMG_7229.JPG

14K, relieftavla, blånerade visare, index i relief och ett gängat baklock som stannar då det står exakt rakt (till skillnad från Rolexkronor).
 

Samlarn

Rolex
Jag samlade på amerikanska fickur för många år sedan. Intresset har avtagit lite och andra klockor har blivit intressantare. Plockar fram fickuren ibland och imponeras av vilken fantastisk kvalitet de hade. Några av dem kommer nog att säljas av så småningom. Här är några av klockorna.
Waltham: Appleton, Tracy & Co.
En "fyra unsare" i silver. 18 size.
20170910_tavla.jpg
20170910_urverk.jpg
 

Campagnoloswe

Breitling
Fått denna i arv. Dock ligger den i en låda bara och så kommer det nog bli om jag inte byter den mot ett armbandsur som jag kommer använda.
Dock så undrar jag om det är något att ha eller skräp. Har googlat lite och efter det så kanske det kan vara en fin klocka, men jag behöver hjälp för att veta mer.
I Caset står det JWC och tryckt 0.585 och en krona.
Glaset är tyvärr sprucket men klockan går kanonfint. Skicket skulle jag säga är fint.
Vad kan uret vara värt tro?
Är det värt att lämna in och byta glas före eventuell försäljning eller inte och vad kan det kosta på ett ungefär?
Tips på en bra urmakare för detta jobb gärna i Gbg området om det finns.

Tack & bock!
20170910_220233.jpg
20170910_220159.jpg
 
Topp