• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Se information om det där med tåg och "stinsur" några få sidor bakåt i tråden. Det sägs så mycket dumheter...

Se upp för allt skrot är det första rådet så här i hastigheten. Stordelen som utbjuds på vissa annons/auktonssidor är skräp som i praktiken blir svårt att få nån ordning på. Det går att hitta bra grejer för rimliga pengar och även när det gäller fickur är skicket viktigt.
Tack, skickade PM med lite funderingar

ska läsa på om tågur också

Det går att hitta mycket bra fickur till rent löjliga priser. Är märket bara tillräckligt okänt så. Ta denna Paul Garnier som exempel:
https://www.ebay.com/itm/montre-gou...R-boite-en-argent-diametre-54-mm/164126457910
Det är ett silverfickur med ett urverk av mycket hög kvalitet. Jag har många fickur i min samling med varianter av samma urverk som tävlat i precision på observatorier. Det har Breguet-spiral, motsten för gånghjulet, ett gånghjul med polerade tänder och vargtandsuppdrag. Svårt att avgöra hur väl det fungerar, men kan klart vara värt en chansning.

Senast ändrad:
Jag ropade hem det här fina uret från Halda idag. Ska bli kul att ge den en varsam renovering. Misstänker att visarna är utbytta, men det gör inget för mig. Jättekul med svensk tillverkning.
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1224105-halda-fickur-50-mm

11919877_fullsize.jpg

Här är en till, men lite mer udda Omega jag renoverade för ett tag sedan.
Udda variant med amerikansk boett med skruvad bakboett från Keystone som tillverkade boetter åt Elgin mfl. Antagligen gjord för den amerikanska marknaden.
Ska fixa en ny krona åt den då gängorna är lite kassa. Annars går den fint :) lite lustigt med denna är att urtavlans bas är gjord av emalj, men den har en "pappskiva" som utgör urtavlan vi ser, i motsats till de flesta Omega som bara är av emalj.

IMG_20200318_163654.jpg
IMG_20200318_163427.jpg
IMG_20200318_163409.jpg

Finns det intresse av reservdelar till fickur?
Ex en låda som denna?
kommer från ett gammalt nedlagt urmakeri.
Se bilder.
Ex på innehåll i denna låda, som förövrigt är märkt ” Mellanl”
Utdelar från Elgin Watch co
Urdelar från Brgt
Urdelar från Elgin Natl co USA
Urdelar från amerikan Waltham usa
Tänkte eve lägga ut en annons men måste kolla om det finns intresse först.

B2004D31-7D72-4077-B749-1F8772A4EDF7.jpeg

F6FA5146-F207-4CAB-BAC5-05A08B014BE1.jpeg

EFD0BF67-F717-441D-93CF-8EF67CB1BA01.jpeg

606E5207-E677-4607-B583-6BC9F4A40EF0.jpeg

@Warwian, du eller någon annan kanske har koll på vad den här märkningen står för? Stämplad i verkbotten under fjäderhusbryggan. Urverket är ett "Solidar".
Cool ruckanordning på denna.

IMG_20200330_163835.jpg
IMG_20200331_101625.jpg

Hej! Antar jag har en historia som inte är så unik - men icke desto mindre meningsfull för mig. Låt mig berätta - drogs in i klockträsket knappt ett decennium sen och hörde då hur min pappa hade ett gammalt fickur från sin farfar - dvs min farfars-far som legat på vinden i decennier sen och inte riktigt rörts av olika emotionella skäl som har att göra med ett hastigt och inte så lustigt dödsfall. Dessutom funkade inte dinkan längre och "var inte värt att laga" enligt någon klockbutik man tydligen pratat med. Hursomhelst - jag hittade en urmakare i Stockholm för några år sen som gjorde en service och vips så tickar min farfarfars ur igen, vilket för mig har blivit en mycket uppskattad artefakt.

Nu till min fråga - klockan verkar sakna vad vi idag skulle kalla varumärke men har ett serie-nr i verket (nedan). Dessutom liknar den i stort generellt många gamla Omegor till fick-ur jag sett. Tar jag då serie-numret (5.1m) och slår in på Omegas listor - exempelvis här: http://chronomaddox.com/omega_serial_numbers.html så skulle det matcha år 1916, vilket är cirka konfirmationsdatumet för min anfader. Så - är det någon som kan lirka ut historien här för mig? Var det så att Omega tillverkade fickursverk som sen såldes runtom i världen i olika anonyma cases utan branding på dialet... eller är det ett helt annat fabrikat? Känner någon igen bilderna nedan?

Klockan kommer med en silverkedja och ett skyddande etui som sig bör för en hårt arbetande norrländsk timmerkarl som verkligen inte hade en lika glassig vardag som jag har sådär hundra år senare. Den kommer naturligtvis aldrig säljas av mig utan istället då och då vridas upp, noga vårdas samt passas vidare i fint skick till nästa generation så det vore förträffligt om någon kan hjälpa mig med mer information.

Slutligen - jag förstår att lovor som dessa inte har ett egentligt ekonomiskt värde dessa dagar, så kommer inte "göra en Antikrundan" och fråga om pekunära värdet - utan tvärtom istället uppmuntra alla därute som har en släktklenod att strunta i värdet, ge den en service - för det är garanterat värt ett par tusenlappar att få höra den ticka igen... För att travestera Patek Phillipe så handlar det inte om att "starta en tradition" utan här att föra vidare densamma!

6zXicK4.jpg

n7aH7e9.png

o9gEEtG.jpg

OHeAihA.jpg

8rxmy0Q.jpg

Senast ändrad:
Har fått denna av en släkting. Vet inte alls mycket om den förutom att det är en Breguet. Någon här som har sitter på intressant information om denna? Den har ett stort affektionsvärde för mig så jag kommer inte sälja, men är det någon som vet vad den kan vara värd?

naWGQgTYShihSaCuB946Iw.jpg Q3k67VQASsSre7ybDEV%zA.jpg +1qaHKEgR9+X8wExGnHd6w.jpg

Har fått denna av en släkting. Vet inte alls mycket om den förutom att det är en Breguet. Någon här som har sitter på intressant information om denna? Den har ett stort affektionsvärde för mig så jag kommer inte sälja, men är det någon som vet vad den kan vara värd?

naWGQgTYShihSaCuB946Iw.jpg Q3k67VQASsSre7ybDEV%zA.jpg +1qaHKEgR9+X8wExGnHd6w.jpg
Nja, man ska nog inte säga att det är en Breguet, det var ett väldigt populärt namn att sätta på dem men det är inte -den Breguet, som det vill associera till.

Affektionsvärdet är det väsentliga för dig. Marknadsvärdet på många, kanske de flesta fickur idag, får man tyvärr säga är tämligen lågt, så även på denna. Några få hundringar kanske. Så du kan vara nöjd och glad att inte vilja sälja.
Har själv några som jag inte skulle sälja även om de vore "värda" mycket mer i pengar än de är.

Nja, man ska nog inte säga att det är en Breguet, det var ett väldigt populärt namn att sätta på dem men det är inte -den Breguet, som det vill associera till.

Affektionsvärdet är det väsentliga för dig. Marknadsvärdet på många, kanske de flesta fickur idag, får man tyvärr säga är tämligen lågt, så även på denna. Några få hundringar kanske. Så du kan vara nöjd och glad att inte vilja sälja.
Har själv några som jag inte skulle sälja även om de vore "värda" mycket mer i pengar än de är.

Tack för svar! Är det urverket som avslöjar att det inte är en den Breguet som jag tänker på?

Tack för svar! Är det urverket som avslöjar att det inte är en den Breguet som jag tänker på?
Ja man ser det på hela klockan. Den är av en vanlig typ från den tiden som det ofta står Breguet på. Man kunde ibland mena man avsåg balansfjäder av Breguettyp men det fanns säkert ett egenvärde i att ha det namnet med. Ibland kunde Breguet stå med stora bokstäver och spirale med pyttesmå.

Hejsan fickursvänner! Dags för mig att komma ut ur garderoben. Har en gammal Omega efter farfar och budade hem ett gammalt Angelus-ur idag efter att ha läst på om repeterur ett tag. Jag har ju sällan väst som fungerar bra med klockkedja. Hur bär ni era ur? Jag har sett lite olika varianter på läderarmband och läderfickor att sätta i bältet. Har ni några favoriter? Skulle behöva plats för ett ur på knappa 57mm. Tacksam för hjälp!

Hejsan fickursvänner! Dags för mig att komma ut ur garderoben. Har en gammal Omega efter farfar och budade hem ett gammalt Angelus-ur idag efter att ha läst på om repeterur ett tag. Jag har ju sällan väst som fungerar bra med klockkedja. Hur bär ni era ur? Jag har sett lite olika varianter på läderarmband och läderfickor att sätta i bältet. Har ni några favoriter? Skulle behöva plats för ett ur på knappa 57mm. Tacksam för hjälp!
Så här ser förresten uret som jag vann idag ut. Tror det är ett Le Phare-verk med minutrepeter och kronograf i en fin Angelus-boett. Roligt nog har den tillhört den hädangånge Lennart Johansson, UEFA-ordförande m.m.. Nog ett av mina galnare köp;-)
6E14E133-1B14-4CC7-B15B-0DD865C7E915.jpeg
33C48708-F072-4D9F-923E-AD06FADFD9BD.jpeg
D054CE65-3736-46E1-8CBB-944507E759B2.jpeg

Tror att jag har sett ett Paul Ditisheim i något Art Decofodral. Nu när jag Googlade på honom ser jag mycket intressanta artiklar. Vilken man !! Har din Norsk historia ?

Ja, Ditisheim var en pioner innen moderne kronometri. Jeg har ingen
historie utover at uret er produsert i ca 1930 og er funnet i Norge. Med
en sølv boett og PR indikator kan det jo antas at uret er brukt innen
shipping. Videre er det utstyrt med en Elinvar balansefjær og en mono-
metall balanse med Ditisheims eget patenterte reguleringsystem.

Fin!
Är det en minuterepeater med bara en hammare? Hur funkar det?
Det är en hammare till under "korset"! Det behöver ändå inte betyda att det är en minutrepeter, utan jag får leva i ovisshet tills jag fått hem den och testat. Boetten är iallafall något i hästväg;-) Har inte lyckats hitta någonting liknande på nätet. Har hittat en del Angelus-boetter med cowboy-motiv, men den här med ryttare och leopard har jag inte hittat något annat exempel av. Ovanligt spännande väntan!

Tillbaka
Topp