Och exporterad till Tyskland efter som halvmånen och kronan också finns med?Jag har själv kommit fram till att den är Schweizisk mha skogshönan (grouse), men mer vet jag inte....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Och exporterad till Tyskland efter som halvmånen och kronan också finns med?Jag har själv kommit fram till att den är Schweizisk mha skogshönan (grouse), men mer vet jag inte....
Kan vara endera, men troligtvis det senare.Och B, betyder det att den är tillverkad i Bern, eller kanske Biel eller Bienne?
Ja, det är en märkning för Tyskland, men det stämplades av tillverkaren, och tydligen förekommer det även på ur som aldrig hamnade i Tyskland.Och exporterad till Tyskland efter som halvmånen och kronan också finns med?
Stort tack för detta! Har lärt mig massor på en kort stund. Det låter som värdet då snarare handlar om hundralappar än tusenlappar. Kul om någon vill ha den!Kan vara endera, men troligtvis det senare.
Ja, det är en märkning för Tyskland, men det stämplades av tillverkaren, och tydligen förekommer det även på ur som aldrig hamnade i Tyskland.
Allt enligt denna suveräna sida: https://www.vintagewatchstraps.com/casemarks.php
Annars verkar det som sagt vara ett enklare urverk. Dels för att det saknar namn på tillverkare m.m., och dels för att det ser ut att inte ha juveler på mittenhjulet, vilket är något av en kvalitétsindikator (enligt urmakaren Richard Perret i fall fall).
Om man kan konst- och designhistoria kan man antagligen datera det efter stilen på siffror och visare, men det är långt utanför mitt kompetensområde.
Mycket vackert ur ! Verket, tavlan, och dom suptila visarna.Några egna bilder av Illinois "Grade 106 fifth pinion", som är beskriven på förra sidan i tråden. Ca 1882 "Rail road grade".
Går det att få en tydligare bild på stämplarna? Men av det som går att uttyda så ser det ut som boett i silver tillverkad i Schweiz (0.800 och FFBA).Hittade ett gammalt fickur i gömmorna som jag ärvt efter min farfar. Kan absolut INGENTING om fickur. Vet inte hur man öppnar den men får den att ticka svagt i några sekunder ibland. Dock inte så sekundvisaren rör sig..
Den har säkert fått en hel del smällar och aldrig varit servad. När man vrider upp den åt höger klickar det högt o lätt och när man vrider till vänster klickar den lägre men går lika lätt, vilket håll e rätt?! Tror ni någon urmakare kan få liv i den för en rimlig peng?
Tack så mycket för svar! Önskar jag kunde öppna den.. men håller med om att den är väldigt lik den du länkade. 100 år gammal isf, häftigt!Går det att få en tydligare bild på stämplarna? Men av det som går att uttyda så ser det ut som boett i silver tillverkad i Schweiz (0.800 och FFBA).
Väldigt lik den här: https://www.loveantiques.com/vintag...-polhem-pocket-watch-from-richard-vogt-182318
... fast lite mer sliten. Kanske 1920-tal i alla fall. Man skulle vilja öppna den för att kunna säga mer.
Ovanför 0.800 är det nog en liten orre, det är ännu ett silvermärke. (De verkar ha haft diverse olika regelverk för olika marknader, alla med sina egna stämplar.)Tack så mycket för svar! Önskar jag kunde öppna den.. men håller med om att den är väldigt lik den du länkade. 100 år gammal isf, häftigt!
Fick till ett par bättre bilder med min kassa kamera
Intressant, tusen tack för all info! Uppdaterar om den gamle klenoden får nytt liv.. Hade vart riktigt roligtOvanför 0.800 är det nog en liten orre, det är ännu ett silvermärke. (De verkar ha haft diverse olika regelverk för olika marknader, alla med sina egna stämplar.)
Månen och kronan tyder på att den skulle vara avsedd för Tyskland, men tydligen förekommer de på boetter som gick till andra länder också.
Tillverkare 39 under FFBA ska betyda Jeangros Frères &Cie i Montfaucon enligt denna: https://www.vintagewatchstraps.com/swisspdm.php
Jag vågar inte säga hur man öppnar den, har aldrig öppnat just en sån där, och det finns lite olika mekanismer. Kan vara en spärr, eller så ska man använda boettkniv, men man bör veta innan man försöker. Någon annan KSare här vet säkert.
Du öppnar den på samma sätt du öppnar yttre baklocket. Fast det brukar sitta hårdare så du får oftast använda en boettkniv eller liknande substitut. Spärr på de där modellerna har jag aldrig eller sällan så jag glömt det sett. Men testa och tryck in kronan om du vill vara helt säker.Intressant, tusen tack för all info! Uppdaterar om den gamle klenoden får nytt liv.. Hade vart riktigt roligt
Tack för tipset. Hmm förlåt dum fråga men får inte fram något ordentligt på via Google, men vad menas med bygel?Du öppnar den på samma sätt du öppnar yttre baklocket. Fast det brukar sitta hårdare så du får oftast använda en boettkniv eller liknande substitut. Spärr på de där modellerna har jag aldrig eller sällan så jag glömt det sett. Men testa och tryck in kronan om du vill vara helt säker.
Det är det mest förekommande materialet i de boetterna, 800 silver. Bolidensilver står det också. Den är högst sannolikt avsedd för den inhemska marknaden hos oss.
Du vet att den saknar bygel? Inte så svårt att hitta en sådan dock.
Öglan runt kronan som man fäster kedjan i. Om du jämför med bilden på den andra som jag länkade till så ser du.Tack för tipset. Hmm förlåt dum fråga men får inte fram något ordentligt på via Google, men vad menas med bygel?
Tack då förstår jag! Blir nog inte så svårt att hitta en beg/nytillverkadÖglan runt kronan som man fäster kedjan i. Om du jämför med bilden på den andra som jag länkade till så ser du.
Du vet att den saknar bygel? Inte så svårt att hitta en sådan dock.
Jag håller nog med dig i att finisheringen inte är direkt högklassig. Säkert funktionell men inte mer.Lite bilder jag har hittat på nätet som visar hur den Grande Sonnerie jag visade tidigare i tråden ser ut under urtavlan. Rätt så komplicerat urverk!
Jag läste någonstans att Grande Sonnerie är den ena mest komplicerade funktioner ett ur kan få. Det har inte funnits några sådana armbandsur fram till 1992 när Philippe Dufour gjorde en.
Vad säger de kunniga i tråden om finishen på urverket under tavlan - känns ok men inget högklassigt bearbetning eller? Ping @Warwian @URsinne @Aurum
Henri Onésime Stauffer. Grande Sonnerie och kvartsrepeter.
Till vänster - en vanlig kvartsrepeter.
Fin och trevlig klocka.Hej! Mitt första inlägg här. Relativt nybliven fickursnörd! Har några hemma men har nu ropat in denna Hampden. Läst på en del och tycker det är lite märkligt att boetten är märkt med Crescent watch companys logga. Som jag förstått var John C Dueber den som öppnade fabrik för tillverkning av boetter, varför då använda en boett från Crescent? Nån som vet? Kan boetten vara tillsatt senare? Tack för svar!
Tack för svar! Har forskat lite själv och urverk och boett tycks vara pre 1900-tal båda två. Vad gäller boetten så mest troligt i alla fall. Men jag har heller inte sett så mycket kombinationer med boett från Crescent och urverk från Hampden online så boetten är säkert inte original.Fin och trevlig klocka.
Först:
Det är långt ifrån alltid det går att tala om originalboett på amerikanska klockor av de här årgångarna. Många gånger valde man boett till verk/urtavla separat. Man kunde köpa det förstnämnda i en butik och det sistnämnda hos en annan butik/urmakare. De levererades inte alltid med någon direkt "original" boett. Ibland gjorde vissa modeller det men långt ifrån alltid, kanske inte för det mesta. Eller så var en default och man valde en annan vid köpet. Så något speciellt märkligt är det inte. Byta boett går på nån minut i regel.
Vad man brukar prata om i de fallen det inte fanns någon särskild boett till klockan är om det verkar ha suttit något annat verk i den tidigare. Då kan det sägas vara en "recase". Dels det och dels att boetten stämmer stilmässigt och tidsmässigt. Man kunde förstås också tröttna på en boett eller den blev sliten och man köpte en ny avsedd för samma standardverkstorlek.
I fallet med din klocka kan man se att det rör sig om ett savonettverk. Ett verk utformat för en savonettboett med lock även framför urtavlan till skillnad mot en "öppen" boett med bara glaset framför urtavlan.. Det kan man se eftersom kronan och uppdragsaxeln sitter vid klockan tre istället för klockan tolv. Det är förstås fullt möjligt att köpa ett savonettverk och en öppen boett till den. Det går alltså inte alltid att säga säkert om boetten suttit på en viss klocka från början men verket på denna är byggt för en annan boett-typ.
Stilmässigt och tidsmässigt passar den absolut. Bilden är liten men jag tycker det går att se att det suttit ett annat verk i den boetten. Det kan tyda på att det suttit en annan boett i från början. Gissningsvis en savonettboett.
Hoppas det svarar på dina undringar.
Obs: det här gäller USAfickur först och främst och ska inte tas för att gälla schweiziska fickur. Det var nåt helt annat.
Min spontana reaktion är: Oj, gammalt... bryggkonstruktionen och nyckel för uppdrag och inställning borde placera den före 1850, och om vi ska tro att "Vacheron" är ena halvan av Vacheron Constantin, före 1820 eller så...Hej!
Har aldrig varit speciellt intresserad av klockor men heller aldrig granskat en äldre klocka, och äldre prylar är något som fascinerar. Härom veckan fick jag en låda med div. bös av svärmor då jag är den enda i omgivning som gillar gammalt bös. Hur som, bland det andra låg ett fickur, som absolut har sett sina bästa dagar, men blir fascinerad av hantverket och förstår er, är ju en perfekt pryl att nörda ner sig i
Är det någon som kan hjälpa till att se vad det handlar om för klocka? Värd att se över? Vet att klockor överlag inte har något större värde men det kan ju vara skoj ändå att få den i funktion!
det jag kan se är väl att delar av klockan är i silver(stämplat AG), ”mellanlocket(?)” är stämplat cuivre, koppar. Glaset har en nedsänkning i mitten. Urtavlan i typ emalj och den saknar sekundvisare och nyckel att dra upp den med.