Engelsk boett som ser ut att ha klarat sig bra. Är inte säkert klockan suttit i den från början, troligen inte men klockan kan mycket väl sålts i England fast den är Schweizisk. Den är från senare delen/halvan av 1800-talet skulle jag säga. Man hade nyckeldragare länge. Den har inget med Vacheron & Constantin att göra, tyvärr. Vacheron var ett ganska vanligt namn på klockorna, inte minst på enklare.Hej!
Har aldrig varit speciellt intresserad av klockor men heller aldrig granskat en äldre klocka, och äldre prylar är något som fascinerar. Härom veckan fick jag en låda med div. bös av svärmor då jag är den enda i omgivning som gillar gammalt bös. Hur som, bland det andra låg ett fickur, som absolut har sett sina bästa dagar, men blir fascinerad av hantverket och förstår er, är ju en perfekt pryl att nörda ner sig i
Är det någon som kan hjälpa till att se vad det handlar om för klocka? Värd att se över? Vet att klockor överlag inte har något större värde men det kan ju vara skoj ändå att få den i funktion!
det jag kan se är väl att delar av klockan är i silver(stämplat AG), ”mellanlocket(?)” är stämplat cuivre, koppar. Glaset har en nedsänkning i mitten. Urtavlan i typ emalj och den saknar sekundvisare och nyckel att dra upp den med.
Ekonomiskt tjänar man nog inget på att köra igång den men den kan ju vara trevlig ändå.