• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej!

Har aldrig varit speciellt intresserad av klockor men heller aldrig granskat en äldre klocka, och äldre prylar är något som fascinerar. Härom veckan fick jag en låda med div. bös av svärmor då jag är den enda i omgivning som gillar gammalt bös. Hur som, bland det andra låg ett fickur, som absolut har sett sina bästa dagar, men blir fascinerad av hantverket och förstår er, är ju en perfekt pryl att nörda ner sig i

Är det någon som kan hjälpa till att se vad det handlar om för klocka? Värd att se över? Vet att klockor överlag inte har något större värde men det kan ju vara skoj ändå att få den i funktion!

det jag kan se är väl att delar av klockan är i silver(stämplat AG), ”mellanlocket(?)” är stämplat cuivre, koppar. Glaset har en nedsänkning i mitten. Urtavlan i typ emalj och den saknar sekundvisare och nyckel att dra upp den med.

88CA488F-4B2E-4C43-B0F3-C91B113DEEB1.jpeg
7831B51F-FC94-4398-804D-B99B502C9D24.jpeg
6F76E73C-B05C-4573-BBEC-32109C1FE9EB.jpeg
C75A785F-EE3F-4389-977C-E42B83349318.jpeg
Engelsk boett som ser ut att ha klarat sig bra. Är inte säkert klockan suttit i den från början, troligen inte men klockan kan mycket väl sålts i England fast den är Schweizisk. Den är från senare delen/halvan av 1800-talet skulle jag säga. Man hade nyckeldragare länge. Den har inget med Vacheron & Constantin att göra, tyvärr. Vacheron var ett ganska vanligt namn på klockorna, inte minst på enklare.

Ekonomiskt tjänar man nog inget på att köra igång den men den kan ju vara trevlig ändå.
 

Hblg

Breitling
2-Faktor
Visste inte vad vacheron var innan jag såg svaret och kollade. Ja, det var ju lite synd.. ;) den tarvar lite jobb kanske men ska försöka vrida upp den och se om verket fungerar.

Skapligt hantverk är det ju och mycket arbete verkar vara nedlagt för smyckning av urverket så är det inte lönt att få igång tjänar den gott som smycke i skåpet :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Inköpt idag, för att lära mig serva klockor, så jag har börjat skruva isär.
Dock får jag inte ur urverket ur boetten, se nedre bild på hur långt jag kommit, någon som har tips?
Jag har skruvat på skruven uppe till vänster, som fäster urverket i boetten, samt de två höga skruvarna (som sitter mot var sin pinne). Verket rörbsig i sidled, men jag får inte ur det. Det verkar inte som om man kan öppna framsidan.
20200309_215306.jpg

20200309_215250.jpg
 

evki

Audemars
2-Faktor
Inköpt idag, för att lära mig serva klockor, så jag har börjat skruva isär.
Dock får jag inte ur urverket ur boetten, se nedre bild på hur långt jag kommit, någon som har tips?
Jag har skruvat på skruven uppe till vänster, som fäster urverket i boetten, samt de två höga skruvarna (som sitter mot var sin pinne). Verket rörbsig i sidled, men jag får inte ur det. Det verkar inte som om man kan öppna framsidan.
20200309_215306.jpg

20200309_215250.jpg

Ta bort glasringen med glaset, sedan visare, lyft tavlan så får du tillgång till skruvarna som håller urverket i boetten.
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Ursinne
Fin!
Tablettsiffror är kul.
Rolig patentruckning på den.

Teske regulator kom jag på det utförandet heter.[/QUOTE
Fin!
Tablettsiffror är kul.
Rolig patentruckning på den.

Teske regulator kom jag på det utförandet heter.

På föregående sida undrade jag om boetten var original.
Boetten är från Crescent case company men urverket är Hampden. Har forskat lite då jag undrat om Hampden och Crescent hade något samarbete, och om caset således är original.

Hittade denna bild på pocketwatchdatabase.com
https://pocketwatchdatabase.com/gui...eber-hampden-watches-illustrated-price-list/2

Ser där på urverket att Crescents logga är på Hampdens urverk så någon form av samarbete tycks de ha haft, så jag lutar åt att boetten är original. Rimligt antagande?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
[QUOTE="Rolle50, På föregående sida undrade jag om boetten var original.
Boetten är från Crescent case company men urverket är Hampden. Har forskat lite då jag undrat om Hampden och Crescent hade något samarbete, och om caset således är original.

Hittade denna bild på pocketwatchdatabase.com

https://pocketwatchdatabase.com/gui...eber-hampden-watches-illustrated-price-list/2

Ser där på urverket att Crescents logga är på Hampdens urverk så någon form av samarbete tycks de ha haft, så jag lutar åt att boetten är original. Rimligt antagande[/QUOTE]


Crescent watch case co´s logga är väl en månskära med stjärna... och det kunde sitta vilket amerikanskt klockmärke som helst i dem med få undantag av några som hade speciella originalboetter.

Som jag nämnde finns i regel inga särskilda originalboetter till dessa. De kunde köpas separat om man ville. (se föregående svar) Det är inte som originalboetter till armbandsur eller schweiziska fickur. Man kan inte alltid veta vad verket suttit i för boett från början när det gäller USA-fickur.

Vad jag med säkerhet kan säga är att det verket är inte tillverkat för just den boetten lr boettmodellen. Det är ett savonettverk i en öppen boett. Dessutom ser det ut på bilden som det suttit i ett annat verk den boetten tidigare, med reservation för att det är andra märken som ser ut som efter boettskruvar.

Men det spelar ingen direkt roll eftersom ingen väntar sig det ska gå att se om det är den boetten klockan såldes med från början när det gäller dessa klockor. Den stämmer in i stilen och tidsmässigt det är det viktiga i detta fallet. Hade det varit en savonettboett hade det varit ännu bättre.
 
Senast ändrad:

Rolle50

Omega
Pledge Member
Tack för svar! Det är säkert som du säger, månen och stjärnan finns i boettens insida. Samma logga som finns på min urtavla återfinns på urverk i Hampdens verk enligt dessa bilder.
0A62C6A3-E2EE-4F26-BC32-58AEDAE81A96.jpeg
5B5B5DE0-C9BC-4EE1-9860-9EA2348544F6.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack för svar! Det är säkert som du säger, månen och stjärnan finns i boettens insida. Samma logga som finns på min urtavla återfinns på urverk i Hampdens verk enligt dessa bilder.
0A62C6A3-E2EE-4F26-BC32-58AEDAE81A96.jpeg
5B5B5DE0-C9BC-4EE1-9860-9EA2348544F6.jpeg
Ja, jag undrade hur du fick ihop att boettmärket fanns på verket. Det är urtavlan - den har inget med boetten att göra. Urtavlan hör ihop med verket. Den har tavelpelare som ska passa till det och tillverkarens namn står nästan alltid på den.
Boetterna däremot en separat historia.
 
Senast ändrad:

Rolle50

Omega
Pledge Member
Ja, jag undrade hur du fick ihop att boettmärket fanns på verket. Det är urtavlan - den har inget med boetten att göra. Urtavlan hör ihop med verket. Den har tavelpelare som ska passa till det och tillverkarens namn står nästan alltid på den.
Boetterna däremot en separat historia.
Ja, ju mer jag gräver desto snurrigare blir det. Får helt enkelt vara glad för den fina klockan. Har dessutom sett att den går ca 15 s +/dygn sen den kom hem. Vet inget om servicehistorien. Förundras över hur en +100 år gammal klocka kan ticka på så rätt. Kvalitet stavas det väl. Tack för din input!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hittade ett gammalt fickur i gömmorna som jag ärvt efter min farfar. Kan absolut INGENTING om fickur. Vet inte hur man öppnar den men får den att ticka svagt i några sekunder ibland. Dock inte så sekundvisaren rör sig..

Den har säkert fått en hel del smällar och aldrig varit servad. När man vrider upp den åt höger klickar det högt o lätt och när man vrider till vänster klickar den lägre men går lika lätt, vilket håll e rätt?! Tror ni någon urmakare kan få liv i den för en rimlig peng? :)
2AB988A3-5C34-40C7-A612-71E5A0E7B7A2.jpeg
EF0683F6-AF58-4078-B885-DDF8DE448FB1.jpeg
02DE8DB3-41B4-4F17-A63E-D468EEEC7FE9.jpeg
BDF6B63B-5E1F-48B0-87C5-AE91E4CC5137.jpeg
Jag har frågat om vad det skulle kosta att serva ett fickur, har fått pris på 3500:- och 4000:-. Ett av mina fickur gick, men stannade sporadiskt. I mitt fall hittade jag felet själv, urtavlan var lös, så visarna fastnade i tavlan. Kolla visarna och se om de fastnar i varandra, ibland är de skeva? I så fall är det rätt så billigt att få igång den. Annars behövs nog en service? Man kan ju också öppna verket och blåsa försiktigt med en blåsbälj för och se om det sitter någon skit ivägen.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag har frågat om vad det skulle kosta att serva ett fickur, har fått pris på 3500:- och 4000:-. .

Låter väldigt dyrt om det rör sig om vanlig service/rengöring av ett fickur utan andra funktioner. Då bör man kolla med någon annan.

De urmakare som inte är vana vid vintage är ofta dyrast och tar ockerpriser. Eller skojarpriser kanske är rättare uttryck.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Låter väldigt dyrt om det rör sig om vanlig service/rengöring av ett fickur utan andra funktioner. Då bör man kolla med någon annan.

De urmakare som inte är vana vid vintage är ofta dyrast och tar ockerpriser. Eller skojarpriser kanske är rättare uttryck.
Förfrågan var på en "hel"-service. Plocka ner i minsta beståndsdel och rengöra. Olja, fetta och sätta ihop igen. Jag har ingen aning o priset är bra eller dåligt, då jag bara har frågat 2st.
 

DrKlocka

Audemars
Låter väldigt dyrt om det rör sig om vanlig service/rengöring av ett fickur utan andra funktioner. Då bör man kolla med någon annan.

De urmakare som inte är vana vid vintage är ofta dyrast och tar ockerpriser. Eller skojarpriser kanske är rättare uttryck.
Nja, helt normalt pris skulle jag säga. Fickur innebär i regel större slitage än motsvarande armbandsur av samma ålder, så det behöver inte vara lättare på grund av storleken. Det är väldigt sällan ett fickur idag innebär bara rengöring och oljning.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nja, helt normalt pris skulle jag säga. Fickur innebär i regel större slitage än motsvarande armbandsur av samma ålder, så det behöver inte vara lättare på grund av storleken. Det är väldigt sällan ett fickur idag innebär bara rengöring och oljning.
Är väl jag som är bortskämd med priserna då.

För det mesta blir väl inte tal om mycket annat än rengöring tycker jag då det saknas delar att byta om det skulle behövas. Nytillverkning är få som gör. Balansaxel har jag fått gjort en gång. Att det kostade förstod jag.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Nja, helt normalt pris skulle jag säga. Fickur innebär i regel större slitage än motsvarande armbandsur av samma ålder, så det behöver inte vara lättare på grund av storleken. Det är väldigt sällan ett fickur idag innebär bara rengöring och oljning.
Hur lång tid tar det för en urmakare att plocka isär, rengöra och smörja, och sätta ihop ett fickur? Spontant skulle jag gissa att det är en rätt normal timpenning för ett ganska avancerat jobb som inte vem som helst kan göra...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hur lång tid tar det för en urmakare att plocka isär, rengöra och smörja, och sätta ihop ett fickur? Spontant skulle jag gissa att det är en rätt normal timpenning för ett ganska avancerat jobb som inte vem som helst kan göra...
Jag tycker bara att tar man 2 - 2,5 ena året och lever hyfsat på det på fin adress borde det inte behöva öka med så pass mycket året därpå. Detta vad gäller rengöring. Men det är tillgång och efterfrågan som allt annat.
 

DrKlocka

Audemars
Är väl jag som är bortskämd med priserna då.

För det mesta blir väl inte tal om mycket annat än rengöring tycker jag då det saknas delar att byta om det skulle behövas. Nytillverkning är få som gör. Balansaxel har jag fått gjort en gång. Att det kostade förstod jag.

Det beror helt på hur noggrann urmakaren är. Vissa väljer att lämna slitna delar som tex slitna axeltappar när de egentligen bör poleras. Klockan går ändå men man väljer att lämna slitaget. Säger inte att allt är ska vara som nytt, men där väljer många en enkel väg, särskilt om man inte tar betalt för jobbet.

Hur lång tid tar det för en urmakare att plocka isär, rengöra och smörja, och sätta ihop ett fickur? Spontant skulle jag gissa att det är en rätt normal timpenning för ett ganska avancerat jobb som inte vem som helst kan göra...

Det är väldigt olika hur lång tid det tar, men efter all skatt är betalad så blir inte många urmakare rika på jobbet. De har för det mesta en ganska låg lön i förhållande till vad deras kunskaper.
 

DrKlocka

Audemars
Är väl jag som är bortskämd med priserna då.

För det mesta blir väl inte tal om mycket annat än rengöring tycker jag då det saknas delar att byta om det skulle behövas. Nytillverkning är få som gör. Balansaxel har jag fått gjort en gång. Att det kostade förstod jag.
Obs! Menade inte att antyda att din urmakare slarvar.
Men det är svårt att ligga under den pengen om man ska kunna få ut en anständig lön efter skatt, hyra osv är betald.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Obs! Menade inte att antyda att din urmakare slarvar.
Men det är svårt att ligga under den pengen om man ska kunna få ut en anständig lön efter skatt, hyra osv är betald.
Jag har ganska dåligt begrepp om hur pass välgjort det blir vid en service vad gäller fickur. Går klockan med någotsånär gångreserv och är ruckbar till rimlig avvikelse är jag nöjd när det gäller åldringar.
 

DrKlocka

Audemars
Om man ska satsa på ett fickur vad är ditt tips? vilken tidsera? och märke m.m.?
Oj, det var en svår fråga. Det finns hur mycket fickur som helst! Stort utbud och låg efterfrågan gör också att man kan göra stora fynd. Även mindre tillverkare hade generellt bra urverk, så man behöver inte leta efter stora märken som Omega, Longines mfl.

Undvik cylinderur som var dominerande fram tills typ 1910 eller så. Därefter var det ankargång som gällde, och det innebär generellt bättre precision. Cylinderur brukar vara väldigt krångliga att reparera och allt färre urmakare tar emot dem för reparation.

Så, ca 1920-1950-tal är bra ålder. Ankargång. Gärna så fin finishering som möjligt är alltid trevligt.
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Oj, det var en svår fråga. Det finns hur mycket fickur som helst! Stort utbud och låg efterfrågan gör också att man kan göra stora fynd. Även mindre tillverkare hade generellt bra urverk, så man behöver inte leta efter stora märken som Omega, Longines mfl.

Undvik cylinderur som var dominerande fram tills typ 1910 eller så. Därefter var det ankargång som gällde, och det innebär generellt bättre precision. Cylinderur brukar vara väldigt krångliga att reparera och allt färre urmakare tar emot dem för reparation.

Så, ca 1920-1950-tal är bra ålder. Ankargång. Gärna så fin finishering som möjligt är alltid trevligt.
Ok tack för info, jag såg en gång ett Omega fickur med "tåg symbol" på baksidan, var tydligen ett "stinsur" enligt säljaren, men köpte det aldrig och ångrar det lite

Vad tror du om att hitta nåt high end märke , nåt tips.? Har sett tex. IWC, men aldrig tex. Rolex eller Tudor fickur tex. vilka var bäst för 100år sedan? Om man vill hitta nåt som inte är svindyrt som inte är Guld eller så .
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ok tack för info, jag såg en gång ett Omega fickur med "tåg symbol" på baksidan, var tydligen ett "stinsur" enligt säljaren, men köpte det aldrig och ångrar det lite

Vad tror du om att hitta nåt high end märke , nåt tips.? Har sett tex. IWC, men aldrig tex. Rolex eller Tudor fickur tex. vilka var bäst för 100år sedan? Om man vill hitta nåt som inte är svindyrt som inte är Guld eller så .
Se information om det där med tåg och "stinsur" några få sidor bakåt i tråden. Det sägs så mycket dumheter...

Se upp för allt skrot är det första rådet så här i hastigheten. Stordelen som utbjuds på vissa annons/auktonssidor är skräp som i praktiken blir svårt att få nån ordning på. Det går att hitta bra grejer för rimliga pengar och även när det gäller fickur är skicket viktigt.
 
Topp