• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

IMG_20210131_091405.jpg

Sambon råkade ha ner klockan i golvet så att det blev en spricka vid "klockan sju" går det att fixa på något vänster eller blir det att försöka hitta nytt glas till klockan ?

Nu när vi ändå @Rikala tog upp ämnet med visare.
Jag har problem med att få dit visarna ordentligt, händer ofta att dom lossnar eller ”tappar greppet” när väl klockan börjar användas på handleden... det jag undrar över är följande:
1. Hur ska kronan vara när visarna lossas? Helt bortplockad, helt utdragen, halvt utdragen eller helt intryckt?
2. hur ska kronan vara när visarna ska sättas tillbaks?
3. Ska man pressa tills det ”klickar” På något sätt? Hur hårt vågar jag egentligen pressa? Brukar bara peta med en penna eftersom jag är rädd för att förstöra något. Ska jag bara sluta vara en fegis och ta i ordentligt?
4. Är det värt att investera i en vis-ditsättare? Använder som sagt pennor enligt en guide som postades här på forumet för länge sen. Finns det något bättre sätt?

Som sagts, en brotsch är bra, m e n det går fort att ta bort material så var försiktig, ett tips när man tagit isär trumman, fota, väldigt bra när man har teflonminne som en själv :oldman:
Det löste sig till sist. Min svarta oljesticka blev för liten efter slipning (kanske var lagom från början).

Körde dock med knappnålen istället, men bara för att vidga ingångshålet. Sedan gick det (med lite våld) att pressa ner visaren, så nu sitter den där!

Tack för alla tips!

Blir nog att köpa brotchar någon dag...

Skulle vara redig och försöka rucka ett NH35 urverk🤦‍♂️. Gick bra till en början men råkade sedan komma åt drivfjädern och nu går den inte alls🤔. Petar jag på den lite lätt så hoppar den igång nån sekund å sen stannar den igen. Vad gör jag?

Skulle vara redig och försöka rucka ett NH35 urverk🤦‍♂️. Gick bra till en början men råkade sedan komma åt drivfjädern och nu går den inte alls🤔. Petar jag på den lite lätt så hoppar den igång nån sekund å sen stannar den igen. Vad gör jag?
Drivfjädern? Du menar spiralen eller balansfjädern. Kanske har du stukat den så fjädrana ligger emot varandra? Allt beror på hur det ser ut . Kanske går det rätta till? eller får man byta balans.

När du säger "drivfjäder" menar du egentligen spiralen (hairspring)?

Drivfjädern? Du menar spiralen eller balansfjädern. Kanske har du stukat den så fjädrana ligger emot varandra? Allt beror på hur det ser ut . Kanske går det rätta till? eller får man byta balans.
Spiralen menar jag, ni ser jag vet ju inte ens vad jag pratar om och så är jag där och pillar😁😲
Det är ju så man lär sig men jag verkar ju ha sabbat nått iaf?🤔

Genom att ta bort balansen och rätta till den . Den är troligen böjd nånstans. För att se så alla varven ligger rätt så måste man ta bort balansen från bryggan. Åtminstone vända den upp och ner och kolla var den kan vara böjd. Lättast är att byta hela bryggan med balans.

Genom att ta bort balansen och rätta till den . Den är troligen böjd nånstans. För att se så alla varven ligger rätt så måste man ta bort balansen från bryggan. Åtminstone vända den upp och ner och kolla var den kan vara böjd. Lättast är att byta hela bryggan med balans.
Tackar för svar! 😊 Får se hur jag ska gå tillväga, återkommer!

Senast ändrad:
De flesta "ruckningsolyckor" på spiralen brukar gå att åtgärda med balansen på plats i verket. Jag skulle börja där om jag var du, men det kräver en del kunskap och erfarenhet för att få det bra. Ett nytt verk kostar ju inte mycket annars...

Jag kör med tandpetare, men jag antar att det finns bättre verktyg för ruckning så man inte slinter?

De flesta "ruckningsolyckor" på spiralen brukar gå att åtgärda med balansen på plats i verket. Jag skulle börja där om jag var du, men det kräver en del kunskap och erfarenhet för att få det bra. Ett nytt verk kostar ju inte mycket annars...
Är det nått en väldigt oerfaren skulle kunna fixa? Nu tänker jag på att fixa spiralen på plats, eller är det bara att glömma?

Är det nått en väldigt oerfaren skulle kunna fixa? Nu tänker jag på att fixa spiralen på plats, eller är det bara att glömma?
Har själv aldrig gjort det, har riktigt knapert med erfarenhet av att skruva urverk, men rätt så mycket erfarenhet av större skruvar. Se det såhär, klockan går inte just nu, kan ju inte bli värre än det. Testa! I värsta fall införskaffa en ny fjäder eller urverk. Du lär garanterat lära dig något av att testa.

Har själv aldrig gjort det, har riktigt knapert med erfarenhet av att skruva urverk, men rätt så mycket erfarenhet av större skruvar. Se det såhär, klockan går inte just nu, kan ju inte bli värre än det. Testa! I värsta fall införskaffa en ny fjäder eller urverk. Du lär garanterat lära dig något av att testa.
Lite så jag tänker, vill ju lära mig och förstå mer av mekaniska urverk. Detta kan få bli en försökskanin 😊👍

Saknar en kugghjul (click:n) till ett fickur (Hampden watch company), ingen aning om kaliber eller liknande. Är det någon som skulle kunna ha en reservdel? Vet inte riktigt heller hur det skall se ut...

Är det någon som har koll på hur click:en skulle kunna se ut, så hojta gärna till! Det sitter en fjäder till höger i bild, som bör har medbfuntionen och göra.

Lite mer info. Axeln är ca 1.2mm tjock.

Hittade lite siffror under bryggan, 7?3 eller möjligtvis T3 följt av 593.

Mer info:
Är model 4, 15 jewels, size 16s, från ~1912.

Har trålat internet på bilder, men hittar ingen där man ser click-en.

Sista bilden är ungefärligt uppmätt storlek (i mm) på om det skulle vara ett kugghjul som skulle sitta där, fast den skall nog mer se om som en "click"-hjul.
20210207_191054.jpg
20210207_184250.jpg
20210207_195936.jpg

20210207_202356.jpg

Senast ändrad:
Lite så jag tänker, vill ju lära mig och förstå mer av mekaniska urverk. Detta kan få bli en försökskanin 😊👍
Har du tur är det bara och skjuta tillbaka fjädern försiktigt så den får rätt form, har hänt mig att den fastnad när man ruckat klockan.
Vet inte riktigt varför den klockan jag har betedde sig så, men klockan gick ok efter skjutit tillbaka fjädern med en tandpetare.

Har du tur är det bara och skjuta tillbaka fjädern försiktigt så den får rätt form, har hänt mig att den fastnad när man ruckat klockan.
Vet inte riktigt varför den klockan jag har betedde sig så, men klockan gick ok efter skjutit tillbaka fjädern med en tandpetare.
Tack för tipset! Har inte gjort något nytt försök än men detta skall testas snarast😊👍

Jag ska byta glas på en Nivada CASD, men har väldigt svårt att hitta en profil som ser ut som det glas som satt på.
Tack för svaret. Får se om man lyckas hitta något nytt ☹️
Är det en 35 mm supercompressor? Om det är det så har jag precis beställt glas till en sådan, och har kanske till och med något extra.

Jag skulle tacksamt ta emot lite hjälp med glas. Jag ska byta glas på en Nivada CASD. Det är ett armerat glas med tensionring, men jag hittar inget i sternkreuzkatalogen från cousins som ser ut att ha riktigt denna profilen. Glaset är ganska platt, men vobblar ändå lite om man lägger det på platt underlag, så det är inte helt platt. Det har heller ingen direkt avrundning av kanten, utan det är ganska rak kant på det. Som någon blandning mellan DIAC och ATC... Jag har heller inte lyckats förstå vilket glas klockan kom med från början, trotts idogt googlande. Det är en tidig ref 105, Nivada chronograph aviator sea diver, med Venus-verket. När man tittar på bilder på nätet verkar de ha lie olika glas. Jag får väl beställa lite olika och prova mig fram kanske. Jag har också hört om att man ibland får ta ringen från det gamla glaset och använda med ett nytt, men förstod inte riktigt poängen med det, om det var för att man skulle ha ett nytt glas som inte hade någon ring, eller om den ringen som kom med glaset var annorlunda?
Ytterligare lite glasrelaterade frågor, det här med step, hur vet man när man ska ha det? Förutom om det gamla glaset hade step såklart, men finns det något sätt att se på boetten, eller något annat sätt att veta att just den här klockan ska ha ett glas med step?
Och sista frågan, nu när man måste vänta så oerhört länge på cousins, och bara ska ha lite glas, kan någon rekommendera en butik i EU?
Sorry för alla frågor, den sista frågan är vart jag kan läsa om sånt här, så att jag inte behöver känna mig så tjatig genom att fråga här hela tiden?
Här är lite bilder på glaset jag ska byta... 848EE773-0E11-431A-960E-5337C139FEE4.jpeg EA8E2EFA-807D-41B1-8658-6C5AC20BA60F.jpeg E6E5FA45-5E09-49E5-9089-9BD83C09CDE3.jpeg

Tillbaka
Topp