JR63
Basic
Ja okej. Det var det enda jag hade tillgängligt i stunden. Återkommer när jag öppnat denFast det är inget märke som står på urtavlan. Det är affären/handlaren i Halland som sålt klockan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja okej. Det var det enda jag hade tillgängligt i stunden. Återkommer när jag öppnat denFast det är inget märke som står på urtavlan. Det är affären/handlaren i Halland som sålt klockan.
Kompletterar med bild på urverket (som tickar och går).Om du fotograferar urverket blir det lättare att hjälpa dig. Det är ett importerat ur som denna urmakare i Halland har satt sitt namn till. Många urmakare gjorde på det sättet med importerade fickur.
Urverket är schweiziskt och från en tillverkare av hög kvalité. Jag känner inte på rak arm igen urverket men det kanske det är någon annan som gör.Kompletterar med bild på urverket (som tickar och går).
Tack. Jag det hade ju varit kul att veta mer... kommer ju aldrig att släppa den men värdet hade ju såklart också varit intressant.Urverket är schweiziskt och från en tillverkare av hög kvalité. Jag känner inte på rak arm igen urverket men det kanske det är någon annan som gör.
Det är är ett ur från Henry Moser & Cie, ett fint märke. Här kan du läsa lite historia om företagets ursprung: https://german242.com/en/history-of-henry-moser-co-henry-moser-cie/.Hej! Är det någon som kan tipsa om något ställe i stockholm för service av äldre fickur? Går inte vid uppdrag. Någon som har info om denna klocka? Tack på förhand
![]()
![]()
![]()
Går det inte att hitta någon i Stockholm så är kanske Tidlösa ur utanför Uppsala ett alternativ.Hej! Är det någon som kan tipsa om något ställe i stockholm för service av äldre fickur? Går inte vid uppdrag. Någon som har info om denna klocka? Tack på förhand
![]()
![]()
![]()
Tackar, hoppas få tag i något tips innan inlämning så jag slipper chansa på urmakare. Ska kolla upp Farfars klocka.Det är är ett ur från Henry Moser & Cie, ett fint märke. Här kan du läsa lite historia om företagets ursprung: https://german242.com/en/history-of-henry-moser-co-henry-moser-cie/.
Ditt ur är troligen från slutet av 1800-talet.
Vad gäller var du kan lämna in det så har jag inget bra förslag än. Möjligen Farfars klocka på Söder. Försökte lämna in ett fickur själv hos Werner Koch men blev bryskt avvisad.
Tack! Ska kolla upp, kan absolut åka en bit om dem är braGår det inte att hitta någon i Stockholm så är kanske Tidlösa ur utanför Uppsala ett alternativ.
Äldre nyckeldragare tas inte emot av alla urmakare längre. Vill du ha hjälp kan du skicka pm, men då lär du skicka.Hej! Är det någon som kan tipsa om något ställe i stockholm för service av äldre fickur? Går inte vid uppdrag. Någon som har info om denna klocka? Tack på förhand
![]()
![]()
![]()
Äntligen fått hem den. Hamilton med det fina urverket 992. Förvånande nog ser den inte ut att behöva service i dagläget heller.
![]()
![]()
![]()
![]()
Amplitud är en bra indikation. Mer smuts, torkad olja, skapar mer friktion och mindre amplitud. Om den störtdyker så upptäcker jag det. Tycker snarare att äldre ur inte brukar vara oljetorra utan överdrivet oljade med naturlig olja som blir som klister.Man bedömer inte servicebehov utifrån amplitud. Äldre, oljetorra ur kan ha jämn gång och hög amplitud men kan störtdyka efter lite användning..
Sen brukar man ju inte använda fickur till vardags, så då kan man klara sig undan service många
Om du jämför hur logon är på E.W. och jämför med dessa nedan så kan du hitta var boetten kommer ifrån.Jag lyckades nu hitta ett E.W på lockets insida men hittar inget när jag söker på det heller![]()
Tack så jättemycket!Om du jämför hur logon är på E.W. och jämför med dessa nedan så kan du hitta var boetten kommer ifrån.
Edit: Ajdå, det blev inte rätt i länken men sök på EW på sidan länken så kommer det fram lite sökresultat.Mikrolisk - The horological trade mark index
Taschenuhren, Handelsmarken, Firmenzeichen, Hilfe für Einsteiger, Altersbestimmung, Uhrentechnik und mehr!mikrolisk.de
Plebej! Det vet ju alla att man ska ha cylinderhatt också.Fickur är onekligen coolt. Men vet inte hur bekväm jag hade varit att använda ett offentligt. Saknas bara monokel, spetskrage och käpp liksom.
Ett ur som har varit med en hel del under sin livstid.Jag tycker att detta fickur är så likt flera av de Omega ur som lagts upp här men kan det stämma? Hittar ingen märkning.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ja men vist är de det som är charmen att hitta en sunkig klocka och ge den nytt liv? Lite putts, nytt glas och nya visare på den här så är den som ny. Tack jag misstänkte det är någon kopia. Men lika kul för det.Ett ur som har varit med en hel del under sin livstid.
Tidiga Omega stämplade med några få undantag alltid sina boettlock,med sin logotyp.