Jag fastnade häromkvällen på tradera med just fickur och insåg att de generellt inte var överdrivet dyra om de inte var i guld och att de ju faktiskt har sin charm att kunna använda när man är på kostymtillställningar.
Någonstans i bakhuvudet så fanns ett minne av att det väl fanns ett par sådana rackare i föräldrahemmet, så jag frågade om det fanns en chans att någon av dem fungerade. Så igår var jag och hämtade 2 fickur, dels denna Helios och dels en nästan likadan som framöver får heta Nils efter sin gamla brukare/ägare.
Tyvärr saknas all ägarhistorik på Helios-uret, Den kommer från mina farföräldrars dödsbo men har inga graveringar eller gamla muntliga historier kopplade till sig.
Med hjälp av lite bilder så är den daterad ca 1900-1914.
Verket är ett FHF 19-ligne 16 rubiners verk tillverkat i La Chaux-de-Fonds.
Visuellt skick på denna är riktigt fint, bruksslitage så gammal förgyllning på framsidan är bortskavd, baklocket städades till riktigt fint medelst mjuk trasa och lite ipa på en tops på riktigt skitiga områden.
Den veckar dock ha vissa behov av service efter att ha legat i dvala i minimum 50år. Den har tappat ca 6 minuter på 8 timmar och då har jag dragit upp den en gång på den tiden också, men uppskattad gångreserv är ca 5-6 timmar som det verkar just nu, inte lysande, men skulle ändå kunna kunna göra jobbet som kostymklocka.
Intressant notering är att den mekaniska känslan när man ställer den är mycket lätt och "krispig".