Warwian
Silver
OBS! För att hålla hög kvalitet på tråden, så vänligen posta också bilder på fickurens urverk.
Varför har inte jag några fickur? Det fanns helt enkelt inte något bra svar. Således har jag sedan en tid utökat samlingen med ett antal sådana.
Fickuren håller ju som bekant fortfarande en ganska låg prisnivå och det går absolut att hitta fickur av bra kvalitet till förhållandevis låga priser.
Värt att poängtera är kanske att jag inte bär något av fickuren, utan att de endast fyller rollen av samlar- och studieobjekt vilka jag kan beundra i tid och otid.
Har du något fickur? Visa i så fall gärna i tråden!
Varför har inte du några fickur? Alla med ett genuint vintageintresse bör äga åtminstone ett fickur, om inte annat för att lära sig hur ett urverk fungerar!
Här är två jag köpt ganska nyligen för under en femhundring styck.
C. J. Favre-Brandt från Le Locle i Schweiz. Urverket är sannolikt byggt på ett råverk från FHF (Fabrique d'Horlogerie de Fontainemelon) och är utrustat med: bimetallisk kompensationsbalans, Breguet-spiral, skruvade fattningar, motviktad gånghake (ankare) och precisionsruckning sannolikt enligt Wilmots patent (http://www.google.com/patents/US129197).
Ja, jag är medveten om att sekundvisaren lossnat.
Croissant (Monnin, Rebetez & Cie, vilket senare blev Phenix) från Porrentruy i Schweiz. Urverket är på 18 linjer och har en ganska speciell design, vilken är ganska typisk för tillverkaren. De två patent som finns omnämnda på urverket kan jag dessvärre inte hitta någon information om, men det är troligt att patent 35746 har med den mycket ovanliga ruckningen att göra och att patent 37902 har att göra med urverkets layout.
Jag har också en observatoriekronometer i fickursformat (Deck Watch) från mästaren Paul Ditisheim, men den är så speciell att jag tycker att den förtjänar en helt egen tråd. Exempelvis skulle man kunna skriva en mindre avhandling bara om urverkets Guillaume-balanshjul, eller varför inte om urverkets funktionella finish, vilken håller absolut högsta tänkbara klass (kolla exempelvis märket som borrats på alla fattningar så att dessa skall riktas åt rätt håll). Just nu försöker jag att samla in information om reglören (personen som alltså reglerade urverket inför tävlingen), Werner-A. Dubois, men det har visat sig svårare än jag trodde. Jag kan dock nämna att han jobbade för Omega i 7 år och var då ansvarig för deras tävlingskronometrar under en viktig period i deras historia. Jag vill också ha bättre bilder som visar finisheringen i mer detalj innan jag faktiskt skriver om den. En liten aptitretare är att urverket hade en genomsnittlig gångavvikelse på 0,2 sekunder under testningen (som varade i 45 dagar). Helt klart en annan sak än dagens COSC-certifierade kronometrar.
Varför har inte jag några fickur? Det fanns helt enkelt inte något bra svar. Således har jag sedan en tid utökat samlingen med ett antal sådana.
Fickuren håller ju som bekant fortfarande en ganska låg prisnivå och det går absolut att hitta fickur av bra kvalitet till förhållandevis låga priser.
Värt att poängtera är kanske att jag inte bär något av fickuren, utan att de endast fyller rollen av samlar- och studieobjekt vilka jag kan beundra i tid och otid.
Har du något fickur? Visa i så fall gärna i tråden!
Varför har inte du några fickur? Alla med ett genuint vintageintresse bör äga åtminstone ett fickur, om inte annat för att lära sig hur ett urverk fungerar!
Här är två jag köpt ganska nyligen för under en femhundring styck.
C. J. Favre-Brandt från Le Locle i Schweiz. Urverket är sannolikt byggt på ett råverk från FHF (Fabrique d'Horlogerie de Fontainemelon) och är utrustat med: bimetallisk kompensationsbalans, Breguet-spiral, skruvade fattningar, motviktad gånghake (ankare) och precisionsruckning sannolikt enligt Wilmots patent (http://www.google.com/patents/US129197).
Ja, jag är medveten om att sekundvisaren lossnat.
Croissant (Monnin, Rebetez & Cie, vilket senare blev Phenix) från Porrentruy i Schweiz. Urverket är på 18 linjer och har en ganska speciell design, vilken är ganska typisk för tillverkaren. De två patent som finns omnämnda på urverket kan jag dessvärre inte hitta någon information om, men det är troligt att patent 35746 har med den mycket ovanliga ruckningen att göra och att patent 37902 har att göra med urverkets layout.
Jag har också en observatoriekronometer i fickursformat (Deck Watch) från mästaren Paul Ditisheim, men den är så speciell att jag tycker att den förtjänar en helt egen tråd. Exempelvis skulle man kunna skriva en mindre avhandling bara om urverkets Guillaume-balanshjul, eller varför inte om urverkets funktionella finish, vilken håller absolut högsta tänkbara klass (kolla exempelvis märket som borrats på alla fattningar så att dessa skall riktas åt rätt håll). Just nu försöker jag att samla in information om reglören (personen som alltså reglerade urverket inför tävlingen), Werner-A. Dubois, men det har visat sig svårare än jag trodde. Jag kan dock nämna att han jobbade för Omega i 7 år och var då ansvarig för deras tävlingskronometrar under en viktig period i deras historia. Jag vill också ha bättre bilder som visar finisheringen i mer detalj innan jag faktiskt skriver om den. En liten aptitretare är att urverket hade en genomsnittlig gångavvikelse på 0,2 sekunder under testningen (som varade i 45 dagar). Helt klart en annan sak än dagens COSC-certifierade kronometrar.
Senast ändrad: