• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Filosofiska tråden - tråden med fler frågor än svar

sevdah

Omega
2-Faktor
Hur kommer det sig att vissa människor har lättare att tro på lögner än på fakta? Har religionen en roll? Pågår psykologisk krigsföring mellan stater? Hur lätt är det att få en klok person att bli oklok? Ett problem idag helt klart. Vad kan man göra åt faktaresistens?


Bra fråga,
Kan det vara så att lögnen ibland är mer ”logiskt” att förstå en vad sanningen är. Det ser man inte minst i senaste tidens höger politik runt om i världen.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Bra fråga,
Kan det vara så att lögnen ibland är mer ”logiskt” att förstå en vad sanningen är. Det ser man inte minst i senaste tidens höger politik runt om i världen.
Det tror jag. Lögnen är i de sammanhangen mer polariserande och enklare att förstå sig på. På så sätt får man med sig de stora massorna som går igång på impulsiva känslor. Det är nog väldigt utstuderat.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det tror jag. Lögnen är i de sammanhangen mer polariserande och enklare att förstå sig på. På så sätt får man med sig de stora massorna som går igång på impulsiva känslor. Det är nog väldigt utstuderat.


Tycker du den stora massan är konspiratorisk? Hur märker man det? Tycker det finns snarare en generell ängslan att inte vara tillräckligt main stream. Det förestavas vad man ska tycka och en del tävlar om vilken som tycker bäst, dvs mest rätt. Vem har monopol på vad som är lögn och sanning?

Det var mitt lilla bidrag i den filosofiska tråden. Är ingen filosof så det är nog vad jag har att komma med.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tycker du den stora massan är konspiratorisk? Hur märker man det? Tycker det finns snarare en generell ängslan att inte vara tillräckligt main stream. Det förestavas vad man ska tycka och en del tävlar om vilken som tycker bäst, dvs mest rätt. Vem har monopol på vad som är lögn och sanning?

Det var mitt lilla bidrag i den filosofiska tråden. Är ingen filosof så det är nog vad jag har att komma med.
Jag är inte heller någon filosof. Nej, jag menar inte att den stora massan är konspiratorisk, men jag tror den stora massan är lätt att få med sig när de stora drakarna drar igång sin propaganda. Det är inte lätt att värja sig från psykologisk krigsföring. Sociala medier har blivit en plats där manipulation satts i system. Man märker det genom att se hur normer förändras över tid. Det finns många lobbyister därute och många har enorma resurser. Det ska bli intressant att se hur det går i klimatkonferensen i Glasgow nu i december, efter att det släpptes en bok om att deltagarna är köpta av olje- och gasindustrin. Det är bra ett exempel på hur lögnen blir ett vapen om våra åsikter och värderingar.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är inte heller någon filosof. Nej, jag menar inte att den stora massan är konspiratorisk, men jag tror den stora massan är lätt att få med sig när de stora drakarna drar igång sin propaganda. Det är inte lätt att värja sig från psykologisk krigsföring. Sociala medier har blivit en plats där manipulation satts i system. Man märker det genom att se hur normer förändras över tid. Det finns många lobbyister därute och många har enorma resurser. Det ska bli intressant att se hur det går i klimatkonferensen i Glasgow nu i december, efter att det släpptes en bok om att deltagarna är köpta av olje- och gasindustrin. Det är bra ett exempel på hur lögnen blir ett vapen om våra åsikter och värderingar.
Utan att gå in specifikt på det ni diskuterar, så är psykologisk krigsföring, med PsyOpsförband en verklighet och väldigt svårt att urskilja om man inte har kunskapen. Delvis därför "Om krisen eller kriget kommer" broschyren skapades med det rysande citatet "Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska." - fienden kan och kommer att sprida falsk information om att motståndet ska upphöra. De kan säkerligen imitera en sändning från en statligt driven radiostation för att sprida falska meddelanden, tv-sändningar kan och kommer att kapas, och mycket mer.

Cyber- och psykologisk krigföring är bland det farligaste som finns, som folket inte verkar ha en blekaste aning om. Detta kanske låter lite dystert, men en kort utbildning om det här i samhällsämnena i skolan hade inte suttit fel.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Utan att gå in specifikt på det ni diskuterar, så är psykologisk krigsföring, med PsyOpsförband en verklighet och väldigt svårt att urskilja om man inte har kunskapen. Delvis därför "Om krisen eller kriget kommer" broschyren skapades med det rysande citatet "Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska." - fienden kan och kommer att sprida falsk information om att motståndet ska upphöra. De kan säkerligen imitera en sändning från en statligt driven radiostation för att sprida falska meddelanden, tv-sändningar kan och kommer att kapas, och mycket mer.

Cyber- och psykologisk krigföring är bland det farligaste som finns, som folket inte verkar ha en blekaste aning om. Detta kanske låter lite dystert, men en kort utbildning om det här i samhällsämnena i skolan hade inte suttit fel.
Det tog 6 år för goda grannar i forna Jugoslavien att bli dödsfiender.
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Det tog 6 år för goda grannar i forna Jugoslavien att bli dödsfiender.
Hur menar du 6år? Jugoslavien bestod av en sammanställning av folk som identifierar sig i olika folkslag, till stor del styrandes av vilken religion man hade. Sedan efter att Tito dog så poppade det upp partier som tog sitt folkslags namn och satte demokraterna efter. Exempelvis serbiska demokraterna. Sedan börja de alla sprida desinformation, det i kombination med stöd av Ryssland för vissa nationaliteter och dålig ekonomi. Skulle inte säga 6 år. Men kriget i FD YU är ett skolexempel hur man startar krig genom att sprida planterad information och lögner i media. Är mycket info om detta på nätet, helt ärligt vet nog inte folk ens varför de krigade.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur menar du 6år? Jugoslavien bestod av en sammanställning av folk som identifierar sig i olika folkslag, till stor del styrandes av vilken religion man hade. Sedan efter att Tito dog så poppade det upp partier som tog sitt folkslags namn och satte demokraterna efter. Exempelvis serbiska demokraterna. Sedan börja de alla sprida desinformation, det i kombination med stöd av Ryssland för vissa nationaliteter och dålig ekonomi. Skulle inte säga 6 år. Men kriget i FD YU är ett skolexempel hur man startar krig genom att sprida planterad information och lögner i media. Är mycket info om detta på nätet, helt ärligt vet nog inte folk ens varför de krigade.
Det stämmer nog bra det, att de inte själva förstod varför de krigade. När Tito försvann kom nationalistiska strömmingar upp tack vara propaganda både inifrån och utifrån som folket inte kunde värja sig emot för det skedde så sakta. Jag fick hela historien berättad av en fd polischef under en bilresa från Sverige till Sarajevo. Det skiljde säkert från område till område hur snabbt fiendeskapet utvecklades. Detta folket reagerade på liknande påverkan i Sverige snabbare än vi svenskar som inte är lika vana vid psykologisk krigsföring.
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Det stämmer nog bra det, att de inte själva förstod varför de krigade. När Tito försvann kom nationalistiska strömmingar upp tack vara propaganda både inifrån och utifrån som folket inte kunde värja sig emot för det skedde så sakta. Jag fick hela historien berättad av en fd polischef under en bilresa från Sverige till Sarajevo. Det skiljde säkert från område till område hur snabbt fiendeskapet utvecklades. Detta folket reagerade på liknande påverkan i Sverige snabbare än vi svenskar som inte är lika vana vid psykologisk krigsföring.
Tyvärr så utnyttjas ”Logik” och inte fakta oftast av nationalistiska partier. Vi ser det ganska tydligt världen runt och även i Sverige. Även religion är en sådan sak som ofta utnyttjas på samma sätt. Stalin insåg detta och utnyttjade det till sin fördel i politik, även om han själv hatade religion( var tom förbjudet att vara religiös)Ta debatten idag, ”vanliga” Svenssons inser inte att alla de tre stora religionerna är väldigt lika varandra rent generellt, kvinnosynen och allt. Det man från nationalistiskt håll är duktig att framhäva är egentligen kulturella skillnader hur man praktiserar saker. Men det är svårare att greppa och då blir det lättare att säga ”ja men så gör alla av x religionen”. Komplext med väldigt spännande.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tyvärr så utnyttjas ”Logik” och inte fakta oftast av nationalistiska partier. Vi ser det ganska tydligt världen runt och även i Sverige. Även religion är en sådan sak som ofta utnyttjas på samma sätt. Stalin insåg detta och utnyttjade det till sin fördel i politik, även om han själv hatade religion( var tom förbjudet att vara religiös)Ta debatten idag, ”vanliga” Svenssons inser inte att alla de tre stora religionerna är väldigt lika varandra rent generellt, kvinnosynen och allt. Det man från nationalistiskt håll är duktig att framhäva är egentligen kulturella skillnader hur man praktiserar saker. Men det är svårare att greppa och då blir det lättare att säga ”ja men så gör alla av x religionen”. Komplext med väldigt spännande.
Hej, jag vill att du ska veta att mitt tidigare svar till dig raderades av moderator med argumentet att inlägget var politiskt. Jag delar inte den uppfattningen men jag vill bara att du ska veta om det så du inte tror att jag bara slutade. Samtidigt är jag av den uppfattningen att allt vi gör, säger eller tänker är politik på ett eller annat sätt. Nu vet du varför samtalet tog slut.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För en tid sedan var jag på ett möte. Det mötet var ett avslut på en lång resa. Under den långa resan fram dit utvecklas jag och förändrades men i grunden, i mina värderingar och tankar var jag densamma. Människorna som kommit in under resans gång var däremot annorlunda. De var, som man säger, barn av sin tid. En text är bra så länge den saknar sakfel och är grammatiskt och stavningsmässigt korrekt. Att den djupa insikten och förståelsen, som var platsens grundval, saknades gjorde inget. När ledning satsade på att alla skulle vara lyckliga, utgick man från att lycka nås genom att stänga dörrarna till det riktigt sorgliga och till filosofiska frågeställningar som bara krånglar till känslan av den platta men ack så roliga känslan av lycka, i alla sin tomhet och meningslöshet. Nya led av narcissistiska drag så jaget blev så stort i både person och i organisation, att man inte längre såg eller kände med de man sa sig vilja hjälpa. Jaget handlade om att boosta sitt varumärke, att bättra på cv:n så det gällde att synas och vara gillad. I mina sista ord gav jag en bok, en bok om förundran. Andemeningen var att den som kan förundras måste göra sig själv mindre, kunna se sin egen litenhet i det stora. Den som inte tror att jorden snurrar runt jaget utan ser t ex sin litenhet inför konsten och naturen, kan känna lycka, riktig lycka. Den här artikeln går lite i samma spår. Det moderna samhället som tappat djupet på något sätt. Lite som Anna Axfors säger tror jag inte att man kan se och förundras om man gör sig stor som en boll. Är egot för stort får inget förundransvärt plats.

Rädslan för det dunkla utplånar konsten​

Samtidskulturen har inget utrymme för genier, skriver Anna Axfors.

Samtidskulturen har inget utrymme för genier, skriver Anna Axfors. Foto: TT Illustration: Staffan Löwstedt
KULTURDEBATT| I vår tid ska allt blottläggas i rättvisans och jämlikhetens namn. Är detta vägen mot ett fullständigt slätt kulturlandskap, utan utrymme för det tvetydiga?
under-strecket.svg



Idé- & kulturdebatt i SvD Kultur​

Det här är en idé- & kulturdebattsartikel publicerad av SvD:s kulturredaktion. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna. Om du har synpunkter eller vill delta i debatten kan du mejla [email protected]

Kontrollbehovet sprider sig som ett mögel i vår samtid: allt som är okänt, dolt i dimma, är per definition dåligt eller skumt. Men som den psykiskt sjuka Hebriana säger till sin syster i Lars Noréns pjäs med samma namn: ”Du ska inte vara rädd för att ta emot det du inte förstår. Du ska inte försöka använda din hjärna till allting. Det sitter en liten flicka där inne som inte får komma ut. Det är hon som är lyckan.” Det är en uppmaning som skulle kunna appliceras kollektivt, på oss allihop, och inte minst på kultursfären.

Enligt filosofen Jonna Bornemark lever vi i ett ratiofierat samhälle, där allt ska kunna mätas och världen är slutgiltigt förklarad. Den tysk-koreanska filosofen Byung-Chul Han kallar det för ett transparenssamhälle, där allt ska blottläggas i rättvisans och jämlikhetens namn - men egentligen bara för att tjäna det nyliberala systemet.

I transparenssamhället, som är vårt samhälle, har konsten inte särskilt hög status mer än som accessoar eller hjälpmedel i karriären. Greta Thurfjell skriver i DN att hon aldrig kommer skriva en roman, trots att hon är kulturjournalist. Det är nästan så att man höjer på ögonbrynen och tänker att det där är bara något hon säger, självklart kommer hon släppa en roman någon dag! Att vara författare är nämligen det som är mest högstatus av allt. Om det sedan är en receptbok med sommarens 30 godaste drinkar eller liknande som man ”skrivit” spelar mindre roll.

”Författarlivet kostar mer än det smakar” är rubriken på en krönika av Hugo Rehnberg i SvDs Perfect Guide, och ja så är det ju. För att jobba konstnärligt kan liknas vid att vara prostituerad, förutom att en prostituerad säkert tjänar pengar. Lika utlämnande är det i alla fall, och precis som det inte finns någon lycklig hora finns ingen lycklig poet, författare eller konstnär. Poet/författare/konstnär är man ändå, för att det är ett kall. Men ett sådant ord är främmande i transparenssamhället.

Att konsten i sig själv inte spelar roll längre märks i vissas hållning till kritiken. I podden ”Kulturbarnen” menar författaren och kritikern Ida Therén, apropå debatten om ”nyelakhet” inom litteraturkritiken, att recensenter borde vara snälla och tänka på att den vars bok de anmäler gjort så gott den kan. Inte minst för att de kan komma att träffa varandra på ett mingel sedan. Den här litteraturhållningen tycker jag låter som en komplett mardröm, men jag förstår att det är transparenssamhällets dröm.

Inom en snar framtid kommer antagligen Nobelpristagaren utses i en demokratisk process där alla landets bibliotekarier ska få sitt att säga till om, så att priset går till Maj-Gull Axelsson

I DN skriver författaren Gunnar Ardelius många, till synes oskyldiga, tecken om att det är tufft att få kritik. Först förstår jag inte varför denna ”sårbara” text skrämmer mig, sedan inser jag att den lägger upp relationen mellan författare och kritiker till förhandling, som om det kanske ändå gått lite för långt? När sanningen är att författare borde vara glada om en bra kritiker tar fram sågen. Det betyder ju att de tar deras verk på allvar.

Men transparenssamhället vill ha ett fullständigt slätt landskap, där jämlikhet betyder att ingen får sägas vara bättre på något än någon annan. För transparenssamhället hatar orättvisor, i alla fall skenbart, och inom en snar framtid kommer antagligen Nobelpristagaren utses i en demokratisk process där alla landets bibliotekarier ska få sitt att säga till om, så att priset går till Maj-Gull Axelsson trots att det inte finns någon logik i det överhuvudtaget.

”Transparensens nödvändighet misstänker allt som inte underställer sig synligheten. Däri ligger dess våld” skriver Byung-Chul Han. Transparenssamhället, eller mätbarhetssamhället med Bornemarks ord, älskar information, eftersom information blottlägger. Så när till exempel Katarina Frostenson släpper en ny bok försöker både kritiker och läsare tolka den som information och förstå vad som är ”sant” och inte. Som om en riktig författare skulle jobba med sanning på det sättet.

Rädslan för det säregna skapar ett förakt för det som kallas genikulten.

Inte bara den verkligt bra skönlitteraturen utan också humorn är missförstådd. Eftersom allt måste vara synligt, eftersom allt måste gå att förstå, så måste allt också tolkas bokstavligt. Det är därför kultursidorna går bananas när Linda Skugge skriver att Kristina Sandströms nya cancerbok är kass och istället börjar prata om sin vibrator, och Twitters duktiga journalister storknar när Jonatan Unge recenserar en bok han inte läst, för texterna skymmer ju verken! Men gör de verkligen det? Både Skugge och Unge förmedlar sin förståelse av världen med humoristisk träffsäker skärpa, och i ett sunt samhälle skulle det respekteras.

Rädslan för det säregna skapar ett förakt för det som kallas genikulten. Folk tror gladeligen på stjärntecken och energier från stenar, men att en del människor står i närmare förbindelse med konstnärlig intuition och att denna förmåga är medfödd och bör vördas, kallas för elitism. I sport får man av någon oklar anledning fortfarande tävla, trots att det är orättvist att en del vinner och andra inte.

Trots, eller kanske på grund av, förnekandet av genier och den äkta konsten så vill alla skriva en bok, vilket visar på föraktet inför skönlitteraturen och hur lätt man tar på den.

Egentligen är det märkligt att detta medelmåttighetsideal kunnat ta plats i vår tid, där allt handlar om att maximera sig själv. Kanske är det just för att vi tvingas kämpa så hårt med oss själva som insats, eller rättare sagt en slipad och falsk variant av oss själva, en mätbar version av oss själva, som vi blir så ledsna när vi möter något som går bortom detta, något som är något mer.

I transparenssamhället förintar korrektheten humorn, porren erotiken, kontrollbehovet oförståelsen, övervakningen tilliten, effektiviteten djupet, och vad händer i ett sådant samhälle, förutom att konsten nedgraderas till karriärsmove? Enligt Byung Chul Han utvecklar människorna narcissism, utbrändhet och adhd. Även Bornemark ser ett tydligt samband mellan vår tids utbrändhetsepidemi och vurmen för rationalitet, eftersom utmattning inte bara uppstår på grund av hårt arbete utan också av meningslöshet. Lyckan uteblir såklart, precis som för Hebrianas syster som inte vågar ta emot det hon inte förstår.

Att lära sig leva i ovisshet är ett mikromotstånd som skulle kunna skapa en revolution, skriver Bornemark, och vi behöver en relation till det eviga för att vara levande. Det skulle inte behöva handla om det eviga i begreppets religiösa bemärkelse. För kulturvärlden skulle det räcka med en tro på att äkta konst fortfarande existerar.

Anna Axfors
Anna Axfors är författare, poet och skribent.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har ganska nyligen gått en kurs i filosofi och vetenskapsteori, så intresset för filosofi har blivit större.
Och har du kommit fram till svaret på frågan?
Jag är varken religiös eller ateist, men just denna fråga har jag faktiskt hittat svar på i Bibeln. 1 Kor 13:4-13
Med åldern har jag kommit till insikt med att meningen med livet är kärlek. Svaret rymmer mycket men är ändå så enkelt :)
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Vad är meningen med livet?
Jag ska inte ens låtsas om att jag har tänkt mycket på eller läst på om frågan men upplever frågan i sig som något trubbig eller ogenomtänkt. Med det menar jag att man även behöver reflektera över värde och till viss del även lycka/glädje. Personer är olika och olika saker bör ju ge olika personer mening eller glädje. Jag tror personligen inte att det finns någon mening med livet. Visst, har man barn så får ju livet en mening på så sätt att man har någon som är beroende av en men personer utan barn kan ju också känna att deras liv är meningsfullt. Nu har jag svamlat och hobbyfilosoferat men för att sammanfatta - jag tror inte det finns en mening med livet utan man får fylla sin tillvaro med det som gör en lycklig och är av värde för sig själv och sin omgivning.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Och har du kommit fram till svaret på frågan?
Jag är varken religiös eller ateist, men just denna fråga har jag faktiskt hittat svar på i Bibeln. 1 Kor 13:4-13
Med åldern har jag kommit till insikt med att meningen med livet är kärlek. Svaret rymmer mycket men är ändå så enkelt :)

Spot on! Det finns inget bättre än att ha någon att tycka om, helst en person men till nöds funkar det med en hund eller en katt också ... ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag läser just nu (sporadiskt och kapitelvis ska tilläggas) Roland Paulsens bok "Hur arbetet överlevde teknologin". Den lockar till en hel del filosofiska funderingar :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Spännande, har det resulterat i att du brottas med någon specifik frågeställning?
Japp. Kommer låta skumt nu, men vetenskapsteorin fick mig att tänka på risk och säkerhet, detta eftersom jag jobbar som byggkonstruktör, så en byggnads säkerhet och hållfasthet är mitt ansvar.

Och har du kommit fram till svaret på frågan?
Jag är varken religiös eller ateist, men just denna fråga har jag faktiskt hittat svar på i Bibeln. 1 Kor 13:4-13
Med åldern har jag kommit till insikt med att meningen med livet är kärlek. Svaret rymmer mycket men är ändå så enkelt :)
Följdfråga. Vad är kärlek?
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Svaret rymmer som sagt mycket, men att kärlek på olika vis är meningen och det som ger livet mening är jag fullständigt övertygad om :)
Jag tror att de flesta skulle hålla med om det, eller i alla fall något närliggande. Förutom 1800-talets pessimister då. Schopenhauer har väl sagt något i stil med att "Livet ska inte levas. Livet ska genomlidas."
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
På en lång bilresa jag nyligen gjort så lyssnade jag på Alan Watts - The Nature Of Consciousness del 1 och 2 och detta resonemang tilltalar mig väldigt mycket. Mycket logik i anföringen, inte ett gigantiskt ”leap of faith” för att ta sig igenom resonemanget. Men ett litet hopp måste nog ändå till!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
På en lång bilresa jag nyligen gjort så lyssnade jag på Alan Watts - The Nature Of Consciousness del 1 och 2 och detta resonemang tilltalar mig väldigt mycket. Mycket logik i anföringen, inte ett gigantiskt ”leap of faith” för att ta sig igenom resonemanget. Men ett litet hopp måste nog ändå till!
Fingervisning om vad det handlar om?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Samma gamla vanliga, universums ursprung i relation till gud. Sättet han bryter ner logiken på tilltalar mig. Han ställer de monoteistiska religionerna mot hinduism och buddism och även ateisten får sig en släng av sleven. Helt klart värt att lyssna på!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Sånt här ger mig hopp om ett internet som värnar om varje individs integritet. Hoppas det kan vända den negativa riktning som internet har tagit. Det här är väldigt stort och viktigt för alla människor på jorden. Skönt med rika företagare som också tänker större.

 
Senast ändrad:
Topp