• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Flytta till gbg. Vilka områden är okej?

@yepsson
Öka budgeten till 3-4 mille istället och köp boende där ni vill bo. För 2 mille kommer ni inte långt idag och det är bankerna i Göteborg medvetna om. Är ni två personer med hyfsad inkomst så hjälper banken er med det.

Räntan är ändå så låg idag och vill ni ha större boende i framtiden så kommer ni behöva värdeökningen till nästa boende. Bor ni i ett mindre attraktivt område så får ni såklart inte samma värdeökning.

Göteborg har likt Stockholm rätt så polariserat...
Och ungefär såhär ser det ut:

Inne i City:
Linnéstaden (Resturanger, pubbar, spårvagnar)
Lorensberg (Resturanger, Pubbar, Spårvagnar, Liseberg, Avenyn)
Vasastaden (Resturanger, Spårvagnar, Avenyn, Kyrka)
Haga (Vackra byggnader, små caféer och mycket Vänsterpartister)
Inom Vallgraven (Köpcenter, Kanal, Butiker, Turister, Spårvagnar, skulle personligen inte vilja bo här)

Precis utanför City: (Gång/cykelavstånd till city)
Majorna (Lite som Stockholms Södermalm om man gillar sånt....)
Landala (Precis ovanför Vasastaden, ligger nära Chalmers och Göteborgs Universitet)
Gårda (Ligger nära Lorensberg)
Johanneberg (Ligger på en kulle ovanför Lorensberg och Vasa)
Lunden: Nära köpcenter, nordstan osv inom vallgraven

Lite längre ifrån city (5-15 minuter med spårvagn eller buss)
Olskroken
Mölndal
Sävedalen
Partille
Torslanda
Västra Frölunda (Håll dig borta ifrån vissa delar av VF)

Områden du inte vill bo i: (Hög kriminalitet, skottlossningar och annan skit)
Biskopsgården
Bergsjön
Angered
Delar av Västra Frölunda
Delar av Tuve
Hjällbo

Givetvis har jag generaliserat lite i hela mitt inlägg..
Hoppas ingen tar åt sig! Men det år såhär jag ser Göteborg (Talar nog för de flesta)
Är du rädd för Hisingen eller? Du har ju exkluderat hela ön. Så farligt är det absolut inte här, visst, går man runt och är nojig och rädd så kan man väl dra till sig skumma typer, men det är ju precis likadant i city. Känner mig precis lika trygg här som jag gjorde när jag bodde i Vasa, kanske lite tryggare tom.

Backaplan har ju också massor av nya fräscha lägenheter och du har glömt Eriksberg som är Göteborgs Hammarby sjöstad. Det ligger också på Hisingen.

Bergsjön är inte heller bara kriminalitet. Det är lite uppdelat där, halva Bergsjön är lugnt som vattnet på en sjö (södra tror jag det är), medans andra halvan(norra) är fullt av bus.

Säker till 100% kan man ju aldrig vara men jämför värdeutvecklingen som varit i Haga, Linné, Vasastan med värdeutvecklingen i Gamlestan, Backa, bortre delarna av Majorna mm så...

Behöver man i framtiden få loss mycket cash till ett hus eller fylikt så ör det ju smartast att köpa ett dyrare boende centralt idag.

Är du rädd för Hisingen eller? Du har ju exkluderat hela ön. Så farligt är det absolut inte här, visst, går man runt och är nojig och rädd så kan man väl dra till sig skumma typer, men det är ju precis likadant i city. Känner mig precis lika trygg här som jag gjorde när jag bodde i Vasa, kanske lite tryggare tom.

Backaplan har ju också massor av nya fräscha lägenheter och du har glömt Eriksberg som är Göteborgs Hammarby sjöstad. Det ligger också på Hisingen.

Bergsjön är inte heller bara kriminalitet. Det är lite uppdelat där, halva Bergsjön är lugnt som vattnet på en sjö (södra tror jag det är), medans andra halvan(norra) är fullt av bus.
Instämmer, är uppväxt på Hisingen (Backa).

Senast ändrad:
@yepsson
Öka budgeten till 3-4 mille istället och köp boende där ni vill bo. För 2 mille kommer ni inte långt idag och det är bankerna i Göteborg medvetna om. Är ni två personer med hyfsad inkomst så hjälper banken er med det.

Räntan är ändå så låg idag och vill ni ha större boende i framtiden så kommer ni behöva värdeökningen till nästa boende. Bor ni i ett mindre attraktivt område så får ni såklart inte samma värdeökning.

Det som blir problemet..
Båda ska plugga heltid nösta år. Inkomst 9400 * 2 ca..

Vilka gator/områden är bra på hisinge sidan? Kan självklart bo där också.

@yepsson

Så du har inte tagit ränteutgifter i din kalky? :) häng dig inte upp på låg ränta....
4mille och 4%.... ja det blir en hel del på ett år ;) kanske såpass mkt att den äter upp värdeökningen :)

Tror att TS skrev att de ska plugga....så svårt vilken bank vill bevilja 2mille till en student :)

Så du har inte tagit ränteutgifter i din kalky? :) häng dig inte upp på låg ränta....
4mille och 4%.... ja det blir en hel del på ett år ;) kanske såpass mkt att den äter upp värdeökningen :)

Tror att TS skrev att de ska plugga....så svårt vilken bank vill bevilja 2mille till en student :)
Hänger inte med här. Vi har 1,3% på våra lån och 1/3 av det får man ju dessutom tillbaka.

Vilka gator/områden är bra på hisinge sidan? Kan självklart bo där också.
Det bor ungefär dubbelt så många på Hisingen som i Borås. Hisingen är stort! Kolla på specifika objekt och fråga utifrån det istället annars blir det svårt att ge bra svar.

Säker till 100% kan man ju aldrig vara men jämför värdeutvecklingen som varit i Haga, Linné, Vasastan med värdeutvecklingen i Gamlestan, Backa, bortre delarna av Majorna mm så...

Behöver man i framtiden få loss mycket cash till ett hus eller fylikt så ör det ju smartast att köpa ett dyrare boende centralt idag.
Vad jag vet har det hänt mest i sthlms förorter tex, tog för givet att det var samma i gbg där det inte är pangpang varje kväll.

Vad jag vet har det hänt mest i sthlms förorter tex, tog för givet att det var samma i gbg där det inte är pangpang varje kväll.
Jag är ju inte mäklare direkt men jag hsr svårt att tro att en 3a i Billdal gått upp 30% senaste året vilket vår lägenhet i Haga gjorde.

image.png

Och ingen tror på uppgång de närmsta 3 åren.

Jag tror inte heller det.. men banker räknar väl fortfarande på att du ska klara av 7%
Ja, det gör de flesta seriösa banker.
Men oavsett låneinstitut kan man ju fundera över rimligheten i att som student belåna sig för "3-4 Miljoner" för att få möjlighet till "större värdeökning"...
Hävstång kallas det och är förknippat med risk.
Inte konstigt att priserna skenar i ankdammen när gemene man inte begriper att räntor kan förändras och att lån är... lån...

Ja, det gör de flesta seriösa banker.
Men oavsett låneinstitut kan man ju fundera över rimligheten i att som student belåna sig för "3-4 Miljoner" för att få möjlighet till "större värdeökning"...
Hävstång kallas det och är förknippat med risk.
Inte konstigt att priserna skenar i ankdammen när gemene man inte begriper att räntor kan förändras och att lån är... lån...

Kloka ord. Personligen tycker jag att man ska låna max 1 000 000 kr per skalle och trycka in 50 % kontant. Jag lever inte exakt som jag lär men amorterar som fan och är snart där.

Fast du har fel.
Källa: http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/här-är-stadsdelen-där-bopriserna-ökar-mest-i-hela-göteborg-1.196540

Bergsjön, Angered och Backa ligger i topp om man räknar procentuell utveckling (vilket man bör).

Är inte paradiset över TS prisklass? Jag vet bara vad villorna kostar där... Inte ovanligt att husen kostar från 6 miljoner och uppåt?

Ska erkänna nu att jag inte läste trådstarten så värst noga, hehe. Men som svar på din fråga så är det rätt blandade prisklasser. Nu senaste tiden med bostadsbubbla och allt vad det heter är det ju snarare säljarnas marknad, men skulle säga att villorna ligger mellan 2.5 (i bästa fall) upp emot 10. Området har gott rykte och består nästan uteslutande av trevliga villor, men alla är inte snordyra för det :) Bra område, helt enkelt.

Det var som fan men jag hävdar ändå att det är bättre att köpa en lägenhet i ett attraktivt område, Bergsjön är inte ett sådant område.
Jag skulle inte heller köpa lägenhet för att bo i där men attraktivt område är individuellt, uppenbarligen tycker många att det är attraktivt.. Troligtvis till stor del tack vare de förhållandevis låga priserna.

Med det sagt så bjuder jag på en bild från kvällens promenad i Lunden där jag själv bor och trivs!
image.jpeg

Jag skulle inte heller köpa lägenhet för att bo i där men attraktivt område är individuellt, uppenbarligen tycker många att det är attraktivt.. Troligtvis till stor del tack vare de förhållandevis låga priserna.

Med det sagt så bjuder jag på en bild från kvällens promenad i Lunden där jag själv bor och trivs!
image.jpeg
Där har jag stått MÅNGA gånger, jobbade på Karlagatan under några år och gick alltid upp dit under lunchrasten. :)
Alla jag känner som bor i Lunden stortrivs, personligen blev jag aldrig kompis med området.

Får jag fråga om ni har ett lånelöfte eller köper ni kontant? Vet att vi inte inte räknar CSN som en stadig inkomst.
Menar bara att det är bra att ha löst den biten innan man börjar buda.
Det är ganska många som skriver på kontrakt utan att ha löst finansieringen.
Respekterar självklart om du inte vill diskutera eran ekonomi öppet:)
Nu har jag inga lån längre men när jag hade så var det ganska förmånlig ränta. Inte många punkter över 0..

Tillbaka
Topp