• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flytta till gbg. Vilka områden är okej?

The lord

Audemars
Bodde på scandic Mölndal några gånger. Varje morgon brukar jag promenera över en bro och upp mot högre höjder. Ganska bra med höjdskillnader. Iaf där "uppe" var väldigt mysigt och gemytligt. Vill minnas där fanns en fors med man kunde stå och titta på. Dit hade jag flyttat!
Kan det varit så att du gick över Mölndals Bro och beroende på hur långt du gått hamnat mot Pixbo och Rådasjön?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag hoppas på det.lät bra :D du kan inte försöka lokalisera via google maps om du utgår ifrån hotellet?
Absolut, till höger ser du bron. Över den och en bit in längs kvarnbygatan, ännu mer till höger kommer forsen. Ser nu att det är en sjö hyfsat nära. Blir nog dyrt.
image.png
 

The lord

Audemars
Vet för lite för att uttala mig om det, men om jag var tvungen att flytta åt det hållet av någon anledning skulle jag inte vägra för att jag hört dåliga saker om det området. Var tillsamman med en tjej som bodde i Pixbo men det var 22 år sedan, därför visste jag vart det var :cool:
 

Macklin

Cartier
Partille - paradiset

Något att bo i?

Utan att ha någon större erfarenhet så skulle jag säga att hela Partille verkar okej att bo i. Har inte fått uppfattningen att det är särskilt stökigt eller brottsdrabbat där, tvärtom.

Är en egen kommun och har lägre skatt än Göteborg, 31,4 kontra 32,6. Tyvärr blir kollektivtrafiken dyrare utanför kommungränsen, dels för att Göteborgs kommun subventionerar månadskort som bara gäller inom Göteborg. De kostar 600kr medan Göteborg+ (som gäller i stan och de närmsta kranskommunerna) går på 1055kr.
Bra kommunikationer med både pendeltåg och bussar till Göteborgs centrum. Ett tips är väl att ladda ner västtrafiks app och kolla restider till och från skolorna ni kommer gå. Bil kommer nog inte kännas vettigt som student, särskilt inte med biltullarna.

Köpcentret Allum ligger delvis på en bro över E20. Jag har inte varit där på många år men som jag minns det var det som vilken annan galleria som helst, detta kan dock ha förändrats.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Utan att ha någon större erfarenhet så skulle jag säga att hela Partille verkar okej att bo i. Har inte fått uppfattningen att det är särskilt stökigt eller brottsdrabbat där, tvärtom.

Är en egen kommun och har lägre skatt än Göteborg, 31,4 kontra 32,6. Tyvärr blir kollektivtrafiken dyrare utanför kommungränsen, dels för att Göteborgs kommun subventionerar månadskort som bara gäller inom Göteborg. De kostar 600kr medan Göteborg+ (som gäller i stan och de närmsta kranskommunerna) går på 1055kr.
Bra kommunikationer med både pendeltåg och bussar till Göteborgs centrum. Ett tips är väl att ladda ner västtrafiks app och kolla restider till och från skolorna ni kommer gå. Bil kommer nog inte kännas vettigt som student, särskilt inte med biltullarna.

Köpcentret Allum ligger delvis på en bro över E20. Jag har inte varit där på många år men som jag minns det var det som vilken annan galleria som helst, detta kan dock ha förändrats.

Tack för svar :) gav mkt.
 
Utan att ha någon större erfarenhet så skulle jag säga att hela Partille verkar okej att bo i. Har inte fått uppfattningen att det är särskilt stökigt eller brottsdrabbat där, tvärtom.

Är en egen kommun och har lägre skatt än Göteborg, 31,4 kontra 32,6. Tyvärr blir kollektivtrafiken dyrare utanför kommungränsen, dels för att Göteborgs kommun subventionerar månadskort som bara gäller inom Göteborg. De kostar 600kr medan Göteborg+ (som gäller i stan och de närmsta kranskommunerna) går på 1055kr.
Bra kommunikationer med både pendeltåg och bussar till Göteborgs centrum. Ett tips är väl att ladda ner västtrafiks app och kolla restider till och från skolorna ni kommer gå. Bil kommer nog inte kännas vettigt som student, särskilt inte med biltullarna.

Köpcentret Allum ligger delvis på en bro över E20. Jag har inte varit där på många år men som jag minns det var det som vilken annan galleria som helst, detta kan dock ha förändrats.

Kan styrka detta inlägget.
Jag har aldrig bott i Partille själv. Men jag kör förbi där varje dag när jag åker till Lerum (Lerum är f.ö en annan mycket trevlig ort utanför Göteborg, men det är lite längre avstånd... 15 minuter med bil/tåg ungefär... Men samtidigt mycket fin natur, stora sjöar & populära badstränger... Fördelen är att du kan få en riktigt, riktigt fin lägenhet för pengarna du vill lägga i Lerum.

Men Partille är också en trevlig kommun... Låg kriminalitet och nära till GBG.
Partille har ju dessutom sitt eget köpcenter (Allum) som tidigare nämnts.. Så bor man i Partille så åker man nog sällan till GBG för att handla...
Dom har mer eller mindre alla dam/tjejbutiker i Allum.. Samt ett dussintal herrbutiker (MQ,JC,Carlings,Åhlens, m.fl) samt ett par butiker med klassiska herrkläder (Skjortor, Chinos, Kavajer, Herrskor osv)

Nu ligger det ingen lägenhet i området i Lerum jag pratade om.. Men för under 2mjkr får du en tvåa med bara några år på nacken...
Lite bilder ifrån området heter (Halssmycke)












Området ligger här:

 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Kan styrka detta inlägget.
Jag har aldrig bott i Partille själv. Men jag kör förbi där varje dag när jag åker till Lerum (Lerum är f.ö en annan mycket trevlig ort utanför Göteborg, men det är lite längre avstånd... 15 minuter med bil/tåg ungefär... Men samtidigt mycket fin natur, stora sjöar & populära badstränger... Fördelen är att du kan få en riktigt, riktigt fin lägenhet för pengarna du vill lägga i Lerum.

Men Partille är också en trevlig kommun... Låg kriminalitet och nära till GBG.
Partille har ju dessutom sitt eget köpcenter (Allum) som tidigare nämnts.. Så bor man i Partille så åker man nog sällan till GBG för att handla...
Dom har mer eller mindre alla dam/tjejbutiker i Allum.. Samt ett dussintal herrbutiker (MQ,JC,Carlings,Åhlens, m.fl) samt ett par butiker med klassiska herrkläder (Skjortor, Chinos, Kavajer, Herrskor osv)

Nu ligger det ingen lägenhet i området i Lerum jag pratade om.. Men för under 2mjkr får du en tvåa med bara några år på nacken...
Lite bilder ifrån området heter (Halssmycke)












Området ligger här:


Det där såg mycket fint ut.. Bara 15min ifrån gbg centrum?

Lägenheterna du skicka bild på. Till salu? Så mkt trevligt ut
 

Gurgel

Cartier
Kan också rekomendera Lerum. Min uppfattning är att det är en bra kommun att flytta till när man tröttnat på storstadslivet, det är verkligen en liten by. Men Lerum har högst genomsnittsinkomst (orkar inte leta upp källan, läste väl på expressen eller så) av kommunerna i västra götalands län.
Kungsbacka är bra, finare men dyrare.
Grejen är att det visserligen går fort att ta sig till stan men du måste först ta dig till pendelstationen, bussar etc i kranskommunerna går ju inte alls lika frekvent som i stan varför cykel kan vara att föredra (till pendelstationen då).
 

Jonaz

Rolex
Bodde på scandic Mölndal några gånger. Varje morgon brukar jag promenera över en bro och upp mot högre höjder. Ganska bra med höjdskillnader. Iaf där "uppe" var väldigt mysigt och gemytligt. Vill minnas där fanns en fors med man kunde stå och titta på. Dit hade jag flyttat!

"Mölndals kråka" kallas den backen... Väldigt trevligt...
 
Det där såg mycket fint ut.. Bara 15min ifrån gbg centrum?

Lägenheterna du skicka bild på. Till salu? Så mkt trevligt ut

Yes 15 - 20 minuter med bil och 15 minuter med tåg ungefär.
Köper vid 07-08 och 16-17 som det redan skrivits.
Det är ofta ute lägenheter i det området (Exakt som den på bilden)
För tre miljoner får man en 4a på runt 100kvm där... Så får 2 miljoner får du fortfarande en riktigt schysst lägenhet...
Men det är ingen storstadskänsla i Lerum som sagt.

Angående Lerum ekonomi så är det som det nämndes tidigare... Mycket företagare och förmögna människor som är bosatta i kommunen.
En naturnära trygg uppväxt för deras barn, och flera trevliga skolor och gymnasium... Men det är inte nyrikt som vissa andra förorter runt om Göteborg är..
Med andra ord är inte Lerum rätt ort om du vill se Italienska supersportbilar på somrarna ;) mer pengar som gått i generationer i Lerum om man nu kan beskriva det så.
 

Chattras

Cartier
@Chattras har väl lite känsla för Partille?
Det stämmer bra det :). Du har koll du.

De flesta delarna av Partille är lugna och städade. Sedan finns det område man skall försöka undvika som t.ex. Oluf Nilssons Torg.
Väldigt snabbt och enkelt att ta sig in till Göteborg. Gott om grönområden. Jag bor själv i Sävedalen och här är det väldigt lugnt och stilla med mestadels barnfamiljer och 50+ par med utflyttade barn. Vet att det finns en del lägenheter här också men annars är det mest villor.
 

Jolly

Cartier
Det stämmer bra det :). Du har koll du.

De flesta delarna av Partille är lugna och städade. Sedan finns det område man skall försöka undvika som t.ex. Oluf Nilssons Torg.
Väldigt snabbt och enkelt att ta sig in till Göteborg. Gott om grönområden. Jag bor själv i Sävedalen och här är det väldigt lugnt och stilla med mestadels barnfamiljer och 50+ par med utflyttade barn. Vet att det finns en del lägenheter här också men annars är det mest villor.
Kan gå i god för Sävedalen. Kammat folk och du får ett 'house on da hillz' på köpet :D
 

Sputniq

Panerai
Partille - paradiset

Något att bo i?

Jag är uppvuxen i just Paradiset i Partille, utflyttad sedan bara något år :)
Jag har enbart bra saker att säga om det området. Lugnt, fridfullt, naturen är precis inpå knuten med fina löparspår (som få använder, det är perfekt!). Området är välskött och det råder en god grannsämja, i alla fall på min gata. Tvivlar att det skulle vara annorlunda någon annanstans i området. Gångavstånd till både skolor och affärer (köpcentrumet Allum). Från min dörr är jag inne i centrala Göteborg på mindre än 20 minuter om man tar tåget. Perfekt område för barnfamiljer, men även jag som dryga 20-åring har inget att klaga på.

Kan säga att du verkligen inte kommer att bli besviken om du väljer Paradiset! Har du mer frågor är det bara att PM:a :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Jag är uppvuxen i just Paradiset i Partille, utflyttad sedan bara något år :)
Jag har enbart bra saker att säga om det området. Lugnt, fridfullt, naturen är precis inpå knuten med fina löparspår (som få använder, det är perfekt!). Området är välskött och det råder en god grannsämja, i alla fall på min gata. Tvivlar att det skulle vara annorlunda någon annanstans i området. Gångavstånd till både skolor och affärer (köpcentrumet Allum). Från min dörr är jag inne i centrala Göteborg på mindre än 20 minuter om man tar tåget. Perfekt område för barnfamiljer, men även jag som dryga 20-åring har inget att klaga på.

Kan säga att du verkligen inte kommer att bli besviken om du väljer Paradiset! Har du mer frågor är det bara att PM:a :)


Tackar.

Det kanske jag gör.

Mvh
 
Jag är uppvuxen i just Paradiset i Partille, utflyttad sedan bara något år :)
Jag har enbart bra saker att säga om det området. Lugnt, fridfullt, naturen är precis inpå knuten med fina löparspår (som få använder, det är perfekt!). Området är välskött och det råder en god grannsämja, i alla fall på min gata. Tvivlar att det skulle vara annorlunda någon annanstans i området. Gångavstånd till både skolor och affärer (köpcentrumet Allum). Från min dörr är jag inne i centrala Göteborg på mindre än 20 minuter om man tar tåget. Perfekt område för barnfamiljer, men även jag som dryga 20-åring har inget att klaga på.

Kan säga att du verkligen inte kommer att bli besviken om du väljer Paradiset! Har du mer frågor är det bara att PM:a :)

Är inte paradiset över TS prisklass? Jag vet bara vad villorna kostar där... Inte ovanligt att husen kostar från 6 miljoner och uppåt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Områden du inte vill bo i: (Hög kriminalitet, skottlossningar och annan skit)
Biskopsgården
Bergsjön
Angered
Delar av Västra Frölunda
Delar av Tuve
Hjällbo


Givetvis har jag generaliserat lite i hela mitt inlägg..
Hoppas ingen tar åt sig! Men det år såhär jag ser Göteborg (Talar nog för de flesta)
Du överdriver rätt kraftigt.
 
  • Like
Reactions: Oli

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet för lite för att uttala mig om det, men om jag var tvungen att flytta åt det hållet av någon anledning skulle jag inte vägra för att jag hört dåliga saker om det området. Var tillsamman med en tjej som bodde i Pixbo men det var 22 år sedan, därför visste jag vart det var :cool:
Jag har också haft en tjej i Pixbo. :)
 
Topp