• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fråga; Tålig klocka

En aningen lyxigare klocka som verkligen testats och och klarat tuffa förhållanden är Omegas alternativ till Rolex Explorer - Aqua Terran; http://www.watchprosite.com/page-wf...t--omega-aqua-terra-in-the-desert-field-test/
image.jpeg

Jag har samma ref (den äldre varianten av AT) 39,2mm stor. Den har följt med på alpina randonnéturer och bergsbestigningar och klarat det fint!
image.jpeg
image.jpg

Förresten, Certina DS som det diskuterades om skall vara lite tåligare. DS som i "Doubble Secutity". Saxat;
DS came up already in 1959 and meant a) shock protection and b) a rubber ring to fix the movement, more flexible than any plastic or metal movement spacer. Innovative in 1959 though. Certina (certus, roman for secure) watches withstood a lot of challenges: in the wheel of a rallye car, in an icehockey puck, 6-meter drop. The DS was accompanied by extra thick crystals and screwed backs and a wr of 100m. All that symbolized by the turtle.
http://forums.watchuseek.com/f2/doe...56.html#/forumsite/20758/topics/856656?page=1
Farsans DS etta från -63 som jag låtit serva och snygga till (nytt glas och dykring, dock inte orginalring).
image.jpeg

Senast ändrad:
Har använt min Certina DS Action varje dag i snart ett år på jobbet som elektriker,kör slagborr/borrhammare flera gånger i veckan och den får ständigt utsättas för diverse stötar och slag! funkar kanon :) mycket klocka för pengarna!

img_1594-jpg.206704

Var hos klockdoktorn idag. Mr Helson klarade testet. Fullt ös på jobbet imorgon. Får med jämna mellanrum höra från arbetskamraterna: hur kan du jobba med en sån dyr klocka? Jag brukar svara: vågar man inte använda klockan så har man förmodligen köpt för dyr klocka.
DSC_0507.JPG

Många bra inlägg nu.. Och vad ska man säga? -det går ju inte att säga emot.. -Aqua Terran är piss-snygg och Certinan verkar vara en riktig arbetshäst även ifall det kanske inte är "the sexiest watch alive"..

Vad säger ni, finns det någon klocka som sticker ut när det gäller att vara stötsäker och extra tålig?
Tänkte dessutom avgränsa det hela till att bara handla om automatiska klockor i prisspannet upp till max 30k. Diverse plastmonster och trehundratusenkronors-dinkor går alltså bort (även om ni gärna får fylla ut tråden med "kul-att-veta" även gällande såna).
Man har ju hört att Certinas DS-klockor ska vara extra tåliga men stämmer det? Och finns det kanske andra som också är värda att nämnas? Är skillnaderna stora eller är en "automat alltid en automat"?

Så kom igen nu; -vilken automatare tål att vara puck i en NHL-match eller boll i en baseball-match? :p
Fortis har jag jävligt bra erfarenhet av.

Tillbaka
Topp