• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En sak är säker. Sätter jag ett pris jag tycker passar på min klocka, och någon pingar mig i denna tråd så skulle jag ge fan i att svara helt enkelt. Min klocka, och jag sätter vilket pris jag vill. Vill någon köpa den så är det bra, annars lär jag märka det och får justera priset. Jag skulle inte ge mig in i en diskussion rörande ett pris jag satt på en vara som är min.

Skambud är lika illa som ocker så det leder inte till något bra för någon. Kommer det ett skambud till mig utgår jag ifrån att syftet är att vara otrevlig. Ge ett bud som är shyst för båda parter.

Ja men nu menar jag inte ordagrant, men sen har olika personer syn på vad skambud är. Vem har ansvared då för vad som är det eller inte.

Ja men nu menar jag inte ordagrant, men sen har olika personer syn på vad skambud är. Vem har ansvared då för vad som är det eller inte.
Som jag ser på det är ett skambud ett försök att erbjuda ett underpris med tanken att betala mindre än värdet. Någon kan ha goda argument för att ge ett lägre bud och ha relevanta argument för det. Då är det ett lågt bud men inget skambud. Det har med finess, respekt och kunskap att göra vad som är skillnaden. Ett lägre relevant bud med finess, respekt och kunskap är aldrig lika lågt som ett skambud, om inte det begärda priset är skamligt förstås.

En sak är säker. Sätter jag ett pris jag tycker passar på min klocka, och någon pingar mig i denna tråd så skulle jag ge fan i att svara helt enkelt. Min klocka, och jag sätter vilket pris jag vill. Vill någon köpa den så är det bra, annars lär jag märka det och får justera priset. Jag skulle inte ge mig in i en diskussion rörande ett pris jag satt på en vara som är min.
Men alla stackare som blir lurade då? Det måste vara tusentals som står på bar backe med tanke på frenesin i vissa trådar.

Men alla stackare som blir lurade då? Det måste vara tusentals som står på bar backe med tanke på frenesin i vissa trådar.

Ja precis ;) . Men för att vara seriös, om en kille köper min klocka till ett pris som jag har satt så är han förhoppningsvis OK med priset. Annars skulle han ju inte köpa klockan.

Ja precis ;) . Men för att vara seriös, om en kille köper min klocka till ett pris som jag har satt så är han förhoppningsvis OK med priset. Annars skulle han ju inte köpa klockan.
Tänk dig att du är färsking i klockvärlden. Ny på ks och hittar en klocka på köp/sälj. Som helt ny kanske man inte gjort bästa efterforskningen Osv. Man litar på att på ett seriöst klockforum så är det ingen som vill sko sig på någons okunskap. Ändå så är det någon stolle som ligger orimligt högt. Om det hade varit du som kanske fått betala 5-10k mer än vad som egentligen är rimligt, hur kul hade det varit?

Visst man kan hävda att köparen borde gjort sin hemläxa. Dock anser jag att på ett seriöst forum ska inga medlemmar försöka ta ett orimligt pris och hoppas någon med lägre kunskap om prisbilden nappar och köper.
Det är min åsikt :)

Tänk dig att du är färsking i klockvärlden. Ny på ks och hittar en klocka på köp/sälj. Som helt ny kanske man inte gjort bästa efterforskningen Osv. Man litar på att på ett seriöst klockforum så är det ingen som vill sko sig på någons okunskap. Ändå så är det någon stolle som ligger orimligt högt. Om det hade varit du som kanske fått betala 5-10k mer än vad som egentligen är rimligt, hur kul hade det varit?

Visst man kan hävda att köparen borde gjort sin hemläxa. Dock anser jag att på ett seriöst forum ska inga medlemmar försöka ta ett orimligt pris och hoppas någon med lägre kunskap om prisbilden nappar och köper.
Det är min åsikt :)

Det är vuxna människor vi talar om och detta måste landa under eget ansvar. Kollar man inte olika priser och säljare före man bestämmer sig så får man stå för det själv. Det funkar inte att en grupp människor ska bestämma vad andra ska betalt för sina saker, det är helt orimligt.

Det är vuxna människor vi talar om och detta måste landa under eget ansvar. Kollar man inte olika priser och säljare före man bestämmer sig så får man stå för det själv. Det funkar inte att en grupp människor ska bestämma vad andra ska betalt för sina saker, det är helt orimligt.
Det finns folk som är helt ute och cyklar med priserna. Inget fel att de påpekas. Sedan behöver man inte ändra priset men det är ju en heads-up till ev. köpare att priset är lite galet.

Det är väl ingen som bestämmer vad en säljare på KS ska sätta för pris på sin klocka?

Det var ett konstigt inlägg. Så vill man sätta ett valfritt pris så ska man annonsera på blocket? Ska det finnas ett regelverk då hur mycket under och över chrono24 priserna man får gå med om man ska annonsera här tänkte du?

Det var ett förslag i all välmening med glimten i ögat. Jag tror att du läser in lite för mycket i mitt svar baserat på dina egna åsikter.

Har egentligen ingen större lust att ge mig in i diskussionen mer än så då jag tycker att nivån är hyfsat låg. Men jag kan väl säga så mycket som att det självklart är och skall vara fri prissättning. Men jag dryftar mig också till att påstå att den absoluta majoriteten på forumet anser att rimliga priser är en bra och sjysst melodi och att ockerpriser inte hör hemma här. Det är de förutsättningar man har att förhålla sig till när man annonserar oavsett vad ens egna åsikter om prissättning är. Så om man exempelvis har en klocka som har ett värde på ca 20´om man går efter avslutade försäljningar på KS, auktionshus, eBay m.m. och lägger ut den här för 35´så har man så att säga krattat sin egen manege för en skitstorm, och en befogad sådan enligt mitt sätt att se på det, fri prissättning till trots.

Det är ingen som bestämmer priserna här, men man måste få tillfälle att fundera över hur man tänker om man både anser sig ha ett berättigande att tillhöra ett entusiastforum där vi ska hjälpa varandra i vårt intresse och samtidigt anse sig ha rätten att blåsa okunniga på pengar. Det går inte ihop logiskt. Argumenten haltar. Bara för att två människor anses vuxna säger det inte att de är jämbördiga. På ett klockforum ska ska en nybörjare kunna känna sig säker från människor som anser sig ha rätten att leva på den andres okunskap. Bättre kan vi.

Det är nog tyvärr bara att acceptera att KS
kommer att få en helt annan mentalitet ju mer det växer. Inte alla men många letar sig hit enbart för att köpa och sälja och skiter totalt i resten av trådarna och dess innehåll.
Tråkig tanke om ett entusiastforum med alla dess fördelar och kunskap till slut bara blir ett forum för försäljning. Det får vi verkligen inte hoppas.

kommer att få en helt annan mentalitet ju mer det växer. Inte alla men många letar sig hit enbart för att köpa och sälja och skiter totalt i resten av trådarna och dess innehåll.
Tråkig tanke om ett entusiastforum med alla dess fördelar och kunskap till slut bara blir ett forum för försäljning. Det får vi verkligen inte hoppas.
Det skulle man enkelt kunna åtgärda om man hade en hög limit (tex 500) på antal inlägg innan man får tillgång till köp/sälj.

Senast ändrad:
Jag tror det går att motverka om ocker ifrågasätts så parasiterna inte får arbeta i det tysta.

Man kan som säljare oxå lägga klockan rätt i pris... Man kan det... Jo.... Jag skulle vilja säga att i princip alla säljare vet vad klockan är värd och vilken prisbild som gäller. Visst, man kan ju lägga ut den ett antal tusen över det, men man kan oxå välja att lägga ut den rätt. Jag säljer hellre en klocka till rätt pris än tjänar på någons oförstånd.

Men är det så många som har räddats då? Känslan man får är att det talas om alla stackars nybörjare som gladeligen och utan en tanke på att kolla priser på andra ställen slänger iväg sina pengar, men finns dom? Jag tycker det är sjukt bra med anmärkningar på annonser som innehåller felaktigheter (ej komplett, ej originaldelar och dylikt) som en nybörjare inte skulle upptäcka. Men priser tycker jag faktiskt är självreglerande, som ScubaKing säger. Må vara att det kan vara någon/några tusenlappar man får lägga för mycket ibland (själv varit med om det när jag läste på dåligt). Men är det verkligen någon som missar större belopp med tanke på alla sätt man kan jämföra priser på idag? Går verkligen en nybörjare in här och köper en svindyr klocka på uppstuds utan research?

Senast ändrad:
Allmän fundering om annonser o prissättning. Många jämnför sina priser med tex C24. Detta är en ointressant jämförelse. Som att sälja bil på blocket o jämnföra sitt pris med en bilfirma.
Samma som att jämnföra med eBay. Begärda priser är ingen måttstock på ett pris. Sök på eBay o välj avslutade auktioner och titta på faktiska försäljningspris eller riktiga auktioner så ser man skillnaden.

Allmän fundering om annonser o prissättning. Många jämnför sina priser med tex C24. Detta är en ointressant jämförelse. Som att sälja bil på blocket o jämnföra sitt pris med en bilfirma.
Samma som att jämnföra med eBay. Begärda priser är ingen måttstock på ett pris. Sök på eBay o välj avslutade auktioner och titta på faktiska försäljningspris eller riktiga auktioner så ser man skillnaden.
Precis. Lägg även till tre månaders leveranstid och frakt på 1500 spänn.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp