• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tror att det ligger i ditt intresse @evki att inte skriva sånt trams som "jag kollar intresse". Skriv i stället att priset är fast om du inte vill ha bud eller annat prutande.
Jag själv läser inte vidare när det står "kollar intresse" i en annons, det får mig att tro att säljaren är alldeles för velig och kanske inte ens vill göra affär. Ingen idé för mig som köpare att ens börja fundera på köp då.

Jag tror att det ligger i ditt intresse @evki att inte skriva sånt trams som "jag kollar intresse". Skriv i stället att priset är fast om du inte vill ha bud eller annat prutande.
Jag själv läser inte vidare när det står "kollar intresse" i en annons, det får mig att tro att säljaren är alldeles för velig och kanske inte ens vill göra affär. Ingen idé för mig som köpare att ens börja fundera på köp då.

Tack för din åsikt. Jag håller inte med dig. Min inkorg här på forumet visar för mig att jag inte har ett problem med att verka velig.
En köpare ska först känna en ha-begär. Får jag den då kör jag bara. Jag skriver till säljaren även om det står OHPF för att ibland går affären inte igenom och då finns det chans. Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet med försäljning, men jag har flippat över 100 märkesklockor i mitt liv. Lite positiv erfarenhet har jag.

Sedan tror jag inte att någon skulle störa sig på "jag kollar intresse" meningen om det stod 25,000 kr som pris för min 115200.

Får jag säga en sak apropå denna tråden, bara min åsikt? Bryter någon mot reglerna eller finns det misstankar om foul play, då ska vi slå till och reda ut detta. Men varför ska man lägga sig i såna små detaljer som ni gör här? Även om jag ville bara kolla intresset och inte sälja mina klockor (vilket jag inte gör) - vad skulle ni göra då?? Jag bryter inte mot några regler gällande Köp&Sälj. Regler finns det att ge frihet under ansvar, inte göra att alla gör likadant. Annars borde det finnas en formulär att fylla i och inte skriva sin annons fritt.

Allt detta skrev jag med mycket respekt och uppskattning för KS och dess medlemmar.

Det finns ett pris, det finns "säljes" prefix. Det ska inte säljas om det finns inget intresse. Jag överväger en omfattande försäljning vilket innebär att jag vill sälja men inte justera priset oendligt tills de är sålda. Så att svara på din fråga, yes. Jag vill kolla intresse och sälja.

Tack för ditt intresse.

Ska du inte sälja om det inte finns intresse?

Ser inget konstigt i detta faktiskt. Se fetmarkerad text. Säljaren kollar om intresse finns att köpa till utsatt pris. Gör det det: kul. Gör det inte det: Då behåller han klockan :)

jag har flippat över 100 märkesklockor i mitt liv. Lite positiv erfarenhet har jag.

Har inga åsikter i detta i sak annat än att själv tror jag att som köpare kunde "intressekoller" spontant kännas oavsett hur priset faktiskt är satt att det där är nog rätt dyrt. Ungefär att säljaren säljer bara om han får ett pris han tvivlar på verkligen går att ta ut. Det är en orsak till att jag vid försäljning skulle undvika det. Men det är jag. Andra kanske reagerar annorlunda, vad vet jag...

Har inga åsikter i detta i sak annat än att själv tror jag att som köpare kunde "intressekoller" spontant kännas oavsett hur priset faktiskt är satt att det där är nog rätt dyrt. Ungefär att säljaren säljer bara om han får ett pris han tvivlar på verkligen går att ta ut. Det är en orsak till att jag vid försäljning skulle undvika det. Men det är jag. Andra kanske reagerar annorlunda, vad vet jag...

Jag vill påstå att om köpare avskräcks från att skicka ett PM pga sådan formulering så är de inte seriöst intresserade. Det kostar inget att fråga.

Personligen tycker jag det är en mening som signalerar att säljaren är en strulepelle, @evki , inte du personligen alltså men formuleringen uttrycker "testar att sälja till överpris". Du gör som du vill.

Det kanske är som du säger. Men som jag brukar säga till min älskade fru: jag menar vad jag säger och inte vad du tror jag menar :)

Det tar tid innan man har byggt upp bra rykte här på forumet. Efter det vet man att den här säljaren/köparen kan man lita på och att det inte finns strul eller konstigheter när man gör affär med honom/henne. Då ska sådana frågor inte uppstå, tror jag. När jag sålde min IWC DaVinci här var det en forum medlem som skrev, sedan pratade vi i telefon, och samma kväll fick jag pengar på mitt konto och skickade klockan nästa dag. Innan det hade jag fått tiotal meddelanden från olika "veliga" köpare. Man känner direkt när man är seriös :)

Hur som helst, jag hör vad ni säger - ska försöka omformulera den här delen av annonserna.

Senast ändrad:
https://klocksnack.se/threads/enicar-2.72404/
@BCKSTRM
Är verkligen den vita okej med? Visarna ser väldigt korta ut tex. Alltså, vad är orginal Enicar och vad är inte på klockorna? Annars bör det nog framgå om det är franken/ ihopplock så ingen blir lurad :)
Hej,

Självklart hade jag skrivit att den var franken om jag trodde det...
Jag tror den är original och köpte dem som sådan, men om du kan visa annat så är det bara att länka.

Här är en med liknande visare dock så tror det stämmer...
http://the-watching.blogspot.se/2010/11/enicar-star-jewels.html?m=1

Att klockorna är på tok för billiga är en annan sak.

Tycker för övrigt att man tar sådant här via PM...

Senast ändrad:
https://klocksnack.se/threads/enicar-2.72404/
@BCKSTRM
Är verkligen den vita okej med? Visarna ser väldigt korta ut tex. Alltså, vad är orginal Enicar och vad är inte på klockorna? Annars bör det nog framgå om det är franken/ ihopplock så ingen blir lurad :)

En reflektion bara.
Är det inte rimligt att personen som ifrågasätter äktheten också gör hemläxan och visar hur en äkta ska se ut? Det är väldigt lätt att skrika franken och sen lämna det helt upp till annonsören att motbevisa.

Senast ändrad:
En reflektion bara.
Är det inte rimligt att personen som ifrågasätter äktheten också gör hemläxan och visar hur en äkta ska se ut? Det är väldigt lätt att skrika franken och sen lämna det helt upp till annonsören att motbevisa.
Läs mitt inlägg igen, jag ställde två frågor och skrev att om(sic) den är franken är det bra att det framgår. IOM. Att den röda antagligen har ommålad tavla tycker jag inte att det är dumma frågor. Short hand syndrome är vanligt på ihopplock tex.

Klart det är upp till annonsören att bevisa att det man säljer är äkta? Nu verkar så vara fallet och då är ju allt tiptop. Helt rätt tråd att lyfta frågan i om någon mer funderar över detsamma :)

Senast ändrad:
Läs mitt inlägg igen, jag ställde två frågor och skrev att om(sic) den är franken är det bra att det framgår. IOM. Att den röda antagligen har ommålad tavla tycker jag inte att det är dumma frågor. Short hand syndrome är vanligt på ihopplock tex.

Klart det är upp till annonsören att bevisa att det man säljer är äkta? Nu verkar så vara fallet och då är ju allt tiptop. Helt rätt tråd att lyfta frågan i om någon mer funderar över detsamma :)

Jag håller med om att det är rätt tråd att lyfta frågan i. Däremot hade en enkel googling på Enicar Vintage visat att den typ av visare som är på det vita exet inte är ovanligt förekommande. Vad @RikNik är ute efter tycker jag är helt rimligt...att om man misstänker franken/fake så får man lägga lite research bakom sitt påstående innan man postar på forumet. Saker som skrivs på internet har ju en viss förmåga att få fäste även om det i ett senare skede avfärdas som osant, så jag tycker att man bör vara en smula försiktig innan man postar om fake/franken.

EDIT: Kortare ändring av text

Jag håller med @Clark Kent , man bör vara väldigt försiktig innan man hänger ut någon.
Tänk på att din annons inte går att radera. Den är kvar för alltid och riskerar att skrämma bort framtida köpare som söker information om säljaren men kanske inte läser allt som skrivs.

Jag håller med @Clark Kent , man bör vara väldigt försiktig innan man hänger ut någon.
Tänk på att din annons inte går att radera. Den är kvar för alltid och riskerar att skrämma bort framtida köpare som söker information om säljaren men kanske inte läser allt som skrivs.
Jag frågade, kanske lite väl försynt, ifall allt var 100% eller ej. Jag hängde inte ut någon.

Men ja, jag hade fel. BCKSTRM visade att det var rätt, ingen skada skedd. Meningen här är väl att man ska lyfta liknande frågor i denna tråd?

Jag frågade, kanske lite väl försynt, ifall allt var 100% eller ej. Jag hängde inte ut någon.

Men ja, jag hade fel. BCKSTRM visade att det var rätt, ingen skada skedd. Meningen här är väl att man ska lyfta liknande frågor i denna tråd?

Nu blir det bara ett cirkelresonemang :)
  • Ja, meningen är att man ska lyfta frågor om bland annat äkthet/franken i den här tråden.
  • Man bör göra sin egen hemläxa först innan man postar ovanstående påstående.
Sen om någon skada är skedd eller inte är ju omöjligt att säga. Nu tror jag inte så är fallet just med den här annonsen, men varför ens riskera att en säljare får färre intressenter? Det finns ju en PM-funktion som jag gott tycker att man kan använda för frågor med lite lösare konturer.

@RikNik @Clark Kent och @Erik1

Ingen större skada skedd. Dock anser jag att man tar denna typ av frågor via PM då det riskerar att leda till problem. Om personen inte responderar är det vettigt med en sådan här "uthängningstråd" för det är väl mer eller mindre vad det är. Ty om man inte tror säljaren har onda avsikter är det bättre för alla om man tar det i PM.

Hur som tycker jag vi släpper detta nu innan tonen blir sämre.

Trevlig Valborg!

@RikNik @Clark Kent och @Erik1

Ingen större skada skedd. Dock anser jag att man tar denna typ av frågor via PM då det riskerar att leda till problem. Om personen inte responderar är det vettigt med en sådan här "uthängningstråd" för det är väl mer eller mindre vad det är. Ty om man inte tror säljaren har onda avsikter är det bättre för alla om man tar det i PM.

Hur som tycker jag vi släpper detta nu innan tonen blir sämre.

Trevlig Valborg!

Håller helt med som jag skrev preciiiiiiis nyss :) Jag hoppas att jag inte har haft en tråkig ton? Tycker att det har varit en bra diskussion ändå.

Problemet är ju att ett "korkat högt pris" är lika mycket en åsikt som ett "bra pris" enligt folk från "minst- eller mestprisvärda". Man får diskutera det men inte pinga säljaren och påpeka att hans pris är fantasibaserat, när han inte ens frågat om råd. Det kan uppfattas som mobbning )))))
Mobbning är det väl knappast, då mobbning går mot person. Är det priset folk hackar på kan det aldrig bli mobbing. Personangrepp hoppas jag vi slipper se. Sätter säljaren 120x för en klocka som snittmobben värderar till 100x, är en diskussion bara av godo då den ställer krav på att vara uppdaterad och ha förmågan att kunna jämföra äpplen med äpplen.

Senast ändrad:
Mobbning är det väl knappast, då mobbning går mot person. Är det priset folk hackar på kan det aldrig bli mobbing. Personangrepp hoppas jag vi slipper se. Sätter säljaren 120x för en klocka som snittmobben värderar till 100x, är en diskussion bara av godo då den ställer krav på att vara uppdaterad och ha förmågan att kunna jämföra äpplen med äpplen.

Om klockan kostar typ nästan som nytt eller är genomsnitt dyrare än vad det brukar säljas för (ungefär samma skick osv) så kan man pruta mer till ungefär eller lite mer?

Sen om man får svar som är oförskämd eller oartig svar så tycker jag man ska kunna hänga ut personen.

Lägg heller skambud om nu säljaren anser så och få ett nej istället för att klaga på priset. I slut ändan så kommer säljare själv att sänka priset vilket ofta sker.

Säkert att det är fel box? Har samma typ av box till min -04:a nämligen.
Inte säkert. Den nya boxen kom ungefär då och den fasades in gradvis.
Min gamla sub från 2004 hade också likadan box.
Är det inte ytterbox som @Compiss syftar på? Den hör till guldklockor.
Precis som @DrSbaitso säger, den yttre boxen tillhör ädelmetallsklocka. Tror även att lådan/boxen är aningen större till ädelmetall än stål. Inte helt 100 på det dock men öppningsbar front på vita är till ädelmetall

Om klockan kostar typ nästan som nytt eller är genomsnitt dyrare än vad det brukar säljas för (ungefär samma skick osv) så kan man pruta mer till ungefär eller lite mer?

Sen om man får svar som är oförskämd eller oartig svar så tycker jag man ska kunna hänga ut personen.

Lägg heller skambud om nu säljaren anser så och få ett nej istället för att klaga på priset. I slut ändan så kommer säljare själv att sänka priset vilket ofta sker.
Skambud är lika illa som ocker så det leder inte till något bra för någon. Kommer det ett skambud till mig utgår jag ifrån att syftet är att vara otrevlig. Ge ett bud som är shyst för båda parter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp