• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har ingen åsikt om gamla klockor där det såklart handlar om hur många som vill ha dem kontra hur många det finns.

Vad som däremot är obegripligt är hur folk kan betala i princip lika mycket för en lätt begagnad klocka som man kan hämta ut en ny för. Det kan ofta handla om upp till flera år gamla som läggs ut för vad man enkelt kan pruta ner dem till hos AD eller beställa av erkända gråhandlare och då få en helt ny. En genomgång på K&S här får mig ofta att känna att det enda som känns prisvärt är att köpa helt nytt. Det är rimligen den enda andrahandsmarknad som fungerar på detta sätt. Sen kan det också vara så enkelt att folk inte är så dumma utan det bara är säljarna som helt övervärderar sina klockors värde och vad de "borde få för dem" och att det slutar med att de inte säljer dem. Allt kanske grundat på att någon annan modell som är svår att få tag på har detta minimala pristapp eller att man sett någon annons med liknande pris och då anser att det är värdet.

I mitt tycke bör värdet sjunka åtminstone 20 % på nypriset (inte listpriset) så fort plasten är borta. Prisutvecklingen därefter kan sedan vara på positiv och negativ beroende på tillgång och hur mycket nypriset går upp.
Allt ovan gäller såklart inte modeller där tillgången på nya exemplar understiger efterfrågan.

Någon som har en rimlig förklaring, håller med eller tycker precis tvärtom?

Jag har ingen åsikt om gamla klockor där det såklart handlar om hur många som vill ha dem kontra hur många det finns.

Vad som däremot är obegripligt är hur folk kan betala i princip lika mycket för en lätt begagnad klocka som man kan hämta ut en ny för. Det kan ofta handla om upp till flera år gamla som läggs ut för vad man enkelt kan pruta ner dem till hos AD eller beställa av erkända gråhandlare och då få en helt ny. En genomgång på K&S här får mig ofta att känna att det enda som känns prisvärt är att köpa helt nytt. Det är rimligen den enda andrahandsmarknad som fungerar på detta sätt. Sen kan det också vara så enkelt att folk inte är så dumma utan det bara är säljarna som helt övervärderar sina klockors värde och vad de "borde få för dem" och att det slutar med att de inte säljer dem. Allt kanske grundat på att någon annan modell som är svår att få tag på har detta minimala pristapp eller att man sett någon annons med liknande pris och då anser att det är värdet.

I mitt tycke bör värdet sjunka åtminstone 20 % på nypriset (inte listpriset) så fort plasten är borta. Prisutvecklingen därefter kan sedan vara på positiv och negativ beroende på tillgång och hur mycket nypriset går upp.
Allt ovan gäller såklart inte modeller där tillgången på nya exemplar understiger efterfrågan.

Nya klockor är knepigt. Men nygamla som slutat tillverkats (typ femsiffriga rollar), lite äldre klockor och klockor i ädelmetall går ju oftast att få för okej priser. Men har också tänkt på att många säljer nästan nya för nypriser..

Hur många klockor som inte är Rolex eller någon limiterad utgåva har du sett säljas för nära nypris?
Det finns några underligheter med Bulovas "moonwatch" där begagnade ex kostar som nya, men annars är väl priserna ok? Har du något bra exempel?

Tack för input! Pratade med en god vän @naggge om denna och även han tyckte det var lite väl högt. Men riktigt snällt att ni delar med er.

Då jag som sagt är ny här så undrar jag om ni har någon erfarenhet av köptråden? Kollar folk där innan dom lägger ut för en smidig affär eller är det tvärt om?

/Pimpim

Det är också bra att vänta ett tag och kolla på hur priserna utvecklar sig, vad folk skriver i allmänhet och vad för skick som är vanligt på den modell du är ute efter. Lägg också lite tid på att kolla på hur reffen ser ut och i vilket skick den ska vara. Då slipper du dels göra ett köp du kommer ångra och dels betala för mycket. Det brukar även kunna gå snabbt när det väl dyker upp attraktiva klockor till acceptabla priser, så då kan det vara bra att ha bestämt sig innan vad ens gränser går och så.

Hur många klockor som inte är Rolex eller någon limiterad utgåva har du sett säljas för nära nypris?
Det finns några underligheter med Bulovas "moonwatch" där begagnade ex kostar som nya, men annars är väl priserna ok? Har du något bra exempel?
Har inga bra exempel på rak arm. Ska kolla och återkomma. Av naturliga skäl så reagerar jag på priserna när jag själv är intresserad av en modell.

Ok, här är ett par exempel.
En Tudor BB för mer än vad man kan få en ny för av känd gråhandlare och väldigt nära vad den går för hos AD.
https://klocksnack.se/threads/tudor-black-bay-79230n.75217/

En ett år gammal Portuguese för mycket mer än vad den går att köpa för ny och ganska precis vad AD släpper den för.
https://klocksnack.se/threads/iwc-portuguese-rydbergs-ur-7-2016-nyskick.70447/

Listan kan göras lång med lite efterforskning. Min poäng är att, åtminstone för mig, är det aldrig värt att få en begagnad vara för så lite som några procent billigare eller i dessa fall mer än nypris.

En Tudor BB för mer än vad man kan få en ny för av känd gråhandlare och väldigt nära vad den går för hos AD.

En ett år gammal Portuguese för mycket mer än vad den går att köpa för ny och ganska precis vad AD släpper den för.

Listan kan göras lång med lite efterforskning. Min poäng är att, åtminstone för mig, är det aldrig värt att få en begagnad vara för så lite som några procent billigare eller i dessa fall mer än nypris.
Portuguesen var under en tid prissänkt till 50 000 kr. Möjligt att det faktiskt var försäljningspriset.

Ja, just IWC och Tudor har jag nästan noll koll på. Det är märkligt, men alla kanske inte är sugna på prut eller köpa från utlandet? Och som sagt, BBn för 27K är inte såld.

Typ alla speedmasters också.

Är inte dessa "storsäljare"/forumsponsorer skyldiga att erbjuda 14dagars ångerrätt när klockan säljs på distans iom med att de (troligen) säljer som företag och inte privatperson?
" Money back guarantee if the watch is not like as in the pictures. Reclamation have to be done in same day as it picked up. " Saxat från en annons där säljaren (forumsponsor) även hänvisar till sin hemsida där fler klockor finns till försäljning.

Är inte dessa "storsäljare"/forumsponsorer skyldiga att erbjuda 14dagars ångerrätt när klockan säljs på distans iom med att de (troligen) säljer som företag och inte privatperson?
" Money back guarantee if the watch is not like as in the pictures. Reclamation have to be done in same day as it picked up. " Saxat från en annons där säljaren (forumsponsor) även hänvisar till sin hemsida där fler klockor finns till försäljning.
Vilka tänker du på?

Mjo, låter som en inte helt orimlig slutsats.

Var mer en allmän undran.
Du har nog rätt, även om det förefaller vara en hårfin gräns mellan hobbysäljare och "företag" bland de som är verksamma här.
Jag vet åtminstone Swissera @Zed erbjuder returrätt inom 14 dagar och har F-skattesedel.

OT: jag tror att de utländska säljarna som du (troligtvis) syftar på inte säljer så stora volymer här på KS.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp