• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JB_XII

Rolex
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-16800.76580 tycker ni den här känns lite off? Tänker på det som står efter "SWISS" och förstoringsglaset.

Sluta med tramset nu. Inlägget syftar direkt till att något är fel med annonsen. Därefter relaterar man felet till två ställen på klockan.
Helt okej, om man sedan erkänner sin inkompetens och ber annonsören om ursäkt.

Varför be om ursäkt? Jo för att man exponerat dennes annons i negativ bemärkelse.

Varför är då detta skadligt? Potentiell köpare som är lika okunnig kan därmed backa i sina tankar att ta kontakt med säljaren, vilket är till säljarens nackdel.

Mer glasklart än så här blir det inte.
 

Brunleif

Panerai
Ja man har väl olika nivåer för vad man upprörs av helt enkelt. Jag tycker det känns som mycket halmgubbar för tillfället.
 

Tassoli

Omega
Jag vill nog ställa mig bakom @Seinfeld här faktiskt. Visserligen var hen lite oaktsam med sin formulering och kunde ställt frågan i annan tråd/göra research men det bads ödmjukt om ursäkt utan bråk. Den inställningen tycker jag vissa kan sakna i den här tråden ibland :)
 

Seinfeld

Omega
Jag vill nog ställa mig bakom @Seinfeld här faktiskt. Visserligen var hen lite oaktsam med sin formulering och kunde ställt frågan i annan tråd/göra research men det bads ödmjukt om ursäkt utan bråk. Den inställningen tycker jag vissa kan sakna i den här tråden ibland :)
Han hade kunnat skriva "Vad betyder det när det står xx efter Swiss på tavlan?" Då hade han uppmärksammat annonsen samt fått svar på om det var något galet eller lärt sig något.
Tack för feedback. Ska vara mer försiktig med mina frågor i framtiden.
 

Seinfeld

Omega
Sluta med tramset nu. Inlägget syftar direkt till att något är fel med annonsen. Därefter relaterar man felet till två ställen på klockan.
Helt okej, om man sedan erkänner sin inkompetens och ber annonsören om ursäkt.

Varför be om ursäkt? Jo för att man exponerat dennes annons i negativ bemärkelse.

Varför är då detta skadligt? Potentiell köpare som är lika okunnig kan därmed backa i sina tankar att ta kontakt med säljaren, vilket är till säljarens nackdel.

Mer glasklart än så här blir det inte.
I mina ögon förstärks förtroendet för annonsen när den ifrågasätts och vinner mot t.ex. min "anklagelse". Alla har sin egna åsikt om okunskap. Du tycker att det är dåligt med mitt inlägg för att det väcker oro hos en potentiell och mindre kunnig köpare. Kunskap är åtråvärt och jag tycker att vi borde kunna ha en öppen diskussion för att sprida kunskap. Nu gjorde jag förvisso ett misstag när jag öppnade för diskussion och det kommer jag inte göra om. Men det är lite magstarkt att påstå att jag har förstört hans affärer.
 

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej, det är min 16800 som är orsak till diskussionen innan. Bilden som visar datumet i rätt vinkel lade jag till lite senare så det kanske såg en aning konstigt ut innan man hade sett den. Jag tror inte att det har saboterat mina möjligheter att sälja. Särskilt inte med tanke på diskussionen som blev och att det påpekades att klockan ser rätt ut. Fast den är fortfarande kvar så kanske ändå...☺
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Jag måste ha taskig syn, hur ser du att den är fulborstad? Jag tycker det ser ut som att den är korrekt borstad och att den sedan använts dvs fått lite lätt ytliga repor.
Inget mothugg utan seriöst ställd fråga.
Jämför borstningen:

https://www.hqmilton.com/timepieces/rom75nok/2005-rolex-explorer-ii-16570-white-dial-6956

P7039026_zpseignhlrb.jpg

33FD2620-7B41-4737-928A-F768114BC128_zpsvqjzxl8x.jpg

03ED79DC-5408-4C37-BAFD-28AC32226723_zpsdz4ircfv.jpg

e79895b0-0647-4f7c-a5e8-9fd04cba493c-jpg.582035
 

Krabbeluring

Cartier
Nu har TS ändrat från mycket bra till bra skick. Men det går väl att diskutera vad som är respektive inte är bra skick. Beror ju dock en del på personliga preferenser.

Det innebär alltså att @PontusSöderPihl läser på forumet.

Tycker att du borde ändra till "Klockan är polerad, bedöm skick på bilder".

Glaset ser fint ut, men poleringen är inte speciellt fint gjord, om jag ska vara ärlig. Tror den kommer bli svårsåld även med din prissänkning.
 

marmot

Panerai
I anledning av detta, vad säger ni om att polera nyare sub vid första service? Do or dont?
Do not.
Då skriver man att klockan är polerad och skicket får man bedöma utifrån bilderna förutsätter att bilderna är bra tagna. Jag skulle avstå en polerad sub C.
Ok, och hur beskriver du skicket på en sub c som kanske eventuellt är polerad och i övrigt i "mkt bra skick"? Skriver du då "eventuellt polerad, se bilder för skick"? Det undrar jag..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp