Laddar...
Erikson Urhandel

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Diskussion i 'Diskussion' startad av Aboynamedsue, 10 december 2015.

1. MånsT

MånsT X-Wing Pilot

Detta har säkert frågas förut i tråden men ändå; hur ser en "snabb och smidig" affär ut? Motsatsen vore en långsam och osmidig affär och hur skulle det utspelas? Läser det många annonser utan att fatta syftet.

natovintage, Makkanxd, McNulty och 2 andra gillar detta.
  2. Zingo

Zingo Y-Wing pilot

En som vet (iaf är rätt säker) att den vill ha den modellen, accepterar priset alt kort förhandling och har pengar redo att betala med. En kort effektiv process. Motsatsen är den velige som drar ut på det och ska förhandla pris i all oändlighet för att slutligen inte ha pengar utan då vill delbetala med en ryamatta som den ska få av en vän några månader senare. Typ så.

Bagarebergstrom, engst, Dixie och 12 andra gillar detta.
  3. Götlaborg

Götlaborg Tie Fighter pilot

Från:
    Götlaborg
    Jag frågar numera hur en långsam affär går till när dårar vill göra en snabb affär.

Portofino, MånsT och Widowmaker gillar detta.
  4. Fixxxer

Fixxxer AT-AT driver

Från:
    Göteborg
    När man får 900 frågor om modellen, 600 om skicket, 400 om gången och 200 prutförsök på priset på en annars välformulerad annons, av samma eventuella köpare, då är det en osmidig/långsam affär.

Och det förekommer.

Smidigare affärer a la "Hej, finns klockan kvar? Vilket nummer ska jag swisha till?"
    Är som tur är vanligare.

MrRolex, PJW, zippan och 4 andra gillar detta.
  5. JB_XII

JB_XII Stormtrooper

Från:
    Göteborg
    Kan vara än mer fascinerad när man skriver "billigare vid snabb och smidig affär".
    Vilket antyder att det utsatta priset bör innefatta en långsam och utdragen affär.
    Och vem vill ha det?

Sen finns hela spektrat med folk som medvetet sätter ett högre pris för att sedan tillåta lite prut. Inget fan av det heller...

Personligen tycker jag att man sätter ett pris och det gäller. Och skall det ändras bör ju ytterligare omständigheter tillkomma, t.ex. ny information om objektet, en smidig överlämning(f2f), ökat/minskat intresse vilket styr efterfrågan. Något bör ju adderas om något skall dras ifrån. Så ser affärer ut i företagarens vardag iallafall.

6. JB_XII

JB_XII Stormtrooper

Från:
    Göteborg
    Säger nog faktiskt mer om dig som säljare och din förmåga att utforma en bra annons och samtidigt sätta ett bra (rätt) pris. :)

7. Fixxxer

Fixxxer AT-AT driver

Från:
    Göteborg
    Nej faktiskt inte. Jag har bra annonser och bra priser :)

Ontrackpiraten, laketwig och Hebbe gillar detta.
  8. JB_XII

JB_XII Stormtrooper

Från:
    Göteborg
    Hm, ja syftade faktiskt till din sista mening... så det var en komplimang. Men när jag läser det nu igen så förstår jag misstolkningen :)

Fixxxer gillar detta.
  9. MånsT

MånsT X-Wing Pilot

Om någon hade hållt på så vid köp av mig hade jag antingen sålt till någon annan alternativt klargjort att köparen måste bestämma sig. Det är OK att vara velig men skicka inga PM innan du har bestämt dig...

Det är ju ännu mer korkat!

JB_XII och Fixxxer gillar detta.
  10. Fixxxer

Fixxxer AT-AT driver

Från:
    Göteborg
    Alright! Då förstår jag :)

JB_XII gillar detta.
  11. MJ24

MJ24 AT-AT driver

12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Moderator

Från:
    Jymden
    Jag påpekade det för några gå sidor sedan, fick inget gehör alls.

13. Chris11453

Chris11453 Rebel soldier

Från:
    Stockholm
  14. Götlaborg

Götlaborg Tie Fighter pilot

Från:
    Götlaborg
    Du är väl blockad av de flesta. :)

15. Widowmaker

Widowmaker AT-ST driver

Hahahaha. Fick mig att skratta högt.

Inget ont menat @yonsson

Götlaborg, poormans och Joakim gillar detta.
  16. Johnny Pickles

Johnny Pickles Stormtrooper

Från:
    och med nu
    Chris11453 gillar detta.
  17. Chris11453

Chris11453 Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Aha :)

18. Undersköterskan

Undersköterskan AT-ST driver

Från:
    Växjö
    Sorry, det missade jag. Det är bara att hoppas att killen läser tråden och justerar sin annons lite.

Vänligen
    Forumets undersköterska

Joakim gillar detta.
  19. yonsson

yonsson Kikuchiyo Moderator

Från:
    Jymden
    Finns inget att be om ursäkt för, menar bara att jag inte tror han bryr sig. :) Bra att påpeka dock.

20. Seinfeld

Seinfeld Stormtrooper

21. Tassoli

Tassoli Rebel soldier

Från:
    STHLM
    "Swiss-T<25" tyder på att tavlan har tritiumindex. Jag är ingen expert men det användes väl fram till slutet av 90-talet? - vilket skulle vara korrekt för den modellen av submariner. Vad är det med cyclopsen du syftar på?

I min åsikt bör man inte slänga fake-anklagelser hej vilt, gör lite research först :)

PJW, Triumf, JohanSA och 1 annan gillar detta.
  22. Nygren

Nygren Stormtrooper

poormans gillar detta.
  23. Seinfeld

Seinfeld Stormtrooper

Ok! Tack för svaret men sen påstod jag inte att det var fake. Jag såg inte den sista bilden där man kunde se datumet, vilket var my bad. Utgick från de andra bilderna där man inte kunde se datumet. Sen är priset väldigt bra på klockan vilket fick mig att fundera lite för mycket. Och jag ska göra research nästa gång =) my bad

24. Richard1987

Richard1987 Y-Wing pilot

Har vi inte någon Rolexexpert som kan uttala sig? :) Borde finnas många här på KS

25. galácticon

galácticon X-Wing Pilot

Håller med @Tassoli . Här på KS utgår vi ifrån att saker och ting är äkta och ska vi ifrågasätta bör man ha mer på fötterna än att något "ser lite off" ut. Det är bättre att göra sin läxa. Kan tycka att många klockor ser lite off ut men det beror på att jag inte har full koll på alla märken, men då uttalar jag mig inte om dem heller. 99% (minst va?) Av bröderna här är entusiastister som absolut inte skulle omge sig med fejkklockor.

Pingar in @cjde här också.

Freddie L och Richard1987 gillar detta.
  26. Richard1987

Richard1987 Y-Wing pilot

Man kan ju alltid fråga säljaren :) Jag fick svar av honom att han köpte den genom Kaplans och att den är 100 äkta :)

poormans gillar detta.
  27. Brunleif

Brunleif Y-Wing pilot

Upplever också att många tar en enkel fråga som en stor kränkning. Hen säger att upplevelsen är att något ser lite off ut, det ställs som en fråga och helt plötsligt tror alla att hen skriker varg. För att lära sig är det väl superbra för alla att någon frågar och någon som faktiskt vet svarar. Eller tolkar jag inlägget fel? Skrev Seinfeld att klockan var fejk?

yonsson, Krabbeluring, Joseph och 2 andra gillar detta.
  28. Seinfeld

Seinfeld Stormtrooper

Förstår inte heller den här beskyddande kulturen som består av att folk lägger ord i munnen på en.

Joseph och Brunleif gillar detta.
  29. galácticon

galácticon X-Wing Pilot

Jag hade valt att framställa det som att det var jag som inte besatt tillräcklig kunskap. Det jag reagerar på är inte att @Seinfeld försöker lära sig utan formuleringen att något är "off". Det indikerar att något inte är som det ska, inte att @Seinfeld inte vet varför det ser ut som det gör. Alltså blir det ett ifrågasättande.

30. Brunleif

Brunleif Y-Wing pilot

Han skriver väl iofs tycker ni?
    Men sak samma, man kan tolka saker olika. Jag tolkar det som att Seinfeld är osäker och därför frågar.

Mårtenssons ur Brookfield