• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Zingo

Rolex
Detta har säkert frågas förut i tråden men ändå; hur ser en "snabb och smidig" affär ut? Motsatsen vore en långsam och osmidig affär och hur skulle det utspelas? Läser det många annonser utan att fatta syftet.
En som vet (iaf är rätt säker) att den vill ha den modellen, accepterar priset alt kort förhandling och har pengar redo att betala med. En kort effektiv process. Motsatsen är den velige som drar ut på det och ska förhandla pris i all oändlighet för att slutligen inte ha pengar utan då vill delbetala med en ryamatta som den ska få av en vän några månader senare. Typ så.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Detta har säkert frågas förut i tråden men ändå; hur ser en "snabb och smidig" affär ut? Motsatsen vore en långsam och osmidig affär och hur skulle det utspelas? Läser det många annonser utan att fatta syftet.

När man får 900 frågor om modellen, 600 om skicket, 400 om gången och 200 prutförsök på priset på en annars välformulerad annons, av samma eventuella köpare, då är det en osmidig/långsam affär.

Och det förekommer.

Smidigare affärer a la "Hej, finns klockan kvar? Vilket nummer ska jag swisha till?"
Är som tur är vanligare.
 

JB_XII

Rolex
Detta har säkert frågas förut i tråden men ändå; hur ser en "snabb och smidig" affär ut? Motsatsen vore en långsam och osmidig affär och hur skulle det utspelas? Läser det många annonser utan att fatta syftet.

Kan vara än mer fascinerad när man skriver "billigare vid snabb och smidig affär".
Vilket antyder att det utsatta priset bör innefatta en långsam och utdragen affär.
Och vem vill ha det?

Sen finns hela spektrat med folk som medvetet sätter ett högre pris för att sedan tillåta lite prut. Inget fan av det heller...

Personligen tycker jag att man sätter ett pris och det gäller. Och skall det ändras bör ju ytterligare omständigheter tillkomma, t.ex. ny information om objektet, en smidig överlämning(f2f), ökat/minskat intresse vilket styr efterfrågan. Något bör ju adderas om något skall dras ifrån. Så ser affärer ut i företagarens vardag iallafall.
 

JB_XII

Rolex
När man får 900 frågor om modellen, 600 om skicket, 400 om gången och 200 prutförsök på priset på en annars välformulerad annons, av samma eventuella köpare, då är det en osmidig/långsam affär.

Och det förekommer.

Smidigare affärer a la "Hej, finns klockan kvar? Vilket nummer ska jag swisha till?"
Är som tur är vanligare.

Säger nog faktiskt mer om dig som säljare och din förmåga att utforma en bra annons och samtidigt sätta ett bra (rätt) pris. :)
 

MånsT

Rolex
En som vet (iaf är rätt säker) att den vill ha den modellen, accepterar priset alt kort förhandling och har pengar redo att betala med. En kort effektiv process. Motsatsen är den velige som drar ut på det och ska förhandla pris i all oändlighet för att slutligen inte ha pengar utan då vill delbetala med en ryamatta som den ska få av en vän några månader senare. Typ så.

När man får 900 frågor om modellen, 600 om skicket, 400 om gången och 200 prutförsök på priset på en annars välformulerad annons, av samma eventuella köpare, då är det en osmidig/långsam affär.

Och det förekommer.

Smidigare affärer a la "Hej, finns klockan kvar? Vilket nummer ska jag swisha till?"
Är som tur är vanligare.
Om någon hade hållt på så vid köp av mig hade jag antingen sålt till någon annan alternativt klargjort att köparen måste bestämma sig. Det är OK att vara velig men skicka inga PM innan du har bestämt dig...

Kan vara än mer fascinerad när man skriver "billigare vid snabb och smidig affär".
Vilket antyder att det utsatta priset bör innefatta en långsam och utdragen affär.
Och vem vill ha det?
Det är ju ännu mer korkat!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mycket trams i den här tråden:

https://klocksnack.se/threads/semes...3ln-svart-bezel-och-tavla-d-serie-2005.76371/

En fin amplitud säger ingenting om servicebehovet; urverket kan gå perfekt men ändå ha torra oljor och skrika efter service, särskilt när det gäller urverk av hög kvalitet som i det här fallet. Det är bättre om du är uppriktig och spikar att klockan ju går bra men att servicehistoriken helt enkelt är okänd och lämnar det hela där. Spekulationer om att timegraphern på något sätt skulle kunna indikera en nyligen genomförd service (vilket den alltså inte kan göra, man måste öppna upp klockan och låta en urmakare bedöma servicebehovet) är nonsens och gör bara att hela annonsen framstår som oseriös.
Jag påpekade det för några gå sidor sedan, fick inget gehör alls.
 

Tassoli

Omega
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-16800.76580 tycker ni den här känns lite off? Tänker på det som står efter "SWISS" och förstoringsglaset.
"Swiss-T<25" tyder på att tavlan har tritiumindex. Jag är ingen expert men det användes väl fram till slutet av 90-talet? - vilket skulle vara korrekt för den modellen av submariner. Vad är det med cyclopsen du syftar på?

I min åsikt bör man inte slänga fake-anklagelser hej vilt, gör lite research först :)
 

Seinfeld

Omega
"Swiss-T<25" tyder på att tavlan har tritiumindex. Jag är ingen expert men det användes väl fram till slutet av 90-talet? - vilket skulle vara korrekt för den modellen av submariner. Vad är det med cyclopsen du syftar på?

I min åsikt bör man inte slänga fake-anklagelser hej vilt, gör lite research först :)
Ok! Tack för svaret men sen påstod jag inte att det var fake. Jag såg inte den sista bilden där man kunde se datumet, vilket var my bad. Utgick från de andra bilderna där man inte kunde se datumet. Sen är priset väldigt bra på klockan vilket fick mig att fundera lite för mycket. Och jag ska göra research nästa gång =) my bad
 

galácticon

Patek
2-Faktor
"Swiss-T<25" tyder på att tavlan har tritiumindex. Jag är ingen expert men det användes väl fram till slutet av 90-talet? - vilket skulle vara korrekt för den modellen av submariner. Vad är det med cyclopsen du syftar på?

I min åsikt bör man inte slänga fake-anklagelser hej vilt, gör lite research först :)

Ok! Tack för svaret men sen påstod jag inte att det var fake. Jag såg inte den sista bilden där man kunde se datumet, vilket var my bad. Utgick från de andra bilderna där man inte kunde se datumet. Sen är priset väldigt bra på klockan vilket fick mig att fundera lite för mycket. Och jag ska göra research nästa gång =) my bad

Har vi inte någon Rolexexpert som kan uttala sig? :) Borde finnas många här på KS
Håller med @Tassoli . Här på KS utgår vi ifrån att saker och ting är äkta och ska vi ifrågasätta bör man ha mer på fötterna än att något "ser lite off" ut. Det är bättre att göra sin läxa. Kan tycka att många klockor ser lite off ut men det beror på att jag inte har full koll på alla märken, men då uttalar jag mig inte om dem heller. 99% (minst va?) Av bröderna här är entusiastister som absolut inte skulle omge sig med fejkklockor.

Pingar in @cjde här också.
 

Brunleif

Panerai
Håller med @Tassoli . Här på KS utgår vi ifrån att saker och ting är äkta och ska vi ifrågasätta bör man ha mer på fötterna än att något "ser lite off" ut. Det är bättre att göra sin läxa. Kan tycka att många klockor ser lite off ut men det beror på att jag inte har full koll på alla märken, men då uttalar jag mig inte om dem heller. 99% (minst va?) Av bröderna här är entusiastister som absolut inte skulle omge sig med fejkklockor.

Pingar in @cjde här också.
Upplever också att många tar en enkel fråga som en stor kränkning. Hen säger att upplevelsen är att något ser lite off ut, det ställs som en fråga och helt plötsligt tror alla att hen skriker varg. För att lära sig är det väl superbra för alla att någon frågar och någon som faktiskt vet svarar. Eller tolkar jag inlägget fel? Skrev Seinfeld att klockan var fejk?
 

Seinfeld

Omega
Upplever också att många tar en enkel fråga som en stor kränkning. Hen säger att upplevelsen är att något ser lite off ut, det ställs som en fråga och helt plötsligt tror alla att hen skriker varg. För att lära sig är det väl superbra för alla att någon frågar och någon som faktiskt vet svarar. Eller tolkar jag inlägget fel? Skrev Seinfeld att klockan var fejk?
Förstår inte heller den här beskyddande kulturen som består av att folk lägger ord i munnen på en.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Upplever också att många tar en enkel fråga som en stor kränkning. Hen säger att upplevelsen är att något ser lite off ut, det ställs som en fråga och helt plötsligt tror alla att hen skriker varg. För att lära sig är det väl superbra för alla att någon frågar och någon som faktiskt vet svarar. Eller tolkar jag inlägget fel? Skrev Seinfeld att klockan var fejk?

Förstår inte heller den här beskyddande kulturen som består av att folk lägger ord i munnen på en.
Jag hade valt att framställa det som att det var jag som inte besatt tillräcklig kunskap. Det jag reagerar på är inte att @Seinfeld försöker lära sig utan formuleringen att något är "off". Det indikerar att något inte är som det ska, inte att @Seinfeld inte vet varför det ser ut som det gör. Alltså blir det ett ifrågasättande.
 

Brunleif

Panerai
Jag hade valt att framställa det som att det var jag som inte besatt tillräcklig kunskap. Det jag reagerar på är inte att @Seinfeld försöker lära sig utan formuleringen att något är "off". Det indikerar att något inte är som det ska, inte att @Seinfeld inte vet varför det ser ut som det gör. Alltså blir det ett ifrågasättande.
Han skriver väl iofs tycker ni?
Men sak samma, man kan tolka saker olika. Jag tolkar det som att Seinfeld är osäker och därför frågar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp