• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då skriver man att klockan är polerad och skicket får man bedöma utifrån bilderna förutsätter att bilderna är bra tagna. Jag skulle avstå en polerad sub C.

Do not.

Ok, och hur beskriver du skicket på en sub c som kanske eventuellt är polerad och i övrigt i "mkt bra skick"? Skriver du då "eventuellt polerad, se bilder för skick"? Det undrar jag..

Okänd polerinngshistorik, men ser bra ut.;)
Jag är för full disclosure men just när det gäller polering (som är en individuell preferens) tycker jag att man skriver det man vet, tar bra bilder och låter sedan köparen avgöra vad den denne tycker.

Jag är för full disclosure men just när det gäller polering (som är en individuell preferens) tycker jag att man skriver det man vet, tar bra bilder och låter sedan köparen avgöra vad den denne tycker.
I alla fall... Det är ett svårt ämne. Jag har själv handlat på KS där klockan såldes som "orörd" - men så var inte fallet. Och jag har även fått en orörd klocka stämplad som polerad.
Konstigt nog är det inte ofta man ser den beskrivningen :)
Det var på skoj.:)

Det börjar bli löjligt med fobin för poleringar... Visst jag fattar att en vintage klocka är kul att ha så orörd som möjligt men en modern SubC som är proffsigt polerad en gång har jag svårt att se hur det skulle vara något konstigt.

Hur mycket kommer man sakna den mikroskopiska mängden metall som försvinner vid korrekt gjord polering?

Det börjar bli löjligt med fobin för poleringar... Visst jag fattar att en vintage klocka är kul att ha så orörd som möjligt men en modern SubC som är proffsigt polerad en gång har jag svårt att se hur det skulle vara något konstigt.

Hur mycket kommer man sakna den mikroskopiska mängden metall som försvinner vid korrekt gjord polering?
Avhandlades inte detta i senaste podden? Så länge det är proffs/AD som gör det skulle jag känna mig trygg att lämna in en klocka för polering Jag håller med dig att det börjar faktiskt bli lite löjligt. Men vi är ju olika...

Avhandlades inte detta i senaste podden? Så länge det är proffs/AD som gör det skulle jag känna mig trygg att lämna in en klocka för polering Jag håller med dig att det börjar faktiskt bli lite löjligt. Men vi är ju olika...

Jo, det pratades om det och det har tagits upp i andra trådar vid liknande diskussioner. Känns som det går längre och längre hela tiden. Man kan undra varför tjänsten finns om det nu är så farligt för klockorn ;)

Jo, det pratades om det och det har tagits upp i andra trådar vid liknande diskussioner. Känns som det går längre och längre hela tiden. Man kan undra varför tjänsten finns om det nu är så farligt för klockorn ;)
Är väl inget nytt diskussionsämne direkt, däremot så är det ju tydligt att det finns de som bryr sig Och de som inte har något emot en nypolerad klocka. Oavsett så bör det ju framgå i en annons om ägaren vet/bör veta att klockan är polerad (speciellt om det är gjort med ett mindre bra resultat).

Det är verkligen inte konstigt men formen kommer vara lite sämre då de fulpolerar.

Givetvis! Finns alltid två sidor. Självklart bör man beskriva sina klockor bra som möjligt vid försäljning :) Det jag vänder mig lite emot är den slentrianmässiga avfärdningen av poleringar bara för att det "ska" vara opolerat för man läst nånstans att det ska vara så.

Menar du om de fulpolerar eller att alla fulpolerar? Om alt nummer ett så förstår jag 100%, om alt två så tycker jag det låter konstigt.
Inte alla, men svensk AD senast jag detaljstuderade. Krävs slip/polerskivor för att planheten på boett- och länksidorna skall behålla sin form. Sedan är det långt från alla som ser detta eller bryr sig. Opolerat-hysterin kan bli mer än lite löjlig.

Inte alla, men svensk AD senast jag detaljstuderade. Krävs slip/polerskivor för att planheten på boett- och länksidorna skall behålla sin form. Sedan är det långt från alla som ser detta eller bryr sig. Opolerat-hysterin kan bli mer än lite löjlig.

Då förstår jag vad du menar :) Vet att du besitter mer kunskap än mig angående dessa detaljer men vi verkar överens tycker jag. Jag tror folk bryr sig mer än dem ser och att hysterin kan vara just det, lite löjlig. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp