• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DrKlocka

Audemars
Du är snäll du. :)

Man bör veta vad man säljer. Skador av det slaget missar man inte.
Särskilt inte i den prisklassen. Det är en viss skillnad mot en seiko för tusenlappen. Är ju i stort sett byte av boett för att få bukt med det där om man inte väljer att leva med det. Men kan ju knappast vara kul att köpa en sån. Inte direkt en ovanlig klocka...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ska jag leka djävulens advokat en stund?
Det ska jag...

Kom igen nu.
Jag tycker att det är jättetrevlig atmosfär på KS och att forumet fungerar bättre än många andra.
Men eftersom jag inte är i en sån ekonomisk position att jag bara slänger bort 25k så hade jag också försökt kränga klockan till marknadspris. Inte hade jag skänkt bort den till listpris för att sen få en klump i magen då köparen (med lite mindre skrupler och mod att stå emot KS-drevet), veckan efter, skickar den vidare för +25k.
Här eller på Ebay spelar väl egentligen mindre roll.
Om nu marknadsvärdet på en Speedy Tuesday är 75k(?!?) så tror jag att det gäller att smida medan järnet är varmt. Tror att den kommer att sjunka som en sten.
Done!

On a more personal note...
Spekulerar inte själv i klockor och tycker att det är en ruggigt tråkig trend. Men det är ju så det funkar nu för tiden.

EDIT
Hade jag nu förhandsbeställt en Speedy för 52k och märkt att marknadsvärdet var bra mycket högre så hade jag nog varit sugen på att inleda min spekuleringskarriär! ;)
 

m_s

Patek
2-Faktor
Just saying :angel: Kan ju vara så att @Torsten testat klockan lite snabbt och märkt att han inte alls gillar den. Finns det någon som är villig att köpa den för 75 tusen så är det ju bara att tacka och ta emot (jag skulle personligen aldrig betala den summan).

Hoppas den inte är testad när det står orörd ;)

Självklart, folk får betala och sälja för vad de vill. Kan bara tycka det känns trist när det ofta sker i rent spekulativt syfte (något vi alltid enbart kan spekulera om förvisso haha).
 

azcii

Patek
2-Faktor
Hoppas den inte är testad när det står orörd ;)

Självklart, folk får betala och sälja för vad de vill. Kan bara tycka det känns trist när det ofta sker i rent spekulativt syfte (något vi alltid enbart kan spekulera om förvisso haha).
Jag håller med, jag tycker också det är tråkigt att jag trots att jag ringt varenda Panerai AD i Europa har exakt 0% chans att få tag på en Bronzo, medan andra säljer den för 350 tusen på Ebay. Men samtidigt förstår jag att det är så världen funkar - folk ger helst inte bort pengar.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Ska jag leka djävulens advokat en stund?
Det ska jag...

Kom igen nu.
Jag tycker att det är jättetrevlig atmosfär på KS och att forumet fungerar bättre än många andra.
Men eftersom jag inte är i en sån ekonomisk position att jag bara slänger bort 25k så hade jag också försökt kränga klockan till marknadspris. Inte hade jag skänkt bort den till listpris för att sen få en klump i magen då köparen (med lite mindre skrupler och mod att stå emot KS-drevet), veckan efter, skickar den vidare för +25k.
Här eller på Ebay spelar väl egentligen mindre roll.
Om nu marknadsvärdet på en Speedy Tuesday är 75k(?!?) så tror jag att det gäller att smida medan järnet är varmt. Tror att den kommer att sjunka som en sten.
Done!

On a more personal note...
Spekulerar inte själv i klockor och tycker att det är en ruggigt tråkig trend. Men det är ju så det funkar nu för tiden.

EDIT
Hade jag nu förhandsbeställt en Speedy för 52k och märkt att marknadsvärdet var bra mycket högre så hade jag nog varit sugen på att inleda min spekuleringskarriär! ;)
Säger inte emot, som jag skrev från början konstaterar jag (högst personligen) att företeelsen är tråkig. Tyvärr är det som du säger väldigt vanligt! Kolla bara på nya Blåa Bronzon från Panerai som folk flippar direkt (orörda) för 200.000:- över list...
 

azcii

Patek
2-Faktor
Ja, oavsett vad förstår jag om Torsten inte vill sälja den för 52 tusen för att sedan se köparen sälja den för 75 om en vecka.

Sen att man skriver upp sig på en klocka när man inte tänker använda den är en annan diskussion. Då kan man även fråga sig - är det även fel att köpa en bostad bara för att sedan sälja den med vinst?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Säger inte emot, som jag skrev från början konstaterar jag (högst personligen) att företeelsen är tråkig. Tyvärr är det som du säger väldigt vanligt! Kolla bara på nya Blåa Bronzon från Panerai som folk flippar direkt (orörda) för 200.000:- över list...
200 tusen i bästa fall..... :mad:
 

DrKlocka

Audemars
Ja, oavsett vad förstår jag om Torsten inte vill sälja den för 52 tusen för att sedan se köparen sälja den för 75 om en vecka.

Sen att man skriver upp sig på en klocka när man inte tänker använda den är en annan diskussion. Då kan man även fråga sig - är det även fel att köpa en bostad bara för att sedan sälja den med vinst?
Självklart får alla göra som de vill i den fria världen, det är inte det som diskuteras. Det är ett entusiastforum för klockintresserade och kan inte jämföras med lägenheter. Det är ingen som förbjuder någon på att tjäna pengar på en klocka, men många tycker det är tråkig stil att köpa en klocka enbart för att tjäna pengar. Då är det inte längre intresset som styr.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ja, oavsett vad förstår jag om Torsten inte vill sälja den för 52 tusen för att sedan se köparen sälja den för 75 om en vecka.

Sen att man skriver upp sig på en klocka när man inte tänker använda den är en annan diskussion. Då kan man även fråga sig - är det även fel att köpa en bostad bara för att sedan sälja den med vinst?
Word sista!
...eller ja, nåt åt det hållet!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Självklart får alla göra som de vill i den fria världen, det är inte det som diskuteras. Det är ett entusiastforum för klockintresserade och kan inte jämföras med lägenheter. Det är ingen som förbjuder någon på att tjäna pengar på en klocka, men många tycker det är tråkig stil att köpa en klocka enbart för att tjäna pengar. Då är det inte längre intresset som styr.
Kunde inte sagt det bättre själv!
 

azcii

Patek
2-Faktor
Självklart får alla göra som de vill i den fria världen, det är inte det som diskuteras. Det är ett entusiastforum för klockintresserade och kan inte jämföras med lägenheter. Det är ingen som förbjuder någon på att tjäna pengar på en klocka, men många tycker det är tråkig stil att köpa en klocka enbart för att tjäna pengar. Då är det inte längre intresset som styr.
Håller med dig om att det är tråkigt.

Jag har köpt en Speedy Tuesday och väntar på att få den levererad. Anledningen till att jag skrev upp mig var inte för att jag trodde den skulle bli en investering, utan för att jag tyckte det var den finaste Speedyn jag någonsin sett. Om jag sen någon dag tröttnar på klockan kan jag såklart komma att sälja den - oundvikligt som flippare.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det är väl ingen som krit
Håller med dig att det är tråkigt.

Jag har köpt en Speedy Tuesday och väntar på att få den levererad. Anledningen till att jag skrev upp mig var inte för att jag trodde den skulle bli en investering, utan för att jag tyckte det var den finaste Speedyn jag någonsin sett. Om jag sen någon dag tröttnar på klockan kan jag såklart komma att sälja den - oundvikligt som flippare.
javisst. Ibland är man helt säker på att man måste ha en grej för att senare ändra sig. Med klockor har man ofta inte öppet köp heller, så vill man känna på en klocka i lugn och ro finns det inte så många alternativ annat än att köpa en. Så gjorde jag med min PO. Det tog ett dygn innan jag till slut plastade av den och jag har ännu inte förmått mig själv att ta bort plasten från låset. Det är som sagt tråkigt om vissa spekulerar i samlarobjekt eller klockor, men jag ser inget direkt problem så länge de inte dammsuger marknaden på objekt i syfte att driva upp priset ytterligare. Knappast troligt med dyra klockor :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ja, oavsett vad förstår jag om Torsten inte vill sälja den för 52 tusen för att sedan se köparen sälja den för 75 om en vecka.

Sen att man skriver upp sig på en klocka när man inte tänker använda den är en annan diskussion. Då kan man även fråga sig - är det även fel att köpa en bostad bara för att sedan sälja den med vinst?
Ingen köper en Speedy Tuesday annat än om 1) Man är Speedyentusiast 2) I spekulationssyfte. Att man köpt en för att man tror man vill ha en men sen upplever att det inte var "något för mig" finns liksom inte. OK, oförutsedda utgifter kan komma även för en Speedy-entusiast och man behöver pengar men Torsten har inte visat något Speedy-intresse annat än när han lyckades knipa ett ex av denna.
https://klocksnack.se/threads/Ω-speedmaster-tråden.45409/page-243#post-1698504
Undrar om det här är rätt sätt att "komma med i gänget" :rolleyes:
 

azcii

Patek
2-Faktor
Ingen köper en Speedy Tuesday annat än om 1) Man är Speedyentusiast 2) I spekulationssyfte. Att man köpt en för att man tror man vill ha en men sen upplever att det inte var "något för mig" finns liksom inte. OK, oförutsedda utgifter kan komma även för en Speedy-entusiast och man behöver pengar men Torsten har inte visat något Speedy-intresse annat än när han lyckades knipa ett ex av denna.
https://klocksnack.se/threads/Ω-speedmaster-tråden.45409/page-243#post-1698504
Undrar om det här är rätt sätt att "komma med i gänget" :rolleyes:
Vill inte att det ska verka som att jag är Torstens försvarsadvokat, men han skrev faktiskt till mig precis efter att den hade släppts (innan hypen va riktig) att han såg den på Instagram och reservade en för att han tyckte den var snygg. Resten låter jag honom svara på :p
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp