• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Code

AKA Vincent B
Samma sak när tex Omega kom ut med deras nya Co-axial urverk. Ingen kunde serva dom, kunde ingenting. Nu kommer dom bara i Co-axial och dom flesta lärt sig serva dom..
 

Code

AKA Vincent B
Ok påtal om Tudors ETA urverk. Skulle aldrig lämna in den hos en vanlig urmakare för att få delar utbytta. Dom skulle säkert lägga i en vanlig utbytt ETA del. Jag skulle vilja ha "Tudors" moddade ETA del i den. Så skulle åka in hos AD i alllafall. Och alla AD:s som säljer Rolex/Tudor kan serva nya inhouse urverken...Eller så skickas klockan till Tudor.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Bättre urverk än ETA. Nya har silicon hairspring samt 70tim reservtid mm. Och det folk inte förstått är att dom Tudor med gamla ETA verken , som är värda mer , är dom gamla snubbarna inte BB..
Jag är rätt säker på att majoriteten är med på noterna gällande äldre Tudor med ETA.

Och... ett bra urverk kan inte rädda en klocka som inte faller mig i smaken. Urverket spelar faktiskt mindre roll för min del.
 

Jodisalt

Rolex
Problemet är att benämningen uttagen år xxxx vilseleder. Ibland förstår man att den togs ut av någon annan första gången och alltså var begagnad och 10 år gammal när den "togs ut". Det går i de flesta falla att vara tydligare i annonsen.

Som tidigare har skrivit, det går ju inte att se exakt när den tillverkades. Det står tydligt i annonsen att klockan är uttagen juni 2017 hos en AD. Den är oanvänd och legat i sin låda i ca 2 månader.
 

Code

AKA Vincent B
Som tidigare har skrivit, det går ju inte att se exakt när den tillverkades. Det står tydligt i annonsen att klockan är uttagen juni 2017 hos en AD. Den är oanvänd och legat i sin låda i ca 2 månader.
Som jag skrev tidigare kunde han skrivit uttagen 2017 (Men tillverkad tidigare) för att inte vilseleda någon..
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag får väl erkänna att jag gör det. Dock inte därför jag köpte min med ETA, utan mer för att JAG tycker ETA är mer charmigt ;)
Jag gillar också ETA-verk men de är väl utan undantag billigare, både i nyinköp och begagnade, än inhouseverken. Finns det verkligen något undantag från den regeln? Att det finns köpare som hellre köper ETA-verk förstår jag, men jag frågar mig verkligen om de är beredda att betala ett högre pris? Det låter osannolikt.
 

Code

AKA Vincent B
Jag gillar också ETA-verk men de är väl utan undantag billigare, både i nyinköp och begagnade, än inhouseverken. Finns det verkligen något undantag från den regeln? Att det finns köpare som hellre köper ETA-verk förstår jag, men jag frågar mig verkligen om de är beredda att betala ett högre pris? Det låter osannolikt.
Tack..
 

Jodisalt

Rolex
Jag gillar också ETA-verk men de är väl utan undantag billigare, både i nyinköp och begagnade, än inhouseverken. Finns det verkligen något undantag från den regeln? Att det finns köpare som hellre köper ETA-verk förstår jag, men jag frågar mig verkligen om de är beredda att betala ett högre pris? Det låter osannolikt.

För designen/logga samt tjocklek betalar jag gladeligen ett högre pris. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor

Scipio

Patek
2-Faktor
Som tidigare har skrivit, det går ju inte att se exakt när den tillverkades. Det står tydligt i annonsen att klockan är uttagen juni 2017 hos en AD. Den är oanvänd och legat i sin låda i ca 2 månader.
De flesta producenter har sina koder där det framgår. Sen finns det små skillnader under en produktionscykel som gör att en insatt person kan datera den rätt bra. Jag menar mer generellt, inte specifikt för den här klockan. Begreppet uttagen år xxxx används på ett sånt sätt att det förvillar och det är inte bra.
 

Jodisalt

Rolex
Fast det räcker inte med att du gör det. För att den ska betinga ett högre pris behövs det en större efterfrågan än det finns tillgång.

Självklart! Dock är jag inte intresserad av att "köpa och sälja dyrt". Jag är mer intresserad av att jag vill bära en snygg klocka enligt mitt tycke. Jag föredrar rosen och inte skölden på urtavlan.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag gillar också ETA-verk men de är väl utan undantag billigare, både i nyinköp och begagnade, än inhouseverken. Finns det verkligen något undantag från den regeln? Att det finns köpare som hellre köper ETA-verk förstår jag, men jag frågar mig verkligen om de är beredda att betala ett högre pris? Det låter osannolikt.
Undantaget kan ju vara om ETA-varianten tillverkades i en relativt begränsad serie. Nu vet jag inte om det är så i det här fallet men klocknördar kan ju betala premium för de mest konstiga detaljer... :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Det är en variant. En annan är att lägga ut den till ett skäligt pris. Jag vet vad jag föredrar.

Självklart, men är ytterst få annonser ute till skäligt pris. Ska vi ägna oss åt hårklyveri på samtliga blir det tråkig stämning..
OM någon är villig att betala är det väl fine.

Däremot direkta felaktigheter måste ju såklart belysas, anser dock inte att just nämnd Tudor förtjänar att granskas på det viset.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp