• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bra fråga... Jag har en Padi jag köpte i sommras som också är den som används i nämda foto , men sen tog vansinnet över och jag var tvungen att köpa en för att förvara till eftervärlden, så en behålls och "samlar padin" säljs... Har inte ni också 2 Padi liggandes alltså? :)
Fick du tag i två Zimbe också?

Kanske just för man är trött i skallen :)

så här var det att en viss person i detta fall jag tyckte 15 Juli eller nån gång att visst 2st padi måste man ju ha, en att använda och en att "spara" och hypen var total på KS, Padi, Padi Padi ropades ut.. Jag bokade 2st klockor på 2 olika ställen en fick jag i Juli/Aug och en sent i september här... när jag hämtade ut den i september så insåg jag ju att "hur kul är det att ha en klocka sparad" och att jag kan nöja mig med en Padi... således säljs den nu, men den första behåller jag och gillar absolut
Det kan vara en idé att basera klockköp på vad du gillar och tycker.

10 000:- eller Högstbjudande. Om nån bjuder 9500:- Som mest så är det väl då det högsta budet. Är det förbjudet att komma med bud, om man tycker säljaren är ute o seglar?
Absolut inte. Jag tolkade det väl fel isåfall. Kanske klumpigt uttryckt av dig också, "10k eller bud" kanske räcker, högsta budet låter lite fel med tanke på att det är emot reglerna med budgivning. :)

Absolut inte. Jag tolkade det väl fel isåfall. Kanske klumpigt uttryckt av dig också, "10k eller bud" kanske räcker, högsta budet låter lite fel med tanke på att det är emot reglerna med budgivning. :)
Nu tycker åtminstone jag att vi börjar bli lite väl petiga. Syftet med tråden är inte att märka ord eller klyva hårstrån. Det är väl jättebra att fel i annonser påpekas, men vi kanske ska hålla oss till att påpeka direkt felaktiga annonser som inte uppfyller regelverket. Att börja med subjektiva bedömningar lär inte leda till något konstruktivt.

Nu tycker åtminstone jag att vi börjar bli lite väl petiga. Syftet med tråden är inte att märka ord eller klyva hårstrån. Det är väl jättebra att fel i annonser påpekas, men vi kanske ska hålla oss till att påpeka direkt felaktiga annonser som inte uppfyller regelverket. Att börja med subjektiva bedömningar lär inte leda till något konstruktivt.

Jag tycker nog att påpekandet är helt korrekt i det här fallet. Som annonsen är formulerad tolkar jag det till 100% som att det är budgivning som gäller och att det inte finns något maxpris. Eftersom det inte är en öppen budgivning a´la Tradera är det ju också omöjligt att veta vart det högsta budet ligger, dvs säljaren kan avstå att sälja om högsta bud är för lågt.

It goes without saying att det troligtvis vid de flesta annonserna kommer in bud som ligger under utsatt pris, därför är formuleringen olycklig och onödig.

Jag tycker nog att påpekandet är helt korrekt i det här fallet. Som annonsen är formulerad tolkar jag det till 100% som att det är budgivning som gäller och att det inte finns något maxpris. Eftersom det inte är en öppen budgivning a´la Tradera är det ju också omöjligt att veta vart det högsta budet ligger, dvs säljaren kan avstå att sälja om högsta bud är för lågt.

It goes without saying att det troligtvis vid de flesta annonserna kommer in bud som ligger under utsatt pris, därför är formuleringen olycklig och onödig.
Nu har ju säljaren förklarat vad han menar och då är det väl fine med det. Sen är det precis som du säger att det vid nästan alla försäljningar förekommer budgivning. Kan dock inte se problemet med att om två personer vill ha samma klocka och en av dem lägger nån hundring över utsatt pris så får han köpa den. Det måste ju finnas ett visst utrymme för säljaren att acceptera bud såväl under som över utsatt pris så länge hen inte redan lovat bort den till en tidigare spekulant. Det innebär ju inte att säljaren kör auktion al á tradera? I annat fall är det ju bara att sätta ett tokhögt pris och sen låta spekulanter buda på under detta....

Nu har ju säljaren förklarat vad han menar och då är det väl fine med det. Sen är det precis som du säger att det vid nästan alla försäljningar förekommer budgivning. Kan dock inte se problemet med att om två personer vill ha samma klocka och en av dem lägger nån hundring över utsatt pris så får han köpa den. Det måste ju finnas ett visst utrymme för säljaren att acceptera bud såväl under som över utsatt pris så länge hen inte redan lovat bort den till en tidigare spekulant. Det innebär ju inte att säljaren kör auktion al á tradera? I annat fall är det ju bara att sätta ett tokhöft pris och sen låta spekulanter buda på under detta....

Håller inte alls med. Eftersom budgivning inte är tillåtet är det bara oerhört onödigt att man ska tillåta varianter så länge säljaren kommer med en förklaring. Dessutom, återigen så har man ju ingen aning om vilka bud som kommer in och säljaren lär ju knappast släppa klockan om högsta budet blir låt säga 5.000sek.

@CapTaiN-MiFFo , vill bara att du ska se att jag skriver om din annons.

Att utsatt annonspris och slutgiltigt försäljningspris ibland diffar, är heller ingen anledning att frångå principen om fast pris. Annonspriset handlar ju om tydlighet och i viss mån om referenser. Om säljaren vill acceptera ett lägre pris så är det ju självklart upp till hen, (oj vad det finns folk som sitter bakom tangentbordet och kokar nu av våra hen-formuleringar :) ), men det är ju inte att blanda ihop med budgivning.

Men det enklaste är väl att @Denke eller annan admin får avlägga dom :)

Håller inte alls med. Eftersom budgivning inte är tillåtet är det bara oerhört onödigt att man ska tillåta varianter så länge säljaren kommer med en förklaring. Dessutom, återigen så har man ju ingen aning om vilka bud som kommer in och säljaren lär ju knappast släppa klockan om högsta budet blir låt säga 5.000sek.

@CapTaiN-MiFFo , vill bara att du ska se att jag skriver om din annons.

Att utsatt annonspris och slutgiltigt försäljningspris ibland diffar, är heller ingen anledning att frångå principen om fast pris. Annonspriset handlar ju om tydlighet och i viss mån om referenser. Om säljaren vill acceptera ett lägre pris så är det ju självklart upp till hen, (oj vad det finns folk som sitter bakom tangentbordet och kokar nu av våra hen-formuleringar :) ), men det är ju inte att blanda ihop med budgivning.

Men det enklaste är väl att @Denke eller annan admin får avlägga dom :)
Men du säger ju själv att budgivning är tillåtet. Det jag vänder mig mot är att det kategoriskt bara är okej så länge buden är under utsatt pris. Ska man tillåta bud vilket man rimligen måste göra så bör man väl också tillåta bud som är över utsatt pris?
Låt säga att jag prissätter fel och lägger ut en klocka för 10 000 kr, men som bör ha ett pris runt 15 000. Om jag en stund senare loggar in och ser att jag fått 10 bud via PM där 9 är på 10 000 och ett är på 12 000. Får jag då inte sälja klockan till den som bjöd 12000?

edit:
Omvänt, jag lägger ut samma klocka för 20 000 kronor och de 10 buden är desamma. Är det då mer okej om jag säljer till budgivaren som ger 12 000?

Högstbjudande vid en försäljning och budgivning/auktion är två olika saker. Det är det som är viktigt att särskilja här antar jag, vilket i så fall dom flesta reder ut. Nog om det från min sida (om nu ingen moderator tycker något annat). @Clark Kent . @Aboynamedsue . @Roffe .........

Men du säger ju själv att budgivning är tillåtet. Det jag vänder mig mot är att det kategoriskt bara är okej så länge buden är under utsatt pris. Ska man tillåta bud vilket man rimligen måste göra så bör man väl också tillåta bud som är över utsatt pris?
Låt säga att jag prissätter fel och lägger ut en klocka för 10 000 kr, men som bör ha ett pris runt 15 000. Om jag en stund senare loggar in och ser att jag fått 10 bud via PM där 9 är på 10 000 och ett är på 12 000. Får jag då inte sälja klockan till den som bjöd 12000?

edit:
Omvänt, jag lägger ut samma klocka för 20 000 kronor och de 10 buden är desamma. Är det då mer okej om jag säljer till budgivaren som ger 12 000?

Det är ingen stor grej för mig och inget jag tänker gå i någon längre clinch och riskera osämja över. Om du har fått en bud på 10´ och meddelat budgivaren att han får köpa klockan men sen drar tillbaka affären när du får bud på 12´ tio minuter senare antar jag att du får vara beredd på en skitstorm. Exakt samma sak gjorde ju Jälmers Ur och då var forummajoriteten inte nådig över hur skevt tillvägagångssätt det var. Du kan ta hundra hypotetiska exempel, det spelar ingen roll för sakfrågan...budgivning är inte tillåtet enligt ministeriet. Sen är det generöst tolkat att kalla enskilda bud från medlemmar, (som ju inte har kännedom om andra eventuella buds storlek eller ens om det har inkommit andra bud), som budgivning i ordets korrekta betydelse. Om det skulle vara den korrekta tolkningen måste regelverket rimligtvis skrivas om.

Högstbjudande vid en försäljning och budgivning/auktion är två olika saker. Det är det som är viktigt att särskilja här antar jag, vilket i så fall dom flesta reder ut. Nog om det från min sida (om nu ingen moderator tycker något annat). @Clark Kent . @Aboynamedsue . @Roffe .........

Som jag skrev ovan tror jag inte att du släpper klockan om det högsta bud du får är 3´så vad är då meningen med att skriva med högstbjudande annat än att det syftar till budgivning. Men det här får bli slutreplik från min sida och jag hoppas att du får sålt klockan till ett pris som du blir nöjd med oavsett :)

Angående att sälja AP så är nog motsvarigheten vad det gäller bilar att sälja AMG-Merca. Aldrig tidigare har man stött på så mycket trötta människor. Kan säga att jag än idag tio år efter att jag sålde min E55 är imponerad av den avsaknad av intellekt som uppenbarade sig då.

OBS: detta inlägga har inget att göra med inlägget ovan utan är bara lite allmänt babbel från min sida.

Bjuder på ett smakprov:

IMG_8993.PNG
IMG_8994.PNG
Han var även lite intresserad av breitling. Dock verkade det intresset svalna efter 3 rader :(
IMG_0387.PNG

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp