• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är klart att man inte ska göra upp en affär hos AD. Vad jag tror och hoppas att man avser är det ett möte hos AD för ett äkthetsbevis hos urmakaren. Därefter får köpare och säljare gå vidare till ett cafe eller bank. Att slutföra affären inne hos AD vore respektlöst och värt en närmare titt i trottoaren utanför.
Är det det folk menar så förstår jag äntligen! Givetvis kommer då följdfråga på det. Kan man bara släntra in för äkthetsbevis eller ringer man och bestämmer tid? Jag föreställer mig att det är en kostnad för det. Vad brukar det kosta och är det köpare eller säljare som normalt står för det?

Är det det folk menar så förstår jag äntligen! Givetvis kommer då följdfråga på det. Kan man bara släntra in för äkthetsbevis eller ringer man och bestämmer tid? Jag föreställer mig att det är en kostnad för det. Vad brukar det kosta och är det köpare eller säljare som normalt står för det?
när jag köpte min första dyrare begagnade klocka kom jag och säljaren överens om att han lämnade in den hos lokala ADn för äkthetsintyg/värdering. Detta skulle ta några timmar så vi träffades sedan hos ADn där jag betalade för intyget och fick mitt namn på värderingsintyget. Vi gick sedan tillsammans till min bank där vi slutförde affären. Hade swisch funnits så hade jag kunnat föra över pengarna direkt till säljaren i samband med att värderingsintyget skrevs. Win Win Win så att säga. :)

Är det det folk menar så förstår jag äntligena! Givetvis kommer då följdfråga på det. Kan man bara släntra in för äkthetsbevis eller ringer man och bestämmer tid? Jag föreställer mig att det är en kostnad för det. Vad brukar det kosta och är det köpare eller säljare som normalt står för det?
Det bästa är att ringa AD så de är förberedda. Urmakaren måste vara där och ha tid avsatt. Det kan kosta upp till 1200 kr tror jag och det är köparen som betalar. Det är köparen som har intresse av att veta om klockan är äkta eller inte. Det är bra att göra det i de fall man är osäker. Handlar du av någon med gott rykte på KS behövs nog inte den här åtgärden. Bara att säljaren går med på att ni börjar hos AD för äktehetsintyg bådar ju gott. Den som försöker sälja på dig fejk försöker nog få dig övertygad om att det inte behövs.

Det bästa är att ringa AD så de är förberedda. Urmakaren måste vara där och ha tid avsatt. Det kan kosta upp till 1200 kr tror jag och det är köparen som betalar. Det är köparen som har intresse av att veta om klockan är äkta eller inte. Det är bra att göra det i de fall man är osäker. Handlar du av någon med gott rykte på KS behövs nog inte den här åtgärden. Bara att säljaren går med på att ni börjar hos AD för äktehetsintyg bådar ju gott. Den som försöker sälja på dig fejk försöker nog få dig övertygad om att det inte behövs.
Tack för den informationen. Mycket matnyttigt för en som inte har riktig koll.

när jag köpte min första dyrare begagnade klocka kom jag och säljaren överens om att han lämnade in den hos lokala ADn för äkthetsintyg/värdering. Detta skulle ta några timmar så vi träffades sedan hos ADn där jag betalade för intyget och fick mitt namn på värderingsintyget. Vi gick sedan tillsammans till min bank där vi slutförde affären. Hade swisch funnits så hade jag kunnat föra över pengarna direkt till säljaren i samband med att värderingsintyget skrevs. Win Win Win så att säga. :)
Kanon! Bra med info!

Vem har påstått att det är en vitguldsring? Jag säljer en omärkt AM stålring i stål inget annat.
Man kan ju undra om detta är begåvningsreservens sista utpost...
Sicken tråkig attiityd du ligger inne med. Hotar med dd, kallar folk för idioter med mera. Om du besvarar inläggen sakligt och artigt så kommer du kanske få det goda renommé du vill ha här på forumet?
Även om man tycker att folk är dumma i huvudet så behöver man ju inte basunera ut det till allt och alla. :)
Jag misstänker att jag kommer få skit för detta men det var faktiskt skrivet i all välmening.

Sicken tråkig attiityd du ligger inne med. Hotar med dd, kallar folk för idioter med mera. Om du besvarar inläggen sakligt och artigt så kommer du kanske få det goda renommé du vill ha här på forumet?
Även om man tycker att folk är dumma i huvudet så behöver man ju inte basunera ut det till allt och alla. :)
Jag misstänker att jag kommer få skit för detta men det var faktiskt skrivet i all välmening.
inte alls, bra poäng, dock var det: 1) inte jag som började eller drog igång detta 2) jag har aldrig kallat någon idiot bokstavligen 3) måste få försvara mig när det kommer osakliga angrepp om fake winders etc.

DD = day-date

eller?
giphy.gif

På chattspråk är det en förkortning för "du då". Eftersom det inte riktigt funkar i sammanhanget kommer några ytterligare förslag:
DD - Daredevils
DD - Data Dictionary
DD - Days after Date
DD - Demand Draft
DD - Dishonorable Discharge
DD - Disk Drive
DD - Doctor of Divinity
DD - Dungeons & Dragons
Daredevil är det mest troliga.

Vem har påstått att det är en vitguldsring? Jag säljer en omärkt AM stålring i stål inget annat.
Man kan ju undra om detta är begåvningsreservens sista utpost...
Jag tycker bara det är lite lustigt med inställningen att en bra renommé bygger på bra relationer och äkta varor, för att i nästa andetag kränga aftermarketprylar som ska föreställa ädelmetall..

Den är nu nedplockad så gott det går. Litar helt på era bedömningar i detta ämne. Jag är helt enkelt för dåligt berest inom Seiko/kobra genren känner jag nu. Så ofattbart många modeller att hålla koll på.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp