• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"En fundering kring Köp & Sälj":
Varför verkar "alla" vilja ha eller ta betalt via Swish? Är det så vanligt att ha det nu? Säkerhetsmässigt bättre än exempelvis Paypal eller kontoinsättning eller vad? jag börjar väl bli gammal antar jag... har aldrig använt Swish. Kan knappt stava till det.

Upp till var och en naturligtvis, nyfiken på hur andra ser på det bara.

Varför verkar "alla" vilja ha eller ta betalt via Swish? Är det så vanligt att ha det nu? Säkerhetsmässigt bättre än exempelvis Paypal eller kontoinsättning eller vad? jag börjar väl bli gammal antar jag... har aldrig använt Swish. Kan knappt stava till det.

Överföringen sker omgående och är riskfri.

Nu har jag iofs förstått på alla kommentarer om rätt och fel på forumet att det inte är meningen att man ska ha fler än tre annonser samtidigt men reglerna kan tolkas annorlunda.

7) Det är tillåtet att posta tre (3) nya annonser per dygn eller att en gång per dygn bumpa tre av dina befintliga annonser.

Jag tolkar det som att jag har två alternativ. Antingen kan jag skapa tre nya annonser per dygn, varje dygn kan det tolkas, eller så kan jag bumpa tre av mina befintliga en gång per dygn.
Det innebär att jag efter tre dygn kan ha nio annonser och det fjärde dygnet kan jag bumpa tre av de nio en gång det dygnet.
En alternativ tolkning, menar inte att piska upp någon debatt såhär på fredagskvällen :)

Swish är bra. Det är vanligt och man får pengarna direkt så köparen kan inte dra tillbaka eller avbryta betalningen.

Nu har jag iofs förstått på alla kommentarer om rätt och fel på forumet att det inte är meningen att man ska ha fler än tre annonser samtidigt men reglerna kan tolkas annorlunda.

7) Det är tillåtet att posta tre (3) nya annonser per dygn eller att en gång per dygn bumpa tre av dina befintliga annonser.

Jag tolkar det som att jag har två alternativ. Antingen kan jag skapa tre nya annonser per dygn, varje dygn kan det tolkas, eller så kan jag bumpa tre av mina befintliga en gång per dygn.
Det innebär att jag efter tre dygn kan ha nio annonser och det fjärde dygnet kan jag bumpa tre av de nio en gång det dygnet.
En alternativ tolkning, menar inte att piska upp någon debatt såhär på fredagskvällen :)
Det är ok att göra så, det är många som har gamla annonser liggandes som inte rörs bara.

Överföringen sker omgående och är riskfri.
Har inte studerat det men förvånar mig om det är helt riskfritt det heller. Och omgående till skillnad mot ett dygn annars då. Man har kanske inte upptäckt möjliga risker med det ännu. Men visst, det kanhända är revolutionerande bra för det är det ju verkligen om det stämmer. Får väl kolla in det kanske...

Haha, detta påminner mig om ett samtal jag hade med farsan här om dagen.
Han tycker Swish låter farligt :)

Swish är det bästa som hänt sen skivat bröd :D

Swish är bra. Det är vanligt och man får pengarna direkt så köparen kan inte dra tillbaka eller avbryta betalningen.
Det kan man väl inte vid banköverföring heller vad jag vet. Jo, jag vet att det relativt vanligt med den betalmetoden, men inte så vanligt som enda alternativ kanske.

Nä jag är ingen direkt motståndare till Swish, vet inte ens tillräckligt om det för att vara det. Men både företag och privata har hållit på både på nätet och utanför i genren utan att använda nån swish, en del i decennier och vanligtvis utan några som helst problem och gör så fortfarande idag. Vet inte om det kan vara så kassa metoder och tvivlar på det är så långsamt och riskfyllt som en del kanhända tror. Använda telefonnummer till andra och tredje part kan också vara riskabelt. Registrera sig på nätet öht kan också vara farligt.

Därför frågan kom upp varför swish tycks vara nästan det enda som skulle vara aktuellt för många i annonserna här. Men är som sagt naturligtvis upp till var och en hur man vill göra. Har fått svar på min fråga.

Länge leve swish. Jag var kritisk när det lanserades, men har använt det i ett par år nu. Jag menar, om de största bankerna i Sverige ligger bakom hela grejen, då känner jag att jag kan lita på att mina pengar är säkra.

Det kan man väl inte vid banköverföring heller vad jag vet. Jo, jag vet att det relativt vanligt med den betalmetoden, men inte så vanligt som enda alternativ kanske.

Nä jag är ingen direkt motståndare till Swish, vet inte ens tillräckligt om det för att vara det. Men både företag och privata har hållit på både på nätet och utanför i genren utan att använda nån swish, en del i decennier och vanligtvis utan några som helst problem och gör så fortfarande idag. Vet inte om det kan vara så kassa metoder och tvivlar på det är så långsamt och riskfyllt som en del kanhända tror. Använda telefonnummer till andra och tredje part kan också vara riskabelt. Registrera sig på nätet öht kan också vara farligt.

Därför frågan kom upp varför swish tycks vara nästan det enda som skulle vara aktuellt för många i annonserna här. Men är som sagt naturligtvis upp till var och en hur man vill göra. Har fått svar på min fråga.
Tror att man kan dra tillbaka överföringen på något sätt om man har en annan bank än mottagaren.

Det tar en vardag innan de registreras på mottagarkontot i annan bank men poängen var att mans släpper vanligen inte ifrån sig nåt förrän pengarna är på, syns på, kontot och då går de inte att ta tillbaka.
Jag pratade om när överföringen skickas. Gör du en affär ansikte mot ansikte är Swish på så sätt borde ärligare och smidigare för både säljare och köpare. Rätt segt som köpare att behöva föra över pengarna, vänta någon dag och sen hoppas på att säljaren kommer ge dig klockan. Blir ju så ibland ändå, till exempel när man gör en distansaffär, men om man kan undvika det så är det ju det bästa. Då har man förhoppningsvis även kollat upp säljaren och dennes referenser innan affär.

Det tar en vardag innan de registreras på mottagarkontot i annan bank men poängen var att man släpper vanligen inte ifrån sig nåt förrän pengarna är på, syns på, kontot och då går de inte att ta tillbaka.

Jag är 99% säker på att det inte stämmer. Du kan exempelvis ringa till banken och be att de ska dra tillbaka överföringen. Har skrivits om det i samband med bedrägerier ett flertal gånger.

Jag är 99% säker på att det inte stämmer. Du kan exempelvis ringa till banken och be att de ska dra tillbaka överföringen. Har skrivits om det i samband med bedrägerier ett flertal gånger.
Det är om pengarna inte kommit in på kontot än. Det är så bedrägerierna går till, dom drar tillbaka pengarna innan det nått mottagarens konto. Därför vanligt att bedragare även har konton på flera banker så dom kan anpassa sig utifrån vilken bank du har.
http://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/betalningar/betalning-av-misstag

Jag pratade om när överföringen skickas. Gör du en affär ansikte mot ansikte är Swish på så sätt borde ärligare och smidigare för både säljare och köpare. Rätt segt som köpare att behöva föra över pengarna, vänta någon dag och sen hoppas på att säljaren kommer ge dig klockan. Blir ju så ibland ändå, till exempel när man gör en distansaffär, men om man kan undvika det så är det ju det bästa. Då har man förhoppningsvis även kollat upp säljaren och dennes referenser innan affär.
Du förutsätter ju då ett sammanträffande av två personer som bor på rimligt åkavstånd från varandra. Det kan man inte förutsätta. Det bli mer ett specialfall. Kanske mer vanligt för någon som bor i Stockholm men för de flesta andra är närmast motsatsen det absolut vanligaste.

Helt rätt. Banköverföring vid f2f är vansinne och det är så många många bedrägerier har skett. Köparen för över pengar när säljaren ser på, då säljaren har annan bank får han inte pengarna förräns nästa bankdag. Pengarna dras inte direkt från köparens konto, de blir "bokade". Köpare får klocka. Parterna skiljs åt. Köpare ångrar överföring innan den dragits. Gratis klocka och bedrägeri. Slutsats: banköverföring mellan olika banker är skit för direktbetalning. Fungerar med förskottsbetalning där varan skickas efter mottagna pengar.
Swish är det absolut enklaste och säkraste.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp