• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du förutsätter ju då ett sammanträffande av två personer som bor på rimligt åkavstånd från varandra. Det kan man inte förutsätta. Det bli mer ett specialfall. Kanske mer vanligt för någon som bor i Stockholm men för de flesta andra är närmast motsatsen det absolut vanligaste.
Ja men med banköverföring så förutsätter du ju att man har tillgång till ett bankkonto. Det kan man ju inte förutsätta. Försöker bara hjälpa dig och svara på din fråga. Du behöver inte ta till dig det om du inte vill.
Edit: Föredrar Swish även vid distansaffärer. Man får betalningen direkt oavsett vilken bank man har. Snabbt och smidigt. Vid något tillfälle har jag haft kontakt med köpare när jag varit vid posten redo att skicka iväg paketet. Rätt skönt då att denne bara kan swisha och man får pengarna direkt.

Senast ändrad:
Ja men med banköverföring så förutsätter du ju att man har tillgång till ett bankkonto. Det kan man ju inte förutsätta. Försöker bara hjälpa dig och svara på din fråga. Du behöver inte ta till dig det om du inte vill.
Jo, även om du använder swish så bör du ha någon form av konto, gärna på en bank. Annars är det kontanter i handen eller i brev i brevlådan som gäller.

Swish är alldeles utmärkt och (än så länge) utan kostnad . Man ser vilket namn som står på mottagarkontot innan man skickar pengarna vilket är en säkerhet för köparen och pengarna kommer in direkt vilket är en säkerhet för säljaren.

"En fundering kring Köp & Sälj":
Varför verkar "alla" vilja ha eller ta betalt via Swish? Är det så vanligt att ha det nu? Säkerhetsmässigt bättre än exempelvis Paypal eller kontoinsättning eller vad? jag börjar väl bli gammal antar jag... har aldrig använt Swish. Kan knappt stava till det.

Upp till var och en naturligtvis, nyfiken på hur andra ser på det bara.
Swish är en dagslända.
:D

Har inte studerat det men förvånar mig om det är helt riskfritt det heller. Och omgående till skillnad mot ett dygn annars då. Man har kanske inte upptäckt möjliga risker med det ännu. Men visst, det kanhända är revolutionerande bra för det är det ju verkligen om det stämmer. Får väl kolla in det kanske...
En annan fördel med Swisch är att du får namnet på den som äger kontot och det telefonnummer som är kopplat till kontot/personen.

Ville du lära dig eller ville du tjafsa emot? :)
Nej jag behöver inte "lära mig" utan som sagts är nyfiken varför så pass många väljer att ha det som enda betalningsalternativ.

Om inte annat är det ett tips. Det kan ju vara så att inte precis alla tänker på att det kan finnas intressenter som inte bor i grannkvarteret eller brukar använda just swish. Kanske finns säljare som tror det är jättesvårt eller hemskt riskabelt och farligt med nåt annat lika enkelt och säkert betalningssätt, på grund av att man inte har erfarenhet av det eller tänker på det. Sen som sagt är det naturligtvis upp till var och en hur man vill sälja och till vem.

Tycker man att det är att "tjafsa emot" eller tyder på nåt slags efterblivet mindre vetande är det en ganska löjlig och ointressant privat åsikt. Har säkerligen mer koll på det här än de flesta, om än inte på teknikaliteter vad gäller detaljer inom just betalningsformen swiish.

Nej jag behöver inte "lära mig" utan som sagts är nyfiken varför så pass många väljer att ha det som enda betalningsalternativ.

Om inte annat är det ett tips. Det kan ju vara så att inte precis alla tänker på att det kan finnas intressenter som inte bor i grannkvarteret eller brukar använda just swish. Kanske finns säljare som tror det är jättesvårt eller hemskt riskabelt och farligt med nåt annat lika enkelt och säkert betalningssätt, på grund av att man inte har erfarenhet av det eller tänker på det. Sen som sagt är det naturligtvis upp till var och en hur man vill sälja och till vem.

Tycker man att det är att "tjafsa emot" eller tyder på nåt slags efterblivet mindre vetande är det en ganska löjlig och ointressant privat åsikt. Har säkerligen mer koll på det här än de flesta, om än inte på teknikaliteter vad gäller detaljer inom just betalningsformen swiish.

Finns inget lika enkelt betalmedel så diskussionen tar slut redan där.

Förstår inte? Man behöver ju inte vara med varandra för att kunna swisha?

Känns som att du har hittat på ett problem här, om jag ska vara ärlig. :) Om man nu är typ 93 år gammal och inte har swish, så går det nog utmärkt att fråga en säljare om banköverföring funkar.
Och som i alla affärer; Den som sitter på referenserna är inte den som tar risken. Om du skulle köpa en klocka av mig och inte vill använda swish så är det pengar på mitt konto som gäller, innan du får någon klocka.

Tror du att det är en tillfällighet att alla använder swish?

Förstår inte? Man behöver ju inte vara med varandra för att kunna swisha?

Känns som att du har hittat på ett problem här, om jag ska vara ärlig. :) Om man nu är typ 93 år gammal och inte har swish, så går det nog utmärkt att fråga en säljare om banköverföring funkar.
Och som i alla affärer; Den som sitter på referenserna är inte den som tar risken. Om du skulle köpa en klocka av mig och inte vill använda swish så är det pengar på mitt konto som gäller, innan du får någon klocka.
Tack för lektionen. Bra du talar om hur det fungerar. Det hade jag antagligen ingen aning om. Nej, inget tyder på att jag skulle var 93 år för att jag frågar varför enbart ett betalningssätt mestadels tycks gälla. Lägg gärna ned din överlägsna skitattityd, eller låt bli. Ett tips är f.ö. att använda vanlig svenska. Lättare att kommunicera då.

marmot: "Alla" använder inte swish, långt därifrån. Tror inte en majoritet i den här "branschen" gör det, än så länge. Även om du gör det och det är vanligt just på den här platsen så betyder inte det att det är allmängiltigt. Kan det vara så att du inte har riktigt så bra insyn som du tar för givet?

Se det som ett tips i all konstruktivitet, om det tillåts alltså vilket verkar vara tveksamt. Nåja, till var och en som det passar. Personligen skulle jag om jag hade saker låg ute valsandes dag ut och dag in vecka ut och vecka in utan resultat bland annat se om det gick att bredda kretsen av intressenter, eller åtminstone se positivt på att kunna göra det. Men det är ju jag det.
Man får alltså använda vilka betalningsformer man vill för mig och sälja till eller köpa av vilka man vill, eller så låta bli.

Tack för lektionen. Bra du talar om hur det fungerar. Det hade jag antagligen ingen aning om. Nej, inget tyder på att jag skulle var 93 år för att jag frågar varför enbart ett betalningssätt mestadels tycks gälla. Lägg gärna ned din överlägsna skitattityd, eller låt bli. Ett tips är f.ö. att använda vanlig svenska. Lättare att kommunicera då.

marmot: "Alla" använder inte swish, långt därifrån. Tror inte en majoritet i den här "branschen" gör det, än så länge. Även om du gör det och det är vanligt just på den här platsen så betyder inte det att det är allmängiltigt. Kan det vara så att du inte har riktigt så bra insyn som du tar för givet?

Se det som ett tips i all konstruktivitet, om det tillåts alltså vilket verkar vara tveksamt. Nåja, till var och en som det passar. Personligen skulle jag om jag hade saker låg ute valsandes dag ut och dag in vecka ut och vecka in utan resultat bland annat se om det gick att bredda kretsen av intressenter, eller åtminstone se positivt på att kunna göra det. Men det är ju jag det.
Man får alltså använda vilka betalningsformer man vill för mig och sälja till eller köpa av vilka man vill, eller låta bli.
Alltså vafan? Ge dig. Registrerade du ett konto här för att börja argumentera om att swish är ett dåligt betalsätt som inte alls är så säkert som många tror?

Se det som ett tips i all konstruktivitet, om det tillåts alltså vilket verkar vara tveksamt. Nåja, till var och en som det passar. Personligen skulle jag om jag hade saker låg ute valsandes dag ut och dag in vecka ut och vecka in utan resultat bland annat se om det gick att bredda kretsen av intressenter, eller åtminstone se positivt på att kunna göra det. Men det är ju jag det. Man får använda vilka betalningsformer man vill för mig och sälja till eller köpa av vilka man vill, eller låta bli.
Jag gör en del klockaffärer och har en del vänner som gör en hel del affärer, de senaste åren har jag inte hört talas om nån som använt nåt annat än swish en endaste gång - varför skulle man liksom. Det är definitivt min uppfattning av swish används av majoriteten av klockaffärer idag, kan det vara så att du inte riktigt har så bra insyn som du tar för givet?

Se det som ett tips i all konstruktivitet, om det tillåts alltså vilket verkar vara tveksamt. Nåja, till var och en som det passar. Personligen skulle jag om jag hade saker låg ute valsandes dag ut och dag in vecka ut och vecka in utan resultat bland annat se om det gick att bredda kretsen av intressenter, eller åtminstone se positivt på att kunna göra det. Men det är ju jag det. Man får använda vilka betalningsformer man vill för mig och sälja till eller köpa av vilka man vill, eller låta bli.
Har inte sagt att du är 93?

Tror fortfarande att du har hittat på ett problem. Då och då dyker det upp medlemmar som verkar ha en väldigt tydlig bild av hur något fungerar, och varför. Skillnaden är att dessa personer ofta i alla fall har hyfsad koll på vad de pratar om, även om deras åsikt skiljer sig mot 99,9% av forumet.
Återkom gärna när du har kött på benen t.ex vad gäller sambandet mellan osålda klockor och att säljaren bara vill ha swish. (Och svara inte att du skippar att köpa klockor pga detta, om du inte har skickat PM och frågat säljare om det funkar med banköverföring och fått nej)

Du kan ju dessutom ta dig en funderare över varför du upplever lite attityd. ;)

Alltså vafan? Ge dig. Registrerade du ett konto här för att börja argumentera om att swish är ett dåligt betalsätt som inte alls är så säkert som många tror?

Då har du inte läst mina inlägg eller så förvanskar du dem avsiktligt.

Plottwist - snart kommer @URsinne med en ny app liknande swish? Han vill bara smutskasta swish lite innan!

Det var som sagts flera gånger en undran och ett inbakat tips som framgår om man bryr sig om att läsa inläggen. Har inte planerat att jag aldrig ska skaffa mig Swish, inte heller har jag kritiserat den betalformen i sig. Var kommer det ifrån? Citera i så fall.

Har inte sagt att du är 93?

Återkom gärna när du har kött på benen t.ex vad gäller sambandet mellan osålda klockor och att säljaren bara vill ha swish. (Och svara inte att du skippar att köpa klockor pga detta, om du inte har skickat PM och frågat säljare om det funkar med banköverföring och fått nej)

Du kan ju dessutom ta dig en funderare över varför du upplever lite attityd. ;)
Nej, varför skulle jag fundera över det.

Någon vetenskaplig undersökning om samband är jag inte motiverad att göra. Använder sunt förnuft bara. Och nej, jag har aldrig köpt något med en betalform jag inte har, hittills.

Bara för att man föredrar Swish och skriver det i en annons innebär väl inte det att det är en OMÖJLIGHET att betala på något annat sätt efter en vettig diskussion i PM?

Swish är en fantastisk betalform och har i praktiken konkurrerat ut kontanter som betalform privatpersoner emellan. Du får smidigheten i att direkt få pengarna, se vem du skickar till och vem som skickat, säkerheten hos en internetbank och du behöver inte vara på samma plats. Du behöver inte heller lämna ut ditt kontonummer.

Nackdel: du behöver lämna ut ditt telefonnummer och det behöver slås in. För jämna pengar person till person går kontanter snabbare*.

*Förutsatt att givaren har kontanter. Och att mottagaren vill ta emot kontanter. Och att summan är helt jämn och ingen behöver räkna växel.

"En fundering kring Köp & Sälj":
Varför verkar "alla" vilja ha eller ta betalt via Swish? Är det så vanligt att ha det nu? Säkerhetsmässigt bättre än exempelvis Paypal eller kontoinsättning eller vad? jag börjar väl bli gammal antar jag... har aldrig använt Swish. Kan knappt stava till det.

Upp till var och en naturligtvis, nyfiken på hur andra ser på det bara.

Om man är så bevandrad i betalformer att man känner till paypal men inte har en susning om swish får man anta att personen antingen trollar eller inte varit i Sverige på ett tag.
För exemplet om 93åringar lär inte kunna appliceras då de garanterat inte vet vad paypal är.

Du har fått massa kött på benen av flertalet medlemmar och fortsätter gaffla ändå. Luktar ost, hest, semla eller vad det för tillfället kallas lång väg . Men doft av popcorn lyser med sin frånvaro, tyvärr. Lycka till i framtiden.

Snart kommer väl den gode china in i diskussionen och påstår att swish administreas av samma hemska admins som ligger bakom sveriges bästa klockforum... och att de kan dra tillbaks en swishbetalning OCH klockan. Och att han kastades ut ur swish de lux för att han köpte en Steinhart...

Här kommer en annan allmän fråga och reflektion (har möjligen avhandlats tidigare, men here goes again i så fall):

Man får max lägga in 3 annonser, men det finns ingen begränsning på hur många objekt man har med i en annons? Det finns ju många exempel på annonser som innehåller flera klockor och annat. Sedan bumpas denna annons i evighet i takt med att ett objekt sålts men de andra skall lyftas fram.

Borde det inte vara så att EN annons borde max innehålla ETT objekt? Eller?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp